Σχεδιασμός, παραγωγή και εκπαιδευτική αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης


Αλιβίζος (Λοΐζος) Σοφός
Στέφανος Γιασιράνης
Abstract

Η ψηφιακή αφήγηση μπορεί να δημιουργήσει περιθώρια αποτελεσματικής μάθησης, αλλά σε καμία περίπτωση δεν θα φέρει επανάσταση στη διδασκαλία, καθώς η διδασκαλία ως διαδικασία είναι ευρύτερη και κάτι πολύ περισσότερο από ένα βιβλίο, ένα βίντεο, μια ψηφιακή αφήγηση, μια διάλεξη ή μια άσκηση.  Η ψηφιακή αφήγηση βοηθά στην διδασκαλία όσο ακριβώς τα κείμενα στα βιβλία. Η διαπίστωση αυτή συνήθως δεν λαμβάνεται υπόψη. Από τη μια μεριά βλέπουμε ότι οι προσπάθειες ψηφιοποίησης αφηγήσεων από πολλούς φορείς, συχνά, δεν είναι κάτι περισσότερο από τη δημιουργία εκπαιδευτικών βίντεο σε συνδυασμό με την ελπίδα ότι μια νέα μαθησιακή κουλτούρα μπορεί να αναδειχθεί μέσα από αυτές. Από την άλλη μεριά παρατηρούμε ότι αρκετοί εκπαιδευτικοί εμφανίζονται απρόθυμοι να την αξιοποιήσουν στα μαθήματά τους ή και να καθοδηγήσουν τους μαθητές τους, κυρίως γιατί δεν γνωρίζουν μεθοδολογίες που θα τους βοηθούσαν να τις εντάξουν με ουσιαστικό τρόπο στην εκπαιδευτική διαδικασία. Στο παρόν άρθρο, γίνεται μια σύντομη εισαγωγή στην ψηφιακή αφήγηση. Στη συνέχεια παρουσιάζονται οι βασικές γνώσεις (αρχές, βήματα, δόμηση κ.α.) που πρέπει να κατέχει ένας εκπαιδευτικός προκειμένου να αναπτύξει ο ίδιος ψηφιακές αφηγήσεις ή να καθοδηγήσει αποτελεσματικά τους μαθητές του να το κάνουν, εστιάζοντας στα μοντέλα δόμησης της αφήγησης. Τέλος, το άρθρο επικεντρώνεται στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που συνοδεύουν τις ψηφιακές αφηγήσεις με στόχο την ενδυνάμωση της μαθησιακής διαδικασίας.


 

Article Details
  • Sezione
  • Articles
Downloads
Riferimenti bibliografici
Bronzite, D. (n.d.). The Hero's Journey - Mythic Structure of Joseph Campbell's Monomyth. Retrieved from https://www.movieoutline.com/articles/the-hero-journey-mythic-structure-of-joseph-campbell-monomyth.html
Clark, R. E. (1994). Media will never influence learning. Educational technology research and development, 42(2), 21-29.
Dalim, S. F., Azliza, N. Z. M., Ibrahim, N., Zulkipli, Z. A., & Yusof, M. M. M. (2019). Digital storytelling for 21st century learning: A study on pre-service teachers’ perception. Asian Journal of University Education, 15(3), 226-234.
Denning, S. (2004). Telling tales. harvard business review, 82(5), 122-129.
DISTCO. (2015). Digital Storytelling Evaluation Rubric for Official Judging. Retrieved from http://distco.org/wp-content/uploads/2018/02/Digital-Storytelling-Rubric-DISTCO.pdf
Dogan, B. (2021). The Educational Uses of Digital Storytelling Website. University of Houston College of Education. http://digitalstorytelling.coe.uh.edu
Frazel, M. (2010). Digital storytelling: Guide for educators. Eugene (Estados Unidos): International Society for Technology in Education, 2010.
Jakes, D. S., & Brennan, J. (2005). Capturing stories, capturing lives: An introduction to digital storytelling.
jasonOhler.com. (2022). Digital and traditional storytelling. Part IV - Assessing digital stories, new media narrative. Retrieved from http://www.jasonohler.com/storytelling/assessmentWIX.cfm
Kelleher, C. (2007). Storytelling Alice. Retrieved January 20, 2023, from https://www.alice.org/get-alice/storytelling-alice/
Kerpoof (n.d.). Kerpoof - LearningWorks for Kids. Retrieved January 20, 2023, from https://learningworksforkids.com/apps/kerpoof/
Kim, S. H. (2014). Developing autonomous learning for oral proficiency using digital storytelling. Language Learning & Technology, 18(2), 20–35.
Lambert, J. (2010). Digital Storytelling Cookbook. CA: Digital Diner Press.
Lambert, J. (2013). Digital storytelling: Capturing lives, creating community. Routledge.
Lathem, S. (2005). Learning communities and digital storytelling: New media for ancient tradition. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 2286-2291). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Liu, K. P., Tai, S. J. D., & Liu, C. C. (2018). Enhancing language learning through creation: The effect of digital storytelling on student learning motivation and performance in a school English course. Educational Technology Research and Development, 66(4), 913–935. https://dx.doi.org/10.1007/s11423-018-9592-z
MIT (n.d.). Scratch – Imagine, program, share. Retrieved January 20, 2023, from https://scratch.mit.edu/
Niemi, H., & Multisilta, J. (2016). Digital storytelling promoting twenty-first century skills and student engagement. Technology, Pedagogy and Education, 25(4), 451–468. https://dx.doi.org/doi:10.1080/1475939X.2015.1074610
Nursalim, S. W., & Zulkarnain, A. (2021, July). Design of The Narrative Structure of Berau Natural Tourism Promotional Video using Freytag’s Pyramid Method. In IMOVICCON Conference Proceeding (Vol. 2, No. 1, pp. 83-86).
Ohler, J. B. (2013). More story maps: from aristotle to present day. In Digital storytelling in the classroom: New media pathways to literacy, learning, and creativity (pp. 146-157). Corwin Press, https://dx.doi.org/10.4135/9781452277479.n9
Robin, B. R. (2015). The effective uses of digital storytelling as a teaching and learning tool. In J. Flood, S. B. Health, & D. Lapp (Eds.), Handbook of Research on Teaching Literacy Through the Communicative and Visual Arts, 2, 457-468. New York, NY:Routledge.
Robin, B. R., & McNeil, S. G. (2019). Digital storytelling. The International Encyclopedia of Media Literacy, 1-8.
Ryokai, K. (n.d.). Story Mat. Retrieved January 20, 2023, from https://www.media.mit.edu/gnl/projects/storymat/
Sarıca, H. Ç., & Usluel, Y. K. (2016). The effect of digital storytelling on visual memory and writing skills. Computers & Education, 94, 298–309. https://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2015.11.016
Studiobinder. (2020). How the Dan Harmon Story Circle Can Make Your Story Better. Retrieved from https://www.studiobinder.com/blog/dan-harmon-story-circle/
Vogler, C. (2017). Joseph Campbell goes to the movies: The influence of the hero’s journey in film narrative. Journal of Genius and Eminence, 2(2), 9-23.
Web 2.0 Teaching Tools. (n.d.). My StoryMaker, Web 2.0 teaching tool supporting 21st century learning skills. Retrieved January 20, 2023, from http://www.web2teachingtools.com/my-storymaker.html
Yang, Y. T. C., & Wu, W. C. I. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: A year-long experimental study. Computers & Education, 59(2), 339–352. https://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2011.12.012
Γκουτσιουκώστα, Ζ. (2015). Ψηφιακή Αφήγηση: Ένα Πολλά Υποσχόμενο Διδακτικό Εργαλείο για τη Γόνιμη Ενσωμάτωση των Τ.Π.Ε. στη Διδακτική της Λογοτεχνίας στο Β.Δαγδιλέλης, Α. Λαδιάς, Κ. Μπίκος, Ε. Ντρενογιάννη, Μ. Τσιτουρίδου (επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ένταξη των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης ΤΠΕ στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ), Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης & Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, 30 Οκτωβρίου – 1 Νοεμβρίου 2015.
Γκουτσιουκώστα, Ζ. (2020). Η ψηφιακή αφήγηση (digital storytelling) ως διδακτικό εργαλείο στο μάθημα της λογοτεχνίας. Doctoral dissertation, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Παιδαγωγική Σχολή. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης. Θεσσαλονίκη.
Δελώνης, A., 1986, Ελληνική παιδική λογοτεχνία 1835-1985 - Από τις πρώτες ρίζες μέχρι σήμερα, Αθήνα
Μπαραδάκη, Ι. (2019). Η Ψηφιακή Αφήγηση ως εργαλείο για την Διδακτική Προσέγγιση της Διαφορετικότητας στο Νηπιαγωγείο. Μεταπτυχιακή εργασία. ΕΑΠ & Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών. Πάτρα.
Ρουμελιώτου, Μ., Κυρμανίδου, Έ., Μωϋσίδης, Γ., & Φουτσιτζή, Σ. (2011). Προς ένα νέο ψηφιακό σχολείο: η ψηφιακή αφήγηση και τα κριτήρια αξιολόγησης για αξιοποίησή της στη διδακτική πράξη. Στο Κ. Γλέζου & Ν. Τζιμόπουλος (επιμ.), 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη», 6-8 Μαΐου 2011, Σύρος. Ανακτήθηκε από https://www.researchgate.net/publication/272903408_Pros_ena_neo_psephiako_scholeio_e_psephiake_aphegese_kai_ta_kriteria_axiologeses_gia_axiopoiese_tes_ste_didaktike_praxe
Σεραφείμ, Κ. & Φεσάκης, Γ. (2010). Ψηφιακή αφήγηση: Επισκόπηση λογισμικών. Στο Β. Κολτσάκης & Μ. Δοδοντσής (επιμ.), 2ο Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο «Ψηφιακές και διαδικτυακές εφαρμογές στην εκπαίδευση». 23-25 Απριλίου. Ημαθία. ISBN: 978-960-99301-0-9
Σιάκας, Σπ. (2008). Animation με κούκλες. Από την ιδέα στο τελικό μοντάζ. Μεθοδολογία δημιουργίας παραδοσιακού τρισδιάστατου Animation με κούκλες. Αθήνα: Νεανικό Πλάνο.
Σοφός, Α. (2015). Σχεδιάζοντας σενάρια διδασκαλίας για την πρακτική άσκηση των φοιτητών. Ολιστικό μοντέλο διερευνητικής και στοχαστικής πρακτικής για την ενίσχυση του ψηφιακού γραμματισμού στο πλαίσιο της μεντορείας. Αθήνα: Γρηγόρης.
Σοφός, Α., & Γιασιράνης, Σ. (2022). Η ταινία και το βίντεο στην εκπαίδευση – Προσεγγίσεις και πρακτικές αξιοποίησης στην τάξη [Μεταπτυχιακό εγχειρίδιο]. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις.
Puoi leggere altri articoli dello stesso autore/i