Κοινωνικές αξίες νέων παραβατών: Διερευνητική μελέτη


Δημοσιευμένα: Oct 15, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Κοινωνικές αξίες Νέοι παραβάτες Παραβατικότητα
Ευθύμιος Λαμπρίδης
Αικατερίνη Δελαβέκουρα
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα αποπειράται να διερευνήσει σε ένα προκαταρτικό επίπεδο τις κοινωνικές αξίες νέων παραβατών υπό το πρίσμα της θεώρησης των κοινωνικών αξιών του S. Schwartz. Οι βασικοί της στόχοι είναι δύο: Πρώτον, να μελετήσει τη δομή των τύπων των κοινωνικών αξιών των νέων παραβατών. Δεύτερον, να ανιχνεύσει πιθανές σχέσεις μεταξύ της προτεραιοποίησης των τύπων των κοινωνικών αξιών και μιας σειράς δημογραφικών μεταβλητών, όπως το φύλο, το μορφωτικό επίπεδο και ο τύπος του αδικήματος. Για τον λόγο αυτό νέοι παραβάτες που τελούν υπό αναμορφωτικά μέτρα (Ν = 130) συμπλήρωσαν ερωτηματολόγιο αυτο-αναφοράς αποτελούμενο από την Κλίμακα των Κοινωνικών Αξιών (Schwartz, 1992) και μια φόρμα δημογραφικών στοιχείων. Η ανάλυση ελάχιστων διαστημάτων ανέδειξε την ύπαρξη 10 διακριτών τύπων κοινωνικών αξιών, αντίστοιχων με εκείνους του μοντέλου του Schwartz. Οι τύποι αξιών που συγκέντρωσαν την υψηλότερη βαθμολογία είναι η φιλανθρωπία, ο ηδονισμός και ο αυτοπροσδιορισμός. Η ισχύς και η παράδοση βρέθηκαν να
είναι οι λιγότερο καθοδηγητικές αρχές στη ζωή των νέων παραβατών. Εντοπίστηκαν στατιστικά σημαντικές διαφορές ως προς τη μεταβλητή του φύλου, αλλά όχι ως προς τις μεταβλητές του μορφωτικού επιπέδου
και του τύπου αδικήματος. Σε κάθε περίπτωση η προτεραιοποίηση των τύπων των κοινωνικών αξιών ήταν η ίδια. Το εύρημα αυτό σε σύγκριση με ευρήματα σχετικών ερευνών από τον ελληνικό χώρο υπογραμμίζει
ότι οι νέοι παραβάτες δεν διαθέτουν διαφορετικές αξίες, ούτε υιοθετούν διαφορετικές προτεραιοποίησεις στους τύπους των κοινωνικών τους αξιών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Βιδάλη, Σ. (2013). Εισαγωγή στην εγκληματολογία.
Αθήνα: Νομική Βιβλιοθήκη.
Bilsky, W. & Koch, M. (2000). On the content and
structure of values: universals or methodo logical
artefacts? Paper presented at the Fifth
International Conference on Logic and Metho -
dology, Cologne, Germany.
Blanz, Μ., Mummendey, Α., Mielke, R. & Klink, A.
(1998). Responding to negative social identity: A
taxonomy of identity management strategies.
European Journal of Social Psychology, 28, 697-
Γεώργας, Δ., Χριστακοπούλου, Σ., Μυλωνάς, Κ., &
Schwartz, S. H. (1992). Καθολικές αξίες: Ελλη-
νική πραγματικότητα. Ψυχολογικά θέματα, 5 (1),
-25.
Γιαννοπούλου, Ι. Γ., Τσομπάνογλου, Γ. Ο. (2003). Νε-
ανική παραβατικότητα στην Ελλάδα. Ανακοίνωση
στο 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο Παιδοψυχιατρικής,
Αθήνα.
Γιωτοπούλου-Μαραγκοπούλου, Α. (1984). Εγχειρίδιο
Εγκληματολογίας. Αθήνα: Νομική Βιβλιοθήκη.
Dreikurs, R. (1962).Prevention and Correction of
Juvenile Delinquency. Alfred Adler Institute, New
York.
Φαρσεδάκης Ι. (2005). Παραβατικότητα και κοινωνι-
κός έλεγχος των Ανηλίκων, Αθήνα: Νομική Βι-
βλιοθήκη.
Feldman, R. S. (2010). Εξελικτική ψυχολογία – Δια βί-
ου ανάπτυξη, (Eπιμ. Η. Γ. Μπεζεβέγκης). Αθήνα:
Gutenberg.
Green, E. G. T., Deschamps, J-C., & Paez, D. (2005).
Variation of individualism and collectivism within
and between 20 countries: A typological analysis.
Journal of Cross-Cultural Psychology, 36, 321-339.
Guttman, L. (1968) A general nonmetric technique for
finding the smallest coordinate
space for a configuration of points. Psychometrika,
, 469-506.
Hudak, M. A., Andre, J., & Allen, R. O. (1980).
Delinquency and social values: Differences
between delinquent and non delinquent
adolescents. Youth and Society, 11 (3), 390-403.
Kaplan, H. B. (1975).Self Attitudes and Deviant
Behavior Goodyear Publishing, Pacific Palisades,
Calif.
Kaplan, H. B. (1980).Deviant Behavior in Defense of
Self Academic Press, New York.
Kluckhohn, C.K. (1951). Values and value orientations
in the theory of action. In T.
Parsons & E. A. Shils (Eds.), Toward a general theory
of action (pp. 388-433). Cambridge, MA: Harvard
University Press.
Κουράκης, Ν. (1999).Έφηβοι παραβάτες και κοινωνία.
Θεμελιώδεις αξίες, θεσμοί και νεανική παραβατι-
κότητα στην Ελλάδα. Αθήνα-Κομοτηνή: Σακούλα..
Κουράκης, Ν. (2000). Παραβατικότητα εφήβων και
αξίες στη σύγχρονη Ελλάδα. Στο Ν. Πετρόπου-
λος & Α. Παπαστυλιανού (επιμ.), Προκλήσεις στη
σχολική κοινότητα: Έρευνα και παρέμβαση (σσ.
-98). Αθήνα: ΥΠΕΠΘ-Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Μπεζέ, Λ,(1991). Έφηβοι. Αθήνα-Κομοτηνή: Σάκ-
κουλα.
Νόβα-Καλτσούνη, Χ., (2001). Μορφές Αποκλίνουσας
Συμπεριφοράς στην Εφηβεία. Αθήνα: Gutenberg.
Oberwittler, D. (2004). A Multilevel Analysis of
Neighbourhood Contextual Effects on Serious
Juvenile Offending: The Role of Subcultural
Values and Social Disorganization. European
Journal of Criminology, 1 (2), 201-235.
Papastylianou, D., & Lampridis, E., (2012). Social
values of Greek early adults: An investigation in
terms of individualism and collectivism. Paper
presented in the 13th Biennial Conference of the
European Association for Research on
Adolescence, Spetses, Greece.
Πετρόπουλος, Ν., & Παπαστυλιανού, Α. (2001). Μορ-
φές επιθετικότητας, βίας και διαμαρτυρίας στο
σχολείο (γενεσιουργοί παράγοντες και επιπτώ-
σεις). Αθήνα: ΥΠΕΠΘ-Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Roccas, S., Schwartz, S. H., & Amit, A. (2010).
Personal value priorities and national identification.
Political Psychology, 31, 393-419.
Κοινωνικές αξίες νέων παραβατών: Διερευνητική μελέτη 133
Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New
York: Free Press.
Ros, M., Schwartz, S. H., & Surkiss, S. (1999). Basic
Individual values, work values, and the meaning
of work. Applied Psychology: An International
Review, 48, 49-71.
Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and
structure of values: Theory and empirical tests in
countries. In M. Zanna (Ed.), Advances in
experimental social psychology, vol. 25 (pp. 1-
. New York: Academic Press.
Schwartz, S. H. (1994). Beyond Individualism/
Collectivism: New cultural dimensions of values.
In U. Kim, H.C. Triandis, C. Kagitcibasi, S-C. Choi,
& G. Yoon (Eds.), Individualism and collectivism:
Theory, method and applications (pp. 85-119).
Newbury Park, CA: Sage.
Schwartz, S. H. (2006α). Les valeurs de base de la
personne: Théorie, mesures et applications.
Revue Française de Sociologie, 47, 249-288.
Schwartz, S. H. (2006β). A theory of cultural value
orientations: Explication and applications.
Comparative Sociology, 5, 137-182.
Schwartz, S. H. (2007). Value orientations:
Measurement, antecedents and consequences
across nations. In R. Jowell, C. Roberts, R.
Fitzgerald & G. Eva (Eds). Measuring attitudes
cross-nationally: Lessons from the European
Social Survey (pp. 161-193). London: Sage.
Schwartz, S. H. (2010). Basic values: How they
motivate and inhibit prosocial behavior. In M.
Mikulincer & P. Shaver (Eds.), Prosocial motives,
emotions, and behavior: The better angels of our
nature (pp.221-241). Washington DC: American
Psychological Association Press.
Schwartz, S. H. (2011). Studying values: Personal
adventures, future directions. Journal of Cross-
Cultural Psychology, 42, 307-319.
Schwartz, S. H., & Bardi, A. (1997). Influences of
adaptation to communist rule on value priorities
in Eastern Europe. Political Psycho logy, 18, 385-
Schwartz, S. H., & Bardi, A. (2001). Value hierarchies
across cultures: Taking a similarities perspective.
Journal of Cross Cultural Psychology, 32, 268-290.
Schwartz, S. H., & Boehnke, K. (2004). Evaluating the
structure of human values with confirmatory
factor analysis. Journal of Research in Personality,
, 230-255.
Schwartz, S. H., & Huismans, S. (1995). Value
priorities and religiosity in four Western religions.
Social Psychology Quarterly, 58, 88-107.
Schwartz, S. H., & Rubel, T. (2005). Sex differences
in value priorities: Cross-cultural and multi-method
studies. Journal of Personality and Social
Psychology, 89, 1010-1028.
Schwartz, S. H., & Rubel-Lifschitz, T. (2009). Crossnational
variation in the size of sex differences in
values: Effects of gender equality. Journal of
Personality and Social Psychology, 97, 171-185.
Smith, P. B., & Schwartz, S. H. (1997). Values. In J. W.
Berry, M. H. Segall & C. Kagitcibasi (Eds.),
Handbook of cross-cultural psychology, Vol. 3,
nd Edition (pp. 77-118). Boston: Allyn & Bacon.
Struch, N., Schwartz, S. H., van der Kloot, W. A.
(2002). Meanings of basic values for women and
men: A cross-cultural analysis. Personality and
Social Psychology Bulletin, 28, 16-28.
Tajfel, H., & Turner, J. C. (1986). The social identity
theory of intergroup behavior. In S. Worchel & W.
G. Austin (Eds.), Psychology of Intergroup
Relations. Chicago: Nelson-Hall.
Winfree, T. L., & Abadinsky, H. (2010). Understanding
crime: Essentials of criminological theory (3nd
edition). Belmont, California: Wadsworth.
Zieman, G. L., & Bemnson, G. P. (1983). Delinquency:
The role of self-esteem and social values. Journal
of Youth and Adolescence, 12 (6), 489-500.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)