1999-2020: Στιγμιότυπα από τις Ερευνητικές μου Αναζητήσεις


Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, Τεύχος 1, Τόμος 1, 2021
Δημοσιευμένα: Jun 14, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Επιστημονικός γραμματισμός Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας Αναπαραστάσεις εννοιών Άτυπη εκπαίδευση Ιδέες μαθητών/τριών Νοητικά πειράματα Θεωρίες φυσικής και βιολογίας Ηλιακό σύστημα
Κρυσταλλία Χαλκιά
Περίληψη

Η παρούσα εργασία αναφέρεται στις σημαντικότερες ερευνητικές προσπάθειες των τελευταίων 20 χρόνων της επαγγελματικής μου ζωής. Αναπτύσσεται σε 5 βασικές θεματικές ενότητες που αναφέρονται σε έρευνες σχετικές με: α) τον επιστημονικό γραμματισμό στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), β) τους τρόπους αναπαράστασης και έκφρασης των εννοιών των φυσικών επιστημών, γ) τις άτυπες πηγές μάθησης στις φυσικές επιστήμες, δ) τους τρόπους διδακτικού μετασχηματισμού των μεγάλων θεωριών της φυσικής και της βιολογίας σε σχολική επιστήμη, και ε) τους τρόπους διδακτικής μετάβασης από το συγκεκριμένο (εμπειρία) στην αφαίρεση (επιστημονική γνώση) σχετικά με έννοιες και φαινόμενα του μεγάκοσμου.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρο Ερευνητικό
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Κρυσταλλία Χαλκιά, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ομότιμη Καθηγήτρια

Αναφορές
Ασημακοπούλου, Αικ.; Γεωργόπουλος, Γ. & Χαλκιά, Κρ. (2004). Οι λιθοσφαιρικές πλάκες και η δυναμική τους (Έρευνα στο διαδίκτυο, ταξινόμηση και σχολιασμός). Στο Κεφ 8. (Χαλκιά, Κρ. Ο πολυτροπικός «λόγος» των Φυσικών Επιστημών στο διαδίκτυο: Αλληλεπιδράσεις με την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες), Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση: Ζητήματα Σχεδιασμού και Εφαρμογών – Φιλοσοφικές και Κοινωνικές Προεκτάσεις, (σ. 274-276). Επιμέλεια Ι. Κεκές, Εκδόσεις Ατραπός, Αθήνα, ISBN 960-8325-77-3.
Βελέντζας, Α., & Χαλκιά, Κρ., (2011). Προτάσεις για τη Διδασκαλία Νόμων και Αρχών της Φυσικής του 20ου Αιώνα στο Λύκειο με την αξιοποίηση Ιστορικών Νοητικών Πειραμάτων. Στο: Παπαγεωργίου, Γ. & Κουντουριώτης, Γ. Πρακτικά 7ου Συνεδρίου ΕΝΕΦΕΤ – Αλληλεπιδράσεις Εκπαιδευτικής Έρευνας και Πράξης στις Φυσικές Επιστήμες (σελ. 129-137). ISBN: 978-960-99852-0-8, http://www.enephet.gr/library/praktika/2011-a-praktika.pdf (ημερομηνία πρόσβασης 22/08/20).
Βρεττοπούλου Σ. & Χαλκιά Κ. (2020). H αξιοποίηση άτυπων πηγών μάθησης (ντοκιμαντέρ επιστήμης) στη διδασκαλία εννοιών του ηλιακού συστήματος. Πρακτικά του 11ου Συνεδρίου της ΕΝΕΦΕΤ, με τίτλο: Επαναπροσδιορίζοντας τη Διδασκαλία και Μάθηση των Φυσικών Επιστημών και της Τεχνολογίας τον 21ο αιώνα. (Επιμέλεια έκδοσης: Σπύρτου Α., Παπαδοπούλου, Π., Ζουπίδης, Α., Μαλανδράκης, Γ., Καριώτογλου, Π.). Τόπος διεξαγωγής του Συνεδρίου: Φλώρινα (2019), ΤΟΜΟΣ 11, ΣΕΛ. 867-871. ISBN: 978-618-83267-7-4, http://synedrio2019.enephet.gr
Δημητριάδη, Κ., & Χαλκιά, Κρ. (2011). Μια εμπειρική έρευνα για τη διδασκαλία της Ειδικής Θεωρίας της Σχετικότητας στο Λύκειο. Στο: Παπαγεωργίου, Γ. & Κουντουριώτης, Γ. Πρακτικά 7ου Συνεδρίου ΕΝΕΦΕΤ – Αλληλεπιδράσεις Εκπαιδευτικής Έρευνας και Πράξης στις Φυσικές Επιστήμες (σελ. 113-120). ISBN: 978-960-99852-0-8, http://www.enephet.gr/library/praktika/2011-a-praktika.pdf (ημερομηνία πρόσβασης 22/08/20).
Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων, (2003). Προδιαγραφές Σπουδών για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, Έκθεση του Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Αθήνα, 2003.
Κιουρτζή, Μ. & Χαλκιά, Κρ. (2016). Ιδέες μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για το Σύμπαν. Πρακτικά του 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της ΕΝΕΦΕΤ: Διδασκαλία και μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες και στην Τεχνολογία: Έρευνες, Καινοτομίες και Πρακτικές (σελ. 620-627) (Επιμέλεια: Ψύλλος Δ., Μολοχίδης Α., Καλλέρη Μ.), Θεσσαλονίκη (8-10 Μαΐου 2015). ISBN: 978-960-243-702-5.
https://drive.google.com/file/d/1K1u1enM75YfDwQ5mZs5s97gCMEQBKAPv/view (ημερομηνία πρόσβασης 27/8/2020).
Κόλλας, Σπ, & Χαλκιά, Κρ., (2016). Συνεργατικός σχεδιασμός θεματικών ενοτήτων για τον επιστημονικό γραμματισμό στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, Πρακτικά 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή για το Εκπαιδευτικό Υλικό στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες (σελ. 506-515), Ρόδος 14-16 Οκτωβρίου 2016.
Μαντζουρίδης, Δ., Χαλκιά, Κρ., & Σκορδούλης, Κ. (2007). Άρθρα επιστήμης στο τύπο: Τρόποι μετασχηματισμού της επιστήμης του τύπου σε εκπαιδευτικό υλικό. Πρακτικά σε ηλεκτρονική μορφή του 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου ΕΝΕΦΕΤ (Τεύχος Α΄ - Άτυπες Μορφές Εκπαίδευσης, σελ. 330-339). (Επιμέλεια: Α. Κατσίκης, Κ. Κώτσης, Α. Μικρόπουλος, Γ. Τσαπαρλής), ISSN 1791-1281 Online,
Μαντζουρίδης, Δ., Χαλκιά, Κρ., & Σκορδούλης, Κ. (2011). Άρθρα επιστήμης του τύπου: Ο μετασχηματισμός τους σε εκπαιδευτικό υλικό και η χρήση τους στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών. Πρακτικά 7ου Συνεδρίου ΕΝΕΦΕΤ– Αλληλεπιδράσεις Εκπαιδευτικής Έρευνας και Πράξης στις Φυσικές Επιστήμες (σελ. 492-499). http://www.enephet.gr/library/praktika/2011-b-praktika.pdf (ημερομηνία πρόσβασης 22/08/20).
Μίχα, Ελ. (2019). Αναζητώντας τη Σελήνη: Μια διδακτική παρέμβαση με βάση την παρατήρηση για τη συχνότητα εμφάνισης της Σελήνης στον ουράνιο θόλο κατά τη διάρκεια ενός μήνα. Διπλωματική εργασία ΕΚΠΑ, https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/object/2893359.
Νεοφώτιστος, Ρ. (2020). Διερεύνηση των ιδεών των μαθητών και μαθητριών της Ε' και Στ' τάξης Δημοτικού για το κατά πόσον η Σελήνη είναι αυτόφωτο ή ετερόφωτο σώμα, καθώς και των πιθανών παραγόντων που τις επηρεάζουν. Διπλωματική εργασία ΕΚΠΑ, https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/object/2917002
Ξένου, Ζ.; Σπηλιωτοπούλου, Ι & Χαλκιά, Κρ. (2004). Η περίπτωση των ακτίνων Χ (Έρευνα στο διαδίκτυο, ταξινόμηση και σχολιασμός). Στο Κεφ 8. (Χαλκιά, Κρ. Ο πολυτροπικός «λόγος» των Φυσικών Επιστημών στο διαδίκτυο: Αλληλεπιδράσεις με την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες), Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση: Ζητήματα Σχεδιασμού και Εφαρμογών – Φιλοσοφικές και Κοινωνικές Προεκτάσεις, (σ. 265-270). Επιμέλεια Ι. Κεκές, Εκδόσεις Ατραπός, Αθήνα, ISBN 960-8325-77-3.
Οβαδίας, Σ. & Χαλκιά, Κρ. (2004). Η περίπτωση του ηλεκτρικού και βαρυτικού πεδίου (Έρευνα στο διαδίκτυο, ταξινόμηση και σχολιασμός). Στο Κεφ 8. (Χαλκιά, Κρ. Ο πολυτροπικός «λόγος» των Φυσικών Επιστημών στο διαδίκτυο: Αλληλεπιδράσεις με την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες), Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση: Ζητήματα Σχεδιασμού και Εφαρμογών – Φιλοσοφικές και Κοινωνικές Προεκτάσεις, (σ. 270-274). Επιμέλεια Ι. Κεκές, Εκδόσεις Ατραπός, Αθήνα, ISBN 960-8325-77-3.
Παπανικολοπούλου, Θ., & Χαλκιά, Κρ. (2007). Άτυπες μορφές εκπαίδευσης και αξιοποίησή τους στη διδασκαλία στοιχείων αστρονομίας. Η περίπτωση του Νέου Ευγενιδείου Πλανηταρίου. Πρακτικά σε ηλεκτρονική μορφή του 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου ΕΝΕΦΕΤ, (Επιμέλεια: Α. Κατσίκης, Κ. Κώτσης, Α. Μικρόπουλος, Γ. Τσαπαρλής), Τεύχος Α΄ - Άτυπες Μορφές Εκπαίδευσης, ISSN 1791-1281 Online, σ. 349-357,
Πέλλα, Θ., & Χαλκιά, Κρ. (2016).Ιδέες των μαθητών/τριων για τις φάσεις της Σελήνης και μια πρόταση αναδόμησής τους προς το επιστημονικό πρότυπο. Πρακτικά του 9 ου Πανελλήνιου Συνεδρίου ΕΝΕΦΕΤ: Διδασκαλία και μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες και στην Τεχνολογία: Έρευνες, Καινοτομίες και Πρακτικές (σελ. 628-636) (Επιμέλεια: Ψύλλος Δ., Μολοχίδης Α., Καλλέρη Μ.), Θεσσαλονίκη (8-10 Μαΐου 2015). ISBN: 978-960-243-702-5,
https://drive.google.com/file/d/1K1u1enM75YfDwQ5mZs5s97gCMEQBKAPv/view (ημερομηνία πρόσβασης 27/8/2020)
Σαράντη, Α. & Χαλκιά, Κρ. (2004). Ο μικρόκοσμος: η περίπτωση του ατόμου (Έρευνα στο διαδίκτυο, ταξινόμηση και σχολιασμός). Στο Κεφ 8. (Χαλκιά, Κρ. Ο πολυτροπικός «λόγος» των Φυσικών Επιστημών στο διαδίκτυο: Αλληλεπιδράσεις με την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες), Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση: Ζητήματα Σχεδιασμού και Εφαρμογών – Φιλοσοφικές και Κοινωνικές Προεκτάσεις, (σ. 259-265). Επιμέλεια Ι. Κεκές, Εκδόσεις Ατραπός, Αθήνα, ISBN 960-8325-77-3.
Σιμιτζόγλου, Σ., & Χαλκιά, Κρ. (2007). Οι εναλλακτικές ιδέες των παιδιών για το ηλιακό σύστημα. Πρακτικά σε ηλεκτρονική μορφή του 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου: Διδακτική Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση, Τεύχος Β΄ - Διδακτική και Διδασκαλία της Γεωγραφίας, (σ. 820-827), Τόμος 5 [ ISSN 1791-1281 Online],
Σπυράτου, Ειρ., & Χαλκιά, Κρ. (2007). Οι αντιλήψεις των μαθητών και μαθητριών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για το σχήμα της Γης και τη βαρύτητα. Πρακτικά σε ηλεκτρονική μορφή του 5ου Πανελληνίου Συνεδρίου της ΕΝΕΦΕΤ, που διοργανώθηκε από το Π.Τ.Δ.Ε, το τμήμα Χημείας και το τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Τεύχος Β΄ - Διδακτική και Διδασκαλία της Γεωγραφίας, σ. 810-819, Τόμος 5 [ ISSN 1791-1281 Online ], http://kodipheet.chem.uoi.gr/fifth_conf/pdf_synedriou/teyxos_B/5_didakt_didask_geogr/2_GEO-04-telikiF.pdf (ημερομηνία πρόσβασης 27/8/2020).
Σταράκης, Ι., & Χαλκιά, Κρ. (2018). Διδακτική προσέγγιση των κινήσεων του Συστήματος Ήλιου-Γης-Σελήνης στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Πρακτικά του 10ου Πανελληνίου Συνεδρίου ης ΕΝΕΦΕΤ: Γεφυρώνοντας το Χάσμα μεταξύ Φυσικών Επιστημών, Κοινωνίας και Εκπαιδευτικής Πράξης (σ. 741-748) (Επιμέλεια Σταύρου Δημήτρης, Μιχαηλίδη Αιμιλία, Κοκολάκη Αθανασία), Τόπος διεξαγωγής του Συνεδρίου: Πανεπιστημιούπολη Ρεθύμνου Κρήτης (7-9 Απριλίου 2017), ISBN 978-960-86978-3-6,
Σταράκης, Ι, & Χαλκιά, Κρ. (2016).Διδακτική προσέγγιση του φαινομένου της εναλλαγής των εποχών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Πρακτικά του 9ου Πανελλήνιου Συνεδρίου της ΕΝΕΦΕΤ: Διδασκαλία και μάθηση στις Φυσικές Επιστήμες και στην Τεχνολογία: Έρευνες, Καινοτομίες και Πρακτικές (σελ. 287-295) (Επιμέλεια: Ψύλλος Δ., Μολοχίδης Α., Καλλέρη Μ.), (8-10 Μαΐου 2015). ISBN: 978-960-243-702-5, https://drive.google.com/file/d/1K1u1enM75YfDwQ5mZs5s97gCMEQBKAPv/view (ημερομηνία πρόσβασης 27/8/2020)
Στριλιγκά, Α., & Χαλκιά, Κρ. (2018). Μελέτη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων σε οργανωμένους Χώρους μη Τυπικής μάθησης των Φυσικών Επιστημών: Η περίπτωση του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε.). Πρακτικά του 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου Νέων Ερευνητών ΕΝΕΦΕΤ (σελ. 91-94) (Επιμέλεια Δ. Σταύρου, Αιμ. Μιχαηλίδη, Α. Κοκολάκη), ISSN: 2623-3622. http://synedrio2017.enephet.gr/newresearchers/ (Διπλωματική εργασία ΕΚΠΑ, https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/object/1667948)
Τσέλιου, Αθ. (2019). Αναζητώντας τη Σελήνη: Μια διδακτική πρόταση για την διδασκαλία της περιφοράς της Σελήνης γύρω από τη Γη. Διπλωματική εργασία ΕΚΠΑ, https://pergamos.lib.uoa.gr/uoa/dl/object/2885830
Τσιφτσής, Γ., & Χαλκιά, Κρ. (2019). Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων επιχειρηματολογίας των φοιτητών/τριών του ΠΤΔΕ με αφορμή θέματα φυσικής. Πρακτικά του 2ου Συνεδρίου Υποψηφίων Διδακτόρων ΕΝΕΦΕΤ (σελ. 87-90) (Επιμέλεια Ασημακόπουλος Στέφανος), ISSN 2623-3622, https://drive.google.com/file/d/1MPWTMNdi1rO9HxRaJkkUykdoyWbKFImC/view (ημερομηνία πρόσβασης 27/8/2020)
Χαλκιά Κ. (2020). Άτυπες πηγές μάθησης: Το αόρατο υπόβαθρο της τυπικής εκπαίδευσης. Αφιέρωμα για την Μη Τυπική Εκπαίδευση. Δελτίο εκπαιδευτικού προβληματισμού και επικοινωνίας (Ηλεκτρονικό περιοδικό της Σχολής Ι.Μ. Παναγιωτόπουλου), Τεύχος 65, http://impschool.gr/deltio-site/?p=1440 (ημερομηνία πρόσβασης 3/5/2021)
Χαλκιά, Κρ. (2013). Η απουσία των μεγάλων κοσμοθεωριών της φυσικής του 20ου αιώνα από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση του 21ου αιώνα: Διλήμματα και προτάσεις (Προσκεκλημένη Ομιλία). Πρακτικά του 8ου Συνεδρίου ΕΝΕΦΕΤ (σελ. 30-39), ISBN: 978-618-80580-1-9, http://www.enephet.gr/library/praktika/2013-praktika.pdf (ημερομηνία πρόσβασης 22/08/20).
Χαλκιά, Κρ., & Χαβιάρα, Αικ. (2013α). Οδηγός Σπουδών για το γνωστικό αντικείμενο: Γραμματισμός στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία. Έκδοση του Ι.ΝΕ.ΔΙ.Β.Μ. (Ινστιτούτο Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης) για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ). Σύνολο σελ. 140.
Χαλκιά, Κρ. & Χαβιάρα, Αικ. (2013β).Συμπλήρωση-επικαιροποίηση του εκπαιδευτικού υλικού του γνωστικού αντικειμένου- Γραμματισμός στις Φυσικές Επιστήμες & την Τεχνολογία. Έκδοση του Ι.ΝΕ.ΔΙ.Β.Μ. (Ινστιτούτο Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης) για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ). Σύνολο σελ. 49.
Χαλκιά, Κρ. (2012). Οι άτυπες πηγές μάθησης στις φ.ε. και η αλληλεπίδρασή τους με την τυπική εκπαίδευση, 7η θεματική ενότητα στο βιβλίο Διδάσκοντας φυσικές επιστήμες: Θεωρητικά ζητήματα, προβληματισμοί, προτάσεις (σελ. 203-238). Επίτομο (495 σελ.), Εκδόσεις Πατάκη.
Χαλκιά, Κρ., & Θεοδωρίδης, Μ. (2012). Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ) και Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες: Η αξιοποίηση των ΜΜΕ στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών, 8ο Κεφάλαιο (σελ. 158-180) στο βιβλίο Θεωρητικές και Διδακτικές προσεγγίσεις στις Φυσικές Επιστήμες (Επιμέλεια Μ. Ευαγόρου, Λ. Αβραμίδου), Εκδόσεις Διάδραση.
Χαλκιά, Κρ. (2011), Διδάσκοντας θεωρίες της φυσικής του 20ου αιώνα στην ανώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Θεωρητικά ζητήματα, ερευνητικές κατευθύνσεις, προτάσεις, Στο Παπαγεωργίου, Γ. & Κουντουριώτης, Γ., Πρακτικά 7ου Συνεδρίου ΕΝΕΦΕΤ – Αλληλεπιδράσεις Εκπαιδευτικής Έρευνας και Πράξης στις Φυσικές Επιστήμες, σελ.110-112, ISBN: 978-960-99852-0-8, http://www.enephet.gr/library/praktika/2011-a-praktika.pdf
(ημερομηνία πρόσβασης 22/08/20).
Χαλκιά, Κρ., & Ζαρίκας, Β. (2006). Οδηγίες για τη δημιουργία σχεδίων μαθήματος και Εκπαιδευτικό υλικό για τον Γραμματισμό στις Φυσικές Επιστήμες και στην Τεχνολογία. Στο Πρόγραμμα Σπουδών – Εκπαιδευτικό Υλικό, Επιστημονικός Γραμματισμός για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. (σ. 5-16 και 17-88 αντίστοιχα). Έκδοση του ΥΠΕΠΘ, Γενική Γραμματεία Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Ινστιτούτο Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενήλικων.
Χαλκιά, Κρ. (2006). Το Ηλιακό Σύστημα μέσα στο Σύμπαν: Η διαδρομή από την επιστημονική γνώση στη σχολική γνώση. Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, συν. σελ. 588.
Χαλκιά, Κρ. (2005). Οι πολλαπλές όψεις της εικόνας στα μαθήματα των φυσικών επιστημών. Στο Εικόνα και Παιδί (Επιμέλεια: Ουρανία Κωνσταντινίδου-Σέμογλου) (Κείμενο: σελ. 597-608, Εικόνες: σελ. 729-730), Εκδόσεις Cannot not design publications
Χαλκιά, Κρ. (2004). Ο πολυτροπικός «λόγος» των Φυσικών Επιστημών στο διαδίκτυο: Αλληλεπιδράσεις με την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες. Κεφάλαιο 8. Στο Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση: Ζητήματα Σχεδιασμού και Εφαρμογών – Φιλοσοφικές και Κοινωνικές Προεκτάσεις (σ. 251-278). Επιμέλεια Ι. Κεκές, Εκδόσεις Ατραπός, Αθήνα, ISBN 960-8325-77-3.
Χαλκιά, Κρ. (2003). Επιστημονικός γραμματισμός: Ο γραμματισμός στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία. Στο Προδιαγραφές Σπουδών για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (σ. 169-184). Επιμέλεια: Λευτέρης Βεκρής – Ελένη Χοντολίδου, Έκδοση της Γενικής Γραμματείας Εκπαίδευσης Ενηλίκων και του Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Αθήνα.
Χαλκιά, Κρ. (σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς των ΣΔΕ) (2003). Επιστημονικός Γραμματισμός: Πρόγραμμα Σπουδών και Εκπαιδευτικό υλικό. Στο Μια νέα ευκαιρία: Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Εκπαιδευτικό υλικό (σύνολο σελίδων: 59). Έκδοση της Γενικής Γραμματείας Εκπαίδευσης Ενηλίκων και του Ινστιτούτου Διαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων, Αθήνα.
Χαλκιά, Κρ., & Θεοδωρίδης, Μ. (2002). Η χρήση της εικόνας στα εγχειρίδια των φυσικών επιστημών: ένα σύστημα ταξινόμησης και αξιολόγησης των εικόνων. Θέματα στην Εκπαίδευση, 3(1), 79-95.
Χατζημιχάλη, Ελ. (2020). Συγκριτική μελέτη της παρουσίας της αστρονομίας στα αναλυτικά προγράμματα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης 17 χωρών προερχομένων από 5 ηπείρους. Διπλωματική εργασία ΕΚΠΑ,
Colin F., Chauvet F., & Viennot L. (2002). Reading images in optics: students’ difficulties and teachers’ views, International Journal of Science Education, 24(3), p.313-332.
Dimitriadi, K., & Halkia, Kr. (2012). Secondary Students' Understanding of Basic Ideas of Special Relativity. International Journal of Science Education, 34(16), p. 2565-2582, DOI: 10.1080/09500693.2012.705048.
Dimitriadi K., & Halkia Kr. (2003). Difficulties in Representing Microscopic Phenomena on the Internet: The Case of Brownian Motion, Proceedings of the 6th International Conference: “Computer Based Learning in Science”, Vol. I: “New Technologies and Their Application in Education”, p. 1077-1086. Nicosia Cyprus.
Halkia, Kr., & Starakis, I. (2013). Design, implementation and evaluation of a teaching and learning sequence concerning the moon’s apparent movement. E-Book proceedings of the ESERA 2013 Conference, Nicosia Cyprus, Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning (Editors: Constantinos P. Constantinou, Nicos Papadouris, Angela Hadjigeorgiou), ISBN 978-9963-700-77-6. Strand 16: Science in the primary school. (Co-editors: Petros Kariotoglou and Terence Russell), p. 2973-2982. https://www.esera.org/publications/esera-conference-proceedings/esera-2013#strand-16
Halkia, Kr., & Theodoridis, M. (2008), The Challenge of Using the Multimodal Aspects of Informal Sources of Science Learning, in the Context of Formal Education, In Science Education Issues and Developments, (Edited by C. L. Petroselli), Nova Science Publishers, N.Y. Chapter 5, p. 151-177.
Halkia, Kr., & Botouropoulou, I. (2005). Cultural and Educational Dimensions Reflected in Books Popularizing Scientific Knowledge – A Case Study: The Sky, a 19th Century Book Popularizing Astronomy, Science & Education, 14(7-8), p. 631-647.
Halkia, Kr., & Mantzouridis, D. (2005). Students’ Views and Attitudes towards the Communication Code Used in Press Articles about Science, International Journal of Science Education, 27(12), p. 1395-1411.
Halkia, Kr.; Paleopoulou, R., & Koukopoulou, G. (2003). A Comic Strip Version of Galileo’s Life: Attempts to Popularize the History of Science, Themes in Education, 4(1), 65-74.
Halkia Kr. (2003). Ways of Portraying Science Concepts on the Internet, Proceedings of the 6th International Conference: “Computer Based Learning in Science”, Vol. I: “New Technologies and Their Application in Education”, p. 1087-1094. Nicosia Cyprus.
Halkia, Kr. (2003). Teachers’ views and attitudes towards the communication code and the rhetoric used in press science articles, in Science Education Research in the Knowledge-Based Society (Selected Articles), p. 415-423, Kluwer Academic Publishers, Netherlands.
Kress G., & Van Leeuwen T. (1996). Reading images: the grammar of visual design. London, Routledge.
Kollas S. and Halkia K. (2020). Scientific Literacy in Second Chance Schools: Training Science Teachers to Design Context-Based Curricula. Universal Journal of Educational Research, 8(10), 4877-4890. DOI:10.13189/ujer.2020.081060.
Kollas, S., & Halkia, Kr. (2016). Second Chance Schools in Greece: A Critical Analysis of Science Teachers’ Views and Practices on Designing Scientific Literacy Curricula. In N. Papadouris, A. Hadjigeorgiou, C. Constantinou (eds) Insights from Research in Science Teaching and Learning, Contributions from Science Education Research, (Selected Papers from the ESERA 2013 Conference), Chapter 19, p. 289-305, Springer (ISBN 978-3-319-20074-3). Associates, Inc.
Kollas, S., & Halkia, Kr., (2014). Views of second chance schools’ science teachers on scientific literacy curriculum. In K. Skordoulis, D. Hill (eds) Critical Education at the Crossroads, Selected Papers from the 2nd International Conference on Critical Education. Athens: nissos, pp. 69-81.
Lemke J. (1998). Multiplying meaning: visual and verbal semiotics in scientific text. In J.R. Martin, R. Veel (Eds), Reading Science, Critical and Functional Perspective on Discourse of Science, London: Routledge.
Mantzouridis, D., Halkia, Kr, & Skordoulis, K. (2005). Printed and digital press science: ways of transforming press science into school science, Proceedings of ESERA 2005 Conference: Contributions of Research to Enhancing Students’ Interest in Learning Science, August 28 – September 1, 2005, Barcelona, p. 1421-1424.
Ovadias S., & Halkia Kr. (2003). A Study of the Pictorial Representations of the Phenomenon of Friction on the Internet, Proceedings of the 6th International Conference: “Computer Based Learning in Science”, Vol. I: “New Technologies and Their Application in Education”, p. 1095-1102 Nicosia Cyprus.
Prinou, L., Halkia, Κr. & Skordoulis, C. (2011). The Inability of Primary School to Introduce Children to the Theory of Biological Evolution, Evolution: Education & Outreach, 4(2), p. 275-285, https://doi.org/10.1007/s12052-011-0323-8
Prinou, L., Halkia, Kr. & Skordoulis, C. (2009). La Reception de la Theorie de l’ Evolution dans l’ Enseignement Grec.Archives Internationales d’ Histoire des Sciences, de l’ Academie Internationale d’ Histoire des Sciences, 59(162), 255-272. DOI 10.1007/s12052-008-0051-x
Prinou, L., Halkia, Kr. & Skordoulis, C. (2008). What Conceptions do Greek School Students Form about Biological Evolution? Evolution: Education Outreach, No. 1, p. 12-317. https://doi.org/10.1007/s12052-008-0051-x
Prinou, L., Halkia, Kr. & Skordoulis, C. (2005). Teaching the Theory of Evolution: Secondary Teachers’ Attitudes, Views and Difficulties, Proceedings of International History, Philosophy and Science Teaching Conference, Leeds, UK, July 2005.
Prinou L., & Halkia Kr. (2003). Images of ‘Cell Division’ on the Internet, Proceedings of the 6th International Conference: “Computer Based Learning in Science”, Vol. I: “New Technologies and Their Application in Education”, p. 1103-1113, Nicosia Cyprus.
Roberts, D.A. (2007). Scientific Literacy/Science Literacy. In S.K. Abel & N.G. Lederman (Eds.), Handbook of Research on Science Education, Chapter 25, p. 729-780. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Starakis, I. & Halkia, Kr. (2014). Addressing k5 students’ and preservice elementary teachers’ conceptions of seasonal change, Physics Education (IOP Science), 49(2), p. 231-239, DOI: 0031-9120/14/020231+09$33.00.
Starakis, J. & Halkia, Kr. (2010 a). Primary School Students’ Ideas Concerning the Apparent Movement of the Moon. Astronomy Education Review, 9(1). Electronic edition of the American Astronomical Society. DOI: 10.3847/AER2010007.
Starakis, I., & Halkia, Kr. (2010 b). “Distance dependence” or “Angle of sun rays Incidence Dependence”? The design of an Experimental Device for Teaching about Seasonal Change. 7th International Conference Hands-on science, Bridging the Science and Society gap, July 25-31 July, 2010, Rethymnon, Greece. (Eds. M. Kalogiannakis, D. Stavrou& P. Michaelidis), p.200-204.
Theodoridis M., & Halkia Kr. (2001). Latent aspects in science textbook pictures. Proceedings of the ESERA (European Science Education Research Association) Third International Conference on Science Education Research in the Knowledge Based Society, Vol. II, p. 850-852.
Tsagogeorga A., & Halkia K. (2003). Images of the ‘Electromagnetic Spectrum’ on the Internet, Proceedings of the 6th International Conference: “Computer Based Learning in Science”, Vol. I: “New Technologies and Their Application in Education”, p. 1114-1123. Nicosia Cyprus.
Velentzas, A., & Halkia, Kr. (2018). Scientific explanations in Greek upper secondary physics textbooks. International Journal of Science Education, 40(1), p. 90-108, DOI: 10.1080/09500693.2017.1401251
Velentzas, A., & Halkia, Kr. (2013 a). The Use of Thought Experiments in Teaching Physics to Upper Secondary-Level Students: Two Examples from the Theory of Relativity. International Journal of Science Education, 35(18), p. 3026-3049, DOI: 10.1080/09500693.2012.682182. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2012.682182
Velentzas, A., & Halkia, Kr. (2013 b). From Earth to Heaven: Using ‘Newton’s Cannon’ Thought Experiment for Teaching Satellite Physics. Science & Education, 22(10), p. 2621-2640, DOI: 10.1007/s11191-013-9611-8.
Velentzas, A., & Halkia, Kr. (2011). The “Heisenberg’s Microscope” as an Example of Using Thought Experiments in Teaching Physics Theories to Students of the Upper Second School. Research in Science Education, 41(4), p. 525-539, DOI: 10.1007/s11165-010-9178-1.
Velentzas, A., Halkia Kr., & Skordoulis, C. (2007). Thought Experiments in the Theory of Relativity and in Quantum Mechanics: Their Presence in Textbooks and in Popular Science Books, Science & Education, 16(3-5), p.353-370. DOI: 10.1007/s11191-006-9030-1.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)