open, digital, online, education, distance education

Η ανοικτότητα στην εκπαίδευση: Εξερευνώντας τις Δυνατότητες και τις Προκλήσεις


Δημοσιευμένα: Mar 16, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
ανοικτότητα στην εκπαίδευση, Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, στόχοι, δυνατότητες, προκλήσεις, παράγοντες, Ανοικτά Πανεπιστήμια
Ευαγγελία Μανούσου
Αντώνης Λιοναράκης
Νεκταρία Σακκούλα
Περίληψη

Σκοπός του άρθρου αυτού είναι να ερμηνεύσει και να προσεγγίσει την ανοικτότητα στην εκπαίδευση, διερευνώντας τους παράγοντες που τη διαμορφώνουν, τις προϋποθέσεις της, τις δυνατότητες, καθώς και τις προκλήσεις που προκύπτουν, κατά την υιοθέτησή της. Οι παγκοσμιοποιημένες κοινωνίες του 21ου αιώνα υπόκεινται σε συνεχείς αλλαγές. Οι απαιτήσεις αυξάνονται σε όλους τους τομείς και, ασφαλώς, η εκπαίδευση οφείλει να εκσυγχρονιστεί και να ακολουθήσει τις επιταγές των καιρών. Η ανοικτότητα, ενδεχομένως, να έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις. Ωστόσο, η έλλειψη σαφούς ορισμού και η ρευστή φύση της καθιστούν δύσκολη την υιοθέτηση και την εφαρμογή της από τα εκπαιδευτικά συστήματα. Σε αυτό το άρθρο, μέσω βιβλιογραφικής ανασκόπησης, η ανοικτότητα προσεγγίζεται ως κουλτούρα στην εκπαίδευση, η οποία αλληλεπιδρά με το κοινωνικό πλαίσιο και προσαρμόζει ανάλογα τα χαρακτηριστικά της. Τα σημαντικότερα ευρήματα καταδεικνύουν ότι η ύπαρξη της ανοικτότητας, ή τουλάχιστον μερών αυτής, κατοχυρώνει το ανθρώπινο δικαίωμα στην εκπαίδευση, θέτει τα θεμέλια για τον εκδημοκρατισμό όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης και ίσως έχει τη δύναμη να καλύψει τις ανάγκες που προκύπτουν στην εκπαίδευση με την πάροδο του χρόνου. Αν και η προσέγγιση της ανοικτότητας παραμένει περισσότερο σε θεωρητικό επίπεδο, είναι απαραίτητη προκειμένου να αποτελέσει τη βάση για την πρακτική εφαρμογή της.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Anderson, T., & Dron, J. (2011). Three generations of distance education pedagogy. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 12(3), 80-97. https://doi.org/10.19173/irrodl.v12i3.890
Baker, F. W. (2017). An Alternative Approach: Openness in Education Over the Last 100 Years. Tech Trends, 61(2), 130-140. https://doi.org/10.1007/s11528-016-0095-7
Barrett, B. D. (2017). Bernstein in the urban classroom: a case study. British Journal of Sociology of Education, 38(8), 1258-1272. https://doi.org/10.1080/01425692.2016.1269632
Bayne, S., Knox, J., & Ross, J. (2015). Open education: the need for a critical approach. Learning, Media and Technology, 40(3), 247-250. https://doi.org/10.1080/17439884.2015.1065272
Bernstein, B. (1975). Class and Pedagogies: Visible and Invisible. Educational Studies, 1(1), 23–41. https://doi.org/10.1080/0305569750010105
Bernstein, B. (1996). Pedagogy, symbolic control and identity: theory, research, critique. London: Taylor and Francis.
Bernstein, B. (2000). Pedagogy, Symbolic Control and Identity. USA: Rowman & Littlefield Publishers
Bourdieu, P. & Passeron, J. C. (1990). Reproduction in Education, Society and Culture. London: Sage.
Bourdieu, P. & Whitehouse, J. C. (1974). The school as a conservative force: scholastic and cultural inequalities. In J. Eggleston (Ed.), Contemporary Research in the Sociology of Education (pp. 32-46). London: Methuen.
Bourdieu, P. (1986). The forms of capital. In J. G. Richardson (Ed.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (pp. 241 -258). New York: Greenwood.
Bourdieu, P. (2020). Habitus and Field: General Sociology, Volume 2, Lectures at the Collège De France,1982-83. Cambridge: Polity Press
Cronin, C. (2017). Openness and Praxis: Exploring the Use of Open Educational Practices in Higher Education. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 18(5). https://doi.org/10.19173/irrodl.v18i5.3096
Economides, Α., & Perifanou, Μ. (2018) The Many Faces Of Openness In Education. Proceedings of EDULEARN18 Conference, 3694-3703. https://www.conta.uom.gr/conta/publications/PDF/2018-%20EDULEARN%20-%20The%20many%20faces%20of%20Openness%20in%20Education.pdf
Ennis, R.H. (2018) Critical Thinking Across the Curriculum: A Vision. Topoi 37, 165–184 https://doi.org/10.1007/s11245-016-9401-4
Hall, R. (2015). For a political economy of massive open online courses. Learning, Media and Technology, 40(3), 265-286. https://doi.org/10.1080/17439884.2015.1015545
Harris, J. & Wihak, C. (2018). The Recognition of Non-Formal Education in Higher Education: Where Are We Now, and Are We Learning from Experience? International Journal of E-Learning & Distance Education 33,(1) https://www.ijede.ca/index.php/jde/article/view/1058/1707
Jones, C. (2015). Openness, technologies, business models and austerity. Learning, Media and Technology, 40(3), 328-349. https://doi.org/10.1080/17439884.2015.1051307
Lionarakis, A. (2006). Learning through Action and Cognitive Skills in Distance Education. Proceedings of the 11th Annual Teaching Learning and Technology Conference, University of Hawaii, 132-138. https://tccpapers.coe.hawaii.edu/archive/2006/lionarakis.pdf
Lionarakis, A. (2008). The theory of distance education and its complexity. The European Journal of Open, Distance and E-Learning, 11. https://old.eurodl.org/?p=archives&year=2008&halfyear=1&article=310
Mishra, S. (2017). Open educational resources: removing barriers from within. Distance Education, 38(3), 369-380. https://doi.org/10.1080/01587919.2017.1369350
Mohammed, H., & Mishra, B. S. (2012). Openness in education: Some reflections on MOOCs, OERs and ODL. Commonwealth of Learning.
Nash, R. (1990). Bourdieu on Education and Social and Cultural Reproduction. British Journal of Sociology of Education, 11(4), 431–447. https://doi.org/10.1080/0142569900110405
O’Higgins N. J. (2020). Tackling Bullying from the Inside Out: Shifting Paradigms in Bullying Research and Interventions. International Journal of Bullying Prevention, 2, 161-169 https://doi.org/10.1007/s42380-020-00076-1
Olakulehin, F. K., & Singh, G. (2013). Widening access through openness in higher education in the developing world: A Bourdieusian field analysis of experiences from the National Open University of Nigeria. Open Praxis, 5(1), 31. https://doi.org/10.5944/openpraxis.5.1.40
Penkauskienė, D., Railienė, A., & Cruz, G. (2019). How is critical thinking valued by the labour market? Employer perspectives from different European countries. Studies in Higher Education, 44(5), 804–815. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1586323
Peter, S., & Deimann, M. (2013). On the role of openness in education: A historical reconstruction. Open Praxis, 5(1), 7. https://doi.org/10.5944/openpraxis.5.1.23
Pnevmatikos, D.; Christodoulou, P.; Georgiadou, T.; Lithoxoidou, A. (2023). Undergraduate Students’ Conceptualization of Critical Thinking and Their Ideas for Critical Thinking Acquisition. Education. Science. 13, 416. https://doi.org/ 10.3390/educsci13040416
Schwab, K. (2016). The Fourth Industrial Revolution. Geneva: World Economic Forum
Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for the digital age, International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2. http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm
Suber, P. (2012) Open Access. MIT Press, Cambridge, MA. https://doi.org/10.7551/mitpress/9286.001.0001
Tait, A. (2008). What are open universities for? Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 23(2), 85-93. https://doi.org/10.1080/02680510802051871
Tait, A. (2018). Open Universities: the next phase. Asian Association of Open Universities Journal, 13(1), 13-23. https://doi.org/10.1108/AAOUJ-12-2017-0040
Tight, M. (2023). Bullying in higher education: an endemic problem? Tertiary Education and Management, 29, 123-137. https://doi.org/10.1007/s11233-023-09124-z
UNESCO. (2015). The Incheon declaration. Education 2030. Towards inclusive and equitable quality lifelong learning for all. http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002338/233813m.pdf
United Nations. (1948). Universal Declaration of Human Rights (Article 26). https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of%20human-rights
Villamejor-Mendoza, M. F. (2013). The openness of the University of the Philippines Open University: Issues and prospects. Open Praxis, 5(2), 135. https://doi.org/10.5944/openpraxis.5.2.26
Wiley, D. (2006). Open Source, Openness, and Higher Education. Journal of Online Education, 3(1). https://eric.ed.gov/?id=EJ847820
Zawacki-Richter, O., & Bozkurt, A. (2023). Research trends in open, distance, and digital education. In O. Zawacki-Richter & I. Jung (Eds.),Handbook of open, distance and digital education* (pp. 199–217). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-19-2080-6
Zawacki-Richter, O., Conrad, D., Bozkurt, A., Aydin, C. H., Jung, I., Kondakci, Y., ... Xiao, J. (2020). Elements of open education: An invitation to future research. The International Review of Research in Open and Distance Learning, 21(3), 319–334. https://doi.org/10. 19173/irrodl.v21i3.4659.
Zawacki-Richter, O., Jung, I. (2023). Shaping the Field of Open, Distance, and Digital Education. In: Handbook of Open, Distance and Digital Education. pp 1–10 Springer, https://doi.org/10.1007/978-981-19-0351-9_94-2
Φραγκουδάκη, Α. (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Παπαζήση
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)