Παραγοντική ανάλυση της συμμετοχής ενηλίκων στην εκπαίδευση: η περίπτωση των Εσπερινών Γενικών Λυκείων της νησιωτικής Ελλάδας


Αχιλλέας Παπαδημητρίου
Abstract

Το φαινόμενο της συμμετοχής των ενηλίκων στην εκπαίδευση και η διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν την τελική τους απόφαση, είναι από τα σημαντικότερα θέματα που απασχολούν ερευνητικά το πεδίο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης. Στην Ελλάδα, πριν από περίπου 60 χρόνια, ιδρύονται για πρώτη φορά τα Εσπερινά Λύκεια τα οποία ανήκουν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και απευθύνονται κυρίως σε άτομα που εργάζονται την ημέρα (ενήλικα και ανήλικα). Από την ίδρυσή τους έως σήμερα, ποτέ δεν είχαμε ερευνητικά στοιχεία για τα ενήλικα άτομα που κατοικούν στη νησιωτική χώρα και συμμετέχουν σε αυτά. Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η διερεύνηση των παραγόντων συμμετοχής των ενηλίκων στα Εσπερινά Γενικά Λύκεια της νησιωτικής Ελλάδας. Η έρευνα, η οποία είναι ποσοτική, διεξήχθη το 2022 και έλαβαν μέρος 268 ενήλικοι μαθητές και ενήλικες μαθήτριες Εσπερινών Λυκείων, από όλες τις διοικητικές περιφέρειες της νησιωτικής χώρας. Για τη συλλογή των δεδομένων χρησιμοποιήθηκε ερωτηματολόγιο και η ανάλυσή τους έγινε στο SPSS. Στα δεδομένα εφαρμόστηκε ανάλυση παραγόντων με τη μέθοδο της ανάλυσης κύριων συνιστωσών και προέκυψαν οι παράγοντες που επηρεάζουν την απόφαση για συμμετοχή. Από το πλέγμα των παραγόντων που εντοπίστηκαν, τέσσερις είναι πολύ σημαντικοί (αυτοαξιολόγηση, στάση απέναντι στην εκπαίδευση, εκπαιδευτική προοπτική και προσδοκίες), ενώ υπάρχουν και άλλοι που φαίνεται ότι επιδρούν αρκετά και διαδραματίζουν κάποιο ρόλο.

Article Details
  • Sezione
  • Articles
Downloads
I dati di download non sono ancora disponibili.
Riferimenti bibliografici
Aslanian, C. B. Brickell, H. M. (1980). Americans in Transition: Life Changes as Reason for Adult Learning. Future Directions for a Learning Society/College Board.
Ball, M. J. (2002). Engaging Non-participants in Formal Education: considering a contribution from trade union education. Studies in Continuing Education, 24(2), 117-131.
Bariso, E. U. (2008). Factors affecting participation in adult education: a case study of participation in Hackney and Waltham Forest, London. Studies in the Education of Adults, 40(1), 110-124.
Beder, H. (1990). Reaching ABE Students: Lessons from the Iowa Studies. Adult Literacy and Basic Education, 14(1), 1-17.
Blunt, A. & Yang, B. (2002). Factor structure of the adult attitudes toward adult and continuing education scale and its capacity to predict participation behaviour: Evidence for adoption of a revised scale. Adult Education Quarterly, 52(4), 299-314.
Boshier, R. (1973). Educational participation and dropout: A theoretical model. Adult Education Quarterly, 23(4), 255-282.
Cross, K. P. (1981). Adults as learners: Increasing Participation and Facilitating Learning. Jossey – Bass.
Harper Apt, P. (1978). Adult learners and higher education: factors influencing participation or non-participation decisions. Alternative Higher Education, 3(1), 3-11.
Henry, G. T. & Basile, K. C. (1994). Understanding the Decision to Participate in Formal Adult Education. Adult Education Quarterly, 44(2), 64-82.
Houle, C. O. (1961). The inquiring mind. University of Wisconsin Press.
Litwin, M. S. & Fink, A. (1995). How to measure survey reliability and validity, 7. Sage.
McGivney, V. (1993). Participation and non - Participation: A review of the literature. In R. Edwards, S. Sieminski & D. Zeldin (Eds.), Adult learners, education and training (pp: 11-30). Routledge/Open University.
McGivney, V. (2003). Adult learning pathways: through-routes or cul-de-sacs. NIACE.
Miller, H. L. (1967). Participation of Adults in Education: A Force - Field Analysis. Center for the Study of Liberal Education for Adults/Boston University.
Norland, E. (1992). Why Adults Participate: Convenience, Reputation, and Self- Improvement Count. Journal of Extension,30, 12-13.
Rubenson, K. (1977). Participation in recurrent education: A research review. Paper presented at meeting of National Delegates on Developments in Recurrent Education, Organization for Economic Cooperation and Development.
Rubenson, K. (1979). Recruitment to adult education in the Nordic Countries – Research and outstanding activities, in Reports on Education and Psychology, n3, Stockholm Institute of Education: Department of Educational Research.
Sundet, P. A. & Galbraith, M. W. (1991). Adult Education as a Response to the Rural Crisis: Factors Governing Utility and Participation. Journal of Research in Rural Education, 7(2), 41-49.
Tough, A. (1979). Choosing to Learn. In G. M. Healy & W. L. Ziegler (Eds.), The Learning Stance: Essays in Celebration of Human Learning. Final report of Syracuse Research Corporation Project, National Institute of Education Nr. 400-78-0029. National Institute of Education.
Γούλας, Χ., Φωτόπουλος, Ν. & Φατούρου, Π. (2022). Ενήλικες και προγράμματα διά βίου εκπαίδευσης στην περίοδο της πανδημίας: η πρόκληση των ψηφιακών δεξιοτήτων. ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ.
Ζαρίφης, Γ. Κ. (2010). Συμμετοχή Ενηλίκων σε Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες στην Ελλάδα: Έρευνα των παραγόντων συμμετοχής στα Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων (ΚΕΕ) της επικράτειας. Γράφημα.
Καραλής, Θ. (2013). Κίνητρα και εμπόδια για τη συμμετοχή ενηλίκων στη δια βίου μάθηση. ΙΝΕ ΓΣΕΕ.
Κελπανίδης, Μ. (1999). Μεθοδολογία της Παιδαγωγικής Έρευνας με Στοιχεία Στατιστικής. Κώδικας.
Κόκκος, Α. (2005). Εκπαίδευση ενηλίκων. Ανιχνεύοντας το πεδίο. Μεταίχμιο.
Νομοθετικό διάταγμα 4379/Φ.Ε.Κ. Α΄ 182/24.10.1964. Περί οργανώσεως και διοικήσεως της Γενικής Στοιχειώδους και Μέσης Εκπαιδεύσεως.
Νόμος 4547/Φ.Ε.Κ. Α΄ 102/12.06.2018. Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις.
Παπαδημητρίου, Α. (2019). Η συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση: Η περίπτωση των Εσπερινών Γενικών Λυκείων στην Ελλάδα. Γράφημα.
Σταμοβλάσης, Δ. (2016). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας με στοιχεία Στατιστικής. Ζυγός.