Η μαγεία της μέτρησης αποστάσεων στους παγκόσμιους ψηφιακούς χάρτες: Πιλοτική εφαρμογή και βιωματικές προσεγγίσεις στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση


¨Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, Τόμος 2, Αρ. 2 (2022), 12ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΝΕΦΕΤ, Ειδικό Τεύχος
Δημοσιευμένα: Dec 29, 2022
Ιωάννα Ρεπανίδου
Νίκος Λαμπρινός
Περίληψη

Στη συγκεκριμένη έρευνα παρουσιάζεται μια πιλοτική εφαρμογή που διεξήχθη στα πλαίσια του μαθήματος της Γεωγραφίας σε δεκατέσσερις μαθητές/τριες της Στ’ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. Μέσα από καθοδηγούμενη διερεύνηση και βιωματικές δράσεις, οι μαθητές/τριες έμαθαν για τις αλλοιώσεις των αποστάσεων μεταξύ των περιοχών-χωρών στους χάρτες και πειραματίστηκαν σε παγκόσμιους ψηφιακούς χάρτες Μερκατορικής προβολής. Πραγματοποιήθηκαν διδακτικές παρεμβάσεις σε διάστημα τεσσάρων εβδομάδων, όπου οι μαθητές/τριες διαπίστωσαν ότι η μικρότερη απόσταση μεταξύ δύο σημείων στη Μερκατορική προβολή είναι δυνατό να αποτελείται από μια καμπύλη γραμμή (ορθοδρόμος) κι όχι από μια ευθεία (λοξοδρόμος). Η Μερκατορική προβολή επιλέχθηκε καθώς χρησιμοποιείται συστηματικά και παγκοσμίως κι αποτελεί την κύρια χαρτογραφική προβολή που αξιοποιείται στο σχολικό περιβάλλον, ωστόσο η ίδια δημιουργεί παρανοήσεις στα παιδιά.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρο Ερευνητικό
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Ιωάννα Ρεπανίδου, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Η Ρεπανίδου Ιωάννα του Ευθυμίου και της Μαρίας και γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 23 Ιουλίου 1996. Είναι Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και από τις αρχές του 2022 εργάζεται στο Ευρωπαϊκό Γραφείο Πόρων Εκπαίδευσης για το Διάστημα στην Ελλάδα (ESERO Greece) που εδρεύει στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Είναι απόφοιτη της σχολής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με βαθμό 8.32, Άριστα Ολοκλήρωσε τις σπουδές της στη σχολή το 2018. Έχει ολοκληρώσει τις σπουδές της το 2021 στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ με τίτλο: «Επιστήμες της Αγωγής: Διδακτικές Πρακτικές και Διαδικασίες Μάθησης», με κατεύθυνση «Ψηφιακές Εφαρμογές στην Εκπαίδευση των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών (STEM)» με βαθμό 9.80, Άριστα. Έχει εμπειρία σε ερευνητικά προγράμματα και στο παρελθόν ορίστηκε ως ερευνήτρια για ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση με φορέα το NOESIS - Science Center and Technology Museum. Είναι κάτοχος Πτυχίου Πληροφορικής προχωρημένου επιπέδου και κατέχει πιστοποίηση γνώσης γραφής και ανάγνωσης Braille. Έχει παρακολουθήσει πολλαπλές επιμορφώσεις και σεμινάρια σχετικά με την Εκπαίδευση STEM ενώ έχει συμμετάσχει σε πολλαπλά συνέδρια. Το 2018 είχει συμμετάσχει ως εκπαιδεύτρια εκπαιδευτικών σε τριήμερο σεμινάριο για το ArcGIS Online σε συνεργασία με το Κέντρο Ψηφιακής Γεωγραφικής Εκπαίδευσης και τη Marathon Data Systems. Έχει 6 δημοσιεύσεις σε συνέδρια, 2 δημοσιεύσεις εργασιών και 1 δημοσίευση σε ξενόγλωσσο βιβλίο. 

Νίκος Λαμπρινός, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Ο Δρ. Νίκος Λαμπρινός είναι Καθηγητής της Διδασκαλίας της Γεωγραφίας και Πρόεδρος
του Κέντρου Ψηφιακής Γεωγραφικής Εκπαίδευσης (https://www.auth.gr/en/units/19861).
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν νέες μεθόδους διδασκαλίας της
Γεωγραφίας στα σχολεία, GIS ως εργαλεία για τη διδασκαλία της Γεωγραφίας, η σχολική
γεωγραφία στην Ευρώπη και η διαδικτυακή χαρτογραφία στην εκπαίδευση.
Έχει συμμετάσχει σε 28 εθνικά και διεθνή προγράμματα και έχει οργανώσει και
συμμετάσχει σε 71 σεμινάρια για τη διδασκαλία της γεωγραφίας, GIS και διαδικτυακής
χαρτογραφίας. Έχει μεγάλο αριθμό δημοσιεύσεων και βιβλίων και έχει συμμετάσχει σε 71
ελληνικά και διεθνή συνέδρια.
Έχει επιβλέψει μεγάλο αριθμό προπτυχιακών, μεταπτυχιακών και διδακτορικών διατριβών.
Είναι ενεργό μέλος σε πολλές διεθνείς και Ελληνικές επιστημονικές οργανώσεις.
Το 2012, ίδρυσε, μετά από έγκριση του Ευρωπαϊκού Κέντρου digital earth του
πανεπιστημίου του Salzburg, το Κέντρο Ψηφιακής Γεωγραφικής Εκπαίδευσης
(http://www.digital-earth.edu.gr), ένα από τα έξι ερευνητικά κέντρα του ΑΠΘ που προωθεί
τη χρήση της ψηφιακής γεωγραφίας στη διδασκαλία της Γεωγραφίας σε όλα τα επίπεδα
της εκπαίδευσης (κυρίως πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια).
Από το 2021 είναι Διευθυντής του Ελληνικού Γραφείου ESERO του Ευρωπαϊκού
Οργανισμού Διαστήματος.