«Αυτοκίνητο Για Τα Αγόρια, Κούκλα Για Τα Κορίτσια;» Διερεύνηση Των Αντιλήψεων Νηπιαγωγών Για Το Παιχνίδι-Αντικείμενο Στο Νηπιαγωγείο


Δημοσιευμένα: Jan 22, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Παιχνίδι-αντικείμενο Φύλο Νηπιαγωγοί
Χαριτίνη Γονιτσιώτη (Gonitsioti Charitini)
Κώστας Μάγος (Magos Kostas)
Περίληψη
Από τη στιγμή της γέννησης τους, τα παιδιά κατακλύζονται από παιχνίδια συμβατά με το φύλο τους. Ροζ Barbie για τα κορίτσια, γαλάζιες φιγούρες δράσης και οχήματα για τα αγόρια. Στόχος της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνηθεί ο τρόπος με τον οποίο οι νηπιαγωγοί προσεγγίζουν το παιχνίδι- αντικείμενο σε σχέση με το φύλο. Το δείγμα της έρευνας αποτέλεσαν δεκαέξι νηπιαγωγοί που εργάζονται σε νηπιαγωγεία του Βόλου. Επιλέχθηκε η ποιοτική μεθοδολογία, με τη χρήση ημι- δομημένων συνεντεύξεων, ενώ η επεξεργασία των δεδομένων έγινε με τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης. Τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι οι στερεοτυπικές αντιλήψεις για ‘αγορίστικα’ και ‘κοριτσίστικα’ παιχνίδια, επηρεάζουν τις απόψεις ορισμένων νηπιαγωγών. Σε αρκετές όμως περιπτώσεις οι παραδοσιακές αντιλήψεις φαίνεται να βρίσκονται σε μια φάση μετασχηματισμού, καθώς υπάρχουν μέλη του δείγματος που προβληματίζονται για αποτελεσματικότερους τρόπους διαχείρισης των ζητημάτων αυτών στην καθημερινή σχολική πράξη.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Χαριτίνη Γονιτσιώτη (Gonitsioti Charitini), Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Νηπιαγωγός, Απόφοιτη Μεταπτυχιακού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Κώστας Μάγος (Magos Kostas), Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Επίκουρος καθηγητής Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Αναφορές
Becky, F. (2010). Gender, toys and learning. Oxford Review of Education, 36 (3), 325-344.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology, 3 (2), 77-101.
Brown, L.M. (2014). Parenting Beyond Pink and Blue: How to Raise Your Kids Free of Gender Stereotypes. USA: Ten Speed Press.
Butler, J. (2009) Αναταραχή Φύλου: Ο φεμινισμός και η ανατροπή της ταυτότητας. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Colwell, M. J. & Lindsay, E. W. (2005). Preschool Children’s Pretend and Physical Play and Sex of Play Partner: Connections to Peer Competence, Sex Roles, 52, 497-509.
Davies, J. (2014). Entrepreneur Barbie: stop telling girls that business values appearance. The Guardian, 7/7/2014). http://www.theguardian.com/women-in-leadership/2014/jul/07/i-runmy-own-business-so-why-am-i-worrying-about-my-looks (2111/2016).
Eliot, I. (2010). Pink brain, Blue Brain: How small differences grow into troublesome gaps- And what we can do about it. New York: Houghton Mifflin Harcourt.
Feldman, R. S. (2009). Εξελικτική Ψυχολογία: Δια βίου ανάπτυξη, Τόμος Α’. Αθήνα: Gutneberg.
Hains, R. (2014). The Princess Problem: Guiding Our Girls through the Princess- Obsessed Years. Illinois: Sourcebooks.
Ιωσηφίδης, Θ. (2008). Ποιοτικές μέθοδοι έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Κριτική.
Κογκίδου, Δ. (2015). Πέρα από το ροζ και το γαλάζιο. Όλα τα παιχνίδια για όλα τα παιδιά. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Mason, J. (2011). Η διεξαγωγή της ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Πεδίο.
Ostrov, J. M., & Keating, C. F. (2004). Gender differences in preschool aggression during free play and structured interactions: An observational study. Social Development, 13, 255-277.
Pope, H. G., Olivardia, R., Gruber, A., & Borowiecki, J. (1999). Evolving ideals of male body image as seen through action toys. International Journal of Eating Disorders, 26, 65–72.
Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Ένα μέσον για κοινωνικούς επιστήμονες και επαγγελματίες ερευνητές. Αθήνα: Gutenberg.
Skeleton, C., Francis, B. & Smulyan, L.(Eds), The SAGE Handbook of Gender and Education. London: SAGE.
Smith, P. K. (2010). Children and Play. Willey- Blackwell.
Ward, L. M. (2004). Wading through the stereotypes: Positive and negative associations between media use and Black adolescents’ conceptions of self. Developmental Psychology, 40, 284-294.
White, R. E. (2012). The power of play: A research summary on play and learning. Retrieved from: http://www.childrensmuseums.org/images/MCMResearchSummary.pdf (30/01/2017).