Η εκπαιδευτική έρευνα και το ερωτηματολόγιο ως εργαλείο συλλογής δεδομένων


Διεθνές Επιστημονικό Περιοδικό Ανοιχτής πρόσβασης ¨"Εκπαιδευτικές Διαδρομές" (Educational Routes) της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χίου
Published: Apr 7, 2025
Keywords:
educational research questionnaire qualitative research methods
Konstantinos Mastrothanasis
Panagiotis Alexopoulos
Abstract

The present study aims to provide a literature-based approach to scientific research in education, with a particular focus on the questionnaire as a tool for collecting data in educational research. Educational research employs a scientific approach to educational issues to enhance understanding and draw general conclusions. Conducting this type of research requires a series of preparatory steps, including selecting a topic, identifying the problem, conducting a literature review, designing the research process, and choosing an appropriate data collection tool. Among these tools, the questionnaire is one of the most widely used, as it allows for the collection of a large number of responses while ensuring the anonymity of participants. This paper also examines key factors necessary for constructing and administering an effective questionnaire, such as the wording and types of questions, accompanying text, and aesthetic formatting. Finally, the study underscores the importance of careful questionnaire design, as this will directly impact the accuracy and reliability of the research results.

Article Details
  • Section
  • Original Research Papers
References
Ανδρεαδάκης, Σ. Ν., & Βάμβουκας, Ι. Μ. (2011). Οδηγός για την εκπόνηση και τη σύνταξη γραπτής ερευνητικής εργασίας – Σεμιναριακής, πτυχιακής, διπλωματικής. Εκδόσεις Διάδραση.
Anderson, G. (1990). Fundamentals of Educational Research. Routledge.
Βάμβουκας, Μ. (2002). Εισαγωγή στην ψυχοπαιδαγωγική έρευνα και μεθοδολογία (5η έκδ.). Εκδόσεις Γρηγόρη.
Babbie, R. E. (2010). The Practice of Social Research. Wadsworth Cangage Learning.
Creswell, J. (2016). Η έρευνα στην εκπαίδευση, σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας (Ν. Κουβαράκου, Μτφ.). Εκδόσεις Ίων.
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας – Εφαρμογές στην ψυχολογία και στην εκπαίδευση. Ανοικτές ακαδημαϊκές εκδόσεις Κάλλιπος.
Καραγεώργος, Λ. Δ. (2002). Μεθοδολογία έρευνας στις επιστήμες της αγωγής. Εκδόσεις Σαββάλας.
Κασσωτάκης, Μ. (1999). Το κέντρο εκπαιδευτικής έρευνας: Οι σκοποί της δημιουργίας του, το μέχρι σήμερα έργο του και οι προοπτικές του. Στο Κ. Χάρης- Ν. Πετρουλάκη & Σ. Νικόδημος (Επιμ.), Πρακτικά του 1ου Πανελληνίου Συνεδρίου, Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική έρευνα. Εκδόσεις Ατραπός, 61-71.
Λαγουμιντζής, Γ., Βλαχόπουλος, Γ., & Κουτσογιάννης, Κ. (2015). Μεθοδολογία της Έρευνας στις Επιστήμες Υγείας. Ανοικτές ακαδημαϊκές εκδόσεις Κάλλιπος.
Lovell, K., & Lawson, K. S. (1970). Understanding Research in Education. University of London Press.
Σκούμα, Α., & Μαστροθανάσης, Κ. (2024). Η συνέντευξη ως εργαλείο στην εκπαιδευτική Έρευνα. Εκπαιδευτικές Διαδρομές, 1(1). https://doi.org/10.12681/edro.36720
Mialaret, G. (2008). Επιστήμες της εκπαίδευσης – Η διαμόρφωση και η εξέλιξη ενός επιστημονικού πεδίου (Δ. Καρακατσάνη, Μτφ.). Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Morrow, S. L. (2007). Qualitative research in counseling psychology. The Counseling Psychologist, 35(2), 209–235. https://doi.org/10.1177/0011000006286990
Παπακωνσταντίνου, Π. (1988). Εισαγωγή στη μεθοδολογία έρευνας των επιστημών της αγωγής.
Παπαναστασίου, Κ. Ε., & Παπαναστασίου, Κ. (2016). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας (3η έκδ.).
Παππάς, Γ. Θ. (2002). Η μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας στις ανθρωπιστικές επιστήμες. Εκδόσεις Καρδαμίτσα.
Παρασκευόπουλος, Ν. Ι. (1993). Μεθοδολογία επιστημονικής έρευνας.
Πουρκός, Μ., & Δαφέρμος, M. (2010). Ποιοτική Έρευνα στις Κοινωνικές Επιστήμες: Θεωρητική και Ιστορική Οριοθέτηση του Πεδίου. Στο Μ. Πουρκός & Μ. Δαφέρμος (Επιμ.), Ποιοτική έρευνα στις κοινωνικές επιστήμες: επιστημολογικά, μεθοδολογικά και ηθικά ζητήματα. Εκδόσεις Τόπος.
Παπαβλασόπουλος, Σ. (2015). Βιβλιομετρία. Ανοικτές ακαδημαϊκές εκδόσεις Κάλλιπος.
Robson, C. (2007). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου (Κ. Μιχαλοπούλου, Επιμ.). Εκδόσεις Gutenberg.
Travers, R. (1978). An Introduction to Educational Research (4th ed.). Macmillan Publishing.
Χαλκιάς, Μ., Μανωλέσου, Α., & Λάλου, Π. (2015). Μεθοδολογία Έρευνας και Εισαγωγή στη Στατιστική Ανάλυση Δεδομένων με το IBM SPSS STATISTICS. Ανοικτές ακαδημαϊκές εκδόσεις Κάλλιπος.