Ένα Δημιουργικό Πείραμα για τον Προσδιορισμό του Υψομέτρου του Ολύμπου
Abstract
Τα δημιουργικά πειράματα επινοούνται από τους μαθητές για να δώσουν απάντηση σε κάποιο ερευνητικό ερώτημα που τους τίθεται μέσω κάποιου σεναρίου. Το σενάριο που παρουσιάζουμε αφορά έναν ορειβάτη που επιστρέφει από τον Όλυμπο με ένα τσαλακωμένο άδειο μπουκάλι νερού στο σακίδιο του. Το γεγονός αυτό δίνει την αφορμή να τεθεί το βασικό ερευνητικό ερώτημα: Μπορούμε χρησιμοποιώντας το τσαλακωμένο μπουκάλι να υπολογίσουμε την ατμοσφαιρική πίεση στο υψόμετρο που βρισκόταν ο ορειβάτης όταν άδειασε το μπουκάλι του; Απαντούμε στο ερώτημά μας, προσδιορίζοντας καταρχήν τον όγκο του τσαλακωμένου μπουκαλιού. Κάνοντας την παραδοχή ότι στη θερμοκρασία και πίεση του περιβάλλοντος, ο αέρας συμπεριφέρεται σαν ιδανικό αέριο εκτιμούμε την πίεση του αέρα στο μπουκάλι όταν αυτό άδειασε. Το διάγραμμα μεταβολής της ατμοσφαιρικής πίεσης με το υψόμετρο, μας βοηθά να εκτιμήσουμε πού βρισκόταν ο ορειβάτης τότε. Αν η παραδοχή μας για την ιδανική συμπεριφορά του αέρα δεν αποκλίνει πολύ από την πραγματικότητα, αναμένουμε μια καλή εκτίμηση του υψομέτρου του Ολύμπου.
Article Details
- How to Cite
-
Μυλωνάς Α., Κουτσικάκης Κ., Βασιλικού Κ., Γκατζώνης Κ., Αχιλλέως Κ., & Παπαδόπουλος Σ. (2019). Ένα Δημιουργικό Πείραμα για τον Προσδιορισμό του Υψομέτρου του Ολύμπου. Open Schools Journal for Open Science, 2(1), 247–256. https://doi.org/10.12681/osj.19458
- Issue
- Vol. 2 No. 1
- Section
- Greece
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to a repository), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).