Μελετώντας τη διεργασία του μετασχηματισμού των εκπαιδευομένων σε ένα Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας


Ιωάννης Κεσόπουλος
Ρέμος Αρμάος
Abstract

Η έρευνα διερευνά μετασχηματισμούς δυσλειτουργικών αντιλήψεων των εκπαιδευομένων ενός Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας επιδιώκοντας να προσδιορίσει το ποσοστό των εκπαιδευομένων που συνειδητοποιούν πιθανή αλλαγή, το προφίλ τους, τους τομείς μετασχηματισμού καθώς και τους παράγοντες, είτε εντός είτε εκτός σχολείου (πρόσωπα, δραστηριότητες), που συμβάλλουν στην αλλαγή. Η μελέτη χρησιμοποίησε τη μικτή μέθοδο αξιοποιώντας το Learning Activities Survey (King, 2009), που περιλαμβάνει ένα ερωτηματολόγιο και μια συνέντευξη, τα οποία προσαρμόστηκαν για τις ανάγκες της παρούσας έρευνας. Στην ποσοτική έρευνα συμμετείχαν 25 εκπαιδευόμενοι και σε ποσοστό 60% δήλωσαν ότι συνειδητοποίησαν μετασχηματισμούς. Στην ποιοτική έρευνα πήραν μέρος οκτώ εκπαιδευόμενοι και από τις συνεντεύξεις αναδείχθηκε ότι έξι απ’ αυτούς φαίνεται να προχώρησαν σε μετασχηματισμό αντιλήψεών τους σε τομείς όπως τα στερεότυπα και οι κοινωνικοί ρόλοι, η ικανότητα βελτίωσης των δεξιοτήτων σε γλωσσικό, αριθμητικό και πληροφορικό γραμματισμό, η δυνατότητα κατανόησης της γλώσσας και διεκπεραίωσης προσωπικών εργασιών (για τους Μουσουλμάνους εκπαιδευόμενους), η συνειδητοποίηση της αξίας τους και της δυνατότητας εκπλήρωσης προσωπικών στόχων, ενώ μετασχημάτισαν και τη νοητική συνήθεια για τη σημασία των σπουδών και τη συμβολή τους στην αυτογνωσία και στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους.

Article Details
  • Sezione
  • Articles
Downloads
I dati di download non sono ancora disponibili.
Riferimenti bibliografici
Ελληνόγλωσσες
Βαϊκούση, Δ. (2019). Freire και Mezirow: Βίοι παράλληλοι, ιδέες επάλληλες. Στο Αλέξης Κόκκος & Συνεργάτες (2019) (Επιμ.), Διευρύνοντας τη Θεωρία Μετασχηματισμού. Η συμβολή δέκα σημαντικών στοχαστών (σσ. 61-78). Αθήνα: Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων
Κόκκος, Α. (2019). Διευρύνοντας τη θεωρία του μετασχηματισμού. Η συμβολή δέκα σημαντικών στοχαστών.Aθήνα: Επιστημονική Ένωση Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Kουλαουζίδης, Γ. (2011). Ο ρόλος των αποπροσανατολιστικών εμπειριών στη διαμόρφωση της αντίληψης των εκπαιδευτών ενηλίκων σχετικά με τη λειτουργία τους. Εκπαίδευση Ενηλίκων, 23, 3-9.
Λιντζέρης, Π. (2007). Η σημασία του κριτικού στοχασμού και του ορθολογικού διαλόγου στη θεωρία του Jack Mezirow για τη μετασχηματίζουσα μάθηση. Επιστημονική Έκδοση Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Μαλτέζου, Δ., & Κουλαουζίδης, Γ. (2020). Έμφυλα στερεότυπα και μετασχηματισμός θεωρήσεων στην εσπερινή εκπαίδευση ενηλίκων: νοητικές συνήθειες και αποπροσανατολιστικά βιώματα γυναικών που επιστρέφουν στην εκπαίδευση. Έρευνα στην Εκπαίδευση, 9(1), 92-111.
Mezirow, J. (2007). Μαθαίνοντας να σκεφτόμαστε όπως ένας ενήλικος. Κεντρικές έννοιες της θεωρίας του μετασχηματισμού. Στο: J. Mezirow& συνεργάτες, (Επιμ.) (2007) Η Μετασχηματίζουσα Μάθηση (μτφρ. Γ. Κουλαουζίδης). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Ουζούνη, Χ., &Νακάκης, Κ. (2011). Η αξιοπιστία και η εγκυρότητα των εργαλείων μέτρησης σε ποσοτικές μελέτες. Νοσηλευτική, 50(2), 231-239.
Παπαγεωργίου, Γ. (2014). Ποσοτική έρευνα. Ανακτήθηκε από: http://sociology. soc. uoc.gr/pegasoc/wp-content/uploads/2014/10/Microsoft-Word-Papageorgiou_DEIGMATOLHPTIKH1. pdf.
Ξενόγλωσσες
Belenky, M.F. & Stanton, A.V. (2000) "Inequality, Development, and Connected Knowing", στοMezirow, J. and Associates (ed) Learning as Transformation. Critical Perspectives on a theory in Progress, pp.71-102, San Francisco: Jossey-Bass.
Cranton, P. (2016). Understanding and promoting transformative learning: A guide to theory and practice. Stylus Publishing, LLC.
Garvett, S. (2004). Action Learning and Transformative Learning in Teaching Development. Educational Action Research, 12, 259–271.
Habermas, J. (1984). The Theory of Communicative Action, τόμος1.Cambridge: Polity Press.
Illeris, K. (2014). Transformative learning and Identity. London &Νew York: Routledge.
Jarvis, C. (2006). Using Fiction for Transformation. In E. W. TAYLOR (ed.) Teaching for Change. New Directions for Adult and Continuing Education, No 109 (San Francisco, CA: Jossey-Bass), pp. 69–77.
King K. P. (1998). «A Guide to perspective transformation and learning activities: The Learning Activities Survey». N.Y. Research for better schools, Inc.
King, K. P. (Ed.). (2009). The handbook of the evolving research of transformative learning: Based on the Learning Activities Survey. IAP.
Mälkki, K. (2011). Rethinking disorienting dilemmas within real-life crises: The role of reflection in negotiating emotionally chaotic experiences. Adult education quarterly, 62(3), 207-229.
Merriam, B.S. & Caffarella, S.R. (1999). Learning in Adulthood. A Comprehensive Guide, San Francisco: Jossey-Bass.
Mezirow J. (1990). Fostering Critical Reflection in Adulthood, San Francisco: Jossey – Bass.
Mezirow, J. (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning, San Francisco: Jossey – Bass.
Mezirow, J. (1994). "Understanding Transformation Theory", Adult Education Quarterly, 44(4), pp. 222-232.
Mezirow, J. (1997). Transformative learning: Theory to practice. New directions for adult and continuing education, 1997(74), 5-12.
Taylor, W.E. (1998). The Theory and Practice of Transformative Learning: A Critical Review, ERIC Clearinghouse on Adult, Career and Vocational Education, The Ohio State University.