Εμπειρίες ανατροφής, βιωματική αποφυγή και κατάθλιψη


Δημοσιευμένα: Μαρ 24, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Γονεϊκές συμπεριφορές Βιωματική αποφυγή Κατάθλιψη
Όλγα Ζηκοπούλου
https://orcid.org/0000-0002-7525-4289
Μαρίλια Νομικού
https://orcid.org/0000-0002-6876-2680
Μερόπη Σίμου
https://orcid.org/0000-0003-1971-7354
Γρηγόρης Σίμος
https://orcid.org/0000-0003-4033-2010
Περίληψη
Σημαντικός αριθμός μελετών έχει δείξει ότι η βιωματική αποφυγή και η ψυχολογική δυσκαμψία σχετίζονται με μια σειρά συναισθηματικών δυσκολιών, όπως το άγχος ή η κατάθλιψη, και γενικότερα με ψυχολογική δυσφορία. Στόχος της παρούσας μελέτης ήταν η διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στις αρνητικές εμπειρίες ανατροφής κατά την παιδική ηλικία, τη βιωματική αποφυγή και την κατάθλιψη στις/στους ενήλικες. Στην έρευνα συμμετείχαν 307 νεαρές και νεαροί ενήλικες με μέσο όρο ηλικίας τα 22,4 έτη. Χρησιμοποιήθηκαν οι ελληνικές εκδοχές των ερωτηματολογίων Parenting Scale, Acceptance and Action Questionnaire-ΙΙ και DASS-21-Depression για την αξιολόγηση των εμπειριών ανατροφής, του βαθμού βιωματικής αποφυγής και ψυχολογικής ανελαστικότητας και των συμπτωμάτων κατάθλιψης αντίστοιχα. Και οι τρεις παράμετροι συσχετίστηκαν στατιστικά σημαντικά μεταξύ τους, με την υψηλότερη συσχέτιση να καταγράφεται ανάμεσα στη βιωματική αποφυγή και την κατάθλιψη. Η μερική συσχέτιση ανάμεσα στις συμπεριφορές ανατροφής και στα καταθλιπτικά συμπτώματα έδειξε ότι, ελέγχοντας τη βιωματική αποφυγή, υπήρχαν χαμηλές αλλά στατιστικά σημαντικές συσχετίσεις ανάμεσα στις δύο πρώτες μεταβλητές. Η διαδικασία της βηματικής παλινδρόμησης έδειξε ότι την καταθλιπτική συμπτωματολογία προέβλεψαν η βιωματική αποφυγή και δευτερευόντως η υποκλίμακα της υπεραντιδραστικότητας από το ερωτηματολόγιο γονεϊκών συμπεριφορών. Τα δεδομένα αυτά θα σχολιαστούν συγκριτικά με σύγχρονα ερευνητικά ευρήματα, θα συζητηθούν οι προεκτάσεις τους στην κλινική πράξη και θα διατυπωθούν προτάσεις για περαιτέρω έρευνα του θέματος από αναπτυξιακή σκοπιά.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΙΔΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Όλγα Ζηκοπούλου, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής

Μαρίλια Νομικού, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Τμήμα Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής

Αναφορές
Aldao, A., & Nolen-Hoeksema, S. (2012). When are adaptive strategies most predictive of psychopathology? Journal of Abnormal Psychology, 121(1), 276–281. https://doi.org/10.1037/a0023598
Antonucci, T., Akiyama, H., Takahashi, K. (2004). Attachment and close relationships across the life span. Attachment and Human Development, 6(4), 353–370. https://doi.org/10.1080/1461673042000303136
Arnett, J., Žukauskienė, R., & Sugimura, K. (2014). The new life stage of emerging adulthood at ages 18-29 years: Implications for mental health. The Lancet Psychiatry, 1, 569–576. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(14)00080-7
Arnold, D. S., O’Leary, S. G., Wolff, L. S., & Acker, M. M. (1993). The Parenting Scale: A measure of dysfunctional parenting in discipline situations. Psychological Assessment, 5, 137–144. https://doi.org/10.1037/1040-3590.5.2.137
Bariola, E., Gullone, E., & Hughes, E. K. (2011). Child and adolescent emotion regulation: The role of parental emotion regulation and expression. Clinical Child and Family Psychology Review, 14, 198–212. https://doi.org/10.1007/s10567-011-0092-5
Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Developmental Psychology Monograph, 4, 1–103. https://doi.org/10.1037/h0030372
Baumrind, D. (1989). Rearing competent children. In W. Damon (Ed.), Child development today and tomorrow (pp. 349–378). Jossey-Bass.
Baumrind, D. (1991). The influence of parenting style on adolescent competence and substance abuse. Journal of Early Adolescence, 11, 56–95. https://doi.org/10.1177/0272431691111004
Beck, A. T. (1976). Cognitive therapy and the emotional disorders. International Universities Press.
Beck, A. T., Steer, R. A., & Garbin, M. G. (1988). Psychometric properties of the Beck Depression Inventory: Twenty-five years of evaluation. Clinical Psychology Review, 8(1), 77–100. https://doi.org/10.1016/0272-7358(88)90050-5
Berking, M., & Whitley, B. (2014). Affect regulation training: A practitioner’s manual. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4939-1022-9
Berking, M., & Wupperman, P. (2012). Emotion regulation and mental health: Recent findings, current challenges, and future directions. Current Opinion in Psychiatry, 25(2), 128–134. https://doi.org/10.1097/YCO.0b013e3283503669
Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K., Orcutt, H. K., Waltz, T., & Zettle, R. D. (2011). Preliminary psychometric properties of the Acceptance and Action Questionnaire-II: A revised measure of psychological flexibility and acceptance. Behavior Therapy, 42, 676–688. https://doi.org/10.1016/j.beth.2011.03.007
Brewin, C. R., & Gotlib, A. H. (1993). Psychopathology and early experience: A reappraisal of retrospective reports. Psychological Bulletin, 113, 82–98. https://doi.org/10.1037/0033-2909.113.1.82
Campbell-Sills, L., Barlow, D. H., Brown, T. A., & Hofmann, S. G. (2006). Effects of suppression and acceptance on emotional responses of individuals with anxiety and mood disorders. Behaviour Research and Therapy, 44, 1251–1263. https://doi.org/10.1016/j.brat.2005.10.001
Cribb, G., Moulds, M. L., & Carter, S. (2006). Rumination and experiential avoidance in depression. Behaviour Change, 23(3), 165–176. https://doi.org/10.1375/bech.23.3.165
Ehring, T., Tuschen-Caffier, B., Schnülle, J., Fischer, S., & Gross, J. J. (2010). Emotion regulation and vulnerability to depression: Spontaneous versus instructed use of emotion suppression and reappraisal. Emotion, 10(4), 563–572. https://doi.org/10.1037/a0019010
Eliason, S. R., Mortimer, J. T., & Vuolo, M. (2015). The transition to adulthood: Life course structures and subjective perceptions. Social Psychology Quarterly, 78(3), 205–227. https://doi.org/10.1177/0190272515582002
Ferster, C. B. (1973). A functional analysis of depression. American Psychologist, 28, 857–870. https://doi.org/10.1037/h0035605
Fledderus, M., Bohlmeijer, E. T., & Pieterse, M. E. (2010). Does experiential avoidance mediate the effects of maladaptive coping styles on psychopathology and mental health? Behavior Modification, 34(6), 503–519. https://doi.org/10.1177/0145445510378379
Goldin, P. C. (1969). A review of children’s reports of parent behaviors. Psychological Bulletin, 71(3), 222–236. https://doi.org/10.1037/h0027017
Hayes, S. C. (1987). A contextual approach to therapeutic change. In N. S. Jacobson (Ed.), Psychotherapists in clinical practice: Cognitive and behavioural perspectives (pp. 327–387). Guilford Press.
Hayes, S. C., Strosahl, K., Wilson, K. G., Bissett, R. T., Pistorello, J., Toarmino, D., & McCurry, S. M. (2004). Measuring experiential avoidance: A preliminary test of a working model. Psychological Record, 54(4), 553–578. https://doi.org/10.1007/BF03395492
Hayes, S. C., Wilson, K. G., Gifford, E. V., Follette, V. M., & Strosahl, K. (1996). Experiential avoidance and behavioral disorders: A functional dimensional approach to diagnosis and treatment. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64, 1152–1168. https://doi.org/10.1037/0022-006X.64.6.1152
Irvine, A. B., Biglan, A., Smolkowski, K., & Ary, D. V. (1999). The value of the Parenting Scale for measuring the discipline practices of parents of middle school children. Behaviour Research and Therapy, 37, 127–142. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(98)00114-4
Johnson, J. G., Cohen, P., Kasen, S., Smailes, E., & Brook, J. S. (2001). Association of maladaptive parental behavior with psychiatric disorder among parents and their offspring. Archives of General Psychiatry, 58, 453–460. https://doi.org/10.1001/archpsyc.58.5.453
Kuppens, C., & Ceulemans, E. (2019). Parentng styles: A closer look at a well-known concept. Journal of Child and Family Studies, 28, 168–181. https://doi.org/10.1007/s10826-018-1242-x
Lehman, B. J., Taylor, S. E., Kiefe, C. I., & Seeman, T.E. (2009). Relationship of early life stress and psychological functioning to blood pressure in the CARDIA study. Health Psychology, 28, 338–346. https://doi.org/10.1037/a0013785
Lovibond, P. F., & Lovibond, S. H. (1995). The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories. Behaviour Research and Therapy, 33, 335–343. https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)00075-U
Lyrakos, G. N., Arvaniti, C., Smyrnioti, M., & Kostopanagiotou, G. (2011). Translation and validation study of the depression anxiety stress scale in the Greek general population and in a psychiatric patient’s sample. Eurοpean Psychiatry, 26, 1731. https://doi.org/10.1016/S0924-9338(11)73435-6
Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. In P. H. Mussen (Series Ed.) & E. M. Hetheringtono (Vol. Ed.), Handbook of child psychology: Vol. IV. Socialization, personality and social development (4th ed., pp. 1–101). Wiley.
Mallers, M. H., Charles, S. T., Neupert, S. D., & Almeida, D. M. (2010). Perceptions of childhood relationships with mother and father: Daily emotional and stressor experiences in adulthood. Developmental Psychology, 46(6), 1651–1661. https://doi.org/10.1037/a0021020
Manzeske, D. P., & Stright, A. D. (2009). Parenting styles and emotion regulation: The role of behavioral and psychological control during young adulthood. Journal of Adult Development, 16, 223–229. https://doi.org/10.1007/s10804-009-9068-9
Moilanen, K. L. (2007). The adolescent self-regulatory inventory: The development and validation of a questionnaire of short-term and long-term self-regulation. Journal of Youth and Adolescence, 36, 835–848. https://doi.org/10.1007/s10964-006-9107-9
Morris, A. S., Silk, J. S., Steinberg, L., Myers, S. S., & Robinson, L. R. (2007). The role of the family context in the development of emotion regulation. Social Development, 16(2), 361–368. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00389.x
Olson, S. L., Bates, J. E., & Bayles, K. (1990). Early antecedents of childhood impulsivity: The role of parent–child interaction, cognitive competence, and temperament. Journal of Abnormal Child Psychology, 18, 335–345. https://doi.org/10.1007/BF00916568
Ottenbreit, N. D., & Dobson, K. S. (2004). Avoidance and depression: The construction of the Cognitive-Behavioral Avoidance Scale. Behaviour Research and Therapy, 42, 293–313. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(03)00140-2
Παπαγεωργίου, Β., & Σίμος, Γ. (2014). Μετάφραση και προσαρμογή της Κλίμακας Γονεϊκότητας [Αδημοσίευτη εργασία].
Purdon, C. (1999). Thought suppression and psychopathology. Behaviour Research and Therapy, 37, 1029–1054. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(98)00200-9
Rapee, R. M. (1997). Potential role of childrearing practices in the development of anxiety and depression. Clinical Psychology Review, 17(1), 47–67. https://doi.org/10.1016/S0272-7358(96)00040-2
Repetti, R. L., Taylor, S. E., & Seeman, T. E. (2002). Risky families: Family social environments and the mental and physical health of offspring. Psychological Bulletin, 128(2), 330–366. https://doi.org/10.1037/0033-2909.128.2.330
Rhoades, K. A., & O’Leary, S. G. (2007). Factor structure and validity of the Parenting Scale. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 36, 137–146. https://doi.org/10.1080/15374410701274157
Schaefer, E. S. (1965). Children’s reports of parental behavior: An inventory. Child Development, 36, 413–424. https://doi.org/10.2307/1126465
Shaw, B. A., Krause, N., Chatters, L. M., Connell, C. M., & Ingersoll-Dayton, B. (2004). Emotional support from parents early in life, aging, and health. Psychology and Aging, 19(1), 4–12. https://doi.org/10.1037/0882-7974.19.1.4
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)