Σινεμά και ιστορία: η μνήμη μιας χώρας και οι χώρες της μνήμης


Εξώφυλλο του περιοδικού Θεάτρου Πόλις, Τεύχος #5-7 (2019-2021)
Δημοσιευμένα: Jul 11, 2022
Χρήστος Δερμεντζόπουλος
Κωστούλα Καλούδη
Περίληψη

O κινηματογράφος μπορεί να αναπαραστήσει το παρελθόν, να επιχειρήσει ένα ταξίδι στον χρόνο, να ζωντανέψει μεγάλα και μικρά γεγονότα, να ανακατασκευάσει, μέσω της εικόνας, την παράλληλη πορεία της συλλογικής και της προσωπικής μνήμης, να επανακαθορίσει τις σημασίες του παρελθόντος, να διανοίξει νέες οπτικές σε κυρίαρχες αναγνώσεις. Αναμνήσεις, μαρτυρίες, αναπαραστάσεις, εξεικονίσεις, ιστορικά γεγονότα συναντιούνται στην οθόνη, κρατώντας ζωντανό τον διάλογο ανάμεσα σε δύο προσεγγίσεις του κόσμου: τον Κινηματογράφο και την Ιστορία. «Ο κινηματογράφος ήταν ακόμα στα πρώτα του βήματα όταν ανακάλυψε την Ιστορία και έπειτα καθιέρωσε μια μακροχρόνια σχέση με την αναπαράσταση του παρελθόντος», σημειώνει ο P. Sorlin.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Introduction
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Χρήστος Δερμεντζόπουλος

Ο Χρήστος A. Δερμεντζόπουλος είναι Καθηγητής στο Τμήμα Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων όπου διδάσκει Ανθρωπολογία της Τέχνης, Πολιτισμική Θεωρία και Ιστορία - Θεωρία κινηματογράφου. Έχει συμμετάσχει για πολλά χρόνια ως αξιολογητής σε ευρωπαϊκά προγράμματα κατάρτισης και υπήρξε συντονιστής ή εταίρος σε ευρωπαϊκά ερευνητικά προγράμματα (τα τελευταία χρόνια συνεργάτης στο DETECt - Detecting Transcultural Identity in European Popular Crime Narratives, Horizon). Είναι επιστημονικός υπεύθυνος στην εκδοτική σειρά Κινηματογραφικές Σπουδές και συνυπεύθυνος στη σειρά Ετερότητες – Εκδόσεις Ανθρωπολογικής Κριτικής των εκδόσεων Μεταίχμιο. Είναι μέλος, από το 1996, της συντακτικής επιτροπής του περιοδικού θεωρίας και πολιτισμού, ΟΥΤΟΠΙΑ. Υπήρξε μέλος ΣΕΠ του ΕΑΠ στο πρόγραμμα Διοίκηση Πολιτισμικών Μονάδων από το 2006 έως το 2018, μέλος ΣΕΠ του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (2010-2013) στο προπτυχιακό πρόγραμμα Σπουδές στην Ελληνικό Πολιτισμό και ακαδημαϊκός υπεύθυνος στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα Πολιτιστική Πολιτική και Ανάπτυξη (2015-2017). Σήμερα είναι Συντονιστής και μέλος ΣΕΠ στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του ΕΑΠ Δημόσια Ιστορία στην ενότητα Ιστορία και Κινηματογράφος. Είναι, επίσης, διευθυντής της Μπιενάλε Δυτικών Βαλκανίων (www.bowb.org) συγγραφέας των βιβλίων Το ληστρικό μυθιστόρημα στην Ελλάδα. Μύθοι, παραστάσεις, ιδεολογία, (Πλέθρον, Αθήνα 1997), Η επινόηση του τόπου. Νοσταλγία και μνήμη στην ταινία Πολίτικη κουζίνα (Opportuna, Πάτρα 2013 και 2015) και συνεπιμελητής των συλλογικών τόμων Ανθρωπολογία, κουλτούρα και πολιτική (με Μ. Σπυριδάκη, Μεταίχμιο, Αθήνα 2004), Όψεις του λαϊκού πολιτισμού (με Β. Νιτσιάκο, Πλέθρον, Αθήνα 2007), Συνηθισμένοι άνθρωποι. Μελέτες για τη λαϊκή και δημοφιλή κουλτούρα (με Γ. Παπαθεοδώρου, Opportuna, Πάτρα 2021), Ευρωπαϊκές αφηγήσεις του εγκλήματος (με Λ. Φλιτούρη και Ν. Φιλιππαίο, Μεταίχμιο, Αθήνα 2022). Είναι, επίσης, guest editor (με την Ρ. Κοσμίδου) του ειδικού τεύχους της επιθεώρησης International Journal of Media and Cultural Politics, με θέμα Studies in cultural memory, (volume 12, Issue, 1 March 2016).

Κωστούλα Καλούδη

Η Κωστούλα Καλούδη σπούδασε σκηνοθεσία στην Αθήνα στην Ανώτερη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου και στη συνέχεια έκανε κινηματογραφικές και οπτικοακουστικές σπουδές στο πανεπιστήμιο Paul Valéry-Montpellier ΙΙΙ από όπου απέκτησε το πτυχίο Maîtrise des études cinématographiques et audiovisuelles. Στο ίδιο πανεπιστήμιο έγινε κάτοχος του μεταπτυχιακού διπλώματος DEA Histoire et Civilisation ενώ στη διδακτορική της διατριβή ασχολήθηκε με τη σχέση ελληνικού κινηματογράφου και Ιστορίας. Έχει διδάξει μαθήματα κινηματογράφου στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. Έχει δημοσιεύσει άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά και συλλογικούς τόμους στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Πόρφυρας, Ουτοπία, Éditions Rodopi B.V., Éditions L’ entretemps, Revue textimage, Publications de la Sorbonne Revue Ligeia, κ.α. ) και έχει συμμετάσχει σε διεθνή συνέδρια. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη σχέση κινηματογράφου και Ιστορίας, στην αναπαράσταση ατομικής και συλλογικής μνήμης στον κινηματογράφο και στις κινηματογραφικές τεχνικές αφήγησης του παρελθόντός.

Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)