Education in the Dodecanese during the Italian occupation, the Royal Technical Schools of Leros & the ghosts in the lake (lago)


Published: Jul 1, 2024
Keywords:
Italian rule, Royal Technical Schools, Historical Memory
Ελευθέριος Θεόδωρος Μεταξούδης
https://orcid.org/0000-0002-4716-8965
Abstract

This paper deals with education in the Dodecanese during the period of Italian rule and its effects on society. Through a historical review, the policy of the Italian conquerors regarding the construction of school infrastructure and the implementation of educational programs aimed at the moral and professional education of young people is examined. Special emphasis is placed on the Royal Technical Schools of Leros, which aimed at the professional training and moral reformation of students through strict discipline and daily activities. The study also analyzes the social and economic dimension of education, highlighting how Technical Schools contributed to the development of the local and national economy. In addition, the paper examines the consequences of political amnesia and the preservation of ideological stereotypes in the historical memory of the inhabitants, as well as the polyphonic testimonies that highlight the contradictions and contrasts of this period.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Ελευθέριος Θεόδωρος Μεταξούδης, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
Υποψήφιος Διδάκτωρ Π.Τ.Δ.Ε./Δ.Π.Θ
References
Ben-Ghiat, R. (2017). Italian Fascism's Empire Cinema. Indiana University Press.
Mack Smith, D. (1988). Italy and its Eastern Mediterranean Empire. London: Longman.
Rossi, P. (2005). Education and Empire in the Italian Colonies. New York: Routledge.
Αρβανίτης, Γ. (2018). Λέρος: Από την Ιταλοκρατία στην Ενσωμάτωση. Αθήνα: Εκδόσεις Άγρα.
Βερβενιώτη, T. (2019). Οι ανήλικοι μαχητές του Δημοκρατικού Στρατού: Από τις φυλακές και τα στρατόπεδα συγκέντρωσης στις Βασιλικές Τεχνικές Σχολές Λέρου. Βιβλιόραμα.
Ήσυχος, Μ. (1989). Το πανόραμα της Λέρου. Λέρος.
Παπαδημητρίου, Ν. (2013). Η εκπαιδευτική πολιτική των Ιταλών στα Δωδεκάνησα. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Σέρβος, Δ. (2001). Το Παιδομάζωμα και ποιοι φοβούνται την Αλήθεια. Σύγχρονη Εποχή.
Φρειδερίκη. (1971). Μέτρον Κατανοήσεως. Λονδίνο: Βιβλιομεταφραστική.
Χατζηιωάννου, Σ. (2010). Ιστορία των Βασιλικών Τεχνικών Σχολών Λέρου. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Χριστόπουλος, Δ. (2007). Το έθνος πέραν των μύθων: Διαπολιτισμική εκπαίδευση και εθνοτική ποικιλότητα. Εκδόσεις Κριτική.
Άρθρα και Μελέτες
Ιστορικά. (χ.χ.). Έκδοση με αφιέρωμα στην εκπαίδευση στα Δωδεκάνησα κατά την περίοδο της Ιταλοκρατίας.
Ἑλληνοϊστορεῖν. (χ.χ.). Έκδοση με αφιέρωμα στην εκπαίδευση στα Δωδεκάνησα κατά την περίοδο της Ιταλοκρατίας.
Αρχεία Δωδεκανησιακής Ιστορίας. (χ.χ.). Περιλαμβάνουν αναλυτικά άρθρα για τις τεχνικές σχολές και την κοινωνική τους επίδραση.
ΕΜΠΡΟΣ. (1949, 3 Μαΐου).
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. (1949, 13 Σεπτεμβρίου).
Κουκάς, Γ. (1988, 25 Φεβρουαρίου). Τα Ανταρτάκια της Λέρου. ΕΝΑ, (9).
Most read articles by the same author(s)