Τα σημασιολογικά πεδία παιδιών ηλικίας 3 έως 9 ετών


Δημοσιευμένα: Jul 1, 2003
Λέξεις-κλειδιά:
σημασιολογικά πεδία λεξιλόγιο ανάπτυξη
Αικατερίνη Σουσαμίδου-Καραμπέρη (Aikaterini Sousamidou-Karamperi)
Λοΐζος N. Λοΐζου (Loizos Loizou)
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν να μελετήσει τα πράγματα που γνωρίζουν τα παιδιά και τα σημασιολογικά πεδία, μέσα στα οποία
εντάσσονται, σε σχέση με τους παράγοντες της ηλικίας και του φύλου. Στην έρευνα πήραν μέρος 200 παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας, από 3 έως 9 ετών. Το φύλο αντιπροσωπευόταν εξίσου στο δείγμα, το οποίο προερχόταν από οικογένειες μέσου και ανώτερου κοινωνικο-οικονομικού επιπέδου. Το κάθε υποκείμενο ανέφερε δέκα πράγματα, που εντάχθηκαν σε σημασιολογικά πεδία, και ακολούθως αναλύθηκαν στατιστικά σε σχέση με την ηλικία και το φύλο. Τα σημασιολογικά πεδία που διαμορφώθηκαν περιείχαν πράγματα με τα οποία τα παιδιά έρχονται σε άμεση καθημερινή επαφή. Η ηλικία φάνηκε ότι επηρεάζει τα σημασιολογικά πεδία, αυξομειώνοντας τον αριθμό των πραγμάτων που περιέχουν, αναλόγως της ηλικιακής κατηγορίας στην οποία ανήκει το υποκείμενο, δηλαδή στην προσχολική ή σχολική ηλικία. Τα σημασιολογικά πεδία έχουν κοινή εξέλιξη και κοινά χαρακτηριστικά ανάμεσα στα δύο φύλα, με επιμέρους μόνο διαφορές σε πράγματα που σχετίζονται με τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και τα πρότυπα των αγοριών και κοριτσιών.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Beck, Ι., Perfetti, C, & McKeown, M. (1982). The effects of longterm vocabulary instruction on lexical access and reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 74, 506-521.
Carey, S. (1978). The child as word learner. In M. Halle, J. Bresnam, and G.A. Miller (eds) Linguistic theory and psychological reality. Cambridge, MA: MIT Press, pp. 264-293.
Clark, E.V. (1993). The lexicon in acquisition. Gr. Britain: Cambridge University Press.
Dromi, E. (1987). Early lexical development. Gr. Britain: Cambridge University Press.
Dromi, E., & Fishelzon, G.L. (1986). Similarity, specificity and contrast; a study of early semantic categories. Papers and reports on child language development, 25, 25-32.
Ευθυμίου, A. (1996). Απόκτηση της σημασίας των λέξεων στην παιδική γλώσσα. Ο ρόλος της λογικής συνοχής και των δομικών στοιχείων. Ψυχολογία, 3(2), 33-45.
Gentner, D. (1982). Why nouns are learned before verbs? Linguistics relativity versus natural partitioning. In A.S. Kuczaj (ed), Language Development, vol 2: Language, Culture and Cognition. Hillsdale, Ν J: Lawrence Erlbaum Associates, 301-334.
Gershkoff-Stowe, L. (2002). Object naming, vocabulary growth, and the development of word retrieval abilities. Journal of Memory and Language, 46, 665-687.
Goldfield, B.A., & Reznick, J.S.E. (1990). Early acquisition: Rate, content and the vocabulary spurt. Journal of Child Psychology, 17, 171-183.
Jenkins, J., & Dixon, R. (1983). Vocabulary learning. Contemporary Educational Psychology, 8, 237-260.
Landau, B., Smith, L., & Jones, S. (1997). Object shape, Object function, and Object name. Journal of Memory and Language, 38,1-27.
Lloyd, P. (1998). Γνωστική και Γλωσσική ανάπτυξη (επιμ. Ν. Γιαννίτσας). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Λοΐζου, A.N. (1996). Ιχνογραφική απόδοση λεκτικών ερεθισμάτων σε παιδιά και εφήβους. Ψυχολογία, 3, 1, 71-92.
Lucariello, J. (1987). Concept formation and its relation to word learning and use in the second year. Journal of Child Language, 14, 309-332.
Μάνιου-Βακάλη, Μ., Τσαπουτζόγλου, Μ., Τζιμοτόλη, Α., Σύρμαλη, Κ., Τατά, Δ., Χριστοδούλου, Χρ., & Σταυρούση, Π. (1999). Ταύτιση και ονομασία εικόνων πραγμάτων διαφόρων σημασιολογικών πεδίων από παιδιά ηλικίας 3 έως 6 ετών. Η ψυχολογία στο σταυροδρόμι των επιστημών του ανθρώπου και της κοινωνίας. Επιμέλεια Σ. Παπαστάμου, Σ. Κανελλάκη, Α,. Μάντογλου, Σ. Σαμαρτζή, και Ν. Χριστάκης, σ. 19-46. Αθήνα: Εκδόσεις Καστανιώτη.
Μπαμπινιώτης, Γ. Εισαγωγή στη σημασιολογία. Αθήνα: Πανεπιστημιακές Εκδόσεις.
Mervis, C.B., & Bertrand, J. (1995). Early lexical acquisition and the vocabulary spurt: A response to Goldfield and Reznick. Journal of Child Language, 22, 461-468.
Nagy, W.E., & Anderson, R.C. (1984). The number of words in printed school English. Reading Research Quarterly, 19, 304-330.
Nagy, W.E., Anderson, R.C., & Herman, P.A. (1987). Learning word meanings from context during normal reading. American Educational Research Journal, 24, 237-270.
Nagy, W.E. & Herman, P.A. (1987). Breadth and Depth of Vocabulary Knowledge; Implications for Acquisition and Instruction. In M.C. McKeown, & M.E. Curtis, The nature of vocabulary acquisition. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, pp. 19-35.
Nagy, W.E., Herman, P.A., & Anderson, R.C. (1985). Learning words from context. Reading Research Quarterly, 20, 233-253.
Nelson, (1973). Structure and strategy in learning to talk. Monographs of the society for research in child development, 38, serial no: 149.
Palmer, F.R. (1981). Semantics. Gr. Britain; Cambridge University Press.
Smith, N. (1973). The acquisition of phonology: a case study. Gr. Britain: Cambridge University Press.
White, T.C., Power, M.A., & White, S. (1989). Morphological analysis: Implications for teaching and understanding vocabulary growth. Reading Research Quarterly, 24, 283-303.
Woodward, A.L. Markman, E.M., & Fitzsimmons, CM. (1994). Rapid word learning in 13- and 18month-old. Developmental Psychology, 30, 553-566.