Ο θεσμός της Αυτοαξιολόγησης στο ελληνικό σχολείο: Επισκόπηση και εξέλιξη


ΒΑΓΙΑ ΖΗΚΑ
Resumen

Η αυτοαξιολόγηση είναι μια αυτονόητη διαδικασία για κάθε οργανισμό. Σε επίπεδο εκπαιδευτικού συστήματος διασφαλίζει την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου, καθώς περιλαμβάνει προγραμματισμό, αποτίμηση και προτάσεις βελτίωσής του. Προκύπτουν ζητήματα σχετικά με το ποιος αξιολογεί ποιον, με ποιον τρόπο και για ποιον σκοπό. Σε χώρες όπως η Ελλάδα, στις οποίες δεν υπάρχει γενικότερα κουλτούρα αξιολόγησης σημειώνονται αρκετές διαφοροποιήσεις και παλινδρομήσεις σε σύγκριση με άλλες χώρες. Στην Ελλάδα η αυτοαξιολόγηση εμφανίζεται σε ημιτυπικό πλαίσιο αλλά και στη νομοθεσία κυρίως μετά τη δεκαετία του ’90, με πιο συστηματική προσπάθεια αυτή του 2013 (Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Έργου). Αυτή τη στιγμή εφαρμόζεται για πρώτη φορά το πλαίσιο του Ν. 4692/2020.

Article Details
  • Sección
  • Articles
Descargas
Los datos de descargas todavía no están disponibles.
Citas
Ball, S. J., Bowe, R. & Gold, A. (1992). Reforming education & changing school: case studies in policy sociology. London- New York: Routledge.
Deming, W. E. (1986). Out of the Crisis. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
Gale, T. (1999). Policy Trajectories: treading the discursive path of policy analysis. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 20:3, 393-407, DOI:10.1080/0159630990200304. Ανακτήθηκε στις 18/1/2022.
Janssens, F. J. G., & van Amelsvoort, H. W. C. H. (2008). School self-evaluations and school inspections in Europe: an exploratory study. Studies in educational evaluation, 34(1), 15-23. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2008.01.002. Ανακτήθηκε στις 18/1/2022.
Nevo, D. (2001) School Evaluation: Internal or External? Studies In Educational Evaluation 27 (2. DOI: 10.1016/S0191-491X(01)00016-5.
Γκότοβος, Α. (1986). Η λογική του υπαρκτού σχολείου. Αθήνα: Σύγχρονη Εκπαίδευση.
Κασσωτάκης, Μ. (2013). Η αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών. Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές εφαρμογές. Αθήνα: Γρηγόρη.
Κασσωτάκης, Μ. (1992). Το αίτηµα της αντικειµενικής αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και τα προβλήµατά του. Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου – Βασική κατάρτιση και επιµόρφωση των εκπαιδευτικών. Αθήνα: Εκδοτικός Όµιλος Συγγραφέων – Καθηγητών.
Λιάκου, Ε. (2013). Η πιλοτική εφαρμογή του προγράμματος «Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου – διαδικασία αυτοαξιολόγησης» στη δημοτική εκπαίδευση: μια μελέτη περίπτωσης. Διπλωματική εργασία- Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας ΠΤΔΕ Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Οργάνωση και Διοίκηση της Εκπαίδευσης».https://ir.lib.uth.gr/xmlui/bitstream/handle/11615/41566/11660.pdf?
sequence=1&isAllowed=y. Ανακτήθηκε στις 19/1/2022.
MacBeath, J., Jacobsen, L., Meuret, D., Schratz, M. (2005). Η αυτοαξιολόγηση στο ευρωπαϊκό σχολείο: πώς άλλαξαν όλα. Μετάφραση: Μαρία Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μαντάς Π., Ταβουλάρη Ζ., Δαλαβίκας Θ. (2009). Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 15: 195-207. http://www.pischools.gr/download/publications/epitheorisi/teyxos15/195-209.pdf. Ανακτήθηκε στις 5/1/2022.
Πασιάς, Γ., Λάμνιας, Κ., Ματθαίου, Δ., Δημόπουλος, Κ. Παπαχρήστος, Κ., & Μερκούρης, Σ. (2012). Η αυτοξιολόγηση με μια ματιά. Αθήνα: ΥΠΑΙΘΠΑ/ ΙΕΠ.
Υλικό από την ιστοσελίδα «Το παρατηρητήριο της ΑΕΕ»: http://aee.iep.edu.gr.
Παράρτημα: Νομοθεσία
Ν. 1304/82: Για την επιστημονική - παιδαγωγική καθοδήγηση και τη διοίκηση στη Γενική και τη Μέση Τεχνική - Επαγγελματική Εκπαίδευση και άλλες διατάξεις.
Ν. 1566/85: Δομή και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις.
ΠΔ 320/ 1993: Αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Ν. 2525/ 97: Ενιαίο Λύκειο, πρόσβαση των αποφοίτων του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και άλλες διατάξεις.
ΥΑ Δ2/1938/26-2-1998: Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών.
Ν. 2986/2002: Οργάνωση των περιφερειακών υπηρεσιών της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών, επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις.
Γ1/37100/31-3-2010: Αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας.
Γ1/50313/5-5-2010: Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας.
Ν. 3848/2010: Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού - καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις.
Γ1/30972/15-5-2013: Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου της Σχολικής Μονάδας– Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης.
Ν. 4142/2013: Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε.).
ΠΔ 79/ 2017: Οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων.
Ν. 4547/2018: Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις.
Ν. 4692/2020: Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις.
ΓΔ4/6603/20-1-2021: Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό τους έργο.