An introduction to the notions of good end evil m the life and work of Naguib Mahfuz and Pier Paolo Pasolini


Αντιγόνη Βλαβιανού
Abstract

The paper focuses on the study of Naguib Mahfuz's novel Awlâd H' âratinâ (1959) and the narratives Romans (19'48-19'50) and Racconti Romani (1950-1966) by the writer, film director and theorist Pier Paolo Pasolini. The two writers had much in common, both in their personal life and the diversity of their work. They both began their lives in a time and place which deeply affected and formed them. In deep poverty, they tried to represent -with sympathy and understanding- a reality that had not been represented before, nourished by politics and religion. Both writers experienced a long, painful period of imposed silence: that was when Mahfuz started writing Awlâd H' âratinâ and Pasolini began the Racconti Romani. In Awlâd H'âratinâ, the Gebelawi children symbolize angel-children or demon-children, consonantly with the alternation οι good and evil·, in Romans, the youngsters embody at the same time the diabolic and the angelic element, through their inborn religiousness. In the works of both writers, the unbroken succession οι good and evil, light ana dark, turns time into a power of decisive importance. But while in Awlâd H âratinâ the dark bears the seed of hope to see cruelty come to an end, in Racconti Romani the boys from the poor suburbs of Rome live in darkness carrying, unaware, the light in them.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Αντιγόνη Βλαβιανού

Η Αντιγόνη Βλαβιανού είναι διδάκτωρ Γενικής και Συγκριτικής Λογοτεχνίας του Πανεπιστημίου της Σορβόνης (Paris III). Διδάσκει Ιστορία της Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ) και Νεοελληνική Λογοτεχνία με συγκριτικές προεκτάσεις στο Κέντρο Ανοιχτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (CFOAD) του Πανεπιστημίου της Βουργουνδίας (Dijon). Οι δημοσιεύσεις και το ερευνητικό της έργο εστιάζονται στη συγκριτική μελέτη της ελληνο γαλλικής και της ιταλικής πεζογραφίας του 19ου και του 20οΰ αιώνα, στο συνολικό έργο του συγγραφέα Γιώργου Ιωάννου (έχει επιμεληθεί δυο βιβλία με ανέκδοτο υλικό και το σύνολο των τευχών του περιοδικού του Φυλλάδιο) και στη διδασκαλία της λογοτεχνίας στην Ανοιχτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (με σύνταξη εκπαιδευτικού υλικού για τη Θ. Ε. Ιστορία της Ευρωπαϊκής Λογοτεχνίας στο ΕΑΠ και δημοσιεύσεις στην ιστοσελίδα της πανεπιστημιακής ερευνητικής ομάδας «Ανοιχτή Λογοτεχνία»: www.openlit.gr).

Most read articles by the same author(s)