Digitally “Alive”, Performatively “Live” The Historical Past on the Hellenic Parliament Façade


Published: Sep 16, 2024
Keywords:
projection mapping Hellenic Parliament public history digital performance liveness
Mary Fava
Abstract

Towards the end of 2020 and throughout 2021 -the year in which the Greek state celebrated the 200th anniversary of the Greek Revolution and in the midst of the covid-19 pandemic, digital historical narratives were projected onto the façade of the Hellenic Parliament. The initiative was spearheaded by the Hellenic Armed Forces, the “Greece 2021” Committee and the Hellenic Parliament, using projection mapping technology. What happens when digital technology converges with “history coming alive” on the façade of the most emblematic building of the Greek state? By examining the transformation of the Parliament building into a digital screen, this essay presents a significant case study that underscores the coordination of official public history with digital economy networks and highlights “liveness” as the most distinctive and urgently claimed understanding of “historicity” in contemporary society.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Auslander, Philip. 2008 [1999]. Liveness. Performance in a Mediatized Culture. Λονδίνο και Νέα Υόρκη: Routledge.
Auslander Philip, van Es Karin, κ.α. 2019. «A Dialogue About Liveness». Στο Mediated Time. Perspectives on Time in a Digital Age, επιμ. M. Hartmann, κ.ά., 275-296. Λονδίνο: Palgrave Macmillan.
Connerton, Paul. 1995. How societies remember. Κέιμπριτζ και ΝέαΥόρκη, Cambridge University Press.
Crary, Jonathan. 2001. Suspensions of Perception. Attention, Spectacle, And Modern Culture. Κέιμπριτζ: Massachusetts Institute of Technology.
Ελλάδα 2021. χ.η. «Σκοπός της Επιτροπής». greece2021.gr. https://www.greece2021.gr/epitropi-ellada-2021/skopos.html.
Ελλάδα 2021. 2021, 9 Νοεμβρίου. «Η επετειακή δράση Επιθυμία Ελευθερίας της Επιτροπής «Ελλάδα 2021» σε ψηφιακή εφαρμογή επαυξημένης πραγματικότητας (AR App)». greece2021.gr. https://greece2021.gr/arthografia/6505-i-epeteiaki-drasi-epithymia-eleftherias-tis-epitropis-ellada-2021-se-psifiaki-efarmogi-epafksimenis-pragmatikotitas-ar-app.html.
Εξερτζόγλου, Χάρης. 2020. Η δημόσια ιστορία. Μια εισαγωγή. Αθήνα: Εκδόσεις του Εικοστού Πρώτου.
Huhtamo, Erkki. 2009. «Messages on the Wall. An Archaelogy of Public Media Displays». Στο Urban Screens Reader, επιμ. S. McQuire, κ.ά., 15-28. Άμστερνταμ: Institute of Network Cultures.
Jenkins, Ηenry, κ.ά. 2008. If It Doesn’t Spread It’s Dead: Creating Value in a Spreadable Marketplace. Future of Entertainment. http://convergenceculture.org/research/Spreadability_doublesidedprint_final_063009.pdf.
Καταπότη, Δέσποινα. 2021. «Προς έναν ορισμό της “προσοχής”. Μουσεία και ψηφιακή επικοινωνία στον 21ο αιώνα». Στο Αναδυόμενες τεχνολογίες και πολιτισμική κληρονομιά, επιμ. Α. Μπούνια, και Δ. Καταπότη, 219-239. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Κουλούρη, Χριστίνα. 2020. Φουστανέλες και χλαμύδες. Ιστορική μνήμη και Εθνική ταυτότητα 1821-1930. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Κουτσογιάννης, Θοδωρής, και Καμηλάκη, Μαρία. 2021. «Αντικρίζοντας την Ελευθερία μέσα από μοναδικά εκθέματα της Βουλής των Ελλήνων». Στο Αντικρίζοντας την Ελευθερία! Στη Βουλή των Ελλήνων δύο αιώνες μετά, επιμ. Θ. Κουτσογιάννης και Μ. Καμηλάκη, 19-24. Αθήνα: Βουλή των Ελλήνων. https://www.antikrizontas-tin-eleftheria.gr/katalogos-ekthesis/.
Krautsack, Daniela. 2011. « 3D Projection Mapping and its Impact on Media & Architecture in Contemporary and Future Urban Spaces». Media-N: Journal of the New Media Caucus 7(1). 3D Projection Mapping and its Impact on Media & Architecture in Contemporary and Future Urban Spaces | NMC Media-N (newmediacaucus.org).
Λαλιώτη, Βασιλική. 2018. «Ψηφιακή επιτέλεση και μετανθρωπιστική ανθρωπολογία». Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών 150: 37-76.
Λαλιώτη, Βασιλική. 2022. «Επιτέλεση, μουσική και χρόνος: Μερικές σκέψεις για την ψηφιακή “ζωντανότητα” ». Αυτόματον: Περιοδικό Ψηφιακών Μέσων και Πολιτισμού 1(2): 35-57. https://doi.org/10.12681/automaton.29877.
Λαλιώτη, Βασιλική, και Πατηνιώτης, Mανώλης. 2022. «Ψηφιακή δυνητικότητα και η νοσταλγία του Παραδείσου». Στο Βlack Mirror. Ο μαύρος καθρέφτης της ψηφιακότητας, επιμ. Δ. Καταπότη, 351- 366. Αθήνα: Καστανιώτης.
Latour, Bruno. 2005. Reassemling the Social. An Introduction to Actor-Network- Theory. Οξφόρδη: Oxford University Press.
Λιάκος, Αντώνης. 2007. Πώς το παρελθόν γίνεται ιστορία;. Αθήνα: Πόλις
Liakos, Antonis, και Bilalis, Mitsos. 2017. «The Jurassic Park of Historical Culture». Στο Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education, επιμ. Μ. Carretero, κ.ά., 207-224. Λονδίνο: Palgrave Macmillan.
Λιάπη, Μαριάνθη. 2022, 8 Μαΐου. « “Επιθυμία Ελευθερίας”. Η σύνθεση και η διαδρομή του οπτικοακουστικού αφηγήματος για την Ελληνική Επανάσταση από το μουσείο στο δημόσιο χώρο με τη χρήση νέων τεχνολογικών εφαρμογών». Στο Το ‹21 σήμερα: Aναπαραστάσεις της Ελληνικής Επανάστασης στην Τέχνη και στον Λόγο 200 χρόνια μετά. Αθήνα: Εθνικό Ιστορικό Μουσείο. https://www.blod.gr/lectures/epithymia-eleutherias/
Μαζανίτης Χρήστος. (2020, 22 Νοεμβρίου). «Ρίγη συγκίνησης από το βίντεο του ΓΕΕΘΑ στην πρόσοψη της Βουλής». enikos.gr. https://www.enikos.gr/politics/rigi-sygkinisis-apo-to-video-tou-geetha-stin-prosopsi-tis-voulis/1494266/.
Marvin, Carolyn. 1988. When Old Technologies Were New. Thinking About Electric Communication in the Late Nineteenth Century. Νέα Υόρκη και Οξφόρδη: Oxford University Press.
Marx, Leo. (1965). The Machine in the Garden. Techlology and The Pastoral Idea in America. Nέα Υόρκη: Oxford University Press.
Μπιλάλης, Μήτσος. 2002. «Ιστορίες “υπολογιστικής όρασης”. Αναγνώσεις του 19ου αιώνα σε ψηφιακά περιβάλλοντα έρευνας». Μνήμων 24(2): 387-402. https://doi.org/10.12681/mnimon.747.
Μπιλάλης, Μήτσος. 2015α. Το Παρελθόν στο Δίκτυο: Εικόνα, τεχνολογία και ιστορική κουλτούρα στη σύγχρονη Ελλάδα (1994-2005). Αθήνα: Εταιρεία Μελέτης της Ιστοριογραφίας και της Θεωρίας της Ιστορίας (ΕΜΙΘΙ)-Ιστορείν. https://ebooks.epublishing.ekt.gr/index.php/historein/catalog/book/5.
Μπιλάλης, Μήτσος. 2015β. «Ιο-πολιτική και ιστορική κουλτούρα». Στο Η δημόσια ιστορία στην Ελλάδα. Χρήσεις και καταχρήσεις της ιστορίας, επιμ. Α. Ανδρέου, κ.ά., 65-81. Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο.
Μπούνια, Αλεξάνδρα, και Καταπότη, Δέσποινα. 2021. «Εισαγωγή. Αναδυόμενες τεχνολογίες και πολιτισμική κληρονομιά». Στο Αναδυόμενες τεχνολογίες και πολιτισμική κληρονομιά, επιμ. Α. Μπούνια, και Δ. Καταπότη, 9-24. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Nye, David. 1991. Electrifying America. Social Meanings of a New Technology, 1880-1940. Κέιμπριτζ και Λονδίνο: The MIT Press.
O’ Hara, Μeghan. 2017. Appearing Live: Spectatorship, Affect, and Liveness in Contemporary British Performance. Electronic Thesis and Dissertation Repository. 4764. https://ir.lib.uwo.ca/etd/4764.
Paterakis, Iason, κ.ά. 2020. «Visual narratives. Α methodology for layering and deconstructing digital projections». Στο Proceeding of the 7th International Conference S. ARCH -2020, 7-9 April 2020, Tokyo, Japan, 246-257.
Πρώτο Θέμα. 2020, 25 Νοεμβρίου. «Αντιπαράθεση Τασούλα-Βαρουφάκη για το βίντεο στην πρόσοψη της Βουλής». Protothema.gr. https://www.protothema.gr/politics/article/1068878/varoufakis-tasoulas-sumfonisan-oti-diafonoun-gia-to-tank-stin-prosopsi-tis-voulis/.
Ρούπα, Ευφροσύνη. 2011. «Συστήματα και σώματα φωτισμού στη Θεσσαλονίκη, 1880-1950». Στο Μια ιστορία από φως στο φως, επιμ. Ι. Μότσιανος και Ε. Μπίντση, 418-434. Θεσσαλονίκη: Λαογραφικό & Εθνολογικό Μουσείο Μακεδονίας-Θράκης.
Schmitt, Daniel, κ.ά. 2020. «Introduction». Στο Image Beyond the Screen: Projection Μapping, επιμ. D. Schmitt, κ.α., xvii -xviii. Λονδίνο: ISTE.
Srnicek, Nick. 2017. «The challenges of platform capitalism: understanding the logic of a new business model». IPPR-The Progressive Policy Think Tank. https://www.ippr.org/juncture-item/the-challenges-of-platform-capitalism.
Σταθακόπουλος, Γιώργος. 2009. «Σύγχρονα μνημεία του Άγνωστου Στρατιώτη. Συνθήκες δημιουργίας και στόχοι». Στο Στης Βουλής τα πέριξ. Το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη και ο Εθνικός Κήπος, επιμ. Α. Καραπάνου, κ.ά., 38-82. Αθήνα: Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων για τον Κοινοβουλευτισμό και τη Δημοκρατία. https://www.openbook.gr/to-mnimeio-toy-agnostoy-stratioti-kai-o-ethnikos-kipos/.
Σταυρίδης, Σταύρος. 2018. Από την πόλη οθόνη στην πόλη σκηνή. Αθήνα: νήσος.
Terranova, Tiziana. (2000), «Free labor: Producing culture for the digital economy». Social Text. 18 (2):33-58. DOI: https://doi.org/10.1215/01642472-18-2_63-33.
Τριανταφύλλου, Χρήστος. 2020, 22 Νοεμβρίου. «Το Τρισχιλιετές μας Κιτς και η Ψηφιακή Αρετή των Ελλήνων». skra-punk.com. https://skra-punk.com/2020/11/22/to-trischilietes-mas-kits-kai-i-psifiaki-areti-ton-ellinon/.
Τσιαβός, Πρόδρομος. 2021. «Αντί επιλόγου. Η πανδημία ως μια νέα αρχή». Στο Αναδυόμενες τεχνολογίες και πολιτισμική κληρονομιά, επιμ. Α. Μπούνια, και Δ. Καταπότη, 287-305. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.