Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΩΝ Ή ΚΑΤΑΡΓΗΣΕΩΝ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΣΤΗΝ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΝΗΠΙΩΝ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ, ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΕΥΘΕΤΗΣΗ ΣΕ ΜΙΑ ΜΗ ΟΥΜΑΝΙΣΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολείων οικονομική κρίση προσχολική εκπαίδευση κοινωνική ανισότητα γνώση προσωπικότητα
Ευαγγελία Καλεράντε (Evangelia Kalerante)
Περίληψη
Στην εργασία μας αναφερόμαστε στην εκπαιδευτική πολιτική 2008-2013, ως μια διακριτή περίοδος στην οποία σχηματοποιείται και οργανώνεται μια μορφή εκπαίδευσης και για τις τρεις βαθμίδες μέσα στην κατάσταση της οικονομικής κρίσης, που επιβάλλει μειώσεις δαπανών για την παιδεία. Παρακολουθούμε το συγκρουσιακό λόγο που αναπτύσσεται στην ίδια την δόμηση της εκπαιδευτικής πολιτικής, όπου ταυτόχρονα προβάλλεται η αναγκαιότητα μείωσης των δαπανών και η προώθηση αποτελεσματικής εκπαίδευσης που θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη. Αναλυτικά μελετώνται οι επιπτώσεις των εκπαιδευτικών επιλογών στο νηπιαγωγείο με έμφαση στην αποδιοργάνωση της προσχολικής εκπαίδευσης, που αντίκειται στην πολιτική των δικαιωμάτων του παιδιού, καθώς απομειώνεται η πολιτική παροχών προς το νήπιο με αποτέλεσμα την μη αρμονική ανάπτυξη της προσωπικότητας του, των δεξιοτήτων και των κλίσεων του. Ερμηνεύεται, πώς αυτή η πολιτική για τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα δημιουργεί όξυνση των κοινωνικών ανισοτήτων, καθώς το εκπαιδευτικό σύστημα μεταβιβάζει την επίτευξη και την εξασφάλιση ευημερίας και προόδου στο ίδιο το άτομο. Παρατηρείται ότι από τη νηπιακή ηλικία περιορίζονται οι δυνατότητες των ατόμων των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων με την ελαχιστοποίηση των δομών ευκαιρίας, που μέχρι τώρα θεωρητικά δημιουργούσε η προσχολική εκπαίδευση, μεγιστοποιώντας την ανασφάλεια και την αβεβαιότητα. Ταυτόχρονα, περιορίζονται οι δυνατότητες των εκπαιδευτικών, καθώς το δημόσιο νηπιαγωγείο δεν διαθέτει την υλικοτεχνική υποδομή και δεν δημιουργούνται οι προϋποθέσεις σύγχρονης προσχολικής εκπαίδευσης. Ανακεφαλαιώνοντας παρακολουθούμε πώς η σταδιακή αποδόμηση του εκπαιδευτικού συστήματος δημιουργεί επάλληλες ανατροπές στο οικονομικό, κοινωνικό, πολιτικό και πολιτισμικό πεδίο, αναιρώντας την πολιτική των δικαιωμάτων των πολιτών στην δωρεάν ποιοτική εκπαίδευση και ταυτόχρονα ακυρώνοντας και την προοπτική οικονομικής ανάπτυξης μεγιστοποιώντας την ανασφάλεια, την αβεβαιότητα και την περιθωριοποίηση των πολιτών.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Allen, L. (2013). The Global Economic Crisis: A Chronology. United Kindom: Reaktion Books.
Allessio, J.C. (2013). Social Problems and Inequality. United Kingdom: Ashgate
Bauman, Z. (2006). Liquid Times. Cambridge: Polity.
Boudon, R. (1974). Education, Opportunity, and Social Inequality: Changing Prospects in Western Society. New York: John Wiley & Sons.
Cole, D.R. (2012). Surviving Economic Crises through Education. New York: Peter Lang.
Diaz, P.M. (2012). Semiotics of Law: Intent and Preparation with in a Semiosis Cycle. USA: Grin Verlag.
Dinitto, D.M. (2010). Social Welfare: Politics and Public Policy. New York: Pearson.
Dove, S. (2011). What the Hell Is Going on with the Greek Financial Crisis. Kindle Edition.
Hamre, B. (2012). Effective Early Childhood Professional Development. Canada: Paul- Brookes Publisher.
Heath, A.F. (1981). Social mobility. New York: Fontana Paperbacks
Jackson, B.S. (1987). Semiotics and Legal Theory. London: Routledge Kegan & Paul.
Jalongo, M.R. (2013). Teaching Compassion: Humane Education in Early Childhood. New York: Springer.
Καλεράντε, Ε. & Κοντοπούλου, Ά. (2012). «Πολιτική για τη συγχώνευση των σχολείων και η πολιτική ως αντιθετικός πολιτικός λόγος στην πολιτική των δικαιωμάτων». Διαπολιτισμικότητα, Διοίκηση της Εκπαίδευσης και Οικονομική Κρίση στην Κοινωνία, το Σχολείο, την Οικογένεια και τα Ελληνικά ως Ξένη Γλώσσα. 23-25 Νοεμβρίου 2012. Τόμος II, 445-452.
Kalerante, E., Mormory, P. & Mormory, M. (2013).Greek University Candidates’ Targets in a Changing, Unstable and Unpredictable Economic Environment. International Journal of Higher Education, 2, 3, 12-22.
Kalerante, E. (2013a). “Students’ Democratic Participation in the School Environment: from a Passive Attitude to an Active Interaction”. British Journal of Education, Society & Behavioural Science. (under publication).
Kalerante, E. (2013b). The Youngsters’ participation in extreme right political parties in Greece: The case of students supporters of “Chrisi Avgi”. American Journal of Educational Research, 1, 6, 199-204.
Καλεράντε, E. (2013c). Ο νεοφιλελευθερισμός ως κυρίαρχη αντίληψη στη διαχείριση της ελληνικής εκπαιδευτικής πολιτικής: πολιτικός λόγος και μετασχηματισμοί στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, 10th International Conference on Semiotics, 5 October.
Krugman, P. (2009). The Return of Depression Economics and the Crisis of 2008. New York: W. W. Norton& Company.
Λαλούμη-Βιδάλη, Ε. (2004). Ανθρώπινες σχέσεις και επικοινωνία στην προσχολική εκπαίδευση. Αθήνα: Σύγχρονες εκδόσεις.
Lundberg, M. & Wuermli, A. (2012). Children and Youth in Crisis: Protecting and Promoting Human Development in Times of Economic Shocks. Washington: World Bank Publications.
Mitsopoulos, M. & Pelagidis, T. (2012). Understanding the Crisis in Greece: From Boom to Bust. New York: Palgrave Macmillan.
Μπουζάκης, Σ. & Τζήκας, Χ. (2002). Η κατάρτιση των δασκάλων - διδασκαλισσών και των νηπιαγωγών στην Ελλάδα. Αθήνα: Gutenberg - Γιώργος& Κώστας Δαρδανός.
Semetsky, I. (2010). Semiotics Education Experience. Netherlands: Sense Publishers.
Sernau, S.R. (2010). Social Inequality in a Global Age. London: Sage.
Συλλογικό έργο (2003). Ο σεβασμός των δικαιωμάτων του παιδιού στην προσχολική εκπαίδευση. Αθήνα: Κέντρο Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής
Επιμόρφωσης "Σχεδία".
Συλλογικό έργο (2011). Προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης Θεωρία και πράξη. Αθήνα: Πεδίο.
Unsworth, L. (2009). Multimodal Semiotics: Functional Analysis in Contexts of Education. London: Continuum.
Wortham, S.C. (2012). Common Characteristics and Unique Qualities in Preschool Programs. New York: Springer.