Η επένδυση σε υλιστικές αξίες και η σχέση τους με το αίσθημα ευημερίας κατά την εφηβική ηλικία


Δημοσιευμένα: Μαρ 24, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Αυτοεκτίμηση Εφηβεία Ικανοποίηση από τη ζωή Υλισμός Ψυχική ευημερία
Αικατερίνη Ν. Κορνηλάκη
https://orcid.org/0000-0003-1723-7453
Περίληψη
Σκοπός της μελέτης είναι να εξετάσει εάν ο προσανατολισμός των εφήβων σε υλιστικές αξίες (materialistic values) σχετίζεται με την ψυχική τους ευημερία (well-being), όπως αυτή αξιολογείται με βάση τους δείκτες της αυτοεκτίμησης και της ικανοποίησης από τη ζωή. Επιπλέον, εξετάζεται η σχέση του υλισμού με τον αξιακό προσανατολισμό των εφήβων, όπως αυτός αποκαλύπτεται μέσα από τους ενδογενείς και εξωγενείς στόχους/προτεραιότητες που προκρίνουν για τη ζωή τους. Μελέτες σε ενήλικες δείχνουν ότι τα υψηλά επίπεδα υλισμού σχετίζονται με χαμηλή αυτοεκτίμηση, κατάθλιψη, προβλήματα ψυχοκοινωνικής προσαρμογής και χαμηλό αίσθημα ικανοποίησης από τη ζωή. Στη μελέτη συμμετείχαν 468 έφηβοι ηλικίας 13-15 ετών. Οι έφηβοι συμπλήρωσαν ένα ερωτηματολόγιο που περιελάμβανε την Κλίμακα Μέτρησης του Υλισμού του Richins (2004), ενώ το αίσθημα ψυχικής ευημερίας αξιολογήθηκε με α) την Κλίμακα Αυτοεκτίμησης του Rosenberg (1965) και β) την Κλίμακα Ικανοποίησης από τη Ζωή (Diener et al., 1985). Οι στόχοι/προτεραιότητες που θέτουν οι έφηβοι αξιολογήθηκαν με την Κλίμακα Στόχων/Προτεραιοτήτων των Kasser και Ryan (1993). Τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι η επένδυση σε υλιστικές αξίες σχετίζεται αρνητικά με την αυτοεκτίμηση των εφήβων αλλά και το αίσθημα ικανοποίησής τους από τη ζωή. Επίσης, ο υλισμός συνδέεται με ένα σύστημα αξιών που επενδύει σε εξωγενείς στόχους. Στη συζήτηση παρουσιάζονται οι διαφορετικές ερμηνείες αυτών των ευρημάτων και οι συνέπειές τους για την ψυχική υγεία των εφήβων.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΙΔΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Αικατερίνη Ν. Κορνηλάκη, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης

Αναφορές
Banerjee, R., & Dittmar, H. (2008). Individual differences in children’s materialism: The role of peer relations. Personality and Social Psychology Bulletin, 34(1), 17–31. https://doi.org/10.1177/0146167207309196
Briggs, E., Landry, T., & Wood, C. (2007). Beyond just being there: An examination of the impact of attitudes, materialism, and self-esteem on the quality of helping behavior in youth volunteers. Journal of Nonprofit and Public Sector Marketing, 18(2), 27–45. https://doi.org/10.1300/J054v18n02_02
Burroughs, J. E., & Rindfleisch, A. (2002). Materialism and well-being: A conflicting values perspective. Journal of Consumer Research, 29, 348–370. https://doi.org/10.1086/344429
Chan, K. (2013). Development of materialistic values among children and adolescents. Young Consumers, 14(3), 244–257. https://doi.org/10.1108/YC-01-2013-00339
Chan, K., & Prendergast, G. P., (2008). Social comparison, imitation of celebrity models and materialism among Chinese youth. International Journal of Advertising, 27(5), 799–826. https://doi.org/10.2501/S026504870808030X
Chaplin, L. N., & John, D. R. (2007). Growing up in a material world: Age differences in materialism in children and adolescents. Journal of Consumer Research, 34, 480–493. https://doi.org/10.1086/518546
Coleman, J. C. (2011). Ψυχολογία της εφηβικής ηλικίας (Η. Γ. Μπεζεβέγκης, Επιμ., Μ. Κουλεντιανού, Μτφρ.). Gutenberg. (Έτος έκδοσης πρωτοτύπου 2011).
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11, 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01
Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71–75. https://doi.org/10.1207/s15327752jpa4901_13
Dittmar, H. (2008). Consumer culture, identity and well-being: The search for the “good life” and the “body perfect”. Psychology Press. https://doi.org/10.4324/9780203496305
Dittmar, H., Bond, R., Hurst, M., & Kasser, T. (2014). The relationship between materialism and personal well-being: A meta-analysis. Personality Processes and Individual Differences, 107(5), 879–924. https://doi.org/10.1037/a0037409
Easterbrook, M. J., Wright, M. L., Dittmar, H., & Banerjee, R. (2013). Consumer culture ideals, extrinsic motivations, and well-being in children. European Journal of Social Psychology, 44, 349–359. https://doi.org/10.1002/ejsp.2020
Flouri, E. (2004). Exploring the relationship between mothers’ and fathers’ parenting practices and children’s materialistic values. Journal of Economic Psychology, 25, 743–752. https://doi.org/10.1016/j.joep.2003.06.005
Goldberg, M. E., Gorn, G. J., Peracchio, L. A., & Bamossy, G. (2003). Understanding materialism among youth. Journal of Consumer Psychology, 13(3), 278–288. https://doi.org/10.1207/S15327663JCP1303_09
Grouzet, F. M. E., Kasser, T., Ahuvia, A., Fernandez-Dols, J. M. F., & Kim, Y., Lau, S., Ryan, R. M., Saunders, S., Schmuck, P., & Sheldon, K. M. (2005). The structure of goal contents across 15 cultures. Journal of Personality and Social Psychology, 89, 800–816. https://doi.org/10.1037/0022-3514.89.5.800
Kasser, T. (2002). The high price of materialism. MIT Press.
Kasser, T. (2016). Materialistic values and goals. The Annual Review in Psychology, 67, 489–514. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-122414-033344
Kasser, T., & Ryan, R. M. (1993). A dark side of the American dream: Correlates of financial success as a central life aspiration. Journal of Personality and Social Psychology, 65, 410–422. https://doi.org/10.1037/0022-3514.65.2.410
Kasser, T., & Ryan, R. M. (1996). Further examining the American dream: Differential correlates of intrinsic and extrinsic goals. Personality and Social Psychology Bulletin, 22(3), 280–287. https://doi.org/10.1177/0146167296223006
Kasser, T., Ryan, R. M., Zax, M., & Sameroff, A. J. (1995). The relations of maternal and social environments to late adolescents’ materialistic and prosocial values. Developmental Psychology, 31(6), 907–914. https://doi.org/10.1037/0012-1649.31.6.907
Ku, L., Dittmar, H., & Banerjee, R. (2014). To have or to learn? The effects of materialism on British and Chinese children’s learning. Journal of Personality and Social Psychology, 106(5), 803–821. https://doi.org/10.1037/a0036038
Nairn, A., Ormrod, J., & Bottomley, P. (2007). Watching, wanting, and well-being: Exploring the links. A study of 9- to 13-year-olds. National Consumer Council.
Opree, S. J., Buijzen, M., & Valkenburg, P. M. (2012). Lower life satisfaction related to materialism in children frequently exposed to advertising. Pediatrics, 130, e486–e491. https://doi.org/10.1542/peds.2011-3148
Richins, M. L. (2004). The materialistic values scale: Measurement properties and development of a short form. Journal of Consumer Research, 31, 209–219. https://doi.org/10.1086/383436
Richins, M. L., & Dawson, S. (1992). A consumer values orientation for materialism and its measurement: Scale development and validation. Journal of Consumer Research, 19(3), 303–316. https://doi.org/10.1086/209304
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press.
Schor, J. B. (2004). Born to buy: The commercialized child and the new consumer culture. Scribner.
Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theory and empirical tests in 20 countries. In M. Zanna (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 25, pp. 1–65). Academic Press.
Sheldon, K. M., & Kasser, T. (1995). Coherence and congruence: Two aspects of personality integration. Journal of Personality and Social Psychology, 68(3), 531–543. https://doi.org/10.1037/0022-3514.68.3.531
Sirgy, M. J., Gurel-Atay, E., Webb, D., Cicic, M., Husic, M., Ekici, A., Herrmann, A., Hegazy, I., Lee, D.-J., & Johar, J. C. (2012). Linking advertising, materialism, and life satisfaction. Social Indictors Research, 107, 79–101. https://doi.org/10.1007/s11205-011-9829-2
Twenge, J. M., & Kasser, T. (2013). Generational changes in materialism and work centrality, 1976-2007: Associations with temporal changes in societal insecurity and materialistic role modeling. Personality and Social Psychology Bulletin, 39(7), 883–897. https://doi.org/10.1177/0146167213484586