Ο βαθμός αποδοχής του παιδιού από τους γονείς και το επίπεδο της συναισθηματικής του νοημοσύνης αναφορικά με το άγχος και την κατάθλιψη


Γεώργιος Ραφτούλης
Δήμητρα Κόνιαρη
Abstract

Η παρούσα εργασία αποτελεί μια διερευνητική προσπάθεια καθορισμού και περαιτέρω διερεύνησης του ρόλου που πιθανόν να παίζουν η αντίληψη που έχει το παιδί για το βαθμό αποδοχής του από τους γονείς του, καθώς και το επίπεδο της συναισθηματικής του νοημοσύνης στον τρόπο με τον οποίο βιώνει το άγχος και την κατάθλιψη. Στο θεωρητικό πλαίσιο εξετάζονται οι μεταβλητές της αποδοχής- απόρριψης του παιδιού από το γονέα, της ελληνικής κλίμακας συναισθηματικής νοημοσύνης και της κλίμακας κατάθλιψης και άγχους συνυφασμένες με σχετικές έρευνες. Η συγκεκριμένη μελέτη πραγματοποιήθηκε κατά το σχολικό έτος 2021-2022, εν μέσω την πανδημίας Covid 19. Διενεργήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίου στην οποία συμμετείχαν 250 παιδιά, ηλικίας 12-17 ετών από το νομό Λάρισας. Ο βαθμός αποδοχής από τη μητέρα συμβάλλει καθοριστικά στην συναισθηματική νοημοσύνη του παιδιού καθώς και στη διαχείριση του άγχους. Βέβαια, υπήρχαν αρκετοί περιορισμοί σχετικά με την έρευνα κι έτσι διατυπώνονται προτάσεις για μελλοντική διερεύνηση.

Article Details
  • Sezione
  • Επιστημονική Αρθρογραφία
Downloads
I dati di download non sono ancora disponibili.
Riferimenti bibliografici
Ackley, D. (2016). Emotional intelligence: A practical review of models, measures, and applications. Consulting Psychology Journal: Practice and Research, 68(4), 269.
Aktar, R., & Nahar, A. (2014). Parental acceptance, mental health and self-efficacy of adults in Bangladesh. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 19(2), 01-07.
Ali, S., Khaleque, A., & Rohner, R. P. (2015). Influence of perceived teacher acceptance and parental acceptance on youth’s psychological adjustment and school conduct: A cross-cultural meta-analysis. Cross-Cultural Research, 49(2), 204-224.
Bar-On, R. (1997). BarOn emotional quotient inventory (Vol. 40). Multi-health systems.
Bar-On, R., (2000). Emotional and Social Intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory (EQ-i). In R. Bar- On & J.D. Parker (Eds.), Handbook of Emotional Intelligence, 363-388. Jossey- Bass.
Basic Behavioural Science Task Force of the National Advisory Mental Health Council (1996). Basic Behavioral research for Mental Health Council. American Psychologist, 51, 22-28.
Bastian, V. A., Burns, N. R., & Nettelbeck, T. (2005). Emotional intelligence predicts life skills, but not as well as personality and cognitive abilities. Personality and Individual Differences, 39, 1135-1145.
Bongers, I.L., Koot, H.M., Van der Ende, J., & Verhuist, F.C. (2003). The normative development of child and adolescent problem behavior. Journal of Abnormal Psychology, 112(2), 179-192.
Chong, A., Gordon, A. E., & Don, B. P. (2017). Emotional support from parents and in-laws: The roles of gender and contact. Sex Roles, 76(5), 369-379.
Cooke, J. E., Kochendorfer, L. B., Stuart-Parrigon, K. L., Koehn, A. J., & Kerns, K. A. (2019). Parent–child attachment and children’s experience and regulation of emotion: A meta-analytic review. Emotion, 19(6), 1103.
CT: Rohner Research.
Dhani, P., & Sharma, T. (2016). Emotional intelligence; history, models and measures. International Journal of Science Technology and Management, 5(7), 189-201.
Garber, J, (2006). Depression in children and adolescents: Linking risk and prevention. American Journal of Preventive Medicine, 31, 104-125.
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: A Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books.
Γεωργίου, Σ. (2005). Ψυχολογία των οικογενειακών συστημάτων. Ατραπός.
Γιαννακοπούλου, Α. (2016). Συσχέτιση Συναισθηματικής Νοημοσύνης και Άγχους σε μαθητές Δημοτικού. Στο Γ. Παπαδάτος, Σ. Πολυχρονοπούλου, Α. Μπαστέα (Επ.), 5οΠανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης «Λειτουργίες νόησης και λόγου στη συμπεριφορά, στην εκπαίδευση και στην ειδική αγωγή», 364-372. ΕΚΠΑ
Δασταυρίδης, Α. (2015). Ανατομική ερμηνεία της ψυχής στην αρχαία ελληνική φιλοσοφία [Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας].
Giotsa, A., Kyriazos, T. A., & Mitrogiorgou, E. (2018). Parental acceptance-rejection and interpersonal anxiety in young adults. Hellenic Journal of Psychology, 15(2), 138-150.
Goleman D. (2000). Emotional intelligence. In B. Sadock & V. Sadock (Eds.), Comprehensive textbook of psychiatry, 47-52 (seventh edition). Lippincott Williams & Wilkins.
Goleman, D. (1998). Η συναισθηματική νοημοσύνη στο χώρο της εργασίας. Ελληνικά Γράμματα.
Gordon, M. (2003). Roots of empathy: Responsive parenting, caring societies. Keio Journal of Medicine, 51(4), 236-243.
Gottman J. (2011). Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών. Πεδίο.
Keizer, R., Helmerhorst, K. O., & van Rijn-van Gelderen, L. (2019). Perceived quality of the mother–adolescent and father–adolescent attachment relationship and adolescents’ self-esteem. Journal of Youth and Adolescence, 48(6), 1203-1217.
Khaleque, A. (2015). Perceived parental neglect, and children’s psychological maladjustment, and negative personality dispositions: A meta-analysis of multi-cultural studies. Journal of Child and Family Studies, 24(5), 1419-1428.
Khaleque, A., & Rohner, R. P. (2002). Reliability of measures assessing the relation between perceived parental acceptance-rejection and psychological adjustment: Meta-analysis of cross-cultural and intercultural studies. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33, 87-99.
Kim, S. I., & Rohner, R. P. (2003). Perceived parental acceptance and emotional empathy among university students in Korea. Journal of Cross-Cultural Psychology, 34(6), 723-735.
Lamp, E. (2004). The role of the father in child development (4th ed.). John Wiley & Sons, Inc.
Langenhof, M. R., Komdeur, J., & Oldehinkel, A. J. (2016). Effects of parenting quality on adolescents' personality resemblance to their parents. the TRAILS study. Journal of Adolescence, 51, 163-175.
Λεζγίδου, Ά., Θεοφανίδου, Ι., & Βάσιου, Α. (2020). Συναισθηματικές ικανότητες και προκοινωνικές/επιθετικές συμπεριφορές: Μελέτη με φοιτητές/τριες παιδαγωγικών τμημάτων. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 9, 427-437.
Llorca, A., Richaud, M. C., & Malonda, E. (2017). Parenting styles, prosocial, and aggressive behavior: The role of emotions in offender and non-offender adolescents. Frontiers in Psychology, 8, 1246.
Lovibond, H., & Lovibond, F. (1995). Manual for the depression anxiety stress scales. Psychology Foundation.
Mayer, J.D., Salovey, P. & Caruso, D.R. (1999). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence. Intelligence, 17,267-298.
Mayer, J.D., Salovey, P., & Caruso, D.R. (2000). Selecting a measure of emotional intelligence: the case for ability scales. In R. Bar-On & J.D.A. Parker (Eds.), The Handbook of Emotional Intelligence , 320-342. John Willey & Sons, Inc.
McLeod, J. (2005). Εισαγωγή στη συμβουλευτική. Μεταίχμιο.
Meshkat, M., & Nejati, R. (2017). Does emotional intelligence depend on gender? A study on undergraduate English majors of three Iranian universities. SAGE Open, 7(3), 2158244017725796.
Padilla‐Moledo, C., Ruiz, J. R., & Castro‐Piñero, J. (2016). Parental educational level and psychological positive health and health complaints in Spanish children and adolescents. Child: Care, Health and Development, 42(4), 534-543.
Petrides, K. V. (2016). Emotional intelligence as a personality trait. New Directions in Organizational Psychology and Behavioral Mdicine, 139.
Petrides, K.V. & Furnham, A. (2001). Trait emotional intelligence: Phychometric investigation with reference to established trait taxonomies. European Journal of Personality, 15, 425-448.
Piorkowska-Petrovich, K. (1990). The child in incomplete family. Institute for educational research. Prosveta.
Πλατσίδου, Μ. (2010). Η συναισθηματική νοημοσύνη: θεωρητικά μοντέλα, τρόποι μέτρησης και εφαρμογές στην εκπαίδευση και την εργασία. Gutenberg.
Pruett, D. (1998). Role of the father. Pediatrics, 102(5), 1253-1261.
Putnick, D. L., Bornstein, M. H., Lansford, J. E., Malone, P. S., Pastorelli, C., Skinner, A. T. & Oburu, P. (2015). Perceived mother and father acceptance‐rejection predict four unique aspects of child adjustment across nine countries. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 56(8), 923-932.
Rapee, R.M. (1997). Potential role of childrearing practices in the development of anxiety and depression. Clinical Psychology Review, 17, 47-67.
Richaud de Minzi, M.C. (2006). Loneliness and depression in middle and late childhood: the relationship to attachment and parental styles. The Journal of Genetic Psychology, 167(2), 189-210.
Rohner, P. (1986). The warmth dimension: Foundations of parental acceptance- rejection theory. Sage Publications, Inc.
Rohner, R. P. (1990). Handbook for the study of parental acceptance and rejection. Storrs,
Rohner, R. P. (2016). Introduction to interpersonal acceptance-rejection theory (IPARTheory) and evidence. Online Readings in Psychology and Culture, 6(1), 2307-0919.
Rohner, R. P. (2016). Introduction to interpersonal acceptance-rejection theory (IPARTheory) and evidence. Online Readings in Psychology and Culture, 6(1), 4.
Rohner, R. P., Khaleque, A., & Cournoyer, D. E. (2012). Introduction to parental acceptance-rejection theory, methods, evidence, and implications. Journal of Family Theory & Review, 2(1), 73-87.
Rohner, R., Khaleque, A., & Cournoyer, D. (2005). Parental acceptance- rejection: theory, methods, cross- cultural evidence, and implication. Ethos, 33(3), 299-334.
Ruiz, Y.S., Roosa, W.M., & Gonzales, A., N. (2002). Predictors of self-esteem for Mexican American youths: a reexamination of the influence of parenting. Journal of Family Psychology, 16(1), 70-80.
Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. The Guilford Press.
Sarıtaş-Atalar, D., & Gençöz, T. Ü. L. İ. N. (2015). Anne ret algısı ile psikolojik sorunlar arasındaki ilişkide erken dönem uyumsuz şemaların aracı rolü. Türk Psikiyatri Dergisi, 26(1), 40-47.
Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of emotional intelligence. Personality and Individual Differences, 25, 167-177.
Serrat, O. (2017). Understanding and developing emotional intelligence. In Knowledge solutions, 329-339. Springer, Singapore.
Στάμου, Λ., Τρούλου, Ρ., & Τάχος, Σ. (2019). Διερεύνηση των απόψεων γονέων παιδιών βρεφικής και προσχολικής ηλικίας για τη συμμετοχή τους στη μουσική ανάπτυξη των παιδιών τους. Στο Θ. Ράπτης & Δ. Κόνιαρη (Επιμ.), Μουσική Εκπαίδευση και Κοινωνία νέες προκλήσεις, νέοι προσανατολισμοί. Πρακτικά 8ου Συνεδρίου της Ε.Ε.Μ.Ε, 418-426. Ε.Ε.Μ.Ε
Tan, C.Y. (2018). Socioeconomic status, involvement practices, and student science achievement: Insights from a typology of home and school involvement patterns. American Educational Research Journal, 56(3), 899–924.
Tsaousis, I. (2008). Measuring trait emotional intelligence: development and psychometric properties of the Greek Emotional Intelligence Scale (GEIS). Ψυχολογία, 15(2), 200-218.
Wheeler, H., & Conor, J. (2006). Parents, Early Years and Learning Activities. National Children’s Bureau.
Ζηκοπούλου, Ό. (2017). Γνωστικό-συμπεριφορικό πρόγραμμα παρέμβασης για την αντιμετώπιση του άγχους σε παιδιά δημοτικού. Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας.
Ζήση, Θ. Ζ. (2017). Άγχος ακαδημαϊκών εξετάσεων και διατροφική συμπεριφορά: Ο ρόλος της Συναισθηματικής Νοημοσύνης και της Φυσικής Δραστηριότητας φιλοσοφία [Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας].
Zervas, J., & Sherman, F. (1994). The relationship between perceived parental favoritism and self- esteem. Journal of Genetic Psychology, 155, 25-33.