open, digital, online, education, distance education

Έντυπο και Ψηφιακό Βιβλίο (e-book) στην Ψηφιακή Εποχή


Vasiliki Ioakeimidou
Sofia Theodor Papadimitriou
https://orcid.org/0000-0002-7708-106X
Abstract

Η ψηφιακή τεχνολογία επιφέρει μεταβολές και στον χώρο του βιβλίου με την εμφάνιση βιβλίων σε ψηφιακή μορφή. Η πολυμεσικότητα, πολυμορφικότητα και γενικότερα οι ολοένα αυξανόμενες δυνατότητες που προσφέρουν, μεταβάλλουν γοργά το τοπίο στην αγορά και διακίνηση του βιβλίου. Το άρθρο προσεγγίζει τα ισχυρά στοιχεία του έντυπου βιβλίου, την προστιθέμενη αξία του ψηφιακού βάσει των νέων λειτουργιών καθώς και τις κυρίαρχες πρακτικές και αναδυόμενες τάσεις των δυο μορφών με βιβλιογραφική ανασκόπηση στο πεδίο. Έμφαση δίνεται στην παιδαγωγική διάσταση έντυπου και ψηφιακού βιβλίου ενώ παρουσιάζονται εισαγωγικά τα νέα περιβάλλοντα ανάγνωσης. Οι προτιμήσεις των αναγνωστών σε συνδυασμό με τις μορφές και τα επιχειρηματικά πρότυπα που θα κυριαρχήσουν, θα καθορίσουν τη μορφή του βιβλίου τα επόμενα χρόνια.

Article Details
  • Rubrik
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Literaturhinweise
Amazon, (nd). Kindle E-reader. Retrieved on 30 December, 2017 from https://www.amazon.com/Amazon-Kindle-eReader-6-Inch-Touchscreen/dp/B00ZV9PXP2#tech
Coiro, J. (2011). Predicting Reading Comprehension on the Internet: Contributions of Offline Reading Skilla, Online Reading Skills, and Prior Knowledge. Journal of Literacy Research, Vol. 43 (4), pp.352-392. Retrieved on 10 October, 2015 from http://jlr.sagepub.com/content/43/4/352.full.pdf.
Culen, A. L. and Gasparini, A. A. (2011). E-book Reader and the Necessity of Divergence from the Legacy of Paper Book. In Proceedings of the ACHI 2011: The Fourth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions, pp. 267-273. Retrieved on 25 July, 2015 from http://www.thinkmind.org/index.php?view=article&articleid=achi_2011_12_30_20048.
Foasberg, N. M. (2014). Student reading practices in print and electronic media. College Research Libraries, Vol. 75 (5), pp.705-723. Retrieved on 5 October, 2015 from http://crl.acrl.org/content/75/5/705.full.pdf+html.
Grzeschik, K., Kruppa, Y., Marti, D. & Donner, P. (2011). Reading in 2110 – reading behavior and reading devices: a case study. The Electronic Library, Vol. 29 (3), pp.288-302.
Hillesund, T. (2007). Reading Books in the Digital Age subsequent to Amazon, Google and the long tail. First Monday, Vol.12, Sep. Retrieved on 2 August, 2015 from http://pear.accc.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/2012/1887.
Howard, J. (2013). For Many Students, Print Is still King. The Chronicle of Higher Education. Retrieved on 21 September, 2015 from http://chronicle.com/article/For-Many-Students-Print-Is/136829/.
Jeong, H. (2012). A comparison of the influence of the electronic books and paper books on reading comprehension, eye fatigue, and perception. The Electronic Library, Vol. 30 (3), pp. 390-408.
Johnston, D., Berg, S., Pillon, K. & Williams, M. (2015). Ease of Use and Usefulness as Measures of Student Experience in a Multi-Platform E-Textbook Pilot. Library Hi Tech, Vol. 33 (1), pp. 65-82. Retrieved on 5 October, 2015 from http://scholar.uwindsor.ca/leddylibrarypub/33.
Kim, H. J. & Kim, J. (2013). Reading from an LCD monitor versus paper: Teenagers’ reading performance. International Journal of Research Studies in Educational Technology, Vol. 2 (1), pp. 15-24. Retrieved on 30 September, 2015 from http://www.consortiacademia.org/index.php/ijrset/article/view/170/150.
Liu, Z. (2005). Reading behavior in the digital environment. Changes in reading behavior over the past ten years. Journal of Documentation, Vol.61 (6), pp. 700-712.
MacFadyen, H. (2011). The Reader’s Devices: The Affordances of Ebook Readers. Dalhousie Journal of Interdisciplinary Management, Vol.7, Spring, pp.1-15.
Mangen, A., Walgermo, B. R., & Bronnick, K. (2012). Reading linear texts on paper versus computer screen: Effects on reading comprehension. International Journal of Educational Research, Vol. 58, pp. 61-68.
Picton, I. (2014). The impact of ebooks on the Reading Motivation and Reading Skills of Children and Young People: A rapid literature review. London: National Literacy Trust.
Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, Vol. 9 (5), pp. 1-6. Retrieved on 5 October, 2015 from https://edorigami.wikispaces.com/file/view/PRENSKY+-+DIGITAL+NATIVES+AND+IMMIGRANTS+1.PDF.
Οργανισμός Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου, ΟΣΔΕΛ, (2017). Η αγορά του βιβλίου στην Ευρώπη: Δεδομένα και μεγέθη του κλάδου. Έκδοση ΟΣΔΕΛ
Sargeant, B. (2015). What is an ebook? What is a Book App? And Why Should We Care? An Analysis of Contemporary Digital Picture Books. Children’s Literature in Education.
Subrahmanyam, K and Greenfield, P. (2008). Media symbol systems and cognitive processes. In S. L. Calvert & B. J. Wilson (Eds.), Blackwell handbook of child development and the media. Boston: Blackwell.
Subrahmanyam, Κ., Michikyan, Μ., Clemmons, C., Carrillo, R., Uhls, Y. & Greenfield, P. (2013). Learning from Paper, Learning from Screens: Impact of Screen Reading and Multitasking Conditions on Reading and Writing among College Students. International Journal of Cyber Behavior, Psychology and Learning, Vol. 3 (4), pp. 1-27.
van der Velde, W. & Ernst, O. (2009). The future of eBooks? Will print disappear? An end-user perspective. Library Hi Tech, Vol. 27 (4), pp. 570-583. Retrieved on 10 October, 2015 from http://www.emeraldinsight.com/doi/pdfplus/10.1108/07378830911007673.
Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in