Η οικογένεια ατόμων με νοητική καθυστέρηση: Το είδος των εκφραζόμενων αναγκών των γονέων


Δημοσιευμένα: Oct 15, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Οικογένεια Νοητική καθυστέρηση Γονείς Ανάγκες
Ιωάννης Παξινός
Ειρήνη Ξανθοπούλου
Περίληψη

Σκοπός αυτής της έρευνας ήταν η διερεύνηση των οικογενειακών αναγκών γονέων οι οποίοι έχουν άτομα με νοητική καθυστέρηση, και η μελέτη της σχέσης τους με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά τους. Στην έρευνα συμμετείχαν 67 γονείς των οποίων τα παιδιά φοιτούν σε δημόσια ΕΕΕΕΚ και απάντησαν στο ερωτηματολόγιο μέσω δομημένης συνέντευξης. Τα αποτελέσματά μας έδειξαν ότι οι γονείς εκφράζουν ανάγκες για περισσότερη πληροφόρηση, κοινωνική στήριξη και συμβουλευτικές υπηρεσίες. Σε ό,τι αφορά τις δημογραφικές μεταβλητές, βρέθηκε ότι οι γονείς με μικρότερα παιδιά ανέφεραν λιγότερες ανάγκες για κοινωνική στήριξη και συμβουλευτικές υπηρεσίες συγκριτικά με τους γονείς μεγαλύτερων παιδιών, και ότι οι γονείς μεγαλύτερης ηλικίας ανέφεραν περισσότερες ανάγκες συγκριτικά με τους γονείς μικρότερης ηλικίας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΙΔΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Brewin, C.R. (1992). Measuring individual needs for
care and services. In B.J.B. Kat, On Advising
Purchasers: Part II. Leicester: The British
Psychological Society.
Γενά, Α. (2002). Αυτισμός και διάχυτες αναπτυξιακές
διαταραχές. Αθήνα: αυτοέκδοση.
Calias, M. (1989). Συμβουλευτική εργασία με γονείς
παιδιών με ειδικές ανάγκες. Στο Γ. Τσιάντης & Σ.
Μανωλόπουλος (Επιμ. έκδ.), Σύγχρονα θέματα
παιδοψυχιατρικής, Τόμ. Γ: Θεραπευτικές Προ-
σεγγίσεις. Αθήνα: Καστανιώτης.
Carey, G.E. (1982). Community care. Mentally
handicapped children living at home. Public
Health, 96, 269-278.
Δαβάζογλου, Α., Αλβανόπουλος, Γ., & Κόκκινος, Κ.
(2008). Μεγαλώνοντας παιδιά με αυτισμό: Οι
ανάγκες των γονέων. Ελληνική Επιθεώρηση Ειδι-
κής Αγωγής, 1, 67-89.
Dale, N. (1996). Working with families of children with
special needs: partnership and practice. London:
Routledge.
Dale, N. (2000). Τρόποι συνεργασίας με οικογένειες
παιδιών με ειδικές ανάγκες. Αθήνα: Έλλην.
Δελλασούδας, Λ.Γ. (2003). Σχολική ένταξη μαθητών
με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες: από τη θεωρία
στην πράξη. Αθήνα: Ατραπός.
Danforth, S. & Navaro, V. (1998). Speech Acts:
Sampling the social construction of mental
retardation in everyday life. Mental Retardation,
(1), 31-43.
Duvall, E. (1970). Family Development. Philadelphia:
Lippincott.
Εllis, T.J., Luiselli, K.J., & Amirault, D. (2002).
Families of children with Developmental Disa -
bilities. Journal of Developmental and Physical
Disabilities, 2, 191-202.
Ζώνιου-Σιδέρη, Α. (1998). Παιδιά με νοητική καθυ-
στέρηση στην οικογένεια και στην κοινωνία. Στο
Πλευρές αποδοχής των ατόμων με διανοητική
καθυστέρηση, Πρακτικά ημερίδας της Εστίας
Φίλων Διανοητικά Καθυστερημένων Ατόμων «Τα
Δελφίνια».
Fewell, R.F. & Vadasy, P.F. (1986). Families of handi -
capped children: needs and supports across the
life-span. Austin, ΤΧ: Pro-Ed.
Glendenning, C. (1983). Parents and their disabled
children. London: Routledge & Kegan Paul.
Granlund, M. & Roll-Pettersson, L. (2001). The
perceived needs of support of parents and
classroom teachers - a comparison of needs in
two microsystems. Journal of Special Needs
Education, 16, 225-244.
Κοντοπούλου, Μ. (2001). Συμβουλευτική γονέων στα
πλαίσια της πρώιμης παρέμβασης: η συμβολή
Ιωάννης Παξινός και Ειρήνη Ξανθοπούλου
των εκπαιδευτικών. Στο Μ. Τζουριάδου (Επιμ.
έκδ.), Πρώιμη παρέμβαση, σύγχρονες τάσεις και
προοπτικές (σσ. 160-183). Θεσσαλονίκη: Προ-
μηθέας.
Κρουσταλάκης, Γ. (1997). Παιδιά με ιδιαίτερες ανά-
γκες στην οικογένεια και το σχολείο: ψυχοπαι-
δαγωγική παρέμβαση για μια συμβουλευτική γο-
νέων και εκπαιδευτικών. Αθήνα: Λύχνος.
Lambert, J.L. & Lambert-Bite, F. (1993). Education
familiale et handicap mental. Fribourg: Editions
Universitaires de Fribourg.
MacKeith, R. (1973). The feelings and behaviours of
parents of handicapped children. Developmental
Medicine and Child Neurology, 15, 24-27.
Μπαλαμώτης, Γ. & Γενά, Α. (2007). Οι ανάγκες των
γονέων με αυτισμό και το άγχος που βιώνουν:
Στοιχεία από μια πανελλήνια έρευνα. Στο Π. Ορ-
φανός (Επιμ. έκδ.), Η Ειδική Αγωγή στην Κοινω-
νία της Γνώσης (σσ. 416-428). Αθήνα: Γρηγόρης.
Oliver, M. & Bames, C. (1998). Disabled people and
social policy: from exclusion tο inclusion. Demos:
London.
Ορφανός, Π. (2007). Οικογένεια και τυφλοκωφό παι-
δί. Στο Π. Ορφανός (Επιμ. έκδ.), Η Ειδική Αγω-
γή στην Κοινωνία της Γνώσης (σσ. 310-326). Αθή-
να: Γρηγόρης.
Πανοπούλου-Μαράτου, Ό. (2004). Παιδιά με διάχυ-
τες διαταραχές της ανάπτυξης και «ένταξη». Στο
Α. Ζώνιου-Σιδέρη (Επιμ.), Σύγχρονες ενταξιακές
προσεγγίσεις (σσ. 77-87). Αθήνα: Ελληνικά
Γράμματα.
Παπουτσάκη, Κ. (2011). Νοητική υστέρηση και μο-
ναξιά. Εκδόσεις Γρηγόρη.
Παρασκευόπουλος, Ι. (1979). Νοητική καθυστέρη-
ση: διαφορική διάγνωση, αιτιολογία-πρόληψη,
ψυχοπαιδαγωγική αντιμετώπιση. Αθήνα: αυτο-
έκδοση.
Πολεμικός, Ν. & Τσιμπιδάκη, Α. (2002). Η οικογένεια
με ειδικές ανάγκες ως σύστημα. Στο Ν. Πολεμι-
κός, Μ. Καΐλα & Φ. Καλαβάσης (Επιμ. έκδ.), Εκ-
παιδευτική, οικογενειακή και πολιτική ψυχοπα-
θολογία, Τόμ. Β: Αποκλίνουσες διαστάσεις στο
χώρο της οικογένειας. Αθήνα: Ατραπός.
Πολυχρονοπούλου, Σ. (2004). Παιδιά και έφηβοι με
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και δυνατότητες.
Αθήνα: Ατραπός
Roll-Pettersson, L. (2003). Perceptions of parents
with children receiving special education support
in the Stockholm and adjacent. European Journal
of Special Needs Education, 18, 293-310.
Siklos, S. & Kerns, A.K. (2006). Assessing need for
social support in parents of children with autism
and Down syndrome. Journal of Autism and
Developmental Disorders, 36, 921-933.
Σούλης, Σ. (1999). Τα παιδιά με βαριά νοητική καθυ-
στέρηση και ο κόσμος τους. Άτομα με πολλαπλές
αναπηρίες. Αθήνα: Gutenberg.
Σούλης, Σ. (2002). Ανάγκες γονέων με «ειδικά παι-
διά» προσχολικής ηλικίας. Στο Ε. Κούρτη
(Επιμ.), Η έρευνα στην προσχολική εκπαίδευση
(σσ. 365-375). Αθήνα: Τυπωθήτω.
Σούλης, Σ. (2008). Καθολικός σχεδιασμός και ανα-
πηρία: Μια εκπαιδευτική πρόταση. Ελληνική Επι-
θεώρηση Ειδικής Αγωγής, 1, 91-108.
Τσαμπαρλή, Α. & Τρέχα, Σ. (2002). Μαθησιακές δυ-
σκολίες και ψυχολογικές διεργασίες στο οικο-
γενειακό πλαίσιο. Στο Ν. Πολεμικός, Μ. Καΐλα &
Φ. Καλαβάσης (Επιμ. έκδ.), Εκπαιδευτική, Οικο-
γενειακή και Πολιτική Ψυχοπαθολογία (σσ. 366-
. Αθήνα: Ατραπός.
Wikler, D., Buchanan, A., Brock, D.W., & Daniels, N.
(2000). From chance to choice. Cambridge:
Cambridge University Press.
Woolfson, R. (1991). Children with special needs: a
guide for parents and carers. London: Faber and
Faber.

Παρόμοια άρθρα

Μπορείτε επίσης ξεκινήστε μια προηγμένη αναζήτηση ομοιότητας για αυτό το άρθρο.