Επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης και επαγγελματική ανάπτυξη


ΠΕΛΑΓΙΑ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ
Аннотация

Ένα αναδυόμενο ζήτημα  του περιεχομένου της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών είναι αυτό της προώθησης της κοινωνικής δικαιοσύνης στην εκπαίδευση, καθώς υπάρχει ανάγκη εξισορρόπησης της εκπαίδευσης με το πολυπολιτισμικό περιβάλλον. Η παρούσα έρευνα αποσκοπεί να προσεγγίσει το θέμα της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών σε ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης στην εκπαίδευση. Επιχειρεί να διαπιστώσει κατά πόσο η επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών περιλαμβάνει θέματα που σχετίζονται με την προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης στο σχολικό τους περιβάλλον, τη συμβολή των εμπλεκόμενων μελών σε αυτή την κατεύθυνση, καθώς και τη συμβολή της ηγεσίας σε αυτό. Το δείγμα της έρευνάς μας αποτελείται από 144 εν ενεργεία εκπαιδευτικούς (διευθυντές/ντριες και υποδιευθυντές/ντριες) των δημοτικών σχολείων της πόλης του Ρεθύμνου και οι απόψεις τους διερευνήθηκαν με ερευνητικό εργαλείο το ερωτηματολόγιο που σχεδιάστηκε στηριζόμενο στα δεδομένα της υπάρχουσας βιβλιογραφίας. Μέσα από τα ευρήματα της παρούσας έρευνας διαπιστώνεται η ανάγκη και η επιθυμία των συμμετεχόντων/ουσών για βελτίωση των πρακτικών τους στην προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης στην εκπαίδευση, τονίζεται ο πρωταγωνιστικός ρόλος της ατομικής πρωτοβουλίας, η απουσία καθοδήγησης και επιμόρφωσης και προκύπτει μια σειρά από κατευθύνσεις που θα συμβάλλουν στην προώθηση της κοινωνικής δικαιοσύνης στο περιβάλλον όπου ζουν και αναπτύσσονται τα παιδιά.

Article Details
  • Раздел
  • Articles
Скачивания
Данные скачивания пока недоступны.
Библиографические ссылки
Ελληνόγλωσση
Αγγελούδη, Α. (2015). Ηγεσία και Κοινωνική δικαιοσύνη στο σχολείο. Διερευνώντας τις πεποιθήσεις και τις πρακτικές ηγεσίας διευθυντών δημοτικών σχολείων του Ν. Ξάνθης (Μεταπτυχιακή Εργασία). Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Κύπρος.
Γόγολα, Α. (2017). Το δημοκρατικό έλλειμμα στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και η κοινωνική δικαιοσύνη στον εκπαιδευτικό οργανισμό (Μεταπτυχιακή Εργασία). Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Σχολή Κοινωνικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Cohen, L. & Manion, L. (1994). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2007). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Creswell, J. W. (2016). Η έρευνα στην Εκπαίδευση: Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση της Ποσοτικής και της Ποιοτικής Έρευνας. Αθήνα: Ιων.
Freire, P. (1977). Η αγωγή του καταπιεζόμενου. Αθήνα: Εκδόσεις Ράππα.
Ζάχος, Δ. Θ. (2019). Κοινωνική δικαιοσύνη στην εκπαίδευση: ορισµένες κριτικές παρατηρήσεις (No. IKEECONF-2020-1438, pp. 546-554). Aristotle University of Thessaloniki.
Ιάσονος, Σ. (2014). Στυλ ηγεσίας και κοινωνική δικαιοσύνη: Σχέσεις και προσεγγίσεις σε πολυπολιτισμικά σχολεία.(Διδακτορική διατριβή). Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου, Κύπρος.
Καλαϊτζοπούλου, Μ. (2001). Ο Εκπαιδευτικός ως Στοχαζόμενος Επαγγελματίας. Αθήνα: Τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός.
Καρατζιά-Σταυλιώτη, Ε. (2002). Αρχική κατάρτιση και επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Αξιολόγηση αναγκών και προτεραιοτήτων ατενίζοντας τον 21ο αιώνα. Στο Δ. Ματθαίου (Επιμ.), Η Εκπαίδευση απέναντι στις προκλήσεις του 21ου αιώνα: Νέες ορίζουσες και προοπτικές (σσ. 297-515).Αθήνα: Εκδοτικός οίκος Λιβάνη.
Κατσαρός, Ι. (2008). Οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης. Αθήνα: Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων – Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Κουτούζης, Μ., & Ντίλιου, Ε. (2012). Ο συνεργατικός και μετασχηματιστικός χαρακτήρας της Εκπαιδευτικής Ηγεσίας στα Ολιγοθέσια Σχολεία. Στο Α. Τριλιανός, Γ. Κουτρομάνος, & Ν. Αλεξόπουλος (Επιμ.), Πανελλήνιο Συνέδριο με Διεθνή Συμμετοχή, ΠΤΔΕ-ΕΚΠΑ, Η ποιότητα στην εκπαίδευση: Τάσεις και προοπτικές, 11-13 Μαΐου2012, τ. Β΄ (σσ. 345-357). Αθήνα: Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Κουτούζης, Μ.(2012). Διοίκηση-Ηγεσία-Αποτελεσματικότητα: Αναζητώντας πεδίο εφαρμογής στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Στο Παπαδιαμαντάκη, Γ., Θεριανός, Κ., Φωτόπουλος, Ν., Μπρίνια, Β., Καρακατσάνη, Δ., Προβατά, Α., Παπαδιαμαντάκη, Γ., Φραγκούλης, Γ., Παπαλόη, Ε., Μπουραντάς, Δ., Αθανασούλα-Ρέππα, Α., Χατζηπαναγιώτου, Π., Κουτούζης, Μ., & Παύλος, Χ. (Επιμ.), Σύγχρονα Θέματα Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Αναζητώντας το νέο σχολείο (σσ. 211-225). Αθήνα: Επίκεντρο.
Κυρίτσης, Δ.(2016). Εκπαιδευτικές ανισότητες και κοινωνική δικαιοσύνη. Αθήνα: Gutenberg.
Λαζάρου, Θ. (2021). Ηγεσία, Κοινωνική Δικαιοσύνη και Συμπερίληψη στην Προσχολική Εκπαίδευση. Αντιλήψεις και Πρακτικές στο Νηπιαγωγείο. Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
Μανδαλά, Δ. Α. (2021). Αντιλήψεις και πρακτικές διευθυντριών και διευθυντών για την Κοινωνική Δικαιοσύνη στην Εκπαίδευση: Μια Μελέτη Περίπτωσης (No. GRI-2021-31478). Aristotle University of Thessaloniki.
Μαυρογιώργος, Γ. (1999). Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και επιμορφωτική πολιτική στην Ελλάδα. Στο συλλογικό: Διοίκηση εκπαιδευτικών μονάδων: Διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού, τ. Β΄ (σσ. 93-135). Πάτρα: Ε.Α.Π.
Μαυροσκούφης, Δ. (2008). Κοινωνική δικαιοσύνη και σχολική ιστορία: διερεύνηση των μεταξύ τους σχέσεων και της συναφούς διδακτικής πράξης. Στο 5ο Επιστημονικό Συνέδριο Ιστορίας Εκπαίδευσης με θέμα: «Εκπαίδευση και Κοινωνική Δικαιοσύνη» Δημοσίευση εισηγήσεων, 3-5 Οκτωβρίου 2008 (σσ. 405-417). Πάτρα: Πανεπιστήμιο Πατρών – Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης. Ανακτήθηκε 22 Νοεμβρίου, 2020, από http://www.eriande.elemedu.upatras.gr/index.php?section=985&language=el_GR&page706=2&itemid706=1065
Μπέστιας, Γ. 2019. Εκπαιδευτική ηγεσία και δημοκρατικές αξίες στο ελληνικό σχολείο: μια έρευνα στις σχολικές μονάδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της περιφερειακής ενότητας της Αιτωλοακαρνανίας (Διδακτορική Διατριβή). Πανεπιστήμιο Πατρών.
Μπρίνια, Β. (2012). Η εφαρμογή της Συμμετοχικής Διοίκησης στη σχολική μονάδα: Κλειδί επιτυχίας για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Στο Καρακατσάνη, Δ., Παπαδιαμαντάκη, Γ. (Επιμ), Σύγχρονα Θέματα Εκπαιδευτικής Πολιτικής (σσ. 89-110). Αθήνα: Επίκεντρο.
Παληός, Ζ. (χχ). Θεωρίες μάθησης και μάθηση ενηλίκων. Στο Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών: Εκπαιδευτικό Υλικό για τους εκπαιδευτές θεωρητικής κατάρτισης, τ. Α΄ (σσ. 59-77). Αθήνα: Υπουργείο Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας & Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης.
Τσαμπούρη, Ε. (2018). Η συμβολή του διευθυντή στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών: Απόψεις διευθυντών και εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Αττικής (Μεταπτυχιακή Εργασία). Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο.
Υφαντή, Α.Α. & Κυριακοπούλου, Σ. (2011).Η σχολική κουλτούρα. Στο Δ.Κ. Βεργίδης & Α.Α. Υφαντή (Επιμ.), Θέματα εκπαιδευτικής πολιτικής. Θεωρητικές αφετηρίες και εκπαιδευτικά προγράμματα για τη βελτίωση του σχολείου (σσ. 41-68). Αθήνα: Υψιλον/Βιβλία.
Φώκιαλη, Π., Κουρουτσίδου, Μ., & Λέφας, Ε. (2005). Ζήτηση για επιμόρφωση: Οι συνιστώσες της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών. Στο Γ. Μπαγάκης, (Επιμ.), Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού (σσ. 131-138). Αθήνα: Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Φωτοπούλου, Β. (2013). Επαγγελματισμός, Επαγγελματική Ανάπτυξη, Επαγγελματική Ταυτότητα και Εκπαιδευτικός. Η περίπτωση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (Διδακτορική Διατριβή). Πανεπιστήμιο Πατρών.
Ξενόγλωσση
Adams, Bell, & Griffin, P. (2007). Teaching for diversity and social justice. NY: Routledge.
Antoniou, P. & Kyriakides, L. (2013). A Dynamic Integrated Approach to teacher professional development: Impact and sustainability of the effects on improving teacher behavior and student outcomes. Teaching and Teacher Education, 29, 1-12.
Apple, M. W. (Ed.). (2010). Global crises, social justice, and education. New York: Routledge.
Banks, J. A., & Banks, C. A. M. (Eds.). (2006). Multicultural education: Issues and perspectives (6th ed.). Hoboken, NJ: John Wiley.
Bell, L. A. (1997). Theoretical foundations for social justice education. In M. Adams, L. A. Bell, & P. Griffin (Eds.), Teaching for diversity and social justice: A sourcebook (pp. 3-15). NewYork: Routledge.
Beyer, B. (2012). Blending constructs and concepts: Development of emerging theories of organizational leadership and their relationship to practices for social justice. InternationalJournal of Educational Leadership Preparation, 7(3), 1-12. Ανακτήθηκε 27 Δεκεμβρίου, 2020, απόhttp://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ997470.pdf
Birman, B.F., Desimone, L., Porter, A.C. & Garet, M.S. (2000).Designing professional development that works. Educational Leadership, 57(8), 28-33.
Blackmore, J. (2002). Leadership for socially just schooling: more substance and less style in high risk, low trust times?. Journal of School Leadership, 12(2), 198-222.
Bolam, R. (2000). Emerging policy trends: Some implications for continuing professional development. Journal of In-Service Education, 26(2), 267-280.
Bredeson, P. V. (2000). The school principal's role in teacher professional development. Journal of in-service education, 26(2), 385-401.
Bredeson, P.V. & Johansson, O. (2000).The school principal’s role in teacher professional development. Journal of In-Service Education, 26, 385-401.
Bredeson, P.V. (2002).The architecture of professional development: Materials, messages and meaning. International Journal of Educational Research, 37, 661-675.
Bredeson, P.V. (2003).Designs for learning: A new architecture for professional development in schools. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Capper, C. A., Frattura, E., & Keyes, M. W. (2000). Meeting the needs of students of all abilities: How leaders go beyond inclusion. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Cepic, R., Vorkapic, S. T., Loncaric, D., Andic, D., & Mihic, S. S. (2015). Considering transversal competences, personality and reputation in the context of the teachers' professional development. International education studies, 8(2), 8-20.
Chomsky, N. (2000). Chomsky on miseducation. Rowman & Littlefield.
Darling - Hammond, L. (2002). Learning to teach for social justice. New York: Teachers College Press.
DeMatthews, D. (2016). Social justice dilemmas: evidence on the successes and shortcomings of three principals trying to make a difference.
Desimone, L.M., Porter, A.C., Garet, M.S., Yoon, K.S. & Birman, B.F. (2002).Effects of professional development on teachers’ instruction: Results from a three-year longitudinal study. Educational Evaluation and Policy Analysis, 24(2), 81-112.
Earley, P. (1995).Managing our greatest resource: The evaluation of the continuous development in schools project. Oxford: CBI Education Foundation/National Foundation for Educational Research.
Ekinci, E., & Acar, F. E. (2019). Primary school teachers’ opinions on professional development (Professional development model proposal). Journal of Education and Training Studies, 7(4), 111-122.
Evans, L. (2008).Professionalism, professionality and the development of education professionals. British Journal of Educational Studies, 56(1), 20-38.
Freire, P. (1970/1993). Pedagogy of the oppressed (M. B. Ramos,Trans.). New York: Continuum.
Furman, G. C. (2012). Social justice leadership as praxis: Developing capacities through preparation programs. Educational Administration Quarterly, 40(1), 47 – 76.
Gardner, M., & Crockwell, A. (2006). Engaging democracy and social justice in creating educational alternatives: An account of voice and agency for marginalized youth and the community. The Innovation Journal: The Public Sector Innovation Journal, 11(3), 1-19.
Grant, C. & Agosto, V., (2008). “Teacher Capacity and Social Justice in Teacher Education”, Educational Leadership and Policy Studies Faculty Publications. 5, 174-200.
Grogan, M., & Andrews, R. (2002). Defining preparation and professional development for the future. Educational administration quarterly, 38(2), 233-256.
Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and teaching, 8(3), 381-391.
Guskey, T.R. (2003).Analyzing lists of the characteristics of effective professional development to promote visionary leadership. NASP Bulletin, 87(637), 38-54.
Hackman, H. W. (2005). Five essential components for social justice education. Equity & Excellence in Education, 38(2), 103-109.
Hawley, W.D. & Valli, L. (1999).The essentials of effective professional development: A new consensus. In L. Darling - Hammond and G. Sykes (Eds.), Teaching as the learning profession: Handbook of policy and practice (pp. 127-150). San Francisco: Jossey-Bass.
Hilton, A., Hilton, G., Dole, S., & Goos, M. (2015). School leaders as participants in teachers’ professional development: The impact on teachers’ and school leaders’ professional growth. Australian Journal of Teacher Education, 40(12), 104-125.
Hoy, W., & Miskel, C. (2008). Educational Administration. Theory, Research, and Practice. New York: McCraw-Hill.
Jean-Marie, G. (2008). Leadership for social justice: An agenda for 21st century schools. The Educational Forum, 72, 340-354.
Jovanova-Mitkovska, S. (2010).The need of continuous professional teacher development. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 2921-2926.
Khan, N., & Khan, A. (2014, Ιούνιος). Academic Role of a Principal and Continuous Professional Development. Journal of Education and Human Development, 3(2), 925-942.
Leithwood, K., & Jantzi, D. (2005). Transformational leadership. The essentials of school leadership, 31-43.
Luttenberg, J., Imants, J., & Van Veen, K. (2013). Reform as ongoing positioning process: The positioning of a teacher in the context of reform. Teachers and teaching, 19(3), 293-310.
Lysaker, J. T., & Furuness, S. (2011). Space for transformation: Relational, dialogic pedagogy. Journal of Transformative Education, 9(3), 183-197.
Karavas, E., & Papadopoulou, S. (2014). Introducing a paradigm shift in EFL continuing professional development in Greece: the development of online communities of practice.In: D. Hayes (Ed.), Innovations in the Continuing Professional Development of EnglishLanguage Teachers (pp. 179-206). British Council.
Kose, B. (2007). Principal Leadership for Social Justice: Uncovering the Content of Teacher Professional Development. Journal of School Leadership, 17, 276-312.
Kose, B. W. (2009). The principal’s role in professional development for social justice: An empirically-based transformative framework. Urban education, 44(6), 628-663.
Koster, B., Dengerink, J., Korthagen, F. & Lunenberg, M. (2008).Teacher educators working on their own professional development: Goals, activities and outcomes of a project for the professional development of teacher educators. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 14(5-6), 567-587.
Kothari, C. (2004). Research Methodology: Methods and Techniques (2nd rev. ed.). New Age International. Ανακτήθηκε 20 Μαΐου, 2021, απόhttps://ccsuniversity.ac.in/bridge-library/pdf/Research-Methodology-CR-Kothari.pdf
Marshall, C. (2004). Social justice challenges to educational administration: Introduction to a special issue. Educational Administration Quarterly, 40(1), 5-15.
Murillo, F. J., & Hernández-Castilla, R. (2014). Liderando escuelas justas para la justicia social. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 3(2), 13-32.
Nagda, B. A., Gurin, P. & Lopez, G. E. (2003). Transformative Pedagogy for Democracy and Social Justice. Race Ethnicity and Education, 6(2) 165-191.
Nieto, S. (2000). Placing equity front and center: Some thoughts on transforming teacher education for a new century. Journal of Teacher Education, 51(3), 180-187.
Papaloi, E. (2017). Leadership for Social Justice as an Antidote to Social Pathogenesis. Business ethics and leadership, (1, Issue 3), 10-19.
Patnaik, S. & Davidson, M. (2015). THE ROLE OF PROFESSIONAL DEVELOPMENT IN ENSURING TEACHER QUALITY. International Journal of English Language Teaching, 3(5), 13-19.
Pella, S. (2011). A situative perspective on developing writing pedagogy in a teacher professional learning community. Teacher Education Quarterly, 38(1), 107-125.
Potter, I., & Chitpin, S. (2021). Professional development for school leaders in England: decision-making for social justice. Professional Development in Education, 47(1), 63-74.
Ryan, J. (2006). Inclusive leadership and social justice for schools. Leadership and Policy in Schools, 5(1), 3-17.
Turhan, M. (2010). Social justice leadership: implications for roles and responsibilities of school administrators. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 9, 1357–1361. doi:10.1016/j.sbspro.2010.12.334
Villegas-Reimers, E. (2003). Teacher Professional Development: An international Review of the Literature. ParistUNESKO - International Institute for Educational Planning.
Vizek Vidović, V., Rijavec, M., Vlahović-Štetić, V., & Miljković, D. (2003). Psihologija obrazovanja. IEP.
Vrasidas, C. & Glass, G.V. (Eds.) (2004).Current perspectives in applied information technologies. Online professional development for teachers. Greenwich, CT: Information Age Publishing.
Young, I. M. (1990). Justice and the politics of difference. Princeton, NJ: Princeton University Press.