Ο κίνδυνος της αποφυγής του ρίσκου στο παιχνίδι


Δημοσιευμένα: Δεκ 13, 2016
Λέξεις-κλειδιά:
ρίσκο παιχνίδι ριψοκίνδυνο παιχνίδι ασφάλεια παιδί
Melanthia Kontopoulou
Περίληψη

Το ρίσκο αποτελεί μια σημαντική διάσταση του παιχνιδιού. Παράλληλα θεωρείται μέσο μάθησης, εξοικείωσης με το περιβάλλον και προώθησης της κινητικής, γνωστικής, κοινωνικής ανάπτυξης των παιδιών. Με την εμπλοκή τους σε ριψοκίνδυνες δραστηριότητες, τα παιδιά μαθαίνουν να διαχειρίζονται δυσκολίες και προετοιμάζονται για την αυτόνομη και ασφαλή λειτουργία τους. Ο περιορισμός του ριψοκίνδυνου παιχνιδιού στη σύγχρονη δυτική κοινωνία απασχολεί ιδιαίτερα τους επιστήμονες που ασχολούνται με την αγωγή των παιδιών. Όταν τα παιδιά δεν έχουν ευκαιρίες για αναπτυξιακά κατάλληλα ρίσκα, γίνονται πιο ανασφαλή, εξαρτημένα και ευάλωτα σε αντιξοότητες. Επομένως η υπερβολική προστασία των παιδιών και η αποφυγή του ρίσκου εμπεριέχει σοβαρότερους κινδύνους για την υγιή ανάπτυξή τους από τις πιθανές συνέπειές του. Στο άρθρο αυτό σχολιάζεται η σημασία του ρίσκου στο πλαίσιο του παιχνιδιού, οι παράγοντες που συμβάλλουν στον περιορισμό του και οι δυνατότητες επανένταξής του στη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα. Υποστηρίζεται η αναγκαιότητα κατανόησης της συμβολής τόσο των κοινωνικών όσο και των ατομικών παραμέτρων στην αποτροπή του ρίσκου, αλλά και στην ενθάρρυνση των παιδιών να αναλαμβάνουν ρίσκα σε ένα πλαίσιο ασφάλειας. Τέλος επισημαίνεται η ανάγκη διεύρυνσης της έννοιας του ρίσκου με την αναφορά σε ριψοκίνδυνες δραστηριότητες που σχετίζονται όχι μόνο με την σωματική αλλά και την ψυχική υγεία των παιδιών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Ειδικό Θέμα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Melanthia Kontopoulou, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Α.Π.Θ.
http://www.nured.auth.gr/dp7nured/?q=el/user/77
Αναφορές
Ball, D., Gill, T., & Spiegal, B. (2008). Managing risk in play provision: Implementation guide. Nottingham: DCSF Publications.
Barr, J., De Souza, S., Harrison, C., Hyde, B., van Vliet, H., & Saltmarsh, S. (2012). Parenting the ‘Millennium Child’: choice, responsibility and playing it safe in uncertain times. Global Studies of Childhood, 2(4), 302-318. http://dx.doi.org/10.2304/gsch.2012.2.4.302
Bundy, A. C., Luckett, T., Tranter, P. J., Naughton, G. A., Wyver, S. R., Ragen, J., & Spies, G. (2009). The risk is that there is ‘no risk’: a simple, innovative intervention to increase children’s activity levels. International Journal of Early Years Education, 17(1), 33-45.
Carr, M. (2001). Assessment in early childhood settings: Learning stories. London: Paul Chapman.
Costa, A. L. (1991). The search for intelligent life. In A. L. Costa (Ed.), Developing minds: A resource book for teaching thinking. Revised Edition. Vol. 1. (pp. 100-106). Alexandria, USA: Association for Supervision and Curriculum Development. Retrieved from http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED332166.pdf
Gaskins, S., Haight, W., & Lancy, D. F. (2007). The cultural construction of play. In A. Göncü & S. Gaskins (Eds.), Play and development: Evolutionary, sociocultural and functional perspectives (pp. 179-202). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Gutton, P. (2006). Parentalité. Adolescsence, 1(55), 9-32.
Howard, R. C. (2011). The quest for excitement: A missing link between personality disorder and violence? Journal of Forensic Psychiatry & Psychology, 22(5), 692-705.
Jarvis, P. (2007). Dangerous activities within an invisible playground: A study of emergent male football play and teachers’ perspectives of outdoor play in the early years of primary school. International Journal of Early Years Education, 15(3), 245-259.
Κοντοπούλου, M. (2014). Η αγωγή των παιδιών σε κρίση: Αναζητώντας νέες ισορροπίες. Στο Μ. Τζεκάκη & Μ. Κανατσούλη (Επιμ.), Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή: Ανα-στοχασμοί για την Παιδική Ηλικία (σσ. 62-67). Θεσσαλονίκη: ΤΕΠΑΕ. ΑΠΘ. Ανακτήθηκε από http://www.nured.auth.gr/congress2014
Κοντοπούλου, M. (2015). Ο χώρος ως πλαίσιο παιχνιδιού για τα παιδιά στη σύγχρονη κοινωνία. Στο Δ. Γερμανός & Μ. Λιάπη (Επιμ.), Ηλεκτρονικός τόμος Πρακτικών του Συμποσίου με Διεθνή Συμμετοχή. Τόποι για Εμπειρίες Μάθησης: Έρευνα, Δημιουργία, Αλλαγή (σσ. 344-353). Αθήνα: Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης. Ανακτήθηκε από http://epublishing.ekt.gr/el/12239
Kyttä, Μ. (2004). The extent of children’s independent mobility and the number of actualized affordances as criteria for child-friendly environments. Journal of Environmental Psychology, 24, 179-198.
Laplanche, J. (1988). Ζωή και θάνατος στην ψυχανάλυση (N. Παπαγιαννοπούλου, Μτφρ.). Αθήνα: Νεφέλη.
Lavrysen, A., Bertrands, E., Leyssen, L., Smets, L., Vanderspikken, A., & De Graef, P. (2015). Risky play at school. Facilitating risk perception and competence in young children. European Early Childhood Education Research Journal, 25, 1-17.
Le Heuzey, M. F. (2009). Jeux dangereux: Quand l’enfant prend des risques. Paris: Odile Jacob.
Little, H., Sandseter, E. B. H., & Wyver, S. (2012). Early Childhood Teachers' Beliefs about Children's Risky Play in Australia and Norway. Contemporary Issues in Early Childhood, 13(4), 300-316.
Louv, R. (2005). Last child in the woods: Saving our children from nature deficit disorder. Chapel Hill, NC: Algonquin Books.
Olivier, S. (2006). Moral dilemmas of participating in dangerous leisure activities. Leisure studies, 25(1), 95-109.
Pelegrini, A., & Smith, P. K. (1998). Physical activity play: the nature and function of a neglected aspect of play. Child Development, 69, 557-598.
Sandseter, E. B. Η. (2010). ‘it tickles in my tummy!’ understanding children’s risk-taking in play through reversal theory. Journal of Early Childhood Research, 8(1), 67-88.
Sandseter, E. B. H. (2012). Restrictive safety or unsafe freedom? Norwegian ECEC practitioners’ perceptions and practices concerning children’s play risky play. Child Care in Practice, 18(1), 83-101.
Sandseter, E. B. H. (2014). Early childhood education and care practitioners’ perceptions of children’s risky play; examining the influence of personality and gender. Early Child Development And Care, 184(3), 434-449. http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2013.794797
Sandseter, E. B. H., & Kennair, L. E. O. (2011). Children's risky play from an evolutionary perspective: The anti-phobic effects of thrilling experiences. Evolutionary Psychology, 9(2), 257-284.
Scott, S., Jackson, S., & Backett-Milburn, K. (1998). Swings and roundabouts: risk anxiety and the everyday worlds of children. Sociology, 32(4), 689-705.
Singer, D. G., Singer, J. L., D’Agostino, H., & DeLong, R. (2009).
Children’s pastimes and play in sixteen nations: is free-play declining? American Journal of Play, 1(3), 283–312.
Smith, S. J. (1998). Risk and our pedagogical relation to children: On playground and beyond. New York: Guilford.
Stephenson, A. (2003). Physical risk taking: Dangerous or endangered? Early Years, 23(1), 35-43.
Stine, S. (1997). Landscapes for learning: creating outdoor environments for children and youth. New York: Wiley.
Thomasgard, M., & Metz, W. P (1993). Parental overprotection revisited. Child Psychiatry and Human Development, 24(2), 67-80. Retrieved from
Walsh, P. (1993). Fixed equipment-a time for change. Australian Journal of Early Childhood, 18(2), 23-29.
Waters, J., & Begley, S. (2007). Supporting the development of risk taking behaviors in the early years: An exploratory study. Education 3-13, 35(4), 365-377.
Whitebread, D., Basilio, M., Kuvalja, M., & Verma, M. (2012). The importance of play: A report on the value of children’s play with a series of policy recommendations. Brussels, Belgium: Toys Industries for Europe. Retrieved from
Wyver, S., Tranter, P., Naughton, G., Little, H., Sandseter, E. B. H., & Bundy, A. (2010). Ten ways to restrict children’s freedom to play: the problem of surplus safety. Contemporary Issues in Early Childhood, 11(3), 263-277.