Η εκπαιδευτική έρευνα και το ερωτηματολόγιο ως εργαλείο συλλογής δεδομένων


Διεθνές Επιστημονικό Περιοδικό Ανοιχτής πρόσβασης ¨"Εκπαιδευτικές Διαδρομές" (Educational Routes) της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χίου
Δημοσιευμένα: Απρ 7, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαιδευτική έρευνα ερωτηματολόγιο ποιοτικές μέθοδοι έρευνας
Κωνσταντίνος Μαστροθανάσης
Παναγιώτης Αλεξόπουλος
Περίληψη

Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο της τη βιβλιογραφική προσέγγιση της επιστημονικής έρευνας στις επιστήμες της αγωγής, εστιάζοντας ιδιαίτερα στο ερωτηματολόγιο, ως ένα εργαλείο μέσω του οποίου μπορούν να συλλεχθούν δεδομένα για την εκπαιδευτική έρευνα. Η εκπαιδευτική έρευνα εστιάζει σε μια επιστημονική προσέγγιση εκπαιδευτικών θεμάτων με στόχο την καλύτερη κατανόησή τους και την εξαγωγή γενικότερων συμπερασμάτων. Για τη διεξαγωγή της, χρειάζεται να προηγηθούν ορισμένα στάδια, όπως η επιλογή του θέματος και η ανάδειξη της προβληματικής, η βιβλιογραφική μελέτη, ο σχεδιασμός της ερευνητικής πορείας και η επιλογή του κατάλληλου μέσου συλλογής δεδομένων. Μεταξύ αυτών, στα δημοφιλέστερα συγκαταλέγεται το ερωτηματολόγιο. Πρόκειται για ένα δημοφιλές μέσο, που μπορεί να δώσει μεγάλο αριθμό απαντήσεων και διασφαλίζει ανωνυμία στα υποκείμενα της έρευνας. Η εργασία εξετάζει, επίσης, τους παράγοντες που χρειάζεται να λαμβάνονται υπόψη για μια σωστή κατασκευή και χορήγηση ενός ερωτηματολογίου, όπως η διατύπωση και ο τύπος των ερωτήσεων, το συνοδευτικό κείμενο και η αισθητική επιμέλεια. Τέλος, υπογραμμίζεται η σημασία της σωστής κατασκευής του ερωτηματολογίου, καθώς αυτή θα επηρεάσει και τα αποτελέσματα της έρευνας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Πρωτότυπες Ερευνητικές εργασίες
Αναφορές
Ανδρεαδάκης, Σ. Ν., & Βάμβουκας, Ι. Μ. (2011). Οδηγός για την εκπόνηση και τη σύνταξη γραπτής ερευνητικής εργασίας – Σεμιναριακής, πτυχιακής, διπλωματικής. Εκδόσεις Διάδραση.
Anderson, G. (1990). Fundamentals of Educational Research. Routledge.
Βάμβουκας, Μ. (2002). Εισαγωγή στην ψυχοπαιδαγωγική έρευνα και μεθοδολογία (5η έκδ.). Εκδόσεις Γρηγόρη.
Babbie, R. E. (2010). The Practice of Social Research. Wadsworth Cangage Learning.
Creswell, J. (2016). Η έρευνα στην εκπαίδευση, σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας (Ν. Κουβαράκου, Μτφ.). Εκδόσεις Ίων.
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας – Εφαρμογές στην ψυχολογία και στην εκπαίδευση. Ανοικτές ακαδημαϊκές εκδόσεις Κάλλιπος.
Καραγεώργος, Λ. Δ. (2002). Μεθοδολογία έρευνας στις επιστήμες της αγωγής. Εκδόσεις Σαββάλας.
Κασσωτάκης, Μ. (1999). Το κέντρο εκπαιδευτικής έρευνας: Οι σκοποί της δημιουργίας του, το μέχρι σήμερα έργο του και οι προοπτικές του. Στο Κ. Χάρης- Ν. Πετρουλάκη & Σ. Νικόδημος (Επιμ.), Πρακτικά του 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου, Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική έρευνα. Εκδόσεις Ατραπός, 61-71.
Λαγουμιντζής, Γ., Βλαχόπουλος, Γ., & Κουτσογιάννης, Κ. (2015). Μεθοδολογία της Έρευνας στις Επιστήμες Υγείας. Ανοικτές ακαδημαϊκές εκδόσεις Κάλλιπος.
Lovell, K., & Lawson, K. S. (1970). Understanding Research in Education. University of London Press.
Σκούμα, Α., & Μαστροθανάσης, Κ. (2024). Η συνέντευξη ως εργαλείο στην εκπαιδευτική Έρευνα. Εκπαιδευτικές Διαδρομές, 1(1). https://doi.org/10.12681/edro.36720
Mialaret, G. (2008). Επιστήμες της εκπαίδευσης – Η διαμόρφωση και η εξέλιξη ενός επιστημονικού πεδίου (Δ. Καρακατσάνη, Μτφ.). Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Morrow, S. L. (2007). Qualitative research in counseling psychology. The Counseling Psychologist, 35(2), 209–235. https://doi.org/10.1177/0011000006286990
Παπακωνσταντίνου, Π. (1988). Εισαγωγή στη μεθοδολογία έρευνας των επιστημών της αγωγής.
Παπαναστασίου, Κ. Ε., & Παπαναστασίου, Κ. (2016). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας (3η έκδ.).
Παππάς, Γ. Θ. (2002). Η μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας στις ανθρωπιστικές επιστήμες. Εκδόσεις Καρδαμίτσα.
Παρασκευόπουλος, Ν. Ι. (1993). Μεθοδολογία επιστημονικής έρευνας.
Πουρκός, Μ., & Δαφέρμος, M. (2010). Ποιοτική Έρευνα στις Κοινωνικές Επιστήμες: Θεωρητική και Ιστορική Οριοθέτηση του Πεδίου. Στο Μ. Πουρκός & Μ. Δαφέρμος (Επιμ.), Ποιοτική έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες: επιστημολογικά, μεθοδολογικά και ηθικά ζητήματα. Εκδόσεις Τόπος.
Παπαβλασόπουλος, Σ. (2015). Βιβλιομετρία. Ανοικτές ακαδημαϊκές εκδόσεις Κάλλιπος.
Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου (Κ. Μιχαλοπούλου, Επιμ.). Εκδόσεις Gutenberg.
Travers, R. (1978). An Introduction to Educational Research (4th ed.). Macmillan Publishing.
Χαλκιάς, Μ., Μανωλέσου, Α., & Λάλου, Π. (2015). Μεθοδολογία Έρευνας και Εισαγωγή στη Στατιστική Ανάλυση Δεδομένων με το IBM SPSS STATISTICS. Ανοικτές ακαδημαϊκές εκδόσεις Κάλλιπος.