| More

Εκπαιδευτικοί και σύγχρονο παιχνίδι: Η περίπτωση των παιχνιδιών της μαζικής κουλτούρας

Views: 872 Downloads: 616
Maria Birbili
Maria Birbili

Περίληψη


Στην προσπάθειά τους να εντάξουν τα ενδιαφέροντα των παιδιών στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου οι εκπαιδευτικοί έρχονται αντιμέτωποι με μια ιδιαίτερη περίπτωση παιχνιδιών, τα παιχνίδια της μαζικής κουλτούρας. Η σχέση των συγκεκριμένων παιχνιδιών με τα μέσα μαζικής επικοινωνίας και ενημέρωσης και τη μαζική κουλτούρα προβληματίζει και ανησυχεί τους εκπαιδευτικούς σε σημείο που απαγορεύουν την είσοδό τους στην τάξη, παρά τον έκδηλο ενθουσιασμό των παιδιών. Προσεγγίζοντας την περίπτωση των αγαπημένων παιχνιδιών των παιδιών από την οπτική της κοινωνιο-πολιτισμικής θεωρίας, η παρούσα εργασία εξετάζει τα βασικά χαρακτηριστικά τους και παρουσιάζει επιχειρήματα υπέρ της ένταξής τους στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου. Επισημαίνονται ιδιαίτερα οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται για την ανάπτυξη κριτικού βλέμματος απέναντι στα ΜΜΕ και τα προϊόντα της μαζικής κουλτούρας, η θετική επίδρασή τους στην ανάπτυξη του γραμματισμού, η σημασία και ο ρόλος τους για τις κοινωνικές σχέσεις των παιδιών και η συναισθηματική αξία τους για το παιδί της προσχολικής ηλικίας. Η εργασία τονίζει επίσης ότι, ως αντικείμενα που αντανακλούν τις τρέχουσες κοινωνικές, οικονομικές και τεχνολογικές αλλαγές, τα παιχνίδια της μαζικής κουλτούρας προσφέρονται για να εξετάσουμε τις αντιλήψεις μας για το σύγχρονο παιδικό παιχνίδι και την παιδική ηλικία.


Λέξεις κλειδιά


παιχνίδι; μαζική κουλτούρα; προσχολική εκπαίδευση; μέσα μαζικής επικοινωνίας και ενημέρωσης

Πλήρες Κείμενο:

PDF

Αναφορές


Arthur, L. (2001). Popular culture and early literacy learning. Contemporary Issues in Early Childhood, 2(3), 295-308. doi:10.2304/ciec.2001.2.3.3

Βρύζας, Κ. (2012). Μέσα επικοινωνίας και παιδική ηλικία. Θεσσαλονίκη: Βάνιας.

Barthes, R. (1972). Mythologies. New York: Hill & Wang.

Buckinghamm D. (2008). Εκπαίδευση στα ΜΜΕ. Αλφαβητισμός, μάθηση και σύγχρονη κουλτούρα (Ι. Σκαρβέλη, Μτφρ.). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Chudacoff, H. P. (2008). Children at play. An American history. New York: NYU Press.

Convery, A. (1999). Listening to teacher's stories. Are we sitting too comfortably? Qualitative Studies in Education, 12(2), 131-146. doi:10.1080/095183999236213

Cook, D. T. (2008). The missing child in consumption theory. Journal of Consumer Culture, 8(2), 219–243. doi:10.1177/1469540508090087

Cross, G. (1997). Kids’ stuff. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Δαφέρμου, Χ., Κουλούρη, Π., & Μπασαγιάννη, Ε. (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα (ΟΕΔΒ).

Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) για το νηπιαγωγείο και Προγράμματα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων. (2002). Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.

Dickie, J., & Shuker, M. J. (2014). Ben 10, superheroes and princesses: Primary teachers’ views of popular culture and school literacy. Literacy, 48(1), 32–38. doi:10.1111/lit.12023

Dyson, A. H. (1997). Writing superheroes: Contemporary childhood, popular culture, and classroom literacy. New York: Teachers College Press.

Dyson, A. H. (2003). “Welcome to the Jam”: Popular culture, school literacy, and the making of childhoods. Harvard Educational Review, 73(3), 328-361.

Edwards, S. (2013). Digital play in the early years: A contextual response to the problem of integrating technologies and play-based pedagogies in the early childhood curriculum. European Early Childhood Education Research Journal, 21(2), 199-212. doi:10.1080/1350293X.2013.789190

Edwards, S. (2014). Towards contemporary play: Sociocultural theory and the digital-consumerist context. Journal of Early Childhood Research, 12(3), 219-233. doi:10.1177/1476718X14538596

Elkonin, D. B. (2005). On the historical origin of role play. Journal of Russian & East European Psychology, 43(1), 49-89.

Fleer, M. (2013). Play in the early years. Melbourne: Cambridge University Press.

Fishwick, M. (1992). Mickey, a mouse of influence around the world. In G. Apgar (Ed.), A Mickey Mouse Reader (pp. 242-244). University Press of Mississippi.

Hadley, K. G., & Nenga, S. K. (2004). From Snow White to Digimon: Using popular media to confront Confucian values in Taiwanese peer cultures. Childhood, 11(4), 515-536. doi:10.1177/0907568204047109

Hedges, H. (2011). Rethinking Sponge Bob and Ninja Turtles: Popular culture as funds of knowledge for curriculum co-construction. Australasian Journal of Early Childhood, 36(1), 25-29.

Hewes, J. (2010). Learning through play: A view from the field. In Voices from the field, Encyclopedia on Early Childhood Development. Retrieved from

http://www.childencyclopedia.com/sites/default/files/docs/perspectives/hewesangps.pdf

Hirsch, P. M. (1972). Processing fads and fashions: An organization-set analysis of cultural industry systems. American Journal of Sociology, 77(4), 639-659.

Holland, P. (2003). We don't play with guns here: War, weapon and superhero play in the early years. Philadelphia, PA: Open University Press.

Jackson, K. M. (2005). From control to adaptation: America’s toy story. Ιn R. Broadus Browne (Ed.), Profiles of popular culture: A reader (pp. 90 – 101). Madison, WI: The University of Wisconsin Press.

Kline, S. (1999). Toys as media: The role of toy design, promotional TV and mother’s reinforcement in the young males (3-6) acquisition of pro-social play scripts for rescue hero action toys. ITRA Conference. Halmstadt, Sweden. June 18. Retrieved from http://www.sfu.ca/media-lab/research/toys/toymedia.pdf

Kline, S., Dyer-Witheford, N., & de Peuter, G. (2003). Digital play: The interaction of technology, culture, and marketing. Montréal: McGill-Queen's University Press.

Κούρτη, Ε. (2003). Ο αλφαβητισμός στα ΜΜΕ στο νηπιαγωγείο. Στο Γλώσσα και Μαθηματικά στην Προσχολική Ηλικία. Πρακτικά Επιστημονικού Συνεδρίου. Ρέθυμνο: Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Μπιρμπίλη, Μ., & Παπανδρέου, Μ. (2016). Ενθαρρύνοντας το γραμματισμό με τα αγαπημένα παιχνίδια των παιδιών: «Βάζεις το σημαδάκι με το ποντίκι στο Angry Birds και με το ποντίκι το πας πίσω και μετά το εκτοξεύεις». Στο Ε. Χοντολίδου, Ρ. Τσοκαλίδου, Φ. Τεντολούρης, Α. Κυρίμης, & Κ. Βακαλόπουλος (Επιμ.), Μνήμη Σωφρόνη Χατζησαββίδη. Γλωσσ(ολογ)ικές & Παιδαγωγικές Προσεγγίσεις (σσ. 588-609). Αθήνα: Gutenberg.

Μπότσογλου, Κ. (χ.η.). Το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ενότητα 1. Η δραστηριότητα του παιχνιδιού (Power Point παρουσίαση). Ανακτήθηκε από

http://eclass.uth.gr/eclass/modules/units/index.php?course=SEAC192&id=1292

Marsh, J. (2000). Teletubby Tales: popular culture in the early years language and literacy curriculum. Contemporary Issues in Early Childhood, 1, 119-133. doi:10.2304/ciec.2000.1.2.2

Marsh, J. (2014). From the wild frontier of Davy Crockett to the wintery fiords of Frozen: Changes in media consumption, play and literacy from the 1950s to the 2010s. International Journal of Play, 3(3), 267-279. doi:10.1080/21594937.2014.975975

Marsh, J., Brooks, G., Hughes, J., Ritchie, L., Roberts, S., & Wright, K. (2005). Digital beginnings: Young children's use of popular culture, media and new technologies. Sheffield: University of Sheffield. Retrieved from http://www.digitalbeginnings.shef.ac.uk/DigitalBeginningsReport.pdf

Marshall, D. (2003). “Αll changed, changed utterly?” B kids as consumers and the case of character toys. European Advances in Consumer Research, 6, 137-141. Retrieved from https://www.acrwebsite.org/search/view-conference-proceedings.aspx?Id=11733

Marshall, E., & Sensoy, Ö. (2011). Rethinking popular culture and media. Milwaukee, WI: Rethinking Schools.

McInnes, K., Howard, J., Crowley, K., & Miles, G. (2013). The nature of adult–child interaction in the early years classroom: Implications for children's perceptions of play and subsequent learning behavior. European Early Childhood Education Research Journal, 21(2), 268-282. doi:10.1080/1350293X.2013.789194

Ντάβου, Μ. (2005). Η παιδική ηλικία και τα μαζικά μέσα επικοινωνίας. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

Pompe, C. (1996). 'But they're pink!' 'Who cares!': Popular culture in the primary years. In M. Hilton (Ed.), Potent fictions: Children's literacy and the challenge of popular culture (pp. 92-125). London: Routledge.

Roopnarine, J. L. (2011). Cultural variations in beliefs about play, parent–child play, and children’s play: Meaning for childhood development. In P. Nathan & A. Pellegrini (Eds.), The Oxford handbook of the development of play (pp. 19–27). New York, NY: Oxford University Press.

Στάμου, Α. Γ. (2012). Αναπαραστάσεις της κοινωνιογλωσσικής πραγματικότητας στα κείμενα μαζικής κουλτούρας: Αναλυτικό πλαίσιο για την ανάπτυξη της κριτικής γλωσσικής επίγνωσης. Γλωσσολογία/Glossologia, 20, 19-38. Ανακτήθηκε από http://glossologia.phil.uoa.gr

Sandberg, A., & Pramling Samuelsson, Ι. (2003). Preschool teachers' play experiences then and now. Early Childhood Research and Practice, 5(1). Retrieved from http://ecrp.uiuc.edu/v5n1/sandberg.html

Sandberg, A., & Vuorinen, T. (2010). Reflecting the child: Play memories and images of the child. In E. Brookers & S. Edwards (Eds.), Engaging play (pp. 54-66). Berkshire: Open University Press.

Seiter, E. (1993). Sold separately: Parents and children in consumer culture. New Brunswick: Rutgers University Press.

Shrimpton, N. (2013). Capes of power. Te Iti Kahurangi. School of Education e-Journal, 1, 78-86. Retrieved from http://www.manukau.ac.nz/__data/assets/pdf_file/0009/119943/09-Shrimpton-student-final.pdf

Spigel, L. (1992). Make room for TV. Television and the family ideal in postwar America. Chicago: The University of Chicago Press.

The New London Group. (2002). A pedagogy of multiliteracies. Designing social futures. In B. Cope, M. Kalantzis, & New London Group (Eds.), Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures (pp. 9-37). London: Routledge.

Tsaliki, L. (2015). Popular culture and moral panics about children at risk: revisiting the sexualisation-of-young-girls debate. Sex Education, 15(5), 500-514. doi:10.1080/14681811.2015.1022893

Varney, W. (1999). Toys, play and participation. Ιn B. Martin (Εd.), Technology and public participation (pp. 15-36). Wollongong, Australia: Science and Technology Studies, University of Wollongong.

Wohlwend, K. E. (2009). Damsels in discourse: Girls consuming and producing identity texts through Disney princess play. Reading Research Quarterly, 44(1), 57-83. doi:10.1598/RRQ.44.1.3

Wohlwend, K. E. (2011). Playing their way into literacies: Reading, writing, and belonging in the early childhood classroom. New York: Teachers College Press.

Wohlwend, Κ. Ε. (2013). Literacy playshop: New literacies, popular media, and play in the early childhood classroom. New York: Teachers College Press.

Wohlwend, K. E., & Hubbard, P. (2011). Reclaiming play. Reading toys as popular media. In R. J. Meyer & K. F. Whitmore (Eds.), Reclaiming reading: Teachers, students, and researchers regaining spaces for thinking and action (pp. 241-255). London: Routledge.


Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.


Copyright (c) 2016 Maria Birbili

Creative Commons License
Η χρήση του περιεχομένου καθορίζεται από την άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.