Η φτώχεια και το θέατρο στη φυλακή Οι ομάδες θεάτρου και χορού στο 3ο ΣΔΕ Θεσσαλονίκης


Δημοσιευμένα: Nov 20, 2022
Λέξεις-κλειδιά:
φυλακή θέατρο στη φυλακή χορός στη φυλακή φτώχεια μετανάστες πρόσφυγες πολιτισμικό κεφάλαιο εκπαίδευση
Ιωάννα Μήτσικα
Περίληψη

Από το 2016 έως το 2022 στο 3ο ΣΔΕ Θεσσαλονίκης σχηματίστηκαν πέντε ομάδες θεάτρου και χορού. Το άρθρο εστιάζει στη σχέση της εφαρμοσμένης τέχνης μέσα από το σώμα με το κοινωνικό προφίλ των εκπαιδευομένων στη φυλακή των Διαβατών. Από την
παρατήρηση της γράφουσας, εμψυχώτριας των ομάδων, και τα λόγια των εκπαιδευόμενων κρατουμένων παρουσιάζονται κάποια πρώτα συμπεράσματα για το πώς συνδιαλέχθηκαν οι συμμετέχοντες με την καινούργια γι’ αυτούς γλώσσα της σωματικής έκφρασης και επικοινωνίας. Η σημασία του φτωχού κοινωνικού και πολιτισμικού κεφαλαίου, η ανισότητα στην εκπαίδευση και την πρόσβαση σε αυτή, καθώς και η έλλειψη ενός μηχανισμού αποκωδικοποίησης της τέχνης από την πλευρά των εκπαιδευομένων εξηγεί τη χρησιμότητα του σωματικού κώδικα και της βιωματικής προσέγγισης των εργαστηρίων και παρουσιάζει τα πολλαπλά οφέλη που διαφαίνονται για τους κρατούμενους.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Επιστημονική Αρθρογραφία
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Ιωάννα Μήτσικα

Η Ιωάννα Μήτσικα εργάζεται ως χορεύτρια και χο­ρογράφος σε θεατρικές παραστάσεις και παραστάσεις χορού. Είναι μέλος της ομαδας χορού vis motrix και συνεργάτιδα του μουσικού σχήματος encardia. Έχει συνεργαστεί με το ΚΘΒΕ, με το Ion Dacian National Operetta Theatre στο Βουκουρέστι και με ιδιωτικούς θιάσους. Έχει παρουσιάσει χορογραφίες της στο Φεστι­βάλ Rencontres Musicales de Mediterrannee στην Κορ­σική, στο Piccolo Teatro di Milano, στο Φεστιβάλ Αθη­νών και Επιδαύρου (Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου) και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Διδάσκει στην ανώτερη σχολή δραματικής τέχνης Αν­δρέας Βουτσινάς από το 2010. Το 2021 και το 2022 δίδα­ξε το μάθημα Κινησιολογία-Χορός για ηθοποιούς στο τμήμα Θεάτρου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ. Έχει ακόμη διδάξει στην Ανώτερη Σχολή Χορού Δήμου Σταυρούπολης κ.α. Είναι απόφοιτος της Ανώτερης Επαγ­γελματικής Σχολής Χορούτου Δήμου Θεσσαλονίκης, έχει πτυχίο νομικής (ΑΠΘ) και μεταπτυχιακό δίπλωμα στο εργατικό δίκαιο (ΔΠΘ). Είναι υποψήφια διδάκτορας στο Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου με πεδίο έρευνας την τέχνη στη φυλακή.

Αναφορές
Alexandre, C. (2001). Teachers Notes -Devising Complicite. Ανακτήθηκε από http://www.complicite.org/media/1439372000Complicite_Teachers_pack.pdf
Balfour. Μ. (2004). Theatre in Prison Theory and Practice. UK: Intellect Books.
Barker, C. (1977). Theatre Games A new approach to drama training. London: Eyre Methuen.
Barker, S. (1981). The Alexander technique. The revolutionary way to use your body for total energy. Toronto, New York, London, Sydney: Bantam Books.
Bates, L. (2013). Shakespeare saved my life. Illinois: Sourcebooks.
Blom, L. A. & Chaplin L. T. (1989). The intimate act of choreography. London: Dance Books.
Boal, A. (1996). Games for actors and non-actors (A. Jackson, μετ.). London & New York: Routledge.
Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. Στο J. G. Richardson(επιμ.), Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education (σ.241-258). Westport, CT: Greenwood.
Bradley, K. K. (2009). Rudolf Laban. London and New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Brook, A. (2000). Contact improvisation & body-mind centering. SmartBody Books.
Βuckwalter, M. (2010). Composing while dancing: an improviser’s companion. Winconsin: The University of Wisconsin Press.
Buell, Β. (2011). Rehabilitation Through the Arts at Sing Sing Drama in the Big House. Στο J. Shailor (επιμ.), Performing New Lives Prison Theatre (49-65). London & Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Clare, R. (1998). Creating Drama through Advanced Improvisation in Thompson, Prison. Στο J. Thompson (επιμ.), Prison Theatre Perspectives and Practices. (σ. 145-169). London & Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Clarke, M. (2020). The essential guide to contemporary dance techniques. Ανακτήθηκε από https://www.scribd.com/read/477088668/The-Essential-Guide-to-ContemporaryDance-Techniques
Clifford, S. & Herrmann, A. (2006). Making a leap, Theatre of Empowerment A practical handbook for creative drama work with young people. London & Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Dowling, A. (2011). 59 Places Dance/Theatre in the Hampsire Jail. Στο J. Shailor (επιμ.), Performing New Lives Prison Theatre (σ. 66-82). London & Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Evans, M. (2009). Movement training for the modern actor. New York London: Routledge Taylor & Francis Group.
Graham, S. & Hoggett, S. (2014). The Frantic Assembly book for devising theatre. London & New York: Routledge Taylor & Francis Group.
Kaltenbrunner, T. (2004). Contact Improvisation: movingdancing-interaction with an introduction to new dance (N. Procyk μετ.). Oxford: Meyer und Meyer.
Leder, D., (2004). Imprisoned Bodies: The Life-World of the Incarcerated, Social Justice, 31, 1/2, 95-96. Ανακτήθηκε από: https://www.joycerain.com/uploads/2/3/2/0/23207256/imprisoned_bodies.pdf
Montague, Μ. Ε. (1963). Women prisoners respond to contemporary dance. Journal of Health, Physical Education, Recreation, 34:3, 25-74, DOI: 10.1080/00221473.1963.10625815
Montague, M. E. (1961). The effects of dance experiences upon observable behaviors of women prisoners (with) Volume II: Appendix (Διδακτορική διατριβή). Διαθέσιμο από: ProQuest Dissertations & Theses Global. (302060747).
Mortimer, K. (2017). Dancing within unfamiliarity: an exploration of teaching dance in prison environments, Teaching Artist Journal, 15:3-4, 124-134, DOI:10.1080/15411796.2017.1386052
Mountford, A. & Farrall, M. (1998). ‘The House of Four Rooms: Theatre, Violence and the Cycle of Change’, σ. 109–126, Στο J. Thompson (επιμ.), Prison Theatre: Perspectives and Practices. London: Jessica Kingsley Publishers.
Olsen, A., & McHose, C. (2014). The place of dance: a somatic guide to dancing and dance making. Middletown, Connecticut: Wesleyan University Press.
Prickett, S. (2016). Constrained bodies: dance, social justice, and choreographic agency. Dance Research Journal, 48(3), σ.45-57. doi:10.1017/S0149767716000309
Prior, N. (2005). A question of perception: Bourdieu, art and the postmodern. The British Journal of Sociology, 56, 1, σ. 123-139. Academia. Ανακτήθηκε από: https://www.academia.
edu/29299618/A_question_of_perception_Bourdieu_art_and_the_postmodern
Robinson, D. R. (1999). The physical comedy handbook. Portsmouth, NH: Heinemann.
Scott-Douglas, A. (2007). Shakespeare inside The bard behind bars. London: continuum.
Seibel, J. (2008). Behind the gates: Dance/movement therapy in a women’s prison. Am J Dance Ther 30, 106–109. https://doi.org/10.1007/s10465-008-9059-6
Shailor, J. (Επιμ.). (2011). Performing New Lives Prison Theatre. London & Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Shurr, G. & Yocom, R. D. (1980). Modern dance techniques and teaching. New York: Dance Horizons.
Smith-Autard, J. (2000). Dance composition. London: A&C Black (Publishers) Limited.
Snow, J. (2016). Movement training for actors. Great Britain: Bloomsbury.
Thompson, J. (επιμ). (1998). Prison Theatre Perspectives and Practices. London & Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
Tucker, J., (2016) Dance in women's correctional facilities, Dance education in Practice, 2:1, 12-16, DOI:
1080/23734833.2015.1097831
Tufnell, M. & Crickmay, C. (2001). Body, space, image Notes towards improvisation and performance. Great Britain: Dance Books MPG Books Ltd.
Wright, J. (2014). Why is that so funny A practical exploration of physical comedy. London: Nick Hern Books.
Αλεξίου, Θ. (2009). Κοινωνικές τάξεις, κοινωνικές ανισότητες και συνθήκες ζωής. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Αλεξίου, Θ. (2007). Η φυσιοποίηση της κοινωνίας: οι κοινωνικές ανισότητες ως φυσικές ανισότητες. Academia. Ανακτήθηκε από https://www.academia.edu/8063658/Η_φυσιοποίηση_της_κοινωνίας_Οι_κοινωνικές_ανισότητες_ως_φυσικές_ανισότητες_The_Naturalization_of_Society_The_social_Inequalities_as_natural_Inequalities_Ουτοπία_76_2007_σσ_92_105
Bourdieu, P. (1994), Οι τρεις Καταστάσεις του Πολιτισμικού Κεφαλαίου, Σταματέλου, Ε. μετ. Στο Παναγιωτόπουλος, Ν. (επιμ.), Κείμενα Κοινωνιολογίας. Αθήνα: Δελφίνι, σ. 75-84.
Γκροτόφσκι, Γ. (2010). Για ένα φτωχό θέατρο (Κ. Μηλτιάδης, μετ.). Αθήνα: Δ. Κοροντζής.
Johnstone, K. (2011). Impro: ο αυτοσχεδιασμός στο θέατρο (Α. Γαρεφαλάκη, μετ.). Αθήνα: Οκτώ
Λεκόκ, Ζ. & Καρασσό, Ζ.-Γ. & Λαλιάς Ζ.-Κ. (2005). Το ποιητικό σώμα: μια διδασκαλία της θεατρικής πράξης (Ε. Βόγλη, μετ.). Αθήνα: ΚΟΑΝ.
Μάρσαλ, Λ. (2003). Το σώμα μιλά (Α. Πιπίνη & Ν. Προδρομίδου, μετ.) Αθήνα: ΚΟΑΝ.
Μπόγκαρτ, Α. & Λαντάου, Τ. (2005). Το βιβλίο των Viewpoints: πρακτικός οδηγός των Viewpoints και της σύνθεσης (Ν. Φώσκολου, μετ.). Αθήνα: Πατάκη.
Μπρουκ, Π. (2000). Η ανοιχτή πόρτα (Μ. Φραγκουλάκη, μετ.). Αθήνα: ΚΟΑΝ.
Όιντα, Γ. & Μάρσαλ. Λ. (2003). Ο αόρατος ηθοποιός (Θ. Τσαπακίδης & Μ. Λαμπροπούλου, μετ.). Αθήνα: ΚΟΑΝ.
Παναγιωτόπουλος, Ν., Βιδάλη, Μ. (2019). Libido Artistica Κοινωνική κριτική της καλλιτεχνικής ζήτησης. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Παναγιωτόπουλος, Ν. (2015). Η κοινωνιολογία του Pierre Bourdieu: μια passio sciendi. Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας 8, 229-244. doi: https://doi.org/10.12681/sas.725
Τσέχωφ, Μ. (2008). Για τον ηθοποιό H τέχνη και η τεχνική της ηθοποιίας (Κ. Πατέρα, μετ.) Αθήνα: Μεταίχμιο.