Διηγήματα του Παπαδιαμάντη στον κινηματογράφο: Η περίπτωση της ταινίας Ο μετανάστης του Νέστορα Μάτσα


Δημοσιευμένα: Feb 1, 2013
Θανάσης Αγάθος
Περίληψη
Δε διατίθεται περίληψη στα ελληνικά
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Θανάσης Αγάθος
Ο Θανάσης Αγάθος είναι Λέκτορας Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών.Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη νεοελληνική λογοτεχνία του 19ου και του 20ού αιώνα, σε ζητήματα πρόσληψης, καθώς και στη σχέση της λογοτεχνίας με τον κινηματογράφο και το θέατρο. Έχει δημοσιεύσει μελέτες για το έργο των Εμμανουήλ Ροΐδη, Αλέξανδρου Ρίζου-Ραγκαβή, Σπυρίδωνος Ζαμπέλιου,Νίκου Καζαντζάκη, Στράτη Μυριβήλη, Γιώργου Σεφέρη, Οδυσσέα Ελύτη, Βασίλη
Βασιλικού κ.ά.Βιβλία: Από το «Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά» στο “Zorba the Greek”,Αθήνα, Αιγόκερως, 2007· Νίκος Καζαντζάκης. Παραμορφώσεις, παραλείψεις,μυθοποιήσεις, Αθήνα, Γκοβόστης, 2011
(φιλολογική επιμέλεια - εισαγωγή)·Βασίλης Βασιλικός, Η διήγηση του Ιάσονα, Αθήνα, Γκοβόστης, 2012 (φιλολογική επιμέλεια - εισαγωγή)· Βασίλης Βασιλικός, Η μυθολογία της Αμερικής,Αθήνα, Γκοβόστης, 2012 (φιλολογική επιμέλεια - επίμετρο).
Αναφορές
Linda Costanzo Cahir, “Short Stories into Film”, Literature Into Film: Theory And Practical Approaches, Jefferson N.C., McFarland, 2006

Άγγελος Ρούβας,Χρήστος Σταθακόπουλος, Ελληνικός Κινηματογράφος. Ιστορία-Φιλμογραφία-Βιογραφικά,Α΄τόμος 1905-1970, Αθήνα, Ελληνικά Γράμματα,2005

Κωνσταντίνος Κυριακός, «Λογοτεχνία και ελληνικός κινηματογράφος. Το παράδειγμα διασκευών του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη στην οθόνη», στον τόμο: Φ. Ταμπάκη-Ιωνά, Μ.Ε. Γαλάνη (επιμ.), Από τη λογοτεχνία στον κινηματογράφο / Du texte écrit au texte filmique, Αθήνα,Αιγόκερως, 2011

Απόστολος Σαχίνης (Το Νεοελληνικό μυθιστόρημα. Ιστορία και κριτική, Αθήνα,Βιβλιοπωλείον της Εστίας, 1980 (πέμπτη έκδοση
διορθωμένη)

Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλο(«Ο άγονος έρωτας ή Desinit in piscem», Η αδιάπτωτη μαγεία: Παπαδιαμάντης 1991 – Ένα αφιέρωμα, Αθήνα, Ίδρυμα Γουλανδρή-Χορν, 1992

Έρη Σταυροπούλου «Η σημασία και η λειτουργία των τίτλων της πεζογραφίας του Παπαδιαμάντη», στον τόμο: Πρακτικά Β΄ Διεθνούς Συνεδρίου για τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, Αθήνα 1-5 Νοεμβρίου 2011, Αθήνα,Εταιρεία Παπαδιαμαντικών Σπουδών/ Δόμος,2002

Γεωργία Φαρίνου-Μαλαματάρη (Αφηγηματικές τεχνικές στον Παπαδιαμάντη, 1887-1910, Αθήνα, Κέδρος, 1987

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, «Ο Αμερικάνος», στον τόμο:Άπαντα, τόμος δεύτερος, κριτική έκδοση: Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος, Αθήνα,Δόμος, 1984

Rene Wellek & Austin Warren, Theory of Literature, Λονδίνο, Penguin Books, 1985, σ.219 [1η έκδοση: 1949 // ελληνική έκδοση: Rene Wellek & Austin Warren, Θεωρία της λογοτεχνί-
ας, μτφρ. Σταύρος Γεώργιος Δεληγιώργης, Αθήνα, Δίφρος, 1965].

Elizabeth Constantinides, “The Ancient Made Modern: Greek Myth and Papadiamantis”,Classical and Modern Literature, τχ. 9 (1989)

R. S. Peckham, “Memory and Homelands:Papadiamantis and geographical imagination”,Κάμπος (Cambridge Papers in Modern Greek),τχ. 3 (1995)

Νικόλαος Α. Ε. Καλοσπύρος, Η αρχαιογνωσία του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, Αθήνα, Εταιρεία Παπαδιαμαντικών Σπουδών/ Δόμος, 2002

Σ. Ν. Φιλιππίδης, «Κυκλική διάρθρωση τόπων στα διηγήματα ‘‘Ο Αμερικάνος’’ του Παπαδιαμάντη και ‘‘Το Λιος’’ του Βενέζη», στο βιβλίο του ίδιου Τόποι. Μελετήματα για τον αφηγηματικό λόγο επτά νεοελλήνων πεζογράφων. Παπαδιαμάντης – Κονδυλάκης – Θεοτόκης – Χατζόπουλος– Καζαντζάκης – Βενέζης – Καραγάτσης, Αθήνα,Καστανιώτης, 1997

Παναθήναια, τεύχη 15-16, 1-15/5/1901 και 15-31/5/1901

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης, «Η τύχη απ’ την Αμέρικα», στον τόμο: Άπαντα, τόμος τρίτος, κριτική έκδοση: Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος,Αθήνα, Δόμος, 1984

Αγγελική Παπαγεωργοπούλου («Η παρουσία του γκροτέσκου στη διηγηματογραφία του Παπαδιαμάντη και του Charles Dickens», Σύγκριση/ Comparaison, τχ. 13 (2002)

Guy (Michel) Saunier, Εωσφόρος και Άβυσσος. Ο προσωπικός μύθος του Παπαδιαμάντη, Αθήνα, Άγρα, 2001

Geoffrey Wagner, The Novel and the Cinema, Rutherford, NJ, Fairleigh Dickinson University Press, 1975

Michael Palin και Gillian Parker, The English Novel and the Movies, Nέα Υορκη, Ungar,1981

Dudley Andrews, Concepts in Film Theory,Οξφόρδη, Οxford University Press, 1984

Roland Barthes (“Introduction à l’analyse structural des récits”, L’aventure sémiologique, Παρίσι, Seuil, 1985 [1η έκδοση:1966]

Brian McFarlane(Novel to Film. An Introduction to the Theory
of Adaptation, Οξφόρδη, Clarendon Press, 1996

Imelda Wheelan (“Adaptations. The Contemporary Dilemmas”, στο Deborah Cartmell & Imelda Wheelan (επιμ.), Adaptations, From Text to Screen, Screen to Text, Nέα Υόρκη, Routledge,1999

Δέσποινα Κακλαμανίδου,Όταν το μυθιστόρημα συνάντησε τον κινηματογράφο, Αθήνα, Αιγόκερως, 2006

Ελίζα-Άννα Δελβερούδη, «Τα δώρα του μετανάστη», στον τόμο: Αθηνά Καρτάλου,Αφροδίτη Νικολαϊδου, Θάνος Αναστόπουλος
(επιμ.), Σε ξένο τόπο. Η μετανάστευση στον ελληνικό κινηματογράφο 1956-2006, Αθήνα, Αιγόκερως, 2006

Έρη Σταυροπούλου («Η εικόνα της Αμερικής στην ελληνική λογοτεχνία του 19ου αιώνα.Ανάμεσα στον εξωτισμό και την ουτοπία», Σύγκριση / Comparaison, τχ. 16 (2005)

Christian Metz, L’énonciation impersonnelle ou le site du film, Παρίσι, Méridiens Klincksieck,1991

Francis Vanoye και Anne Goliot-Lété, Précis d’analyse filmique, Παρίσι, Nathan, 1982

Γιάννη Λεοντάρη, «Ρόλοι και λειτουργίες του αφηγητή στη λογοτεχνική και την κινηματογραφική αφήγηση: Πρώτα στοιχεία για μια εισαγωγή στη συγκριτική αφηγματολογία», Σύγκριση / Comparaison,τχ. 12 (2001)

Κωστής Παλαμάς, «Η Μούσα του Παπαδιαμάντη. Όταν εζούσε», Κωστή Παλαμά Άπαντα, Αθήνα, Μπίρης, χ.χ., τόμ. 10

Οδυσσέας Ελύτης («Η μαγεία του Παπαδιαμάντη», Εν λευκώ, Αθήνα, Ίκαρος, 1992

Χριστόφορος Χαραλαμπάκης, «Η γλώσσα του Αλέξανδρου Πα-
παδιαμάντη και η σημερινή γλωσσική πραγματικότητα», Η λέξη, τχ. 162 (Μάρτης-Απρίλης 2001)

Τέλλος Άγρας, «Πώς βλέπομε σήμερα τον Παπαδιαμάντη», Κριτικά, τόμος. τρίτος,φιλολογική επιμέλεια Κώστας Στεργιόπουλος,Αθήνα, Ερμής, 1984

Γεωργία Φαρίνου-Μαλαματάρη, «Το σχοίνισμα της γραφής», εφημ. Ελευθεροτυπία,Βιβλιοθήκη, 1 Οκτωβρίου 2011

Στέφανος Δάφνης («Το χιούμορ στον Παπαδιαμάντη», Βωμός,
χρ. Α΄, αρ. 8, 9, 10 (Μάρτης-Απρίλης 1919)

Κώστας Στεργιόπουλος(«Το απροσδόκητο βάθος της παπαδιαμαντικής γραφής», Περιδιαβάζοντας, Αθήνα,Κέδρος, 1986

Π. Δ. Μαστροδημήτρης (Εισαγωγή στη Νεοελληνική Φιλολογία, Αθήνα, Δόμος, 1990

Ελένη Πολίτου-Μαρμαρινού («Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης», Η
παλαιότερη πεζογραφία μας. Από τις αρχές της ως τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο, τόμ. ΣΤ΄ (1880-1900), Αθήνα, Σοκόλης, 1997

Χριστόφορος Μηλιώνης («Παπαδιαμάντης και ηθογραφία ή Ηθογραφίας αναίρεσις», στον τόμο: Πρακτικά Α΄ Διεθνούς
Συνεδρίου για τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη.Σκιάθος 20-24 Σεπτεμβρίου 1991, Αθήνα, Δόμος,1996

Χρυσάνθη Σωτηροπούλου (Η ελληνική κινηματογραφία
1960-1970: Μια χαμένη ευκαιρία»,στο βιβλίο της ίδιας Η διασπορά στον ελληνικό κινηματογράφο. Επιδράσεις και επιρροές στη
θεματολογική εξέλιξη των ταινιών της περιόδου 1945-1986, Αθήνα, Θεμέλιο, 1995

Βασίλης Βαμβακάς, «Η “μετανάστευση” του ελληνικού κινηματογράφου από το εμπορικό στο πολιτικό στίγμα», στον τόμο: Φωτεινή Τομαή-Κωνσταντοπούλου (επιμ.), Η μετανάστευση στον κινηματογράφο, Αθήνα, Παπαζήσης, 2004

Γιώργος Ιωάννου, «Ο της Φύσεως Έρως»,Τετράδια Ευθύνης, αρ. 15 [Μνημόσυνο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη: Εκατό χρόνια από την κοίμησή του], Αθήνα 1981
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)