European policies for (vocational) education and training in the Greek context


Published: Jan 15, 2024
Keywords:
Lifelong Learning (LLL) Social Policy (European) Education Policy Policy Transfer
Andreas Vasilopoulos
Abstract

The present paper seeks to explore the contemporary role and the objectives served by the transfer of European LLL policies for (vocational) education and training in Greece. Ultimately, what emerges is that, in the Greek context, we do not know the imprint of European LLL policies on the economy and employment, while, correspondingly, it appears that social inequalities in terms of access to and participation in (vocational) education and training have been exacerbated and, in the end, the relationship between social and education policies is being reshaped.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Council of the European Union. (2011). Council Resolution on a renewed European agenda for adult learning (16743/11).
Council resolution on equal opportunities for pupils and students with disabilities in education and training, Pub. L. No. 2003/C 134/04 (2003).
Leuven/Louvain Communiqué. (2009). The Bologna Process 2020 - The European Higher Education Area in the new decade, Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-Neuve, 28-29 April 2009. https://doi.org/10.2753/EUE1056-4934400205
Papadakis, N. (2022). EU Policy on Education and Training in the EU2020 Framework: Its Main Components and the Europe State of Play—Social Indicators, Employment, Education, Training, and Lifelong Learning. In D. Anagnostopoulou & D. Skiadas (Eds.), Higher Education and Research in the European Union: Mobility Schemes, Social Rights and Youth Policies. Springer.
Pepin, L. (2006). The history of European cooperation in education and training. Office for Official Publications of the European Communities, 2006.
Pepin, L. (2007). The History of EU Cooperation in the Field of Education and Training : How Lifelong Learning became a Strategic Objective. European Journal of Education, 42(1), 121–132.
Vassilopoulos, A., Kavassakalis, A., & Stamelos, G. (2020). The Integration of LLL into Higher Education: Non-formal Learning Services Delivery into the Greek HEIs. Academia, 0(18), 224–242. https://doi.org/10.26220/ACA.3217
Yeravan Communiqué. (2015). EHEA ministerial conference, Yerevan 2015.
Ασδεράκη, Φ. (2009). Ευρώπη και Παιδεία, Ο Ευρωπαϊκός Χώρος Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ι. Σιδέρης.
Ασδεράκη, Φ., & Τσινισιζέλης, Μ. (2008). Η Επαγγελματική Κατάρτιση στην Προοπτική της Νέας Ευρωπαϊκής Αρχιτεκτονικής. Κείμενα Εργασίας - ΕΚΕΜ.
Βενιέρης, Δ. (2006). Όρια Κοινωνικής Πολιτικής - Μια Θαλασσογραφία. Διεθνές Συνέδριο Κοινωνικής Πολιτικής, Πάντειο Πανεπιστήμιο: «Η Κοινωνική Πολιτική σ’ Ένα Μεταβαλλόμενο Περιβάλλον: Προκλήσεις Και Προοπτικές», 25-26 Μαίου 2006., 1–28.
Δουργκούνας, Γ. (2019). Ευρωπαϊκή εκπαιδευτική πολιτική και πολιτικές διά βίου μάθησης στην Ελλάδα: διερεύνηση της επίτευξης των στόχων της απασχολησιμότητας και της άμβλυνσης των κοινωνικών ανισοτήτων πριν και κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή, Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής, Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Δουργκούνας, Γ. (2021). Η εκπαιδευτική πολιτική για τη δια βίου μάθηση. ΕΚΚΕ (ebooks), Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών.
ΙΟΒΕ. (2021). Επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση στην Ελλάδα. Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών.
Ιωαννίδης, Γ. (2017). Η εξέλιξη της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης στην Ελλάδα: Μία κριτική επισκόπηση. In Χ. Γούλας & Π. Λιντζέρης (Eds.), Διά βίου μάθηση, επαγγελματική κατάρτιση, απασχόληση και οικονομία. Νέα δεδομένα, προτεραιότητες και προκλήσεις (pp. 39–65). ΙΝΕ-ΓΣΕΕ και ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ. https://www.inegsee.gr/wp-content/uploads/2017/04/dia_biou_book.pdf
Καβασακάλης, Α. (2018). Πολιτικές μετεκπαίδευσης, κατάρτισης, διά βίου μάθησης. In Θ. Σακελλαρόπουλος (Ed.), Κοινωνική Πολιτική. ΔΙΟΝΙΚΟΣ.
Κοινή έκθεση προόδου του Συμβουλίου και της Επιτροπής για το 2008 σχετικά με την εφαρμογή του προγράμματος εργασίας Εκπαίδευση και κατάρτιση 2010 — Παροχή δια βίου μάθησης για γνώση, δημιουργικότητα και καινοτομία, Pub. L. No. C 86/01/2008 της 5/4/2008 (2008).
Καραλής, Θ. (2010). Η εξέλιξη της Εκπαίδευσης Ενηλίκων στην Ελλάδα. In Α. Κόκκος & Δ. Βεργίδης (Eds.), Εκπαίδευση Ενηλίκων: διεθνείς προσεγγίσεις και ελληνικές διαδροµές (σελ. 17–42). Μεταίχμιο.
Καραλής, Θ. (2020). Μελέτη ΙΝΕ - ΓΣΕΕ και ΙΜΕ- ΓΣΕΒΕΕ: Κίνητρα και εμπόδια για τη συμμετοχή των ενηλίκων στη διά βίου εκπαίδευση (2011-2019). ΙΝΕ-ΓΣΕE, ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ. https://www.inegsee.gr/wp-content/uploads/2021/03/karalis-01-2021.pdf
Καρυπίδου, Ε. (2012). Tο Πανεπιστήμιο ως φορέας συνεχιζόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης: Θεωρητική και εμπειρική προσέγγιση. Αδημοσίευη Διδακτορική Διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Κόκκος, Α., Βαϊκούση, Δ., Βεργίδης, Δ., Κουλαουζίδης, Γ., Κωσταρά, Ε., Παυλάκης, Μ., & Σακκούλης, Δ. (2021). Η εκπαίδευση και κατάρτιση ενηλίκων στην Ελλάδα. διαΝΕΟσις. https://www.dianeosis.org/product/i-ekpaidefsi-kai-katartisi-enilikwn-stin-ellada/
Λιντζέρης, Π., & Γούλας, Χ. (2017). Διά βίου μάθηση, επαγγελματική κατάρτιση, απασχόληση και οικονομία. Νέα δεδομένα, προτεραιότητες και προκλήσεις. Διά βίου μάθηση, επαγγελματική κατάρτιση, απασχόληση και οικονομία. Νέα δεδομένα, προτεραιότητες και προκλήσεις.
Νεκτάριος, Μ., Καρκαλάκος, Σ., Πλέσσα - Παπαδάκη, Α., Θεοδωρίδου, Α., & Χηνοπούλου, Ε. (2022). Αποτελεσματικότητα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στην Ελλάδα. διαΝΕΟσις.
Παπαδάκης, Ν. (2003). Εκπαιδευτική Πολιτική: Η εκπαιδευτική πολιτική ως κοινωνική πολιτική (;).
Παπαδάκης, Ν. (2006). Προς την “Κοινωνία των Δεξιοτήτων.” Εκδ. Σάκκουλα.
Πρόκου, Ε. (2009). Εκπαίδευση Ενηλίκων και Διά Βίου Μάθηση στην Ευρώπη και την Ελλάδα. ΔΙΟΝΙΚΟΣ.
Πρόκου, Ε. (2020). Πολιτικές Εκπαίδευσης Ενηλίκων και ΔΒΜ στην Ευρώπη. ΔΙΟΝΙΚΟΣ.
Πρόκου, Ε. (2022). Εκπαίδευση ενηλίκων και κοινωνική πολιτική. In Θ. Καραλής & Π. Λιντζέρης (Eds.), Λεξικό Eκπαίδευσης Eνηλίκων. Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Ρεντίφης, Γ. (2019). Οι Ιστορικές Εξελίξεις Της Διά Βίου Μάθησης Στην Ελλάδα: Κατάσταση Και Προοπτική Στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο. Πρακτικά Του 2ου Πανελληνίου Επιστημονικού Συνεδρίου Με Διεθνή Συμμετοχή «Ελλάδα-Ευρώπη 2020: Εκπαίδευση, Δια Βίου Μάθηση, Έρευνα, Νέες Τεχνολογίες, Καινοτομία Και Οικονομία», Λαμία 28, 29, 30 Σεπτεμβρίου 2018, 2(2019), 386–393. https://doi.org/10.12681/elrie.2453
Rogers, A. (2002). Η Εκπαίδευση Ενηλίκων. Μεταίχμιο.
Σακελλαρόπουλος, Θ. (2001). Υπερεθνικές Κοινωνικές Πολιτικές την Εποχή της Παγκοσμιοποίησης. Κριτική.
Σακελλαρόπουλος, Θ. (2018). Κοινωνική Συνοχή και Ανάπτυξη (D. Kaitelidou, C. Economou, O. Siskou, & O. Konstantakopoulou (eds.)). ΔΙΟΝΙΚΟΣ.
Σουλιώτης, Κ., Παπαδάκης, Ν., & Τζαγκαράκης, Σ. (2023). Κρίση/εις, Κοινωνικές Ανισότητες και Κοινωνική Πολιτική. ΤΡΙΤΩΝ, 6–8.
Σταμέλος, Γ. (2009). Εκπαιδευτική Πολιτική. ΔΙΟΝΙΚΟΣ.
Σταμέλος, Γ., & Βασιλόπουλος, Α. (2004). Ευρωπαϊκή Εκπαιδευτική Πολιτική: Συγκρότηση, θεματολογία, μεθοδολογία υλοποίησης, επιδράσεις στην ελληνική εκπαίδευση και κατάρτιση. Μεταίχμιο.
Σταμέλος, Γ., & Βασιλόπουλος, Α. (2010). Η ευρωπαϊκή στρατηγική για την Εκπαίδευση. In Θ. Σακελλαρόπουλος (Ed.), Η κοινωνική πολιτική της Ευρωπαίκής Ένωσης. ΔΙΟΝΙΚΟΣ.
Σταμέλος, Γ., & Βασιλόπουλος, Α. (2013). Πολιτικές Δια Βίου Μάθησης στο Πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Διακυβέρνησης. ΔΙΟΝΙΚΟΣ.
Σταμέλος, Γ., Βασιλόπουλος, Α., & Καβασακάλης, Ά. (2015). Εισαγωγή στις Εκπαιδευτικές Πολιτικές. . Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών (https://repository.kallipos.gr/handle/11419/226).
Συμπεράσματα του Συμβουλίου, της 12ης Μαΐου 2009, σχετικά με ένα στρατηγικό πλαίσιο για την ευρωπαϊκή συνεργασία στον τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, Pub. L. No. C 119 της 28/05/2009 (2009).
Φερώνας, Α., & Λαλιώτη, Β. (Μπέρρυ). (2021). Κοινωνική Πρόνοια: Μια επισκόπηση του πεδίου. Κοινωνική Πολιτική, 15(2021), 7–28. https://doi.org/10.12681/sp.29089
Φωτόπουλος, Ν., & Ζάγκος, Χ. (2016). Διά βίου μάθηση, πιστοποίηση προσόντων και διασφάλιση ποιότητας. ΙΝΕ - ΓΣΕΕ.