Άγχος και κατάθλιψη στους φοιτητές Νοσηλευτικής: εφαρμογή προγραμμάτων πρόληψης


Δημοσιευμένα: Okt. 15, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Φοιτητές νοσηλευτικής Αγχώδεις διαταραχές Κατάθλιψη Προγράμματα πρόληψης Γνωσιακή συμπεριφοριστική θεραπεία
Αγγελική Παναγιωτοπούλου
Αντωνία Α. Πασχάλη
Περίληψη

Η παρούσα ανασκόπηση της βιβλιογραφίας έχει σκοπό τη διερεύνηση των ερευνητικών δεδομένων σχετικά με τα γνωσιακά συμπεριφοριστικά προγράμματα που εφαρμόζονται για την πρόληψη του άγχους και της κατάθλιψης στους φοιτητές Νοσηλευτικής, καθώς και την αποτελεσματικότητά τους. Γίνεται μια σύντομη αναφορά για τη σπουδαιότητα της μελέτης των προγραμμάτων αυτών στους φοιτητές Νοσηλευτικής καθώς και σε παλαιότερες μελέτες. Στη συνέχεια αναφέρονται τα σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα για την επικράτηση του άγχους και της κατάθλιψης στους φοιτητές νοσηλευτικής σε σχέση με τους υπόλοιπους νέους και φοιτητές άλλων ειδικοτήτων, αλλά και τους παράγοντες που πυροδοτούν ή προστατεύουν από την εκδήλωση των προβλημάτων αυτών. Παρουσιάζεται το γνωσιακό συμπεριφοριστικό θεωρητικό πλαίσιο για το άγχος και την κατάθλιψη στους φοιτητές όπως και τα αντίστοιχα ομαδικά προγράμματα παρέμβασης. Τα αποτελέσματα
αυτών των προγραμμάτων δείχνουν ότι οι παρεμβάσεις ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματικές τόσο στη μείωση του άγχους όσο και στη βελτίωση της διάθεσης των φοιτητών, αναδεικνύοντας έτσι τη σπουδαιότητα της
πρωτογενούς πρόληψης στο ακαδημαϊκό πλαίσιο για τη διασφάλιση της ψυχικής υγείας και της ποιότητας ζωής των φοιτητών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΜΠΕΙΡΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αdmi, H. (1997). Nursing students’ stress during the
initial clinical experience. Journal of Nursing
Education, 36(7), 323-327.
Ahmed, I., Banu, H., Al-Fageer, R., & Al-Suwaidi, R.
(2009). Cognitive emotions: depression and
anxiety in medical students and staff. Journal of
Critical Care, 24, 1-18.
American College Association, (2009). National
College Health Assessment. Reference Group.
Executive Summary. American College Health
Association.
Barlow, D. H. (2002). Anxiety and Its Disorders (2η
εκδ.). New York. London: The Guilford Press.
Bayram, N., & Bilgel, N. (2008). The prevalence and
socio-demographic corellations of depression,
anxiety and stress among a group of university
students. social psychiatry. Psychiatric Epide -
miology , 43, 667-672.
Beck, D. L., & Svirastava, R. (1991). Perceived level
and sources of stress in baccalaureate nursing
students. Journal of Nursing Education, 30(3),
-133.
Beddoe, A.E., & Merphy, S.O. (2004). Does mind -
fullness decrease and foster empathy among
nursing students. Journal of Nursing Education,
(7), 305-312.
Blackford, J., & Street, A. (1999). The potential of
“peer” clinical supervision to improve nursing
practice. Clinical Effectiveness in Nursing, 2, 205-
Blanco, C., Okuda, M., Wright, C., Hasiu, D.S., Grant,
B.F., Liu, S.M. et al. (2008). Mental health of
college students and their non-college attending
peers. Results from the national epidemiologic
study of alcohol and related conditions. Archives
of General Psychiatry, 65 (12), 1429-1437.
Burnard, P., Edwards, D., Bennett, K., Thaibat, H.,
Tothova, V., Baldacchino, D. et al. (2008). A
comparative, longitudinal study of stress in
student nurses in five countries: Albania, Brunei
the Czech Republic, Malta and Wales. Nurse
Education Today, 28, 134-145.
Chan, C.K., So, W.K., & Fong, D.Y. (2009). Hong
Kong Baccalaureate nursing students’ stress and
their coping strategies in clinical practice. Journal
of Professional Nursing, 25(5), 307-313.
Clara, A. (1998). Mental health care for students in
higher education. Archives of Public Health, 56,
-79.
Consolo, K., Fusner, S., & Staib, S. (2008). Effects of
diaphragmatic breathing on stress levels of
nursing students. Teaching and Learning in
Nursing, 3, 67-71.
Copeland, L. (1990). Developing student confidence.
Nurse Educator, 15(1), 7.
Cox, B.J., & Taylor, S. (2002). Behavioral group
therapy. Στο M. Hersen, & W. Sledge (Ed).
Encyclopedia of Psychotherapy. USA: Elsevier
Science.
Γιωτάκος, Ο. (2006). Η ψυχική υγεία των σπουδα-
στών. Οδηγός Στήριξης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμ-
ματα.
Dobson, K.S., & Kharti, N. (2000). Cognitive
behavioral therapy: looking backward, looking
forward. Journal of Clinical Psychology, 7(56),
-923.
Dozois, D.J., Seeds, P.M., & Collins, K.A. (2009).
Transdiagnostic approaches to preventionod
depression and anxiety. Journal of Cognitive
Psychotherapy, 23(1), 44-59.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Τμήμα ΦΠΨ (2006). Εργαστήριο Ψυχολογικής
Συμβουλευτικής Φοιτητών. Απολογισμός Δραστη-
ριοτήτων 2003-2006. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Τμήμα ΦΠΨ (2009). Εργαστήριο Ψυχολογικής
Συμβουλευτικής Φοιτητών. Απολογισμός Δρα-
στηριοτήτων 2006-2009. Αθήνα: Πεδίο.
Edwards, D., Burnard, P., Bennett, K., & Hebden, U.
(2010). Α longitudinal study of stress and self-
Αγγελική Παναγιωτοπούλου και Αντωνία Πασχάλη
esteem in student nurses. Nurse Education
Today, 30, 78-84.
Eisenberg, D., Gollust, S. E., Goldberstein, E., &
Hefner, J. L. (2007). Prevelance and correlates of
depression, anxiety and suicidallity among
university students. American Journal of
Orthopsychiatry. , 77(4), 534-542.
Ευθυμίου, Κ., Ευσταθίου, Γ., & Καλαντζή-Αζίζι, Α.
(2007). Πανελλήνια Επιδημιολογική έρευνα ψυχι-
κής υγείας στον φοιτητικό πληθυσμό. Αθήνα: Τό-
πος.
Finkenstein, C., Brownstein, A., Scott, G., & Lan, Y.
(2007). Anxiety and stress reduction in medical
education: an intervention. Medical Education,
, 258-264.
Gibbons, C. (2010). Stress, coping and burn-out in
nursing students. International Journal of Nursing
Studies, DOI:10.1016/j.junurstu.2010.02.015.
Godbey, K.L., & Courage, M.M. (1994). Stressmanagement
program: intervention in nursing
student performance anxiety. Archives of
Psychiatric Nursing, 8(3), 190-199.
Gorostidi, X.Z., Egilegor, X.H., Erice, M.A., Iturriotz,
M.U., Garate, I.E., Lasa, M.B., et al. (2007). Stress
sources in nursing practice. Evolution during
nursing training. Nurse Education Today, 777-
Hunt, J., & Eisenberg, D. (2010). Mental health
problems and help-seeikng behavior among
college students. Journal of Adolescent Health,
, 3-10.
Johansson, N. (1991). Effectiveness of a stress
management program in reducing anxiety and
depression in nursing students. Journal of
American College Health, 40(3), 125-129.
Johansson, N., & Larry, T. (1991). Effectiveness of a
death education program in reducing death
anxiety of nursing students. Journal of Death and
Dying, 22(1), 25-33.
Jones, M.C., & Johnston, D.W. (2000). Redusing
distress in first level student nurses: a review of
the applied stress management literature. Journal
of Advanced Nursing, 32(1), 66-74.
Καλαντζή-Αζίζι, Α. (2001). Η Σημασία της Ψυχολογι-
κής Συμβουλευτικής Φοιτητών. Α΄Διεθνές Συ-
νέδριο του ΕΚΕΠ, Εξελίξεις στη Συμβουλευτική
και τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό στην Αυ-
γή του 21ου Αιώνα. Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Επαγ-
γελματικού Προσανατολισμού.
Καλαντζή-Αζίζι, Α. (2002). Αυτογνωσία και aυτοδια-
χείριση: Ένα μοντέλο κλινικής πρακτικής και εκ-
παίδευσης ειδικών ψυχικής υγείας και εκπαιδευ-
τικών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Καλαντζή-Αζίζι, Α., & Καραδήμας, Ε.Χ. (2006). Ομα-
δικές παρεμβάσεις γνωσιακής-συμπεριφοριστι-
κής κατεύθυνσης. Ψυχολογία, 13(1), σσ. 1-17.
Καλαντζή-Αζίζι, Α., Καραδήμας, Ε.Χ., & Σωτηροπού-
λου, Γ. (2001). Ένα πρόγραμμα γνωσιακής-συ-
μπεριφοριστικής ομαδικής παρέμβασης σε φοι-
τητικό πληθυσμό για την ενίσχυση των προσδο-
κιών αυτοαποτελεσματικότητας. Ψυχολογία,
(2), 267-280.
Καλπάκογλου Θ., (1998).Άγχος και Πανικός. Γνωσια-
κή θεωρία και θεραπεία. Αθήνα:
Ελληνικά Γράμματα.
Kang, Y.S., Choi, S.Y., & Ryu, E. (2009). The
effectiveness of a stress coping program based
on mindfulness meditation on the stress, anxiety
and depression experienced by nursing students.
Nurse Education Today, 29, 538-543.
Kanji, N., White, A., & Ernst, E. (2006). Autogenic
training to reduce anxiety in nursing students:
randomized controlled trial. Journal of Adcanced
Nursing, 53(6), 729-735.
Kaplan Η.Ι., Sadock B.J., & Grebb J.A. (2000a). Αγ-
χώδεις Διαταραχές. Ψυχιατρική. Τόμ. Β‘. Αθήνα,
Γουδί: Ιατρικές Εκδόσεις Λίτσας.
Kaplan Η.Ι., Sadock B.J., & Grebb J.A. (2000b). Δια-
ταραχές της διάθεσης. Ψυχιατρική, Τόμ. Β‘. Αθή-
να, Γουδί: Ιατρικές Εκδόσεις Λίτσας.
Karademas, E.C., & Kalantzi-Azizi, A. (2004). The
stress process, self-efficacy expectations, and
psychologiacal health. Personality and Individual
Differences, 37, 1033-1043.
Liu, Y.R., Shiah, I.S., Chang, Y.C., Lai, T.J., Wang,
K.Y., & Chou, K.R. (2004). Evaluation of an
assertiveness training program on nursing and
medical students’ assertiveness, self-esteem and
interpersonal communiacation satisfaction. Nurse
Education Today, 24, 655-665.
MacKenzie, C.S., Poulin, P.A., & Seidman-Carlson, R.
(2006). A brief mindfullness-based stress
reduction intervention for nurses and nurse aides.
Applied Nursing Research, 19, 105-109.
Μαρούδα-Χατζούλη, Α. (2003). Μία πρόταση για ένα
συμβουλευτικό μοντέλο επίλυσης προβλημάτων
προσωπικών διλημμάτων και συγκρούσεων. Ψυ-
χολογία, 10(2-3), 310-329.
Melissa-Halikiopoulou, C., Tsiga, E., Khachatryan, R.,
& Papazisis, G. (2011). Suicidality and depressive
Άγχος και κατάθλιψη στους φοιτητές Νοσηλευτικής 293
symptoms among nursing students in Northern
Greece. Health Sciences Journal, 5(2), 90-97.
Misra, R., & McKean, M. (2000). College students’
academic stress and its relation to their time
management, and leisure satisfaction. Americal
Journal of Health Studies, 16(1), 41-51.
Morim, K.H., & Ashton, K.C. (2004). Research on
faculty orientation programs: guidelines and
directions for nurse educators. Journal of
Proffesional Nursing, 20(4), 239-250.
Moscaritolo, L.M. (2009). Interventional strategies to
decrease nursing student anxiety in the clinical
learning environment. Journal of Nursing Edu -
cation, 48(1), 17-23.
Papadioti-Athanasiou, V., & Kaltsouda, A. (2007).
Epidemiological study of students’ mental health
(The case of University of Ioannina). Στο T.
Giovazolias, E. Karademas, & A. Kalantzi-Azizi
(Eds.), FEDORA-PSYCHE. Crossing Internal and
External Borders:Practices for An Effective
Psychological Counselling in The European
Higher Education. Athens: Ellinika Grammata.
Papazisis, G., Halikiopoulou, M., Tsiga, E., &
Khachatryan, R. (2010). Evaluation of suicidal
behaviour and depression among nursing
students in Northern Greece. European Psy -
chiatry, 25 (Supplement 1).
Papazisis, G., Tsiga, E., Papanikolaou, N., Vlasiadis,
I., & Sapountzi-Krepia, D. (2008). Psychological
distress, anxiety and depression among nursing
students in Greece. International Jurnal of Caring
Sciences, 1(1), 4-46.
Ratanasiripong, P., & Wang, C.C. (2010). Psy -
chological well-being of Thai nursing students.
Nurse Education Today, 1-5.
Sawatzky, J.V. (1998). Understanding nursing
students’ stress: a proposed framework. Nurse
Education Today, 18, 108-115.
Sharif, F., & Armitage, P. (2003). The effect of psy -
chological and educational councelling in
reducing anxiety in nursing students. Journal of
Psychiatric and Mental Health Nursing, 11(4), 386-
Sharif, F., & Masoumi, S. (2005). A qualitive study of
nursing student experiences of clinical practice.
Biomed Central Nursing, 4(6), 1-7.
Σκαπετοράχη, Α. Γ. (2002). Αξιολόγηση του παρεχό-
μενου έργου στο Συμβουλευτικό Κέντρο Φοιτητών
του Πανεπιστημίου Αθηνών με έμφαση στη γενική
αντίληψη της υγείας. Αθήνα: Εθνικό Καποδι-
στριακο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Τμήμα Φιλοσο-
φίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, Μεταπτυ-
χιακό Πρόγραμμα Ειδίκευσης στην Κλινική Ψυ-
χολογία.
Suliman, W.A., & Halabi, J. (2007). Critical thinking,
self-esteem, and state anxiety of nursing
students. Nurse Education Today, 27, 162-168.
Vitasari, P., Wahab, M.A., Othman, A., & Awang, M.G.
(2010). The use of study anxiety intervention in
reducing anxiety to improve academic
performance among university students.
International Journal of Psychological Studies,
(1), 89-96.
Watson, R., Deary, I., Thompson, D., & Li, G. (2008).
Α study of stress and burnout in nursing students
in Hong-Kong: A questionnaire survey.
International Journal of Nursing Studies, 45, 1534-
Young, J.E., Weinberger, D., & Beck, A.T. (2001).
Cognitive Therapy for Depression. Στο D.H.
Barlow (Ed.), Clinical Handbook of Psychological
Disorders. New York. London: The Guilford
Press.
Χαρίλα, Ν. (2003). Γνωσιακή Συμπεριφοριστική Θε-
ραπεία: βασικές αρχές, ψυχοθεραπευτικές δε-
ξιότητες και τεχνικές. Αθήνα: Ινστιτούτο Έρευ-
νας και Θεραπείας της Συμπεριφοράς.
Zeidan, F., Johnson, S.K., Diamond, B.J., David, Z., &
Goolkasian, P. (2010). Mindfulness meditation
improves cognition: evidence of brief mental
training. Conciousness and Cognition, 19, 597-
Zivin, K., Eisenberg, D., Collust, S.E., & Goldberstein,
E. (2009). Persistence of mental health problems
and needs in a college student population.
Journal of Affective Disorders, 117, 180-185.