Αντιλήψεις των φοιτητων των παιδαγωγικών τμημάτων για τα μαθηματικά στο νηπιαγωγείο και την προσέγγιση τους


Δημοσιευμένα: Ιουλ 1, 2007
Λέξεις-κλειδιά:
διδασκαλία μαθηματικών μελλοντικοί εκπαιδευτικοί αντιλήψεις μαθηματικά στο νηπιαγωγείο
Δέσποινα Δεσλή (Despina Desli)
Ειρήνη Παπαχρήστου (Irini Papaxristou)
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση των αντιλήψεων των φοιτητών των Παιδαγωγικών Τμημάτων σχετικά με τα μαθηματικά. Για το σκοπά αυτά πραγματοποιήθηκε έρευνα στην οποία συμμετείχαν 173 φοιτητές από τα δύο Παιδαγωγικά Τμήματα του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο το οποίο περιελάμβανε ερωτήσεις που αφορούσαν: α) τη γενική στάση των φοιτητών απέναντι στα μαθηματικά, β) τις απόψεις των φοιτητών για τη διδακτική προσέγγιση των μαθηματικών στο πλαίσιο του σχολείου, και γ) τις απόψεις των φοιτητών για τη διδασκαλία των μαθηματικών στο νηπιαγωγείο. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι μελλοντικοί εκπαιδευτικοί, αν και παρουσιάζουν ανάμεικτα συναισθήματα απέναντι στα μαθηματικά, έχουν σαφώς θετικές στάσεις απέναντι στη διδασκαλία των μαθηματικών στην προσχολική ηλικία, ανεξάρτητα από τη βαθμίδα την οποία θα υπηρετήσουν. Αντιλαμβάνονται τη διδασκαλία των μαθηματικών στο σχολικό πλαίσιο ως μια διαδικασία που θα τους επιτρέψει να καλλιεργήσουν στα παιδιά τη θετική στάση για τα μαθηματικά. Τέλος, υποστηρίζουν ότι η διδασκαλία των μαθηματικών στο νηπιαγωγείο διαφοροποιείται από τη διδασκαλία των μαθηματικών στο δημοτικό σχολείο. Οι εκπαιδευτικές προεκτάσεις των αποτελεσμάτων της έρευνας συζητιούνται.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ball, D. (1988). Unlearning to teach mathematics. For the Learning of Mathematics, 8 (1), 40-48.
Brophy, J. (1991). Advances in research on teaching: Teachers' knowledge of subject matter as it relates to their teaching practice (vol. 2). Greenwich, CT: JAI Press.
Clements, D.H. (2001). Mathematics in the Preschool. Teaching Children Mathematics, 7(5), 270-275.
Cooney, T.J. (1994). Research and teacher education: In search of common ground. Journal for Research in Mathematics Education, 25, 608-636.
De Corte, E., Op't Eynde, P., & Verschaffel, L. (2002). Knowing what to believe: the relevance of students' mathematical beliefs for mathematics education. In B.K. Hoffer, & P.R. Pintrich (eds.), Personal epistemology, The psychology of beliefs about knowledge and knowing (297-320). Mahwah, NJ: LEA.
Δεσλή, Δ., & Παπαπέτρου, Σ. (υπό έκδοση). Διδάσκοντας μαθηματικά στην προσχολική εκπαίδευση: οι απόψεις των νηπιαγωγών. Κίνητρο.
Dougherty, B.J. (1990). Influences of teacher cognitive conceptual level on problem solving instruction. In G. Booker (ed.), Proceedings of 14th lnternational Conference for Psychology of Mathematics Education (119-126). Oaxtepec, Mexico: International Study Group for the Psychology of Mathematics Education.
Ernest, P. (1988). The impact of beliefs on the teaching of mathematics. In P. Ernest (ed.), Mathematics teaching: The state of the art (249-254). London: Falmer Press.
Ζαχάρος, Κ., Κολιόπουλος, Δ., Δοκιμάκη, Μ., & Κασούμη, Ε. (2005). Στάσεις και πιστεύω υποψηφίων νηπιαγωγών για τα μαθηματικά και τη διδασκαλία τους. Στο Χ. Κυνηγός (επιμ.), Η διδακτική μαθηματικών ως πεδίο έρευνας στην κοινωνία της γνώσης (σελ. 502-512). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Fennema, Ε., & Franke, M.L. (1992). Teachers' knowledge and its impact. In D.A. Grouws (ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (147-164). New York: Macmillan Publishing Company.
Fernandes, D. (1995). Analyzing four preservice teachers' knowledge and thoughts through their biographical histories. In Proceedings of the 19th InternaInternational Conference for the Psychology of Mathematics Education, Vol. II (162-169), Universidade Federal de Pernambuco, Recife, Brazil.
Franke, M., Carpenter, T., Fennema, E., Ansel, E., & Behrend, J . (1998). Understanding teachers' self sustaining generative change in the context of professional development. Teaching and Teacher Education, 14(1), 67-80.
Handal, B. (2003). Teachers' mathematical beliefs: A review. The Mathematics Educator, 13(2), 47-57.
Ma, L. (1999). Knowing and teaching elementary mathematics. Mahwah, NJ: LEA.
Mason, L., & Scrivani, L. (2004). Enhancing students' mathematical beliefs: an intervention study. Learning and Instruction, 14 (2), 153-176.
Monk, D.H. (1994). Subject matter preparation of secondary mathematics and science teachers and student achievement. Economics of Education Review, 13(2), 125-145.
Pajares, M.F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62 (3), 307-332.
Philippou, G.N., & Christou, C. (1998). The effects of a preparatory mathematics program in changing prospective teachers' attitudes towards mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35, 189-206.
Scott, J. (2001). The emerging practices of novice teachers: The roles of his school mathematics images. Journal of Mathematics Teacher Education, 4 (1), 3-28.
Thompson, A.G. (1992). Teachers' beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D.A. Grouws (ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (127-146). New York: Macmillan Publishing Company.
Verschaffel, L., De Corte, E., & Borghart, I. (1997). Pre-service teachers' conceptions and beliefs about the role of real-world knowledge in mathematical modelling of school word problems. Learning and Instruction, 7, 339-359.