Η οπτική των νηπιαγωγών σχετικά με τη Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ): Διερεύνηση γνώσεων, στάσεων και αντιλήψεων


Δημοσιευμένα: Δεκ 30, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
ΔΕΠ-Υ νηπιαγωγοί γνώσεις στάσεις αντιλήψεις
Αγλαΐα Σταμπολτζή
Σοφία Κουβαβά
Αικατερίνη Αντωνοπούλου
Περίληψη

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) αποτελεί μια σοβαρή αναπτυξιακή διαταραχή οργανικής αιτιολογίας. Σκοπός  της παρούσας έρευνας είναι η καταγραφή των γνώσεων, στάσεων και αντιλήψεων των νηπιαγωγών σχετικά με τη ΔΕΠ-Υ. Για την πραγματοποίηση της παρούσας έρευνας συλλέχθηκαν δεδομένα με την «Κλίμακα Μέτρησης Γνώσεων σχετικά με τη ΔΕΠ-Υ» (KADDS). Το δείγμα αποτέλεσαν 100 νηπιαγωγοί (2% άντρες και 98% γυναίκες, με το 49% αυτών να είναι ηλικίας 30-39). Επιπλέον χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της ημι-δομημένης συνέντευξης, σε δείγμα 13 νηπιαγωγών. Τα αποτελέσματα της ποσοτικής έρευνας έδειξαν ότι οι νηπιαγωγοί γνωρίζουν περισσότερα για τη συμπτωματολογία και τη διάγνωση της ΔΕΠ-Υ, παρά για τα γενικά χαρακτηριστικά και την αντιμετώπισή της. Επιπροσθέτως, οι νηπιαγωγοί ανεξάρτητα από τα χρόνια προϋπηρεσίας τους και το είδος του πτυχίου τους είχαν ισοδύναμες γνώσεις σχετικά με τη ΔΕΠ-Υ. Διαφορές στο επίπεδο γνώσεων βρέθηκαν μεταξύ των εκπαιδευτικών που είχαν λάβει επιμόρφωση στη ΔΕΠ-Υ και αυτών που δεν είχαν λάβει. Από τα ευρήματα της ποιοτικής έρευνας φάνηκε ότι, σχεδόν το σύνολο των νηπιαγωγών ασπάζεται την άποψη ότι τα παιδιά με ΔΕΠ/Υ πρέπει να φοιτούν στο γενικό νηπιαγωγείο της γειτονιάς τους, ενώ η πλειοψηφία επισημαίνει τις δυσκολίες στη διάγνωση κατά την προσχολική ηλικία. Τέλος, οι νηπιαγωγοί θεωρούν ότι είναι σε θέση να παρέχουν διαφοροποιημένη διδασκαλία προσαρμοσμένη στις ανάγκες των παιδιών με ΔΕΠ/Υ παρά το ότι δεν έχουν επιμορφωθεί σχετικά.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική αρθρογραφία & εκπαιδευτικές δράσεις
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Αγλαΐα Σταμπολτζή, Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π), Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Εκπαιδευτική ψυχολογία, συμπεριληπτική εκπαίδευση, ειδική αγωγή

Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Ε.ΔΙ.Π)

Σοφία Κουβαβά, Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής, Υποψήφια Διδάκτωρ, Τμήμα Οικονομίας και Βιώσιμης Ανάπτυξης, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο

Η Σοφία Κουβαβά είναι εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής, λογοπεδικός και Υποψήφια Διδάκτωρ στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο. Έχει πολύχρονη εκπαιδευτική εμπειρία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και έχει επιστημονικές δημοσιεύσεις (ελληνικές και ξένες) σε θέματα εκπαιδευτικής ψυχολογίας και ειδικής αγωγής.

Αναφορές
Αγγελοπούλου, Ε. (2020). Η συμπεριφορά νηπίων με ΔΕΠ-Υ σύμφωνα με την Περιοχή της Προσοχής του DTLA-P:3: Οι απόψεις των εκπαιδευτικών. Αδημοσίευτη διπλωματική εργασία. Π.Τ.Δ.Ε: Α.Π.Θ.
Alanazi, F., & Tourki, Y. (2021). Knowledge and attitude of Attention-Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) among male primary school teachers, in Riyadh City, Saudi Arabia. Journal of Family Medicine and Primary Care, 10, 1218-26.
Amiri, S., Noorazar, S. G., Fakhari, A., Daroonkolae, A. G., & Gharehgoz, A. B. (2017). Knowledge and attitudes of preschool teachers regarding Attention
Deficit Hyperactivity Disorder. Iranian Journal of Pediatrics, 7(1), e3834.
Anderson, D. L., Watt, S. E., Noble, W., & Shanley, D. C. (2012). Knowledge of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) and attitudes toward teaching children with ADHD: The role of teaching experience. Psychology in the Schools, 49(6), 511-525.
American Psychiatric Association (APA) (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders-DSM 5. 5th ed.). https://doi-org.ezproxy.frederick.edu/10.1176/appi.books.9780890425596
Anastopoulos, A. (1996). Facilitating parental understanding and management of attention-deficit hyperactivity disorder. In M. Reineke, E. Dattilio, & A. Freeman (Eds.), Cognitive therapy with children and adolescents (pp. 327-343). New York: Guilford Press.
Angold, A., & Egger, H. L. (2007). Preschool psychopathology: Lessons for the lifespan. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48, 961-966.
Αρώνη-Βουρνά, Σ. (2018). Διαταραχή Επικέντρωσης Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ): με τη ματιά του Παιδιάτρου! (Μέρος πρώτο), Παιδιατρική, 81 (3), 198-221.
Barkley, R. A. (1998). Hyperactive children: A handbook for diagnosis and treatment (2nd ed.). New York: Guilford Press.
Bekle, B. (2004). Knowledge and attitudes about attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD): A comparison between practicing teachers and undergraduate education students. Journal of Attention Disorders, 7(3), 151-160.
Bryman, A. (2001). Social research methods. New York: Oxford University. Press.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). London: Routledge.
Dulcan, M. K., & Benson, R. S. (1997). Summary of the practice parameters for the assessment and treatment of children, adolescents, and adults with ADHD. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 1311-1317.
Evans, S. W., Owens, J. S., Wymbs, B. T., & Ray, A. R. (2018). Evidence-based psychosocial treatments for children and adolescents with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 47(2), 157-198.
Fyssa, A., Vlachou, E., & Avramidis, E. (2013). Early childhood teachers' understanding of inclusive education and associated practices: reflections from Greece. International Journal of Early Years Education, 22(2), 223-237.
Greene, R., Beszterczey, S. K., Katzenstein, T., Park, K., & Goring, J. (2002). Are students with ADHD more stressful to teach? Patterns of teacher stress in an elementary school sample. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 10, 79-89.
Κάκουρος Ε., Παπαηλιού Χ., & Μπαδικιάν Μ., (2006). Οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τη φύση και την αντιμετώπιση της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής - Υπερκινητικότητας (ΔΕΠ-Υ). Παιδαγωγική Επιθεώρηση, 41, 117-130.
Khademi, M., Rajeziesfahani, S., Noorbakhsh, S., Panaghi, L., Davari-Ashtiani, R., Raziouvan, K., & Salamatbakhsh, N. (2018). Knowledge and attitude of primary school teachers in Tehran/Iran towards ADHD and SLD. Global Journal of Health Science, 8(12), 141-151.
Καραγρηγορίου, Ε. (2003). Γνώσεις, στάσεις και αντιλήψεις των νηπιαγωγών
για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ/Υ). Αδημοσίευτη διπλωματική εργασία. Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Kos, J. M., Richdale, A. L., & Jackson, M. S. (2004). Knowledge about attention- deficit/hyperactivity disorder: A comparison of in-service and preservice teachers. Psychology in the Schools, 41 (5), 517-526.
Κουμούλα, Α. (2012). Η εξέλιξη της διαταραχής ελλειμματικής προσοχής- υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ) στο χρόνο. Ψυχιατρική, 23, 49-59.
Κυριαζή, Ν. (2006). Η Κοινωνιολογική Έρευνα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Maniadaki, K. (2019). Attention Deficit/Hyperactivity Disorder: A real disorder throughout the lifespan. JSM Pediatrics and Child Health 4, 3 https://www.jsmcentral.org/Pediatrics/jsmpch955814.php.
Μαριού, Ε. (2012). Γνώσεις εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης γύρω από τη διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής/Υπερκινητικότητας. Αδημοσίευτη διπλωματική εργασία. Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο.
Massetti, G. M., Lahey, B. B., Pelham, W. E., Loney, J., Ehrhardt, A., Lee, S. S., et al. (2008). Academic achievement over 8 years among children who met modified criteria for attention deficit/hyperactivity disorder at 4–6 years of age. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 399–410.
McClelland, M. M., Cameron, C. E., Connor, C. M., Farris, C. L., Jewkes, A. M., & Morrison, F. J. (2007). Links between behavioral regulation and preschoolers’ literacy, vocabulary and math skills. Developmental Psychology, 43, 947-959.
Mohr-Jensen, C., Bisgaard, M.C., Boldsen, S. K., & Steinhausen, H. C. (2019). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in childhood and adolescence and the risk of crime in young adulthood in a Danish nationwide study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 58(4), 443-452.
Pelham, W. E., Fabiano, G. A., & Massetti, G. M. (2005). Evidence based assessment of attention deficit hyperactivity disorder in children and adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 34(3), 449-476.
Pfinner, L. J., & Barkley, R. A. (1990). Educational placement and classroom management. In R. A. Barkley (ed.), Attention deficit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment. New York: Guilford Press.
Poulou, M., & Norwich, B. (2002). Cognitive, emotional and behavioural responses to students with emotional and behavioural difficulties: A model of decision-making. British Educational Research Journal, 28(1), 111-138.
Poznanski, B., Hart, K. C., & Cramer, L. (2018). Are teachers ready? Preservice teacher knowledge of classroom management and ADHD. School Mental Health, 10(3), 301-313.
Poznanski, B., Hart, K., & Graziano, P. A. (2021). What do preschool teachers know about Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and does it impact ratings of child impairment. School Mental Health, 13, 114-128.
Redden, S. C., Forness, S. R., Ramey, C. T., Ramey, S. L., Brezausek, C. M., & Kavale, K. A. (2003). HS children with a putative diagnosis of ADHD: A four-year follow-up of special education placement. Education & Treatment of Children, 26, 208-223.
Ros, R., & Graziano, P. A. (2017). Social functioning in children with or at risk for attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 47(2), 213–235.
Sciutto, M. J. (2015). ADHD Knowledge, misconceptions, and treatment acceptability. American Behavioral Scientist, 19(2), 300-317.
Sciutto, M. J., Terjesen, M. D., & Bender Frank, A. S. (2000). Teachers' knowledge and misperceptions of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Psychology in the Schools, 37(2), 115-122.
Sciutto, M. J., Terjesen, M. D., Kučerová, A., Michalová, Z., Schmiedeler, S., Antonopoulou, K., Shaker, N. Z., Lee, J.-y., Alkahtani, K., Drake, B., & Rossouw, J. (2016). Cross-national comparisons of teachers’ knowledge and misconceptions of ADHD. International Perspectives in Psychology: Research, Practice, Consultation, 5(1), 34-50.
Sciutto, M. J., & Feldhamer, E. (1995). Test manual for the Knowledge of Attention Deficit Disorders Scale (KADDS). (Αδημοσίευτο εγχειρίδιο του KADDS).
Selekman, J. (2002). Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. The Journal of School Nursing, 18(5), 270-276.
Shaw, D. S., & Gilliam, M. (2017). Early childhood predictors of low-income boys’ pathways to antisocial behavior in childhood, adolescence, and early adulthood. Infant Mental Health Journal, 38(1), 68-82.
Singh, A., & Squires, J. (2014). ADHD in Preschool: Approaches and Teacher Training, JAASEP, Spring Summer 2014, 122-149.
Sloan, M. T., Jensen, P., & Kettle, L. (1999). Assessing the services for children with ADHD: Gaps and opportunities. Journal of Attention Disorders, 3, 13-29.
Stormont, M., & Stebbins, M. S. (2005). Preschool teachers’ knowledge, opinions, and educational experiences with attention deficit/hyperactivity disorder. Teacher Education and Special Education, 28(1), 52-61.
West, J., Taylor, M. Houghton, M. & Hudyma, S. (2005). A comparison of teachers’ and parents’ knowledge and beliefs about Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). School Psychology International, 26 (2), 192-208.