ΨΥΧΟΜΕΤΡΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΚΛΙΜΑΚΑΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΚΑΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΩΝ


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2014
Λέξεις-κλειδιά:
αξιολόγηση εξωτερικών χώρων εξωτερικός χώρος προσχολική ηλικία
Ηλιάνα Μπακλέ (Hliana Mpakle)
Ουρανία Ματσούκα
Βασίλης Γραμματικόπουλος
Γιώργος Κώστας
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να εξετάσει τις αρχικές ψυχομετρικές ιδιότητες ενός εργαλείου αξιολόγησης εξωτερικών χώρων νηπιαγωγείων και παιδικών σταθμών. Η Κλίμακα Αξιολόγησης Εξωτερικών Χώρων (ΚΑΕΧ) αναπτύχθηκε για να αξιολογήσει την ασφάλεια των εξωτερικών χώρων καθώς και τις παροχές για τη φυσική δραστηριότητα που δίνουν στα παιδιά. Η κατασκευή της ΚΑΕΧ βασίστηκε: (α) σε διεθνείς προδιαγραφές κατασκευής και λειτουργίας εξωτερικών χώρων Παιδικών Σταθμών και Νηπιαγωγείων (ΗΠΑ), (β) στην Ευρωπαϊκή και Ελληνική νομοθεσία και (γ) σε διεθνή βιβλιογραφία. Το δείγμα της έρευνας απετελέσαν οι εξωτερικοί χώροι 160 παιδικών σταθμών και νηπιαγωγείων της Βορείου Ελλάδας. Η ΚΑΕΧ στην τελική της μορφή συμπεριελάμβανε 32 θέματα που συγκροτούν δύο παράγοντες (ασφάλεια & παροχές). Οι βασικές ψυχομετρικές ιδιότητες της κλίμακας ήταν ικανοποιητικές και ανέδειξαν ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αξιολόγηση των εξωτερικών χώρων των νηπιαγωγείων και παιδικών σταθμών, όμως για εξαγωγή πιο αξιόπιστων και έγκυρων αποτελεσμάτων χρειάζεται περαιτέρω έλεγχος της εγκυρότητας της κλίμακας σε συνδυασμό με αναβαθμισμένες στατιστικές αναλύσεις.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
AçIk, Y., Gülbayrak, C., Turaci, G. & Celİk (2007). Investigation of the level of safety and appropriateness of playgrounds in Elazig city in Turkey, International Journal of Environmental Health Research, 14:1, 75-82.
An Essential Guide to BS EN 1176 and BS EN 1177, Rob Davies Peter Heseltine. (2005). Children’s Playground Equipment and Surfacing. Wicksteed Leisure Ltd.
Botsoglou, K., Hrysikou, S. & Kakana, M.D.(2011). Measuring safety levels in playgrounds using environment assessment scales: the issue of playgrounds safety in Greece. Early Child Development and Care181 (6), 749-760.
Burchinal, M. R., Peisner-Feinberg, E., Pianta, R., & Howes, C. (2002). Academic skills from preschool through second grade: Family and classroom predictors of developmental trajectories. Journal of School Psychology, 40 (5), 415-436.
EN 1176 Playground Equipment Standard, Information Sheet Number 10, (2004), The Royal Society for the Prevention of Accidents Play Safety Information Sheet.
Fjortoft, I. (2004). Landscape as Playscape: The effects of natural environments on childrens’ play and motor development. Children, Youth and Environments, 14 (2), 21-44.
Grammatikopoulos, V., Papacharisis, V., Koustelios, A., Tsigilis, N. & Theodorakis, Y.(2004). Evaluation of the training program for Greek Olympic education. The International Journal of Educational Management, 18 (1), 66-73.
Holmes, R. M. & Procaccino, J. K. (2007). Preschool children’s outdoor play area preferences. Early Child Development and Care 179 (8), 1103-1112.
Jansson, M.(2010). Attractive Playgrounds: Some Factors Affecting User Interest and Visiting Patterns, Landscape Research, Vol. 35, No. 1, 63–81.
Mertens, D. M.(2010). Research and evaluation in education and psychology. Integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Nevo, D. (2001). School Evaluation: Internal or External. Studies in Educational Evaluation, 27, 95-106.
Phillipsen, C., Burchinal, M. R., Howes, C., & Cryer, D. (1997). The prediction of process quality from structural features of child care. Early Childhood Research Quarterly, 12, 281-303.
Provus, M.M. (1971). Discrepancy Evaluation. Berkeley: McCutcham.
Specifiers Guide to EN 1176 Parts 1 to 7, Part 10 and Part 11 (1998). SMP Playground Equipment and Surfacing. www.smp.co.uk
Swartz, M.K. (1992). Playground safety. Journal of pediatric Health Care, 6, 161 – 162.
Weperen, W. & Rogmans, W. H. J.(1991). An overall approach to the safety of playgrounds. Safety Science, 14, 103-108.
Δημητρόπουλος, Ε.(1999β). Εκπαιδευτική Αξιολόγηση. Η Αξιολόγηση της Εκπαίδευσης και του Εκπαιδευτικού Έργου. Αθήνα: Γρηγόρης.
ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ: Οι περί Ασφάλειας και Υγείας σε Χώρους Αναψυχής (Παιχνιδότοποι). Κανονισμοί του 201Χ. Κανονισμοί δυνάμει του άρθρου 11.
Καραγιάννη, Ο. & Καρυώτη, Ε.(2003). Χώροι Παιχνιδιού στη πόλη (ΠΑΙΔΙΚΕΣ ΧΑΡΕΣ), Ασφάλεια και Παιδαγωγική Ποιότητα, Προδιαγραφές, Σχεδιασμός, Διαχείριση. Εργασία ΤΕΕ ΤΜΗΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ, ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ & ΝΕΩΤΕΡΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ.
Πετρίδου ,Ε. & Τερζίδης, Γ. (2002). Γιατί είναι σημαντικό το παιχνίδι εκτός σπιτιού και ειδικότερα στις παιδικές χαρές; CEREPRI.
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. Προσχολικής Εκπαίδευσης. www.moec.gov.cn/proscholiki_ekpaidefsi.pdf