«Μένουμε σπίτι χωρίς οθόνες»: ποιοτική διερεύνηση των συναισθημάτων των νεαρών ενηλίκων κατά την ισχύ των περιοριστικών μέτρων κατά της πανδημίας Covid-19


Δημοσιευμένα: Feb 5, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
Covid-19 νεαροί ενήλικες περιορισμός κυκλοφορίας συναισθήματα ψηφιακά εργαλεία
Ανθή Σιδηροπούλου
https://orcid.org/0000-0001-5797-1906
Περίληψη
Στόχος της παρούσας μελέτης ήταν η ποιοτική διερεύνηση των συναισθημάτων των νεαρών ενηλίκων κατά τη διάρκεια ισχύος των περιοριστικών μέτρων αναχαίτισης της πανδημίας Covid-19. Επιπρόσθετα, διερευνάται η συναισθηματική σύνδεση με τα ψηφιακά εργαλεία επικοινωνίας, μέσω μιας δραστηριότητας «αποχής» από αυτά για μια ημέρα, κατά την περίοδο του αναγκαστικού περιορισμού της κυκλοφορίας λόγω Covid-19. Τριάντα δύο άτομα συμμετείχαν στην παρούσα έρευνα, από τα οποία ζητήθηκε να διατηρήσουν ένα ημερολόγιο και να καταγράψουν σκέψεις και συναισθήματα στο πλαίσιο των συνθηκών της κοινωνικής αποστασιοποίησης και των σημαντικών μεταβολών της καθημερινότητας. Μερικά από τα βασικά ευρήματα της έρευνας ήταν η εκτενής αποτύπωση, μέσω ποιοτικών καταγραφών, των συναισθημάτων των νεαρών ενηλίκων. Η επιστροφή στην πατρική εστία, η απομάκρυνση από φίλους και η διακοπή δημιουργικών δραστηριοτήτων για τους νεαρούς ενηλίκους κυριαρχούν στη σκέψη τους ενώ φόβος, ανασφάλεια και αγωνία για το μέλλον είναι ανάμεσα στα κυρίαρχα συναισθήματα που περιέγραψαν. Μέσω της δραστηριότητας «αποχής» επιτυγχάνεται ο εντοπισμός των ψυχολογικά «κρίσιμων» χρονικών στιγμών εντός της ημέρας, κατά την οποία η χρήση των ψηφιακών εργαλείων βιώνεται ως απαραίτητη. Η ανησυχία αλλά και το άγχος από την, έστω και για περιορισμένο χρόνο, απουσία από τα ψηφιακά κοινωνικά δίκτυα είναι εμφανείς στις αναφορές των συμμετεχόντων. Ωστόσο, η επιτυχής ολοκλήρωση της δραστηριότητας «αποχής» συνοδεύτηκε και από πρωτόγνωρα θετικά συναισθήματα. Τα ευρήματα της έρευνας αποκαλύπτουν τους λεπτούς ψυχολογικούς μηχανισμούς που υπογραμμίζουν τη σχέση των χρηστών με τα ψηφιακά εργαλεία, ειδικά σε περιόδους κρίσης και αποσταθεροποίησης, και μεταξύ άλλων μπορούν να αξιοποιηθούν στην ανάπτυξη προγραμμάτων κριτικής χρήσης των ψηφιακών μέσων.
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • ΕΙΔΙΚΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Βαϊου, Ντ. (2020). «Μένουμε σπίτι»: συρρίκνωση του χώρου και ψηφίδες μιας δύσκολης καθημερινότητας. Στο Π. Καπόλα, Γ. Κουζέλης & Ο. Κωνσταντάς (Επιμ.) Αποτυπώσεις σε στιγμές κινδύνου. Εταιρία Μελέτης των Επιστημών του Ανθρώπου.
Bragg, S. & Buckingham, D. (2008). Scapbooks as a resource in media research with young people. In P. Thomson (Ed.) Visual research with children and young people (pp. 114-131). Routledge.
Dunn, M.R., DeJonckheere, M., Schuiteman, S., Strome, A., Herbert, K., Waselweski, M. & Chang, T. (2021). “Stay home so this can be over”: A national study of youth perspectives on social distancing during the Covid-19 pandemic. Preventive Medicine Reports, 22, 1-4, https://doi.org/10.1016/j.pmedr.2021.101355
Εκμεκτζιάν, Ε. (2011). Κινητό τηλέφωνο: διαμεσολαβημένη επικοινωνία του εαυτού με τον Άλλο. Στο Κλ. Ναυρίδης & Ν. Χρηστάκης (Επιστ. Επιμ.), Το υπερνεωτερικό υποκείμενο. Εκδόσεις Πεδίο.
Karasmanaki, E. & Tsantopoulos, G. (2021). Impacts of social distancing during Covid-19 pandemic on the daily life of forestry students. Childrens and Youth Services Review, 120, 105781 https://doi.org/10.1016 /j.childyouth.2020.105781
Kardos, P., Unoka, Z., Pleh, C. & Soltesz, P. (2018). Your mobile phone indeed means your social network: Priming mobile phone activates relationship related concepts. Computers in Human Behavior, 88, 84-88. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.06.027
Papouli, E., Chatzifotiou, S. & Tsairidis, Ch. (2020). The use of digital technology at home during the Covid-19 outbreaks: Views of social work students in Greece. Social Work Education, 39 (8), 1107-1115, https://doi.org/10.1080/02615479.2020.1807496
Oatley, K. & Duncan, E. (1994). The experience of emotions in everyday life. Cognition and Emotion, 8 (4), 369-381.
Ohme, J., Vanden Abeele, M.M.P., Gaeveren, K.V., Durnez, W. & De Marez, L. (2020). Staying informed and bridging “social distance”: Smartphone news use and mobile messaging behaviors of Flemish adults during the first week of the Covid-19 pandemic. Socius: Sociological Research for a Dynamic World, 6, 1-14. https://doi.org/10.1177/2378023120950190
Saud, M., Mashud, M. & Ida R. (2020). Usage of social media during the pandemic: Seeking support and awareness about Covid-19 through social media platforms. Journal of Public Affairs,20 (4), 1-9 https://doi .org/10.1002/pa.2417
Sherman, L.E., Michikyan, M. & Greenfield, P.M. (2013).The effects of text, audio, video and in-person communication on bonding between friends. Cyberpsychology, 7(2), Article 3. https://doi.org/10.5817 /CP2013-2-3
Σιδηροπούλου, Α. (2019). Ψυχολογικές διαδρομές στην ψηφιακή εποχή: Από το multitasking στην πολυδιεργασία της ύπαρξης. Εκδόσεις Παπαζήσης.
Sidiropoulou, A. (2018). Multitasking of existence: Technological mediation in the daily life of the new digital generation. Psychology, 23 (2), 20-36.
Sullivan, H.S. (1953). The interpersonal theory of psychiatry. Norton
Twenge, J.M. (2019). iGen: Η γενιά του internet. Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
Yao, M.Z. & Zhong, Z. (2014). Loneliness, social contacts and internet addiction: A cross-lagged panel study. Computers in Human Behavior, 30, 164-170, http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2013.08.007
Χτούρης, Σ. & Ζήση, Α. (2020). Ο κοινωνικός μας εαυτός, η οικογένεια και οι κοινωνικές στάσεις την περίοδο των περιορισμών της πανδημίας του Covid-19 το 2020. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 154, 41-64, https://doi.org/10.12681/grsr.23228