Εφαρμογή και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας ενός ψυχοεκπαιδευτικού προγράμματος για τη μείωση του άγχους και την αύξηση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε μαθητές ηλικίας 10 έως 12 ετών

Περίληψη
Το επίπεδο άγχους εμφανίζεται αυξημένο στην παιδική ηλικία, δημιουργώντας κίνδυνο εμφάνισης αγχωδών διαταραχών στο μέλλον. Η βιβλιογραφία έχει καταδείξει ότι προστατευτικό παράγοντα απέναντι στην καταπολέμηση του άγχους αποτελεί η ψυχική ανθεκτικότητα του ατόμου, καθώς μπορεί να μετριάσει τα συμπτώματά του ή/και να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισής του σε παιδιά και εφήβους. Παρά την αρνητική σχέση μεταξύ των δύο μεταβλητών, ελάχιστες παρεμβάσεις έχουν εντοπιστεί στη βιβλιογραφία που να αφορούν την πρόληψη του άγχους και την ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας. Επιπλέον, οι ελάχιστες παρεμβάσεις που υπάρχουν δεν αξιοποιούν μια μικτή θεωρητική προσέγγιση. Στόχος της παρούσας μελέτης είναι η εφαρμογή και η αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας ενός ψυχοεκπαιδευτικού προγράμματος έξι συναντήσεων για τη μείωση του άγχους και την αύξηση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε παιδιά. Στην έρευνα συμμετείχαν 103 μαθητές (ομάδα παρέμβασης: n=54 και ομάδα ελέγχου: n=49), ηλικίας 10 έως 12 ετών (Μ.Ο. ηλικίας= 11,1, Τ.Α.= 0,77), οι οποίοι κλήθηκαν να συμπληρώσουν α) την Αναθεωρημένη Κλίμακα του Έκδηλου Παιδικού Άγχους (CMAS-R) των Reynolds και Richmond (1979) και β) την ελληνική εκδοχή της Κλίμακας της Ψυχικής Ανθεκτικότητας (CD-RISC- Greek version) των Connor et al. (2012) πριν την έναρξη της παρέμβασης, μετά τη λήξη αυτής και σε μία επαναληπτική μέτρηση έπειτα από δύο μήνες. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι οι συμμετέχοντες στην ομάδα παρέμβασης σημείωσαν μείωση στα επίπεδα του άγχους, ενώ εμφάνισαν σημαντική αύξηση ως προς την ψυχική ανθεκτικότητα, σε σχέση με την ομάδα ελέγχου, που δε σημείωσε κάποια αλλαγή. Καμία αλλαγή δεν παρατηρήθηκε ως προς τη μείωση της κοινωνικής ανησυχίας/ συγκέντρωσης και στις δύο ομάδες. Τα αποτελέσματα διατηρήθηκαν και δύο μήνες μετά τη λήξη της παρέμβασης. Τα ευρήματα αυτά υποστηρίζουν την αποτελεσματικότητα του ψυχοεκπαιδευτικού προγράμματος τόσο ως προς την μείωση του άγχους όσο και ως προς την αύξηση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε παιδιά και εφήβους. Η παρούσα έρευνα αποτελεί τροφή για σκέψη για μελλοντικές έρευνες στο πεδίο αυτό.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Μπρούζος Α., & Αποστολάκη Ε. (2024). Εφαρμογή και αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας ενός ψυχοεκπαιδευτικού προγράμματος για τη μείωση του άγχους και την αύξηση της ψυχικής ανθεκτικότητας σε μαθητές ηλικίας 10 έως 12 ετών. Θέματα Επιστημών Αγωγής, 3(1), 61–76. https://doi.org/10.12681/thea.38348
- Τεύχος
- Τόμ. 3 Αρ. 1 (2024)
- Ενότητα
- Επιστημονική Αρθρογραφία