Συντονιστές εκπαιδευτικού έργου και νηπιαγωγοί: Σχέση τυπική ή ουσιαστική;


Δημοσιευμένα: Nov. 12, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαιδευτική ηγεσία καθοδήγηση προγύμναση/coaching συμβουλευτική
Ελευθερία Αργυροπούλου
https://orcid.org/0000-0003-4235-8740
Αλεξάνδρα Βερικάκη
https://orcid.org/0000-0001-6523-6362
Περίληψη

Η μελέτη αυτή στοχεύει να αναδείξει τον ουσιαστικό ρόλο του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, σε σχέση με τις ανάγκες και προσδοκίες των νηπιαγωγών. Οι νηπιαγωγοί φαίνεται να έχουν ανάγκη για υποστήριξη και καθοδήγηση και χρειάζονται προτάσεις για να γίνει αυτό πιο αποτελεσματικά.

Για την έρευνα χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική μέθοδος με τη χρήση ημιδομημένων συνεντεύξεων και αναλύσεων swot σε νηπιαγωγούς και Συντονίστριες Εκπαιδευτικού Έργου. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι επαγγελματίες της προσχολικής αγωγής αναγνωρίζουν τη συμβολή του Συντονιστή στην καθοδήγηση και υποστήριξή των νηπιαγωγών, αλλά σημειώνουν ότι δεν λειτουργεί πάντα ως αρωγός του έργου τους, αφού έρχεται συχνά ο ίδιος αντιμέτωπος με διάφορα προβλήματα και χρειάζεται να φροντίσει περισσότερο για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της θέσης του και τη βελτιστοποίηση των πρακτικών του. Τα ευρήματά αυτής της μελέτης μπορούν να συνεισφέρουν στην αναδιαμόρφωση των πρακτικών που χρησιμοποιούν οι Συντονιστές ώστε να λειτουργούν αποδοτικά προς όφελος των μάχιμων νηπιαγωγών και των παιδιών του νηπιαγωγείου.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική Αρθογραφία
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικά Συγγραφέων
Ελευθερία Αργυροπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στην Οργάνωση, Διοίκηση και Ηγεσία στην Εκπαίδευση

Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης, Σχολή Επιστημών Αγωγής, Πανεπιστήμιο Κρήτης

Αλεξάνδρα Βερικάκη, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
Νηπιαγωγός, MEd.
Αναφορές
Αργυροπούλου, Ε. (2015). Προσεγγίζοντας το αβέβαιο μέλλον: Η λειτουργία του Προγραμματισμού στην εκπαίδευση. Δίσιγμα.
Αργυροπούλου, Ε. (Επιμ.). (2017). Starratt, R. - Ηθική ηγεσία στην εκπαίδευση. Δίσιγμα.
Αργυροπούλου, Ε. (2018). Οργάνωση, διοίκηση και λειτουργία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, Νηπιαγωγείο, Δημοτικό Σχολείο. Κριτική.
AlMarwani, M. (2020). Pedagogical potential of SWOT analysis: An approach to teaching critical thinking. Thinking Skills and Creativity, 38. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2020.100741
Βασιλειάδου, Δ., & Διερωνίτου, Ε. (2014). Η εφαρμογή της μετασχηματιστικής ηγεσίας στην εκπαίδευση. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών-Επιστημονικών Θεμάτων, 3, 93-95.
Bernard, M. (2018). Coaching for rational living. Springer.
Βοζαΐτης, Γ. (2015). Ο ρόλος του σχολικού συμβούλου στην επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην Ελλάδα (Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή). Πανεπιστήμιο Πατρών, Πάτρα.
Brown, C. S. (2016). A conceptual framework for coaching that supports teacher development. Journal of Education and Social Policy, 3(4), 14-25.
Carter, M., & Francis, R. (2001). Mentoring and beginning teachers. Workplace Learning. Asia/Pacific Journal of Teacher Education, 29(3), 249-262. https://doi.org/10.1080/13598660120091856
Creswell, J. (2015). Educational research. Planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (5th ed.). Pearson Education.
Darling-Hammond, L., Hyler, M. E., &, Gardner, M. (2017). Effective teacher professional development. Learning Policy Institute.
Flick, U. (2014). An introduction to qualitative research. Sage.
Joyce, B., & Showers, B. (1982). The coaching of teaching. Educational Leadership, 40(1), 4-10.
Kuckartz, U. (2014). Qualitative research analysis. Sage.
Liu, F., & Wang, Y. (2019). Strengths, weaknesses, opportunities and threats analysis and countermeasures on the cultivation of preschool teachers in Sichuan province. Journal of Contemporary Education Research, 3(2). https://doi.org/10.26689/jcer.v3i2
Lloyd, C. M. (2012). Coaching as a key component in teachers professional development improving classroom practices in head start settings. OPRE Report 2012-2014, Administration for Children and Families, US Department of Health and Human Services, MD2E.
Lowenstein, M. (2005). If advising is teaching what do advisors teach? NACADA Journal, 25(2), 65-73. https://doi.org/10.12930/0271-9517-25.2.65
Νόμος 4547/12.6.2018. «Αναδιοργάνωση των δομών υποστήριξης της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» [ΦΕΚ 102, τεύχος Α’].
Πεζηρκιανίδης, Χ. (2020). Δημιουργία ενός θεωρητικού μοντέλου για τις φιλικές σχέσεις ενηλίκων υπό το πρίσμα της θετικής ψυχολογίας (Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή). Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, Αθήνα.
Pierce, J., (2015). Teacher-coach alliance as a critical component of coaching. Effects of feedback and analysis on teacher practice (Doctoral Dissertation). University of Washington, Seattle.
Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου. Gutenberg.
Rush, D., & Shelden, I. (2011). The early childhood coaching handbook. Brooks Publishing Company.
Σταύρου, Σ. (2017). Σχολική ηγεσία και εκπαιδευτικοί οργανισμοί. 1ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο: Εκπαιδευτική ηγεσία, αποτελεσματική διοίκηση και ηθικές αξίες, τόμος Β΄ (σσ. 420-424).
Shvardak, M. (2021). S.W.O.T. analysis as a strategic management tool of the quality training of the future educational institution. Elementary Education on Line, 20(1), 958-967. http://dx.doi.org/10.17051/io.2015.85927
Solomon, B., Klein, S., & Politylo, B. (2012). The effect of performance feedback on teachers’ treatment integrity: A meta-analysis of the single-case literature. School Psychology Review, 41(2), 160-175. https://doi.org/10.1080/02796015.2012.12087518
Swinson, J., & Harrop, A. (2012). Positive psychology for teachers. A practical guide. Taylor & Francis.
van Nieuwerburgh, C., & Barr, M. (2016). Coaching in education. In T. Bachkirova, G. Spence, & D. Drake (Eds.), The SAGE handbook of coaching (pp. 505-521). Sage.
Velentin, E. K. (2001). S.W.O.T. analysis from a resource-based view. Journal of Marketing Theory and Practice, 9(2), 54-69. https://doi.org/10.1080/106966792001.1/501891