Τα graffiti ως μοχλός κριτικής συνειδητοποίησης: μια σύγχρονη εφαρμογή του παιδαγωγικού προγράμματος του Freire


Georgia Mega
Abstract

Το περιεχόμενο του άρθρου πραγματεύεται το επίκαιρο της παιδαγωγικής προσέγγισης του Paulo Freire. Όπως είναι γνωστό, ο Βραζιλιάνος Παιδαγωγός εισήγαγε για την εποχή του μια πρωτοπόρα προσέγγιση στη μάθηση και τη διδασκαλία που αφυπνίζει πολιτικά, διεγείρει κοινωνικά και απελευθερώνει συνειδησιακά, υπό συνθήκες στοχαστικού διαλόγου. Μέσα από τα κατά παραγγελία σκίτσα που ο ίδιος ο Freire ανέθετε σε σημαντικούς καλλιτέχνες της εποχής του, όπως ο Francisco Brennand, οι ενήλικοι μαθητές   σταδιακά, όχι μόνο εξοικειώνονταν  στη χρήση βασικού λεξιλογίου, την ανάγνωση και τη γραφή, αλλά, επιπλέον, μέσα από τη διεργασία της κωδικοποίησης και της αποκωδικοποίησης συνειδητοποιούσαν την πηγή της καταπίεσής τους και τα ενδεχόμενα δικαιώματά τους.


Μπορεί να συμβεί το ίδιο και σήμερα; Είναι δυνατόν δημόσια έργα τέχνης να παίξουν αφυπνιστικό ρόλο στη συνείδηση του σύγχρονου πολίτη και πώς; Αυτός ο προβληματισμός αναπτύσσεται στο πλαίσιο του παρόντος άρθρου, λαμβάνοντας υπόψη τη διεργασία της κωδικοποίησης και αποκωδικοποίησης όπως παραδοσιακά ορίζεται από τον Freire (Freire 1974).


Το εικαστικό  έναυσμα για την ενεργοποίηση  του στοχαστικού διαλόγου στην παρούσα κοινωνικο-πολιτική φάση της ανθρωπότητας αποτελούν σύγχρονα έργα τέχνης- όπως τα graffiti- τα οποία αντανακλούν μια σιωπηρή διαμαρτυρία για τα τεκτενώμενα, προσβάσιμη σε όλους, αφού αποτελούν πλέον αναπόσπαστο μέρος του αστικού τοπίου των μεγαλουπόλεων ανά τον κόσμο. Από την ευρεία γκάμα των   graffiti επιλέχθηκε για πρακτική εφαρμογή των αρχών του Freire το έργο του εικαστικού  STMTS. Οι δυνατές μεταφορές τους προκαλούν τον παρατηρητή να στοχαστεί για την πραγματικότητα που βιώνει στον σύγχρονο κόσμο.

Article Details
  • Rubrik
  • Articles
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Literaturhinweise
Abel, Ernest L., and Buckley, Barbara E.(1977). The Handwriting on the Wall: Toward a Sociology and Psychology of Graffiti. Westport, Connecticut: Greenwood Press, 1977.
Barbosa, A. M. (1994). The image in Art Education. São Paulo: Editora Perspectiva.
Dewey, J. (1934). Art as experience, New York: The Burkley Publishing Group.
Freire, P. (1974). Pedagogy of the Οppressed. New York: Seabury Press.
Freire, P. (2012). Pedagogy of Oppressed, New York:Bloomsbury.
Freire, P. (1973). Education for Critical Consciousness. New York: Continuum.
Freire,P. (1985). Reading the World and Reading the word: An Interview with Paulo Freire. Language Arts, Vol.62:15-12, No 1.
Freire, P. (1996). Letters to Cristina: Reflections on my life and work. New York: Routledge. Freire, P. (1997). Pedagogy of the heart. New York: Continuum Press.
Giroux, H. (1997). Pedagogy and the Politics of Hope: Theory, culture, and schooling.Boulder:Westview.
Greene, M. (2000). Releasing the imagination: Essays on education, the arts, and social change, New York: Jossey-Bass.
Kokkos, A. (2021). Exploring Art for Perspective Transformation. Brill/Sense.
Series: International Lssues in Adult Education, Volume:32.
Lewis, T. (2009). Education in the realm of the senses: Understanding Paulo Freire’s aesthetic unconscious through Jacques Rancie`re. Journal of Philosophy of Education, 43(2), 285–299.
Lewis, T. (2011). The Future of the Image in Critical Pedagogy , Springer 30:37–51
Madero, C. (2017). Changing Society, Changing Humanity: Freirian Goals of Education, Educational Policy Analysis and Strategic Research, V 12, N 1
Marcuse, H. (1978) The Aesthetic Dimension, Boston:Beacon Press.
Morris , C.B. (2008).Paulo Freire: Community-Based Arts Education. Journal of Thought , Caddo Gap Press Vol. 43:55-59, No. 1-2, Special Issue on Paulo Freire (Spring-Summer).
Villiers , A. (2012). A Freirean perspective for arts education: In the footsteps of Paulo Freire .LAP LAMBERT: Academic Publishing
Πηγές από το διαδίκτυο
Ο καλλιτέχνης: Σταμάτης Μήτσιος
Αφιέρωμα της ΕΕΕΕ στον Freire
Εκπαιδευτικά project:
Landkammer, N. (20190, Reengaging freire: decoding and re-coding Freire’s “generative images” and critical arts education, Learning Unit GENEVA/ZURUCH, Another road map school: interviewing histories https://another-roadmap.net/another-roadmap
Η ιστορία των Graffiti στην Ελλάδα: