English


Δημοσιευμένα: Ιαν 15, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
English
Katerina Virvidaki
Περίληψη

Το άρθρο που ακολουθεί ξεκινά με την παρατήρηση ότι τόσο ο δημόσιος λόγος, όσο και ο διάλογος μεταξύ ενηλίκων εκπαιδευομένων σε  ορισμένα εκπαιδευτικά πλαίσια, περιορίζεται συχνά σε κατηγορηματικούς ανταγωνιστικούς ισχυρισμούς, χαρακτηριστικό που μειώνει σημαντικά τις επιστημολογικές δυνατότητες της διαλογικής πράξης. Εκκινώντας από την περιγραφή της τρέχουσας ‘επιστημολογικής κρίσης’ από τους Hoggan και Hoggan - Kloubert (2021), το άρθρο επιχειρεί αρχικά να δείξει πώς αυτή η κρίση αντανακλάται στην κατανόηση της διαλογικής πράξης από μέρους συγκεκριμένων ομάδων ενηλίκων εκπαιδευομένων. Στη συνέχεια, το κείμενο προσπαθεί να διερευνήσει τρόπους μέσω των οποίων η κατανόηση αυτή μπορεί να εμπλουτιστεί και να μετασχηματιστεί σε μια πιο σύνθετη και πολυδιάστατη διεργασία. Ο κεντρικός προσανατολισμός μιας τέτοιας μετάβασης, αναπτύσσεται μέσα από το πρίσμα της Θεωρίας Μετασχηματισμού του Jack Mezirow (1991, 2000), και πηγάζει έτσι από την εξέταση αλλά και την προσπάθεια μετασχηματισμού των επιστημολογικών ‘νοητικών συνηθειών’ που χαρακτηρίζουν τη στρεβλή αντίληψη των εκπαιδευομένων σχετικά με τη διαλογική πράξη. Η συζήτηση σχετικά με τις επιστημολογικές νοητικές συνήθειες των εκπαιδευομένων, συνοδεύεται κατόπιν από την προσπάθεια συγκρότησης ενός πλαισίου διαλογικών δραστηριοτήτων, οι οποίες βοηθούν τους εκπαιδευόμενους να πραγματώσουν τον παραπάνω μετασχηματισμό, και μάλιστα ειδικά σε σχέση με τον τρόπο με τον οποίο αυτοί αρθρώνουν τις αξιακές προτεραιότητες και παραδοχές τους. Οι προτεινόμενες δραστηριότητες στοχεύουν στην καλλιέργεια της συνειδητοποίησης της αξιολογικής και εννοιολογικής ‘πολυπλοκότητας’ από πλευράς των εκπαιδευομένων, και έχουν ως απώτερο στόχο την καλλιέργεια της ικανότητάς τους να συμμετέχουν υπεύθυνα και ενεργητικά στη διαλογική παραγωγή της γνώσης. Η σταδιακή καλλιέργεια αυτής της ικανότητας, παρουσιάζεται μέσα από ένα εύρος πρακτικών παραδειγµάτων, τα οποία αναλύονται ως προς τις µετασχηµατιστικές, φιλοσοφικές και ηθικές τους διαστάσεις. Τέλος, η νέα κατανόηση της διαλογικής πράξης από μέρους των εκπαιδευομένων, συσχετίζεται επίσης με την ικανότητά τους να ενεργοποιούν την ‘αναστοχαστική’ τους κρίση (βλ. και Kant, 1790 / 1987 στο Hoggan και Hoggan - Kloubert, 2021).

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Belenky, M.F., & Stanton, A. V. (2007). Inequality, Development and Connected Knowing. In J. Mezirow & Associates (Eds.). Learning and Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress (pp. 107-136) (trans. G. Koulaouzides). Metaixmio Publications.
Diestler, S. (2012). Becoming a Critical Thinker: A User Friendly Manual (6th ed.). Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Dworkin, R. (1993). Life's Dominion: An Argument about Abortion, Euthanasia, and Individual Freedom. New York: Alfred A. Knopf.
Habermas, J. (1971). Knowledge and Human Interests. Boston: Beacon Press.
Habermas, J. (1984). The Theory of Communicative Action: Vol. 1: Reason and the Rationalization of Society. Boston: Beacon Press.
Hoggan, C., & Hoggan Kloubert, T. (2021). From Alternative Facts to Tentative Truths: Towards a Post-postmodern Epistemology. Adult Education – Critical Issues, 1, July – December 2021. 9-22.
Horkheimer, M., & Adorno, T. (1944/2002). Dialectic of Enlightenment. Philosophical Fragments (Ed. G.S. Noerr, transl. E. Jephcott). Stanford University Press.
Kant I. (1790/1987). Critique of Judgment (transl. W.S. Pluhar). Hackett Publishing
Kegan, R. (2007). What ‘Form’ Transforms? A Constructive-Developmental Approach to Transformative Learning. In Mezirow J. and Associates (Eds). Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress (pp. 73-105) (transl. G. Koulaouzides). Metaixmio Publications.
Kitchener, K.S. (1983). ‘Educational Goals and Reflective Thinking’. The Educational Forum.
Kitchener, K.S. & King, P. (1990). The Reflective Judgement Model: Transforming Assumptions about Knowing. In Mezirow J. and Associates (Eds). Fostering Critical Reflection in Adulthood: A Guide to Transformative and Emancipatory Learning. San Francisco CA: Jossey -Bass.
Kokkos, A. (2017). Transformation of Dysfunctional Views: A Teaching Method intended for Schools and Adult Education. Adult Education, 39, 47-51.
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco CA: Jossey -Bass.
Mezirow, J. (2000). Learning to Think like an Adult. Core Concepts in Transformation Theory. In Mezirow J. and Associates (Eds). Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress (pp. 3-33). San Francisco CA: Jossey -Bass.
Mezirow, J. and Associates. (Eds). (2007). Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress (transl. G. Koulaouzides). Metaixmio Publications.
Rachels, J. (2003). The Elements of Moral Philosophy. McGraw-Hill Higher Education.
Virvidaki, K. (2023). Refining Adult Learners’ Discursive Capacities: A Response to the Current Epistemological Crisis through the Lens of Transformation Theory. 1st Conference of the ESREA Transformative and Emancipatory Adult Education (TEAE) Network. Patras.