Ο κινηματογράφος ως εκπαιδευτικό εργαλείο στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας: Δυνατότητες και προκλήσεις
Περίληψη
Η παρούσα μελέτη εξετάζει τη χρήση του κινηματογράφου ως εκπαιδευτικού εργαλείου στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), εστιάζοντας στις δυνατότητες και τις προκλήσεις που συνοδεύουν την ενσωμάτωσή του στη διδασκαλία ενηλίκων. Τα ΣΔΕ παρέχουν σε ενήλικες μαθητές τη δυνατότητα να αποκτήσουν βασικές γνώσεις και δεξιότητες, αντιμετωπίζοντας κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανισότητες. Ο κινηματογράφος, μέσω της συνδυασμένης οπτικής και ακουστικής εμπειρίας, προσφέρει έναν καινοτόμο τρόπο διδασκαλίας, ενισχύοντας τη συναισθηματική εμπλοκή, την κατανόηση σύνθετων εννοιών και την κριτική σκέψη. Οι βασικές δυνατότητες της χρήσης του κινηματογράφου περιλαμβάνουν τη δημιουργία ενός ελκυστικού μαθησιακού περιβάλλοντος, την ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας και επικοινωνίας, καθώς και την ενίσχυση της συναισθηματικής και γνωστικής σύνδεσης των μαθητών με το εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Παράλληλα, οι θεωρητικές βάσεις της παιδαγωγικής, όπως η ενεργητική μάθηση (Kolb), η κοινωνική αλληλεπίδραση (Vygotsky), και η κριτική παιδαγωγική (Freire), υπογραμμίζουν τη σημασία της βιωματικής μάθησης μέσω της κινηματογραφικής ανάλυσης. Ωστόσο, η ενσωμάτωση του κινηματογράφου στα ΣΔΕ αντιμετωπίζει προκλήσεις, όπως η περιορισμένη πρόσβαση σε κατάλληλο εξοπλισμό και πόρους, η αντίσταση στην αλλαγή από εκπαιδευτικούς και μαθητές, και η έλλειψη εκπαιδευτικών υλικών προσαρμοσμένων στις ανάγκες των μαθητών. Παρόλα αυτά, προτείνονται στρατηγικές, όπως η προσεκτική επιλογή ταινιών, η σχεδίαση δραστηριοτήτων που προάγουν τη συμμετοχή και η δημιουργία μικρών κινηματογραφικών έργων από τους μαθητές, για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της προσέγγισης. Συνολικά, η χρήση του κινηματογράφου στα ΣΔΕ αποτελεί ένα πολλά υποσχόμενο εργαλείο για τη βελτίωση της μαθησιακής εμπειρίας, την ενίσχυση της προσωπικής ανάπτυξης των μαθητών και τη δημιουργία ενός πιο συμμετοχικού και κοινωνικά ευαίσθητου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Damala, P. (2025). Ο κινηματογράφος ως εκπαιδευτικό εργαλείο στα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας: Δυνατότητες και προκλήσεις. ADULT EDUCATION Critical Issues, 5(1), 67–78. https://doi.org/10.12681/haea.39897
- Ενότητα
- Άρθρα

Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού 4.0.
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
- Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
- Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για τη μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
- Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στις προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας (See The Effect of Open Access).