Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης στην Εκπαίδευση εν μέσω Πανδημίας: Συσταδοποιήσεις Εμπλεκομένων


Δημοσιευμένα: Απρ 22, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης Εκπαίδευση Πανδημία Covid19 Πολυμεταβλητή Στατιστική Αυτόματη Ιεραρχική Ταξινόμηση
Δημητριος Βαγιάνος
Νικόλαος Κουτσουπιάς
https://orcid.org/0000-0003-1664-5404
Ελένη Τεχλικίδου
Κυριακή Κοκκινέλη
Περίληψη

Με δεδομένη τη διαφορά μεταξύ των αμιγώς εκπαιδευτικών πλατφορμών μάθησης και των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, η αποτύπωση των θετικών και αρνητικών πλευρών των τελευταίων αποτελεί αντικείμενο δυναμικής έρευνας. Είναι ευρέως γνωστό ότι οι εφαρμογές του συμμετοχικού Διαδικτύου αποτελούν ένα εξαιρετικό μέρος για επικοινωνία, διάδοση γνώσης, ανταλλαγή ιδεών, επικοινωνία μεταξύ συμμαθητών και δασκάλων, δημιουργώντας πολυτροπικές κοινότητες μάθησης με έντονη κοινωνική και γνωσιακή αλληλεπίδραση. Είναι όμως δυνατόν να επιφέρουν και υπερβολική κατανάλωση ελεύθερου χρόνου, απόσπαση της προσοχής από τις εκπαιδευτικές διαδικασίες εντός και εκτός σχολικού περιβάλλοντος, οδηγώντας τελικά στην υποβάθμιση των σχολικών επιδόσεων παράλληλα με την πιθανή εμπλοκή σε καταστάσεις που εγκυμονούν κοινωνικούς κινδύνους άλλης μορφής. Για το λόγο αυτό, η στάση των εμπλεκομένων μερών στην εκπαιδευτική διαδικασία όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων ποικίλει. Έχοντας διαθέσιμα τα αποτελέσματα έρευνας ερωτηματολογίου που στόχευσε στην αποτύπωση της κατάστασης που αφορά στη χρήση Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, σε μια εποχή αμέσως μετά τις δραστικές κοινωνικές επιπτώσεις της πανδημίας του Covid19, η παρούσα εργασία αποσκοπεί στην κατηγοριοποίηση των εμπλεκομένων σε ότι αφορά την στάση τους με την εφαρμογή της μεθόδου της Πολλαπλής Παραγοντικής Ανάλυσης και της Αυτόματης Ιεραρχικής Ταξινόμησης. Τα αποτελέσματα αποσκοπούν στην κατηγοριοποίηση του δείγματος και την κατάρτιση ενός δομικού μοντέλου εκτίμησης με βάση τις απαντήσεις που έδωσε, εφαρμόζοντας τη συγκεκριμένη μέθοδο ταξινόμησης πολυμεταβλητής στατιστικής, φωτίζοντας έτσι, σε μια ιδιαίτερη περίοδο παρατήρησης, στάσεις και συμπεριφορές εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εμπειρικές μελέτες
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Δημητριος Βαγιάνος, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας

Ο Δρ Δημήτριος Βαγιάνος είναι απόφοιτος του τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στην Ελλάδα. Του έχει απονεμηθεί ο τίτλος M.Sc. με Διάκριση στα Συστήματα Κινητής Επικοινωνίας από το Πανεπιστήμιο του Surrey στο Ηνωμένο Βασίλειο. Είναι κάτοχος διδακτορικού διπλώματος   του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στο γνωστικό πεδίο των Μεθόδων Εξόρυξης και Ανάλυσης Μεγάλων Δεδομένων του Κοινωνικού Ιστού. Σήμερα είναι μέλος του Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού του Τμήματος Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου Μακεδονίας στη Θεσσαλονίκη και ιδρυτικό μέλος του Εργαστηρίου Διακυβέρνησης και ΤΠΕ. Διδάσκει αυτόνομα προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα, μεταξύ των οποίων τα  Ηλεκτρονικοί Υπολογιστές και Διαδίκτυο, Εφαρμογές Υπολογιστών και Πολυμέσα, Digital media and Society (στα αγγλικά) και  Politics of the Internet (στα αγγλικά) . Είναι μέλος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, του Ελληνικού Συνδέσμου Δημοσίων Υπαλλήλων Μηχανικών και της EU Cost Action CA19142 με τίτλο the Leading Platform for European Citizens, Industries, Academia and Policymakers in Media Accessibility. Έχει συμμετάσχει σε πολλά χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ έργα και έχει παρουσιάσει μέρη του ερευνητικού του έργου σε διάφορα διεθνή συνέδρια. Τα κείμενά του έχουν δημοσιευθεί ως άρθρα με κριτές σε πολλά επιστημονικά περιοδικά και ως κεφάλαια σε επεξεργασμένους τόμους διεθνών εκδοτών. Μιλά αγγλικά και γερμανικά. [Περισσότερες λεπτομέρειες μπορείτε να δείτε στο www.uom.gr/en/vagianos]

Αναφορές
Αθανασιάδης, Η. (1995). Παραγοντική Ανάλυση Αντιστοιχιών και Ιεραρχική Ταξινόμηση. Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, Αθήνα.
Δρόσος, Γ. (2006). Στατιστική & Ανάλυση Δεδομένων. Εκδόσεις Ανικούλα, Θεσσαλονίκη.
Ζαφειρόπουλος, Κ. (2015). Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία;: επιστημονική έρευνα και συγγραφή εργασιών. Κριτική, Αθήνα.
Ζουρνά, Χ., Παπαβασιλείου-Αλεξίου, Ι., Παπακώτα, Α., Κουτσουπιάς, Ν., & Ρούσης, Δ. (2021). Αλλαγές σε Μια Χαοτική Εποχή: Έρευνα σε Προπτυχιακούς Φοιτητές για την Επίδραση της Πανδημίας Covid-19 στη Σταδιοδρομία. https://ruomo.lib.uom.gr/handle/7000/1153
Καραπιστόλης ∆. (2011) «Μέθοδοι Επεξεργασίας και Ανάλυσης ∆εδομένων». Εκδόσεις Αλτιντζής. Θεσσαλονίκη
Καραπιστόλης ∆. (2011) «Πολυδιάστατη Στατιστική Ανάλυση». Εκδόσεις Αλτιντζής. Θεσσαλονίκη
Κουτσουπιάς, Ν. (2018). Πολυμεταβλητή Ανάλυση Δεδομένων με τη Γλώσσα R. Εκδ. Πανεπιστημίου Μακεδονιας, Θεσσαλονίκη.
Μαυρομάτης, Γ. (1999). Στατιστικά Μοντέλα και Μέθοδοι Ανάλυσης Δεδομένων. University Studio Press, Θεσσαλονίκη.
Μπεχράκης, Θ. (1999). Πολυδιάστατη Ανάλυση Δεδομένων: Μέθοδοι και Εφαρμογές. Εκδόσεις Νέα Σύνορα – Α.Α. Λιβάνης, Αθήνα.
Παπαδημητρίου, Γ. (2007). Η Ανάλυση Δεδομένων. Εκδόσεις τυπωθήτω. Αθήνα.
Adnan, M. (2020). Online learning amid the Covid-19 pandemic: students perspectives. J. Pedagogical Sociol. Psychol. 1, 45–51. doi: 10.33902/jpsp.2020261309
Agarwal, R., and Karahanna, E. (2000). Time flies when you’re having fun: cognitive absorption and beliefs about information technology usage. MIS Q. 24:665. doi: 10.2307/3250951
Alamri, M. M., Almaiah, M. A., and Al-Rahmi, W. M. (2020). Social media applications affecting students’ academic performance: a model developed for sustainability in higher education. Sustainability 12:6471. doi: 10.3390/su12166471
Al-Bahrani, A., Patel, D., and Sheridan, B. (2015). Engaging students using social media: the students’ perspective. Int. Rev. Econ. Educ. 19, 36–50. doi: 10.1016/j.iree.2015.06.001
Alenazy, W. M., Mugahed Al-Rahmi, W., and Khan, M. S. (2019). Validation of tam model on social media use for collaborative learning to enhance collaborative authoring. IEEE Access 7, 71550–71562. doi: 10.1109/access.2019.2920242
Al-Rahmi, W. M., Alias, N., Othman, M. S., Marin, V. I., and Tur, G. (2018). A model of factors affecting learning performance through the use of social media in Malaysian higher education. Comput. Educ. 121, 59–72. doi: 10.1016/j.compedu.2018.02.010
Al-Rahmi, W. M., Yahaya, N., Alturki, U., Alrobai, A., Aldraiweesh, A. A., Omar Alsayed, A., et al. (2020). Social media – based collaborative learning: the effect on learning success with the moderating role of cyberstalking and cyberbullying. Inter. Learn. Environ. doi:10.1080/10494820.2020.1728342. [Epub ahead of print].
Ansari, J. A., and Khan, N. A. (2020). Exploring the role of social media in collaborative learning the new domain of learning. Smart Learn. Environ. 7:9. doi: 10.1186/s40561-020-00118-7
Arteaga Sánchez, R., Cortijo, V., and Javed, U. (2014). Students’ perceptions of Facebook for academic purposes. Comput. Educ. 70, 138–149. doi: 10.1016/j.compedu.2013.08.012
Bernard, R. M., and Rubalcava, B. R. (2000). Collaborative online distance learning: issues for future practice and research. Dis. Educ. 21, 260–277. doi: 10.1080/0158791000210205
Cao, Y., and Hong, P. (2011). Antecedents and consequences of social media utilization in college teaching: a proposed model with mixed-methods investigation. Horizon 19, 297–306. doi: 10.1108/10748121111179420
Pinho, J., and Soares, A. M. (2011). Examining the technology acceptance model in the adoption of social networks. J. Res. Inter. Mark. 5, 116–129. doi: 10.1108/17505931111187767
Chan, A. K., Nickson, C. P., Rudolph, J. W., Lee, A., and Joynt, G. M. (2020). Social media for rapid knowledge dissemination: early experience from the covid-19 pandemic. Anaesthesia 75, 1579–1582. doi: 10.1111/anae.15057
Dwivedi, Y. K., Hughes, D. L., Coombs, C., Constantiou, I., Duan, Y., Edwards, J. S., et al. (2020). Impact of covid-19 pandemic on information management research and practice: transforming education, work and life. Int. J. Inform. Manag. 55:102211. doi: 10.1016/j.ijinfomgt.2020.102211
Esam, N. M., and Hashim, N. (2016). The impact of social media use on academic performance among UITM Puncak Perdana students. Res. Hub 2, 16–23. Available online at: https://researchhub.uitm.edu.my/pdf/Hidayah1.pdf
Forkosh-Baruch, A., and Hershkovitz, A. (2012). A case study of Israeli higher- education institutes sharing scholarly information with the community via social networks. Inter. High. Educ. 15, 58–68. doi: 10.1016/j.iheduc.2011.08.003
Greenhow, C., and Chapman, A. (2020). Social distancing meet social media: digital tools for connecting students, teachers, and citizens in an emergency. Inform. Learn. Sci. 121, 341–352. doi: 10.1108/ils-04-2020-0134
http://www.edweb.net. (2009). A Survey of K-12 Educators on Social Networking and Content-Sharing Tools. [ONLINE] Available at: http://www.edweb.net/fimages/op/K12Survey.pdf. [Accessed 12 April 2022].
Islam, A. N., Laato, S., Talukder, S., and Sutinen, E. (2020). Misinformation sharing and social media fatigue during COVID-19: an affordance and cognitive load perspective. Technol. Forecast. Soc. Change 159:120201. doi: 10.1016/j.techfore.2020.120201
Khan, Muhammad & Ashraf, Muhammad Azeem & Seinen, Donald & Khan, Kashif & Ahmed, Rizwan. (2021). Social Media for Knowledge Acquisition and Dissemination: The Impact of the COVID-19 Pandemic on Collaborative Learning Driven Social Media Adoption. Frontiers in Psychology. 12. 648253. 10.3389/fpsyg.2021.648253.
Koh, E., and Lim, J. (2012). Using online collaboration applications for group assignments: the interplay between design and human characteristics. Comput. Educ. 59, 481–496. doi: 10.1016/j.compedu.2012.02.002
Ku, H., Tseng, H. W., and Akarasriworn, C. (2013). Collaboration factors, teamwork satisfaction, and student attitudes toward online collaborative learning. Comput. Hum. Behav. 29, 922–929. doi: 10.1016/j.chb.2012.12.019
Laato, S., Laine, T. H., and Islam, A. N. (2020). Location-based games and the covid-19 pandemic: an analysis of responses from game developers and players. Multimodal Technol. Inter. 4:29. doi: 10.3390/mti4020029
Lebart, L. (1994). Complementary use of correspondence analysis and cluster analysis. In M. J. Greenacre and J. Blasius (Eds.), Correspondence analysis in the social sciences. Recent developments and applications (pp. 162–178). London: Academic Press.
Le, S., Josse, J., & Husson, F. (2008) FactoMineR: An R Package for Multivariate Analysis. Journal of Statistical Software, 25(1), 1–18.
Liao, Y., Huang, Y., Chen, H., and Huang, S. (2015). Exploring the antecedents of collaborative learning performance over social networking sites in a ubiquitous learning context. Comput. Hum. Behav. 43, 313–323. doi: 10.1016/j.chb.2014.10.028
Lin, M., Vijayalakshmi, A., and Laczniak, R. (2019). Toward an understanding of parental views and actions on social media influencers targeted at adolescents: the roles of parents’ social media use and empowerment. Front. Psychol. 10:2664. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02664
Mazman, S. G., and Usluel, Y. K. (2010). Modeling educational usage of Facebook. Comput. Educ. 55, 444–453. doi: 10.1016/j.compedu.2010.02.008
Merle, P., and Freberg, K. (2016). All about that tweet: student perceptions of professors’ social media use in the classroom. J. Res. Inter. Mark. 10, 124–136. doi: 10.1108/jrim-01-2015-0008
Molinillo, S., Aguilar-Illescas, R., Anaya-Sánchez, R., and Vallespín-Arán, M. (2018). Exploring the impacts of interactions, social presence and emotional engagement on active collaborative learning in a social web-based environment. Comput. Educ. 123, 41–52. doi: 10.1016/j.compedu.2018.04.012
Qi, C. (2019). Social media usage of students, role of tie strength, and perceived task performance. J. Educ. Comput. Res. 57, 385–416. doi: 10.1177/0735633117751604
Rahman, S., Ramakrishnan, T., and Ngamassi, L. (2019). Impact of social media use on student satisfaction in higher education. High. Educ. Q. 74, 304–319. doi: 10.1111/hequ.12228
Rauniar, R., Rawski, G., Yang, J., and Johnson, B. (2014). Technology acceptance model (TAM) and social media usage: an empirical study on Facebook. J. Enterpr. Inform. Manag. 27, 6–30. doi: 10.1108/jeim-04-2012-0011
Sarwar, B., Zulfiqar, S., Aziz, S., and Ejaz Chandia, K. (2019). Usage of social media tools for collaborative learning: the effect on learning success with the moderating role of cyberbullying. J. Educ. Comput. Res. 57, 246–279. doi: 10.1177/0735633117748415
Šolski center Slovenj Gradec, (2018). "Social Media in Formal Education Questionnaire Survey Report", Erasmus+ project: SOCIAL MEDIA IN FORMAL EDUCATION, Srednja šola Slovenj Gradec in Muta.
Tess, P. A. (2013). The role of social media in higher education classes (real and virtual) – a literature review. Comput. Hum. Behav. 29, A60–A68. doi: 10.1016/j.chb.2012.12.032
Venkatesh, V., Morris, M., Davis, G., and Davis, F. (2003). User acceptance of information technology: toward a unified view. MIS Q. 27, 425–478. doi: 10.2307/30036540
Williams, D. L., Crittenden, V. L., Keo, T., and McCarty, P. (2012). The use of social media: an exploratory study of usage among digital natives. J. Public Affairs 12, 127–136. doi: 10.1002/pa.1414
World Health Organization (2021). WHO Coronavirus (COVID-19) Dashboard. Available online at: https://covid19.who.int/ (assessed May 5, 2021)
www.smartsurvey.co.uk. (n.d.). Social Media as Educational Tool - Students Questionnaire. [ONLINE] Available at: https://www.smartsurvey.co.uk/s/91710wmigx. [Accessed 12 April 2022].
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)