Άντρες και μελλοντικοί νηπιαγωγοί: Διερεύνηση των αντιλήψεών τους για τον ρόλο τους


Δημοσιευμένα: Δεκ 17, 2019
Λέξεις-κλειδιά:
φύλο φοιτητές προσχολική εκπαίδευση άντρες ρόλος αντιλήψεις
Ευστρατία Σοφού
https://orcid.org/0000-0003-4882-9099
Λήδα Στεργίου
https://orcid.org/0000-0003-0011-5062
Περίληψη

Η παρούσα εργασία παρουσιάζει και αναλύει τις απόψεις αντρών και μελλοντικών νηπιαγωγών αναφορικά με την επαγγελματική τους ταυτότητα σε σχέση με το φύλο και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν επιλέγοντας να φοιτήσουν σε έναν χώρο στον οποίο υπερτερεί το γυναικείο φύλο. Η μελέτη βασίζεται σε μια ποιοτική έρευνα που διεξήχθη μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων σε πέντε φοιτητές παιδαγωγικού τμήματος νηπιαγωγών. Η ανάλυση των δεδομένων αναδεικνύει πως ο κυρίαρχος λόγος αναφορικά με τις έμφυλες διαφορές είναι τόσο ισχυρός που, παρά τις ατομικές εμπειρίες σπουδών και εκπαιδευτικής πρακτικής των αντρών της έρευνας, η αμφισβήτησή του και η σύγκρουση με αυτόν συνιστά δύσκολο και απαιτητικό εγχείρημα. Σε αυτό το πλαίσιο, γίνεται  προφανής η αναγκαιότητα ουσιαστικής ενασχόλησης με το ζήτημα της έμφυλης διάστασης στην προσχολική εκπαίδευση, τόσο στο επίπεδο των σπουδών, όσο και στο επίπεδο των παιδαγωγικών πρακτικών στο νηπιαγωγείο. Για την καλύτερη κατανόηση των πολλαπλών διαστάσεων της υποεκπροσώπησης αντρών στην προσχολική εκπαίδευση και για τις δυνατότητες αντιμετώπισής της απαιτείται περαιτέρω έρευνα σχετικά με τις αντιλήψεις, τις εμπειρίες και τους περιορισμούς που βιώνουν οι φοιτητές παιδαγωγικών τμημάτων προσχολικής εκπαίδευσης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική Αρθογραφία
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Brody, D. L. (2015). The construction of masculine identity among men who work with young children, an international perspective. European Early Childhood Education Research Journal, 23(3), 351-361.
Bryman, A. (2017). Μέθοδοι κοινωνικής έρευνας (Α. Αϊδίνης, επιμ.∙ Π. Σακελλαρίου, μτφρ.). Αθήνα: Gutenberg.
Brownhill, S., Warin, J., & Wernersson, I. (Eds.) (2015). Men, masculinities and teaching in early childhood education: International perspectives on gender and care. London and New York, NY: Routledge.
Cameron, C., & Moss, P. (1998) An introduction. In C. Owen, C. Cameron, & P. Moss (Eds.), Men as workers in services for young children: issues of a mixed gender workforce (pp. 11-28). Bedford Way Papers. London: Institute of Education, University of London.
Cameron, C. (2006). Men in the nursery revisited: issues of male workers and professionalism. Contemporary Issues in Early Childhood, 7(1), 68-79.
Cameron, C., Owen, C., & Moss, P. (2001). Entry, retention and loss: A study of childcare students and workers. London: Department for Education and Skills.
Carrington, B., Tymms, P., & Merrell, C. (2008). Role models, school improvement and the ‘gendergap’ – do men bring out the best in boys and women bring out the best in girls? British Educational Research Journal, 34(3), 1-13.
Connell, R. W. (2005). Masculinities. Berkeley: University of California Press.
Cooney, M. H., & Bittner, M. T. (2001). Men in early childhood education: Their emergent issues. Early Childhood Education Journal, 29(2), 77-82.
Cunningham, B., & Watson, L. W. (2002). Recruiting male teachers. Young Children, 57(6), 10-15.
Cushman, P. (2010). Male primary school teachers: Helping or hindering a move to gender equity? Teaching and Teacher Education, 26, 1211-1218.
ΕΛΣΤΑΤ. (2017). Νηπιαγωγεία (Έναρξη-Λήξη)/2017. Διδακτικό Προσωπικό των Νηπιαγωγείων Κατά Φύλο, Έτος Γέννησης, Περιφέρεια και Νομό– Λήξη. Ανακτήθηκε από https://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/SED11/2017
Erden, S., Ozgun, O., & Ciftci, M. A. (2011). “I am a man, but i am a pre-school education teacher”: Self-and social-perception of male pre-school teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 3199-3204.
Elliott, K. (2015). Caring masculinities: Theorizing an emerging concept. Men and Masculinities, 19(3), 240-259.
Farquhar, S. E. (1997). Of puppy dog tails, sugar and spice: Gender inequality and discrimination in early childhood education. Delta, 49(2), 405-416.
Ζιώγου-Καραστεργίου, Σ. (2008). Γυναίκες εκπαιδευτικοί στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Παρουσία και ρόλος στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα - Αριθμοί και δεδομένα ερευνών. Στο Β. Δεληγιάννη-Κουιμτζή (Επιμ.), Εκπαιδευτικοί και Φύλο (σσ. 184-198). Αθήνα: Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας.
Goodman, J. (1987) Masculinity, feminism, and the male elementary school teacher: a case study of preservice teachers’ perspectives, Journal of Curriculum Theorizing, 7, 30-59.
Hedlin, M., & Åberg, M. (2013). The call for more male preschool teachers: Echoed and questioned by Swedish student teachers. Early Child Development and Care, 183(1), 149-162.
Heikkilä, M., & Hellman, A. (2017). Male preschool teacher students negotiating masculinities: A qualitative study with men who are studying to become preschool teachers. Early Child Development and Care, 187(7), 1208-1220.
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας: Εφαρμογές στην ψυχολογία και την εκπαίδευση [ηλεκτρ. βιβλ.]. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανακτήθηκε από http://hdl.handle.net/11419/ 5826
Jones, D. (2007). Millennium man: Constructing identities of male teachers in early years contexts. Educational Review, 59(2), 179-194.
Κανταράκη, Μ., Παγκάκη, Μ., & Σταματελοπούλου, Ε. (2008). Κατά φύλο επαγγελματικός διαχωρισμός (κάθετος και οριζόντιος): Διακρίσεις και ανισότητες κατά των γυναικών στην εκπαίδευση. Αθήνα: Παρατηρητήριο Παρακολούθησης και Αξιολόγησης των Δράσεων της Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την Ισότητα.
Κογκίδου, Δ. (2012). Το σχολείο ως πολιτισμικό πλαίσιο κατασκευής έμφυλων ταυτοτήτων και ως ένα προνομιακό πεδίο για την άρση του σεξισμού. Ανακτήθηκε από http://www.pi.ac.cy/pi/files/epimorfosi/synedria/gender
Kenway, J. (1995) Masculinities in schools: under siege, on the defensive and under reconstruction? Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 16, 59-79.
Lupton, B. (2006). Explaining men's entry into female-concentrated occupations: Issues of masculinity and social class. Gender, Work and Organization, 13(2), 103-128.
MacNaughton, G., & Newman, B. (2001). Masculinities and men in early childhood: Reconceptualising our theory and our practice. In The anti-bias approach in early childhood (pp. 145-157).
Moss, P. (2003). Who is the worker in services for young children? Children in Europe, 5, 2-5.
Murray, S. B. (1996). “WE ALL LOVE CHARLES” Men in child care and the social construction of gender. Gender & Society, 10(4), 368-385.
Οικονομίδης, Β., & Ελευθεράκης, Θ. (2013). Το κοινωνικό κύρος του επαγγέλματος του/της νηπιαγωγού. Επιστήμες της Αγωγής, 1-2, 105-124.
Owen, Ch. (2003). Men's work. Changing the gender mix of the childcare and early years workforce. Facing the Future: policy papers, 6. Retrieved from https://www.koordination-maennerinkitas.de/uploads/media/Owen-Charlie-Men_s-Work_01.pdf
Ottaviano, C., & Persico, G. (2019). Educational care: Male teachers in early childhood education. Italian Journal of Sociology of Education, 11(1), 141-161. doi:10.14658/pupj-ijse-2019-1-7
Peeters, J. (2007). Including men in early childhood education: Insights from the European experience. New Zealand Research in Early Childhood Education, 10, 15.
Pirard, F., Schoenmaeckers, P., & Camus, P. (2015). Men in childcare services: From enrolment in training programs to job retention. European Early Childhood Education Research Journal, 23(3), 362-369.
Rentzou, K. (2011). Greek parents’ perceptions of male early childhood educators. Early Years, 31(2), 135-147. doi:10.1080/09575146.2010.530247
Rentzou, K. (2013). Male senior high school students’ attitudes and perceptions towards early childhood education and care. International Journal of Adolescence and Youth, 18(1), 45-62. doi:10/1080/02673843.2012.655442
Rentzou, K., & Ziganitidou, K. (2009). Greek male early childhood educators: Self and societal perceptions towards their chosen profession. Early Years, 29(3), 271-279.
Ryan, G. W., & Bernard, H. R. (2003). Techniques to identify themes. Field methods, 15(1), 85-109.
Σακελλαρίου, Μ., & Ρέντζου, Κ. (2010). Οι άνδρες ως επαγγελματίες στο πεδίο της προσχολικής αγωγής: Πεποιθήσεις γυναικών παιδαγωγών προσχολικής ηλικίας απέναντί τους. Στο Α. Πανταζής, Θ. Μπάκας, Μ. Σακελλαρίου, & Ε. Καινούριου (Επιμ.), 2ο Διεθνές Συνέδριο Προσχολικής Αγωγής. Τόμος Β΄. 2-4 Οκτωβρίου, Ιωάννινα (σσ. 369-381). Ανακτήθηκε από http://users.uowm.gr/kdinas/wp-content/uploads/2016
Sakellariou, M., & Rentzou, K. (2007). Male early childhood educators: The element missing from preschool settings - A pilot study. International Journal of Learning, 14(1), 41-49.
Stroud, J. C., Smith, L. L., Ealy, L. T., & Hurst, R. (2000). Choosing to teach: Perceptions of male preservice teachers in early childhood and elementary education. Early Child Development and Care, 163, 49-60.
Sumsion, J. (2000a). Rewards, risks and tensions: Perceptions of males enrolled in an early childhood teacher education programme. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 28(1), 87-100.
Sumsion, J. (2000b). Negotiating otherness: A male early childhood educator’s gender positioning. International Journal of Early Years Education, 8(2), 129-140.
Sumsion, J. (2005). Male teachers in early childhood education: Issues and case study. Early Childhood Research Quarterly, 20, 109-123.
Tsigra, M. (2010). Male teachers and children’s gender construction in preschool education. In Presentation on the XXVI OMEP world conference (Vol. 11, No. 13.8, p. 2010).
Τσιώλης, Γ. (2018) Θεματική ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Στο Γ. Ζαϊμάκης (Επιμ.), Ερευνητικές διαδρομές στις κοινωνικές επιστήμες. Θεωρητικές-μεθοδολογικές συμβολές και μελέτες περίπτωσης (σσ. 97-125). Πανεπιστήμιο Κρήτης – Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάλυσης και Εφαρμοσμένης Κοινωνικής έρευνας. Ανακτήθηκε από https://www.researchgate.net/publication/329363823
Φρυδάκη, Ε. (2015). Η επαγγελματική ταυτότητα του εκπαιδευτικού και το μέλλον της Διδασκαλίας. Αθήνα: Κριτική.
Χουντάλας, Μ. (2018). Επαγγελματικές ταυτότητες των ανδρών νηπιαγωγών: Αρρενωπότητες και στιγματισμός (Αδημοσίευτη μεταπτυχιακή εργασία). Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα.
Warin, J. (2014). The status of care: linking gender and ‘educare’, Journal of Gender Studies, 23(1), 93-106. doi:10.1080/09589236.2012.754346