Οι παιδαγωγικοί πράκτορες ως βοηθοί φθίνουσας καθοδήγησης για την ανάπτυξη μεταγνωσιακών στρατηγικών


Δημοσιευμένα: Oct 20, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Παιδαγωγικοί πράκτορες διαδραστικό περιβάλλον μάθησης μεταγνωσιακές στρατηγικές μεταγνωσιακή ενημερότητα εκπαιδευτική τεχνολογία
Αριστέα Μαυρογιάννη
https://orcid.org/0000-0002-5926-0363
Ελένη Βασιλάκη
Ιωάννης Σπαντιδάκης
Εμμανουήλ Γιαχνάκης
https://orcid.org/0000-0001-5212-9429
Περίληψη

Οι παιδαγωγικοί πράκτορες στα ψηφιακά περιβάλλοντα μάθησης αξιοποιούνται ως βοηθοί που συμβάλλουν στην αλληλεπίδραση των μαθητών/τριών με το περιβάλλον και τους/τις υποστηρίζουν στη διαδικασία της μάθησης. Στην παρούσα έρευνα διερευνήθηκε η επίδραση της χρήσης τεσσάρων αφηγηματικών παιδαγωγικών πρακτόρων, ενσωματωμένων στο διαδραστικό περιβάλλον μάθησης Γεω-Ίστωρ, στην ανάπτυξη μεταγνωσιακών στρατηγικών ανάγνωσης. Οι πράκτορες αυτοί, εκπροσωπώντας αφενός την στοχοπροσήλωση (Alice) και αφετέρου τη δηλωτική (Ίρις), τη διαδικαστική (Σήφης) και την πλαισιοθετημένη γνώση (Θωμάς) λειτούργησαν ως βοηθοί φθίνουσας καθοδήγησης. Οι διάλογοι μεταξύ των πρακτόρων αυτών βασίστηκαν, κυρίως, στον μετασχηματισμό των δηλώσεων της, προσαρμοσμένης στον ελληνικό πληθυσμό, κλίμακας MARSI προκειμένου να διευρύνουν τη χρήση μεταγνωσιακών στρατηγικών ανάγνωσης από τους μαθητές/τριες. Κατά την έρευνα, που πραγματοποιήθηκε σε 54 μαθητές/τριες της Α τάξης Γενικού Λυκείου, διερευνήθηκε η αποτελεσματικότητα των παιδαγωγικών πρακτόρων κατά τη διαδραστική διδασκαλία σε σύγκριση με την αποτελεσματικότητα της διδάσκουσας κατά την παραδοσιακή διδασκαλία. Από την έρευνά μας επιβεβαιώνεται ότι οι παιδαγωγικοί πράκτορες ως βοηθοί φθίνουσας καθοδήγησης μεταγνωσιακών στρατηγικών δημιούργησαν ένα ευχάριστο περιβάλλον μάθησης και κινητοποίησαν σημαντικά τους/τις μαθητές/τριες για τη χρήση μεταγνωσιακών στρατηγικών ανάγνωσης και την αύξηση της μεταγνωσιακής τους ενημερότητας. Τα συμπεράσματα της παρούσας έρευνας συμβάλλουν στη συνεχιζόμενη συζήτηση για τις προϋποθέσεις δόμησης και χρήσης των παιδαγωγικών πρακτόρων στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική Αρθογραφία
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Anagnostopoulou, K., Hatzinikita, V., Christidou, V., & Dimopoulos, K. (2013). PISA Test Items and School-Based Examinations in Greece: Exploring the relationship between global and local assessment discourses, International Journal of Science Education, 35, 636-662. https://doi.org/10.1080/09500693.2011.604801
Antoniou, V., Ragia, L., Nomikou, P., Bardouli, P., Lampridou, D., Ioannou, T., Kalisperakis, I., & Stentoumis, C. (2018). Creating a story map using geographic information systems to explore geomorphology and history of Methana Peninsula. ISPRS International Journal of Geo- Information, 7(12), 484. https://doi.org/10.3390/ijgi7120484
Βαγγελάτος, Α., & Φραγκάκη, Μ. (2014). Μάθηση και συνεργατικά περιβάλλοντα: Πόσο οι ΤΠΕ αλλάζουν πραγματικά το ισχύον μαθησιακό μοντέλο; Στο Πρακτικά 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο eTwinning «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στα συνεργατικά σχολικά προγράμματα». 14-16.11.2014. Πάτρα. Ανακτήθηκε από:https://www.academia.edu/9349355.
Becker, L. B., Welter, V. D. E., Aschermann, E., & Großschedl, J. (2021). Comprehension-Oriented Learning of Cell Biology: Do Different Training Conditions Affect Students’ Learning Success Differentially?. Education Sciences, 11(8), 438. https://doi.org/10.3390/educsci11080438
Bendou, K., Megder, E., & Cherkaoui, C. (2017). Animated pedagogical agents to assist learners and to keep them motivated on Online Learning Environments (LMS or MOOC). International Journal of Computer Applications, 168(6), 46-53.
Bikos, G. (2018). The Educational Outcomes of the Relationship between Schoolbooks and Teachers. International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, 5, 399-405.
Blevins, B. (2018). Teaching digital literacy composing concepts: focusing on the layers of augmented reality in an era of changing technology. Computers and Composition, 50, 21-38. https://doi.org/10.1016/j.compcom.2018.07.003
Brevik, L. M. (2019). Explicit reading strategy instruction or daily use of strategies? Studying the teaching of reading comprehension through naturalistic classroom observation in English L2. Reading and writing, 32(9), 2281-2310. https://doi.org/10.1007/s11145-019-09951-w
Bryman, A. (2017). Quantitative and qualitative research: further reflections on their integration. In Mixing methods: Qualitative and quantitative research (pp. 57-78). Routledge. https://doi.org/10.2190/A064-U776-4208-N145
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). E-Learning and the Science of Instruction: Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia Learning. John Wiley & Sons.
Clark, J.M., & Paivio, A. (1991). Dual coding theory and education. Educational Psychology Review, 3, 149-210. https://doi.org/10.1007/BF01320076
Craig, S. D., & Schroeder, N. L. (2017). Reconsidering the voice effect when learning from a virtual human. Computers & Education, 114, 193–205. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.07.003
Daradoumis, T., & Arguedas, M. (2020). Cultivating students’ reflective learning in metacognitive activities through an affective pedagogical agent. Educational Technology & Society, 23(2), 19-31. https://www.jstor.org/stable/26921131
Dawi, D. A., Bua’Hilary, H., David, M., Anak, M. E., Jospa, W., Igai, W. K. A., & Hashim, H. (2021). Language learning strategies used for reading skill by pupils in selected rural schools in Sarawak. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 11(6), 1379-1390. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v11-i6/10054
Δετοράκης, Θ. (1990). Η Ιστορία της Κρήτης, Ηράκλειο Κρήτης: αυτοέκδοση.
Dinçer, S., & Doğanay, A. (2017). The effects of multiple-pedagogical agents on learners’ academic success, motivation, and cognitive load, Computers and Education 11, 74-100. https://doi: 10.1016/j.compedu.2017.04.005
Field, A. (2013). Discovering statistics using IBM SPSS statistics (4th ed.) Sage Publications Ltd.
Groshans, G., Mikhailova, E., Post, C., Schlautman, M., Carbajales-Dale, P., & Payne, K. (2019). Digital story map learning for STEM disciplines. Education Science, 9(2), 75. https://doi.org/10. 3390/educsci9020075
Guo, P. J., Kim, J., & Rubin, R. (2014). How video production affects student engagement: An empirical study of MOOC videos. In Proceedings of the first ACM conference on Learning@ Scale conference, L@S’14, 41-50. https://doi:10.1145/2556325.2566239
Guo, Y. R., & Goh, D. H. L. (2016). Evaluation of affective embodied agents in an information literacy game. Computers & Education, 103, 59–75. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.09.013
Hannafin, M., Land, S., & Oliver, K. (1999). Open learning environments: Foundations, methods, and models. Instructional-design theories and models: A new paradigm of instructional theory, 2, 115-140.
Huang, T. C., Chen, M. Y., & Lin, C. Y. (2019). Exploring the behavioral patterns transformation of learners in different 3D modeling teaching strategies. Computers in human behavior, 92, 670-678. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.08.028
Ilhan, G. O., & Oruc, S. (2016). Effect of the Use of Multimedia on Students' Performance: A Case Study of Social Studies Class. Educational Research and Reviews, 11(8), 877-882. https://doi:10.5897/ERR2016.2741
Johnson, A.M., DiDonato, M.D., Reisslein, M. (2013). Animated agents in K-12 engineering outreach: Preferred agent characteristics across age levels. Computers in Human Behavior, 29(4), 1807- 1815. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.02.023.
Kapi, A. Y., Osman, N., Ramli, R. Z., & Taib, J. M. (2017). Multimedia education tools for effective teaching and learning. Journal of Telecommunication, Electronic and Computer Engineering (JTEC), 9(2-8), 143-146.
Karaoglan Yilmaz, F. G., Olpak, Y. Z., & Yilmaz, R. (2018). The effect of the metacognitive support via pedagogical agent on self-regulation skills. Journal of Educational Computing Research, 56(2), 159–180. https://doi.org/10.1177/0735633117707696
Kim, Y., & Baylor, A. L. (2016). Research-based design of pedagogical agent roles: A review, progress, and recommendations. International Journal of Artificial Intelligence in Education, 26(1), 160-169. https://doi.org/10.1007/s40593-015-0055-y
Kleftodimos, A., & Evangelidis, G. (2016). An interactive video-based learning environment supporting learning analytics: Insights obtained from analyzing learner activity data. In State-of-the-Art and Future Directions of Smart Learning (pp. 471-481). Springer, Singapore.
Κουλιανού, Μ., Μαστροθανάσης, Κ., Ρούσσος, Π., & Σαμαρτζή, Σ. (2020). Ελληνική προσαρμογή και ψυχομετρική επικύρωση της κλίμακας Jr. MAI για την εκτίμηση των μεταγνωστικών στρατηγικών μάθησης σε έφηβους μαθητές με και χωρίς ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Εκπαίδευση & Επιστήμες, SI-1, 20–29.
Κουλιανού, Μ., Ρούσσος, Π., & Σαμαρτζή, Σ. (2019). Μεταγνωστικές Στρατηγικές Ανάγνωσης: Ελληνική Προσαρμογή του Εργαλείου MARSI και συγκριτική μελέτη σε έφηβους μαθητές με και χωρίς ειδικές μαθησιακές δυσκολίες. Ψυχολογία: Το Περιοδικό της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας, 24(1), 138–156.
Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (2011). Γνωστική ψυχολογία. Από την αναπαράσταση της γνώσης στο θυμικό και στη δράση. Πεδίο.
Liew, T. W., Mat Zin, N. A., & Sahari, N. (2017). Exploring the affective, motivational and cognitive effects of pedagogical agent enthusiasm in a multimedia learning environment. Human-centric Computing and Information Sciences, 7(1), 1-21. https://doi.org/10.1186/s13673-017-0089-2
Lin, L., Ginns, P., Wang, T., & Zhang, P. (2020). Using a pedagogical agent to deliver conversational style instruction: What benefits can you obtain?. Computers & Education, 143, 103658. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103658
Lowe, R. K., & Schnotz, W. (2014). Animation principles in multimedia learning. The Cambridge handbook of multimedia learning, 2, 513-546.
Lubis, H. S. D., Rivai, M., Yushar, Y., & Nasution, M. (2019). Interactive Map of Historical Sites: The Media of History Learning on the 21st Century in North Sumatra. In: ICSSIS 2019, 24-25 October 2019, Medan, North Sumatera, Indonesia. http://dx.doi.org/10.4108/eai.24-10-2019.2290580
Mamoura, M. (2016). Postgraduate students’ historical literacy development during their practicum. The role of learning community. Preschool and Primary Education, 4(1), 212-225. https://doi.org/10.12681/ppej.186
Martha, A.S.D. & Santoso, H.B. (2019). The Design and Impact of the Pedagogical Agent: A Systematic Literature Review. Journal of Educators Online, 16 (1).
Μαστροθανάσης, Κ. (2019). Ανάπτυξη και ψυχομετρική επικύρωση κλίμακας αυτοαναφοράς στρατηγικών αναγνωστικής κατανόησης για δίγλωσσους μαθητές. Προσχολική & Σχολική Εκπαίδευση, 7(2), 116–138. https://orcid.org/0000-0002-8703-9607
Mastrothanasis, K., Koulianou, M., Katsifi, S., & Zouganeli, A. (2018). The use of Metacognitive knowledge and regulation strategies’ of students with and without special learning difficulties. International Journal of Special Education, 33(1), 191–207.
Mayer, R. E. (2014). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. 2nd edition. Cambridge University Press.
Mayer, R.E. & DaPra, C.S. (2012). An Embodiment Effect in Computer-Based Learning With Animated Pedagogical Agents. Journal of Experimental Psychology, 18(3), 239–252. https://doi.org/10.1037/a0028616
Mayer, R. E., & Moreno, R. (2002). Aids to computer-based multimedia learning. Learning and instruction, 12(1), 107-119. https://doi.org/10.1016/S0959-4752(01)00018-4
Mavrogianni, A., Vassilaki, E., Sarris, A., & Yachnakis, E. (2021). Do Computer and Foreign Language Literacy Affect Native Language (L1) Reading Strategies? Advances in Social Sciences Research Journal, 8(6). 543-559. https://doi.org/10.14738/assrj.86.10469
Mavrogianni, A., Vasilaki E., Spantidakis I., Papadaki-Michailidi E., & Linardakis M. (2018). Adaptation to the Greek population of the Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory (MARSI) version 1.0. 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο Γνωσιακής Επιστήμης, Λεύκες Πάρου, 17-20 Μαΐου 2017. Αναρτημένη ανακοίνωση.
Mavrogianni, A., Vassilaki, Ε., Spantidakis, G., Sarris, A., Papadaki-Michailidi, E. & Yachnakis, E. (2020). An Alternative Factorization of the Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory Associated with the Greek National Curriculum and Its Psychometric Properties. Creative Education, 11(8) 1299- 1323. https://doi.org/10.4236/ce.2020.118096
Μαυρογιάννη, Α. (2023α). Ανάπτυξη Μεταγνωσιακών Στρατηγικών και Διαδραστικά Συστήματα Μάθησης: Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση διαδραστικού περιβάλλοντος μάθησης για την διδασκαλία πραγματολογικών κειμένων. [Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Κρήτης]. Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης.
Μαυρογιάννη, Α., Βασιλάκη, Ε., Σπαντιδάκης, Ι. & Γιαχνάκης, Ε. (2023β, υπό δημοσίευση). Στάθμιση και ψυχομετρική αξιολόγηση της αναθεωρημένης κλίμακας Μεταγνωσιακής Ενημερότητας Στρατηγικών Ανάγνωσης MARSI-2fR. Θέματα Επιστημών Αγωγής.
Μαυρογιάννη, A., Βασιλάκη, E., Σπαντιδάκης, I., Σαρρής, A., Παπαδάκη Μιχαηλίδη, E. & Γιαχνάκης, Ε. (2019). Αφηγηματικοί παιδαγωγικοί πράκτορες για την ενίσχυση των στρατηγικών ανάγνωσης στο πολυμεσικό περιβάλλον μάθησης Γεω-Ίστωρ. 10ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, Αθήνα, Ελλάδα.
Mitsea, E., & Drigas, A. (2019). A journey into the metacognitive learning strategies. International Journal of Online & Biomedical Engineering, 15(14). https://doi.org/10.3991/ijoe.v15i14.11379
Mokhtari, K., Dimitrov, D. M., & Reichard, C. A. (2018). Revising the Metacognitive Awareness of Reading Strategies Inventory (MARSI) and testing for factorial invariance. Studies in Second Language Learning and Teaching, 8(2), 219-246.
Mokhtari, K. & Reichard, C. A. (2002). «Assessing Students’ Metacognitive Awareness of Reading Strategies». Journal of Educational Psychology, 94(2), 249–259. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-0663.94.2.249
Moore, K. D. (2014). Effective instructional strategies: From theory to practice. Sage Publications.
Μπονίδης, Κ. (2004). Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας: Διαχρονική εξέταση της σχετικής έρευνας και μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Μεταίχμιο.
Μπότσας, Γ. (2007). Μεταγνωστικές διεργασίες στην αναγνωστική κατανόηση παιδιών με και χωρίς αναγνωστικές δυσκολίες: «μεταγιγνώσκειν» κίνητρα και συναισθήματα που εμπλέκονται. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Muhid, A., Amalia, E. R., Hilaliyah, H., Budiana, N., & Wajdi, M. B. N. (2020). The Effect of Metacognitive Strategies Implementation on Students' Reading Comprehension Achievement. International Journal of Instruction, 13(2), 847-862. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13257a
Norbekova, G., Safarova, D., Bazarov, B., & Yakubov, F. (2019). Interactive Learning Environment in the English Language Teaching with the help of Computer Technology. Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal, 2019(1), 5.
Paas, F., & Sweller, J. (2014). Implications of cognitive load theory for multimedia learning. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning (2nd ed; pp. 27-42). Cambridge University Press.
Paivio, A. (1991). Dual Coding Theory: Retrospect and Current Status. Canadian Journal of Psychology, 45 (3), 255-287.
Πετμεζά, Μ., & Σπαντιδάκης, Ι. (2021). Πρακτικές, Απόψεις και Προσωπική Θεωρία Εκπαιδευτικών για τη Διδασκαλία της Αναγνωστικής Κατανόησης και της Παραγωγής Κειμένων. Επιστήμες Αγωγής, 2021(3), 171-193. https://doi.org/10.26248/.v2021i3.1555
Pifarré, M., Cobos, R., & Argelagós, E. (2014). Incidence of group awareness information on students' collaborative learning processes. Journal of Computer Assisted Learning, 30(4), 300–317. https://doi.org/10.1111/jcal.12043
Rismark, Μ. & Sølvberg, Α.Μ. (2019). Video as a Learner Scaffolding Tool. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research. 18 (1), 62-75. doi.org/10.26803/ijlter.18.1.5
Schnaubert, L., Krukowski, S., & Bodemer, D. (2021). Assumptions and confidence of others: the impact of socio-cognitive information on metacognitive self-regulation. Metacognition and Learning, 16(3), 855-887. https://doi.org/10.1007/s11409-021-09269-5
Schroeder, N.L., Romine, W.L. & Craig, S.D. (2017). Measuring pedagogical agent persona and the influence of agent persona on learning. Computers & Education. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.02.015
Siegesmund, A. (2016). Increasing student metacognition and learning through classroom-based learning communities and self-assessment. Journal of microbiology & biology education, 17(2), 204-214. https://doi.org/10.1128/jmbe.v17i2.954
Smaldino, S., Lowther, D., Mims, C. & Russell, J. (2019). Instructional Technology and Media for Learning (12th ed.), New York: Pearson Education.
Soleimani, N., Nagahi, M., Nagahisarchoghaei, M., & Jaradat, R. (2018). The relationship between personality types and the cognitive-metacognitive strategies. Journal of Studies in Education, 8(2), 29-44. https://doi:10.5296/jse.v8i2.12767
Σπαντιδάκης, Ι. (2010). Κοινωνιο-γνωσιακά πολυμεσικά περιβάλλοντα μάθησης παραγωγής γραπτού λόγου. Από τη θεωρία στην πράξη. Αθήνα: Gutenberg.
Sweller, J. (2011). Cognitive load theory. In Psychology of learning and motivation (Vol. 55, pp. 37-76). Academic Press.
Vanderrgrift, L. (2003). Orchestrating strategy use: Toward a model of the skilled second language listener. Language Learning, 53, 463-496. http://dx.doi.org/10.1111/1467-9922.00232
Veletsianos, G. (2010). Contextually relevant pedagogical agents: Visual appearance, stereotypes, and first impressions and their impact on learning. Computers & Education, 55(2), 576-585. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.019
Wang, C., Fang, T., & Gu, Y. (2020). Learning performance and behavioral patterns of online collaborative learning: Impact of cognitive load and affordances of different multimedia. Computers & Education, 143, 103683. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103683
Xefteris S., Palaigeorgiou G., Tsorbari A. (2019). A Learning Environment for Geography and History Using Mixed Reality, Tangible Interfaces and Educational Robotics. In: Auer M., Tsiatsos T. (eds) The Challenges of the Digital Transformation in Education. ICL 2018. Advances in Intelligent Systems and Computing, vol 917. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11935-5_11
Xia, X. (2020). Learning behavior mining and decision recommendation based on association rules in interactive learning environment. Interactive Learning Environments, 1-16. https://doi.org/10.1080/10494820.2020.1799028
Yilmaz, R., & Keser, H. (2017). The impact of interactive environment and metacognitive support on academic achievement and transactional distance in online learning. Journal of Educational Computing Research, 55(1), 95–122. https://doi.org/10.1177/0735633116656453
Yilmaz, R., & Kilic-Cakmak, E. (2012). Educational interface agents as social models to influence learner achievement, attitude and retention of learning. Computers & Education, 59(2), 828–838. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.020
Zawidzki, T. W. (2021). A new perspective on the relationship between metacognition and social cognition: Metacognitive concepts as socio-cognitive tools. Synthese, 198(7), 6573-6596. https://doi.org/10.1007/s11229-019-02477-2
Zheng, L. (2016). The effectiveness of self-regulated learning scaffolds on academic performance in computer-based learning environments: a meta-analysis. Asia Pacific Educ. Rev,. 17, pp. 187–202. https://doi.org/10.1007/s12564-016-9426-9