Ο κινηματογράφος ως εκπαιδευτικό εργαλείο στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας: Δυνατότητες και προκλήσεις


Veröffentlicht: Ιουλ 4, 2025
Paraskevi Damala
https://orcid.org/0000-0002-4119-0782
Abstract

Η παρούσα μελέτη εξετάζει τη χρήση του κινηματογράφου ως εκπαιδευτικού εργαλείου στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), εστιάζοντας στις δυνατότητες και τις προκλήσεις που συνοδεύουν την ενσωμάτωσή του στη διδασκαλία ενηλίκων. Τα ΣΔΕ παρέχουν σε ενήλικες μαθητές τη δυνατότητα να αποκτήσουν βασικές γνώσεις και δεξιότητες, αντιμετωπίζοντας κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες. Ο κινηματογράφος, μέσω της συνδυασμένης οπτικής και ακουστικής εμπειρίας, προσφέρει έναν καινοτόμο τρόπο διδασκαλίας, ενισχύοντας τη συναισθηματική εμπλοκή, την κατανόηση σύνθετων εννοιών και την κριτική σκέψη. Οι βασικές δυνατότητες της χρήσης του κινηματογράφου περιλαμβάνουν τη δημιουργία ενός ελκυστικού μαθησιακού περιβάλλοντος, την ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και επικοινωνίας, καθώς και την ενίσχυση της συναισθηματικής και γνωστικής σύνδεσης των μαθητών με το εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Παράλληλα, οι θεωρητικές βάσεις της παιδαγωγικής, όπως η ενεργητική μάθηση (Kolb), η κοινωνική αλληλεπίδραση (Vygotsky), και η κριτική παιδαγωγική (Freire), υπογραμμίζουν τη σημασία της βιωματικής μάθησης μέσω της κινηματογραφικής ανάλυσης. Ωστόσο, η ενσωμάτωση του κινηματογράφου στα ΣΔΕ αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως η περιορισμένη πρόσβαση σε κατάλληλο εξοπλισμό και πόρους, η αντίσταση στην αλλαγή από εκπαιδευτικούς και μαθητές, και η έλλειψη εκπαιδευτικών υλικών προσαρμοσμένων στις ανάγκες των μαθητών. Παρόλα αυτά, προτείνονται στρατηγικές, όπως η προσεκτική επιλογή ταινιών, η σχεδίαση δραστηριοτήτων που προάγουν τη συμμετοχή και η δημιουργία μικρών κινηματογραφικών έργων από τους μαθητές, για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της προσέγγισης. Συνολικά, η χρήση του κινηματογράφου στα ΣΔΕ αποτελεί ένα πολλά υποσχόμενο εργαλείο για τη βελτίωση της μαθησιακής εμπειρίας, την ενίσχυση της προσωπικής ανάπτυξης των μαθητών και τη δημιουργία ενός πιο συμμετοχικού και κοινωνικά ευαίσθητου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.

Article Details
  • Rubrik
  • Articles
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Literaturhinweise
Abidi, S. H., Madhani, S., Pasha, A., & Ali, S. (2017). Use of Cinematic Films as a Teaching/Learning Tool for Adult Education. Canadian Journal for the Study of Adult Education, 29(1), 37–48. https://doi.org/10.56105/cjsae.v29i1.5354
Agorastoudi-Vlahou, F., & Mpimpou-Nakou, I. (2021). Cinematic education: Views of educators and students. Dialogoi! Theory and Practice in the Sciences of Education, 7, 4–35. https://doi.org/10.12681/dial.23038 (in Greek).
ARTiT. (2022). Methodology and educational materials for the integration of art into adult education. University of Patras). https://eclass.upatras.gr/modules/document/file.php/PN1453/ARTIT_METHODOLOGY%20AND%20MODULES_GR.pdf (in Greek).
Baratta, A. (2019). The Use of Film to Develop Critical Thinking Skills in the EFL Classroom. https://www.researchgate.net/publication/332031404_The_Use_of_Film_to_Develop_Critical_Thinking_Skills_in_the_EFL_Classroom
Brookfield, S. D. (1995). Becoming a Critically Reflective Teacher. Jossey-Bass.
Cranton, P. (2023). Understanding and Promoting Transformative Learning. Routledge.
Dirkx, J. M. (2001). The power of feelings: Emotion, imagination, and the construction of meaning in adult learning. New Directions for Adult and Continuing Education, 89, 63–72. https://doi.org/10.1002/ace.9
Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. Herder and Herder.
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. Basic Books.
Goulas, X. & Fotopoulos, N. (2024). Second Chance Schools in contemporary Greece: Mapping – trends – prospects. KANEP-GSEE). (in Greek).
Hankir, A., Holloway, D., Zaman, R., & Agius, M. (2015). Cinematherapy and film as an educational tool in undergraduate psychiatry teaching: A case report and review of the literature. Psychiatria Danubina, 27(1), 136–142.
Kalathas, K. (2018). The application of the method of transformative learning through aesthetic experience in Second Chance Schools: Educators’ views, outcomes, challenges, and prospects [Master’s thesis, Hellenic Open University]. Hellenic Open University. https://apothesis.eap.gr/archive/item/86478 (in Greek).
Kokkos, A., (2014). The "Transformative Learning through Art" method. https://adulteduc.gr/wp-content/uploads/attachments/metasximatizousa.pdf (in Greek).
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. Prentice Hall.
Langer, E. J. (2000). Mindful Learning. Current Directions in Psychological Science. 9(6), 220-223. Doi: 10.1111/1467-8721.00099
Mayer, R. E. (2009). Multimedia Learning. Cambridge University Press.
McClain, A. (2019). Lights, Camera, Andragogy! Adult Learning and Development in Film. Adult Learning, 30(4), 150-159. https://doi.org/10.1177/1045159519829039
Mezirow, J. (1997). Transformative Learning: Theory to Practice. New Directions for Adult and Continuing Education, 74, 5-12. http://dx.doi.org/10.1002/ace.7401
Myers, D. R., Sykes, C., & Myers, S. (2008). Effective Learner-Centered Strategies for Teaching Adults: Using Visual Media to Engage the Adult Learner. Gerontology & Geriatrics Education, 29(3), 234–238. Doi: https://doi.org/10.1080/02701960802359466
Nicolaou, C. & Kalliris, G. (2020). Audiovisual media communications in adult education: The case of Cyprus and Greece of adults as adult learners. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 10(4), 967-994.
Papadopoulos, D. (2020). Film education: Possibilities and challenges within the context of formal education. Doctoral dissertation, Aristotle University of Thessaloniki. Doi: 10.12681/eadd/49261
Rosenblatt, L. M. (2018). The Transactional Theory of Reading and Writing. In Theoretical Models and Processes of Literacy. (pp. 451-479). International Reading Association. Doi: 10.4324/9781315110592-28
Vygotsky, L. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
Wang, C.-W., Sainz, A. D., Rose, G. L., & Alfred, M. V. (2024). Program directors’ perspectives on technology integration in adult education and literacy classrooms. Adult Literacy Education, Summer 2024. Texas A&M University. Doi: 10.35847/CWang.ASainz.GRose.MAlfred.6.2.4