Καλλιεργώντας την κατανόηση κειμένου στο πλαίσιο προ-αναγνωστικών στρατηγικών


Δημοσιευμένα: Apr 19, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
κατανόηση κείμενο αναγνώστης προ-αναγνωστικές σταρτηγικές
Γεώργιος Αγγελόπουλος
Ιωάννα Μπακοπούλου
Νικόλαος Αγγελόπουλος
Περίληψη

Σκοπός του άρθρου είναι η παρουσίαση της κατανόησης του κειμένου μέσω των προ-αναγνωστικών στρατηγικών Οι στρατηγικές προ-ανάγνωσης παρουσιάζονται σε ένα πρώτο επίπεδο θεωρητικά από τη σύγχρονη βιβλιογραφία και σε ένα δεύτερο επίπεδο πρακτικά με συγκεκριμένα διδακτικά παραδείγματα που τις συνοδεύουν και αντλούνται από τα σχολικά εγχειρίδια. Αναλύοντας το πρακτικό μέρος δίνεται η δυνατότητα να αναδειχθούν οι επιμέρους πτυχές της καθεμίας στρατηγικής, καθώς επισημαίνεται ο τρόπος εισαγωγής τους από τον/την εκπαιδευτικό στη μαθησιακή διαδικασία. Το άρθρο αναδεικνύει τη σημασία των προ-αναγνωστικών στρατηγικών ως διδακτικών εργαλείων που συμβάλλουν στη διαφοροποίηση της διδασκαλίας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική Αρθρογραφία
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Abu Youniss, M. (2013). The effectiveness of using (K.W.L) strategy on developing reading comprehension skills for the eighth graders in Khanyounis Governorate Schools [Unpublished master’s thesis]. Al-Azhar University-Gaza, Gaza, Palestine. Retrieved January 31, 2023 from dstore.alazhar.edu.ps/xmlui/handle/123456789/1947
Afflerbach, P., Pearson, P. D., & Paris, S. G. (2008). Clarifying differences between reading skills and reading strategies. The Reading Teacher, 61, 364-373. https://doi.org/10.1598/RT.61.5.1
Alderson, J. C. (2000). Assessing reading. Cambridge University Press.
Alemi, M., & Ebadi, S. (2010). The Effects of Pre-reading Activities on ESP Reading Comprehension. Journal of Language Teaching and Research, 1(5), 569-577. https://doi.org/10.4304/jltr.1.5.569-577
Anastasiou, D., & Griva, E. (2009). Awareness of reading strategy use and reading comprehension among poor and good readers. Elementary Education Online, 8(2), 283-297.
Anderson, N. J. (1999). Exploring second language learning. Heinle & Heinle.
Balajthy, E., & Lipa-Wade, S. (2003). Struggling Readers: Assessment Instruction in Grades K-6. Guildford Press.
Βάμβουκας, Μ. (1984). Ψυχοπαιδαγωγική θεώρηση της κατανόησης των αναγνωσμάτων. Εκδόσεις Γρηγόρη.
Beers, K. (2003). When Kids Can’t Read, What Teachers Can Do: A Guide for Teacher Grades 6-12. Heinemann.
Carrell, P. L., Gajdusek, L., & Wise, T. (1998). Metacognition and EFL/ESL reading. In R. C. Friedman & B. M. Shore (Eds.), Talents unfolding: Cognition and development (pp. 167-187). American Psychological Association.
Γεωργακοπούλου, Α., & Γούτσος, Δ. (1999). Κείμενο και επικοινωνία. Ελληνικά Γράμματα.
Celce-Murcia, M. (2001). Teaching English as a second or foreign language (3rd ed.). Heinle and Heinle.
Choo, T. O. L., Eng, T. K., & Ahmad, N. (2012). Effect of reciprocal teaching strategies on reading comprehension. The Reading Matrix, 11(2), 140-149.
Collins, J. L., & Gunning, T. G. (Eds.). (2010). Building struggling students’ higher level literacy: Practical ideas, powerful solutions. International Reading Association (IRA).
Defrioka, A. (2018). Anticipation guide: a strategy of teaching reading comprehension. SELT 2013 Proceeding, 6(2), 74–79.
Erler, L., & Finkbeiner, C. (2007). A review of reading strategies: focus on the impact of first language. In A. D. Cohen & E. Macaro (Eds.), Language learner strategies (pp. 187- 206). Oxford University Press.
Foote, C. J., Vermette, P. J., & Battaglia, C. F. (2001). Constructivist strategies: Meeting standards and engaging adolescent minds. Larchmont: Eye on Education.
Forget, M. A. (2004). Max teaching with reading and writing: Classroom activities for helping students learn new subject matter while acquiring literacy skills. Trafford Publishing.
Garner, R. (1987). Metacognition and reading comprehension. Ablex.
Giasson, J. (2014). Η αναγνωστική κατανόηση (μτφ.-επιμ. M. Φουντοπούλου). Εκδόσεις Γρηγόρη.
Head, M. H., & Readence, J. E. (1992). Anticipation guide: using prediction to promote learning from text. In E. K. Dishner, T.W. Bean, J. E. Readence, & D. W. Moore (Eds.), Reading in the content areas: Improving classroom instruction (3rd ed., pp. 227-233). Kendall/Hunt.
Kintsch, W. (2009). Learning and constructivism. In S. Tobias & T. M. Duffy (Eds.), Constructivist instruction: Success or failure? (pp. 223–241). Routledge/Taylor & Francis Group.
Κουλουμπαρίτση, Α. (2011). Αναλυτικό πρόγραμμα και διδακτικός σχεδιασμός: Θεωρητικές αναζητήσεις και παραδείγματα εφαρμογών από το σχολείο. Εκδόσεις Γρηγόρη.
Kozen, A. A, Murray, R. K., & Winkel, I. (2006). Increasing all students' chance to achieve: using and adapting anticipation guides with middle school learners. Intervention in School and Clinic, 41(4), 195-200.
Kress, G., Jewitt, C., Ogborn, J., & Tsatsarelis, C. (2001). Multimodal Teaching and Learning: The Rhetorics of the Science Classroom. London: Continuum.
Lismayanti, R. (2014). The effect of using KWL (Know, Want, Learned) strategy on EFL students’ reading comprehension achievement. International Journal of Humanities and Social Science, 4(7), 225-233.
Ματσαγγούρας, Η. (2001). Στρατηγικές Διδασκαλίας. Η κριτική σκέψη στη Διδακτική Πράξη, Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας. Εκδόσεις Gutenberg.
Miller, M., & Veatch, N. (2011). Literacy in context (LinC): Choosing instructional strategies to teach reading in content areas for students grades 5-12. Pearson.
Noli, M. N., & Sabariah, M. R. (2011). Reading strategies of English as a second language (ESL) high and low achievers. English Language Journal, 4, 49-66.
Nuttall, C. (1996). Teaching reading skills in a foreign language. Heinemann.
O’Brien, Κ. (2007). The effect of pre-reading strategies on the comprehension of culturally unfamiliar texts for adolescent English language learners [Unpublished doctoral dissertation]. University of Hamline, Saint Paul, MN.
Ogle, D. (2005). K-W-L + in action. In H. Daniels & M. Bizar (Eds.), Teaching the best practice way: Methods that matter, K-12 (pp. 63-71). Stenhouse.
Oxford, R. (1990). Language learning strategies: what every teacher should know. Heinleand Heinle.
Πόρποδας, Κ. (2003). Η μάθηση και οι δυσκολίες της. Αυτοέκδοση.
Preszler, J. (2005). On target: strategies to help struggling readers Grades 4-12. Black Hills Special Service Cooperative (BHSSC).
Psaltou - Joycey, A. (2010). Language learning strategies in the foreign language classroom. University Studio Press.
Rosmiyati, E. (2019). The Effect of the Character Quotes strategy on the students reading ability. Esteem: Journal of English Study Programme, 2(1), 9-17.
Sejnost, L. R. (2009). Tools for teaching in the block. Corwin.
Sinambela, E., Manik, S., & Pangaribuan, R. E. (2015). Improving students’ reading comprehension achievement by using K-W-L strategy. English Linguistics Research, 4(3), 13-29. https://doi.org/10.5430/elr.v4n3p13
Smith, F. (2004). Understanding Reading (6th ed). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Snow, C. E., & Sweet, A. P. (2003). Reading for Comprehension. In A. P. Sweet & C. E. Snow (Eds), Rethinking Reading Comprehension (pp. 82-98). Guildford Press.
Stahl, K.A.D. (2004). Proof, practice, and promise: Comprehension strategy instruction in the primary grades. The Reading Teacher, 57(7), 598-609.
Tok, S. (2008). The effects of note taking and K.W.L strategy on attitude and academic achievement. Hacettepe University Journal of Education, 34, 244-253.
Tudor, I. (1989). Pre-reading: A categorization of formats. System, 17, 323-328.
Vaughn, S., Bos, C. S., & Schumm, J. S. (2003). Teaching exceptional, diverse, and at-risk students in the general education classroom (3rd ed.). Allyn and Bacon.
Wangsgard, N. (2010). The before, during, and after reading scale. Reading Improvement, 47(4), 179-187.
Χριστιάς, Ι. (1990). Ο ρόλος των ερωτήσεων κατά τη διδασκαλία. Τα Εκπαιδευτικά, 18-19, 160-171.
Yusuf, H. (2011). The effect of pre-reading activities on students’ performance in reading comprehension in senior secondary schools. International Research Journal, 2(9), 1451-1455.
Zouhor, Z., Bogdanović, I., Skuban, S., & Milica, P. (2017). The effect of the modified Know-Want-Learn strategy on sixth-grade students’ achievement in physics. Journal of Baltic Science Education, 16(6), 946-957. https://doi.org/10.33225/jbse/17.16.946