Η σχέση μεταξύ των γλωσσικών και των ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών: Εκπαιδευτικές προεκτάσεις


Δημοσιευμένα: Απρ 21, 2017
Λέξεις-κλειδιά:
Ψυχοκοινωνική προσαρμογή δεξιότητες γραμματισμού κοινωνική επάρκεια συναισθηματική επάρκεια κοινωνικές δεξιότητες προβλήματα συμπεριφοράς.
Asimina Ralli
Dimitra Karagiannopoulou
Ilektra Antaraki
Περίληψη

Οι δεξιότητες γραμματισμού και η ψυχοκοινωνική προσαρμογή τελούν κρίσιμους παράγοντες της σχολικής επιτυχίας. Οι περισσότερες σχετικές έρευνες έχουν επικεντρωθεί κυρίως στη σχέση ανάμεσα στις αναγνωστικές δεξιότητες και τα προβλήματα συμπεριφοράς, χωρίς να ασχολούνται και με άλλες παραμέτρους του γραμματισμού, όπως τις δεξιότητες παραγωγής γραπτού λόγου καθώς και περαιτέρω πτυχές της ψυχοκοινωνικής προσαρμογής όπως την ακαδημαϊκή, την κοινωνική και τη συναισθηματική προσαρμογή. Στόχος της συγκεκριμένης μελέτης ήταν η διερεύνηση της σχέσης ανάμεσα στον γραμματισμό (αναγνωστικές δεξιότητες, παραγωγή γραπτού λόγου) και την ψυχοκοινωνική προσαρμογή (κοινωνική, συναισθηματική, ακαδημαϊκή επάρκεια και προβλήματα συμπεριφοράς) σε μαθητές Δημοτικού σχολείου τυπικής ανάπτυξης. Στην έρευνα συμμετείχαν 73 μαθητές/τριες από την 5η και 6η τάξη του Δημοτικού σχολείου. Τα παιδιά αξιολογήθηκαν ατομικά σε σταθμισμένες δοκιμασίες που εξέταζαν τον γραμματισμό και την ψυχοκοινωνική προσαρμογή. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι αναγνωστικές δεξιότητες σχετίζονταν θετικά με την κοινωνική και σχολική προσαρμογή και αρνητικά με τα προβλήματα συμπεριφοράς. Ακόμα, προέκυψε ότι οι δοκιμασίες της παραγωγής του γραπτού λόγου ήταν στατιστικώς σημαντικοί προβλεπτικοί δείκτες για την συναισθηματική προσαρμογή. Στη συζήτηση παρατίθενται τα συμπεράσματα της έρευνας και αναδεικνύονται οι εκπαιδευτικές τους προεκτάσεις.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Adams, J. W., Snowling, M. J., Hennessy, S. M., & Kind, P. (1999). Problems of behavior, reading, and arithmetic: Assessments of co-morbidity using the Strengths and Difficulties Questionnaire. British Journal of Educational Psychology, 69, 571-585.
Arnold, E. M., Goldston, D. B., Walsh, A. K., Reboussin, B. A., Daniel, S. S., Hickman, E. (2005). Severity of emotional and behavioral problems among poor and typical readers. Journal of Abnormal Child Psychology, 33, 205-217.
Baker, S., Gersten, R., & Scanlon, D. (2002). Procedural facilitators and cognitive
strategies: Tools for unraveling the mysteries of comprehension and the writing process, and for providing meaningful access to the general curriculum. Learning Disabilities Research and Practice, 17, 65-77.
Bangert-Drowns, R. L., Hurley, M. M., & Wilkinson, B. (2004). The effects of school-based Writing-to- Learn interventions on academic achievement: A meta-analysis. Review of Educational Research, 74, 29–58.
Carroll, J., Maughan, B., Goodman, R., & Meltzer, H. (2005). Literacy difficulties and psychiatric disorders: Evidence for co-morbidity. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 46, 524-532.
Dishion, T. J., Andrews, D. W., & Crosby, L. (1995). Antisocial boys and their friends in early adolescence: Relationship characteristics, quality, and interactional process. Child Development, 66, 139–151.
Fleming, C. B., Harachi, T. W., Cortes, R. C., Abbott, R. D., &
Catalano, R. F. (2004). Level and change in reading scores and attention problems during elementary school as predictors of problem behavior in middle school. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 12 130-144.
Graham, S. (1990). The role of production factors in learning disabled students’ compositions. Journal of Educational Psychology, 82, 781–791.
Graham, S., & Perrin, D. (2007a). Writing next: Effective strategies to improve writing of adolescent middle and high school. Washington, DC: Alliance for Excellence in Education
Graham, S., & Hebert, M. (2010). Writing to reading: Evidence for how writing can improve reading. Washington, DC: Alliance for Excellence in Education.
Graham, S., & Hebert, M. (2011). Writing-to-read: A meta-analysis of the impact of writing and writing instruction on reading. Harvard Educational Review, 81, 710–744.
Hinshaw, S. P. (1992). Externalizing behavior problems and academic underachievement in childhood and adolescence: Causal relationships and underlying mechanisms. Psychological Bulletin, 111, 127-155.
Kavale, K. A., & Mostert, M., P. (2004). Social skills interventions for individuals with Learning Disabilities. Learning Disability Quarterly, 27, 31-43.
Lee, N. and Stenner, P. (1999) Who Pays? Can we pay them back? In J. Law and J. Hassard. (Eds.) Actor Network Theory and After. Sociological Review Monographs. Oxford: Blackwell.
McIntosh, K. (2005). Academic, behavioral, and functional predictors of chronic problem behavior in elementary grades (Research Brief). Eugene, OR: Research Center on School- Wide Positive Behavior Support.
McIntosh, K., Flannery, K. B., Sugai, G., Braun, D. H., Cochrane, K. L. (2008). Relationships between academics and problem behavior in the transition from middle school to high school. Journal of Positive Behavior Interventions, 10, 243-255.
Maughan, B. (1995). Annotation: Long-term outcomes of developmental reading problems. Journal of Child Pschology and Psychiatry, 36, 357-371.
Maughan, B., Gray, G., & Rutter, M. (1985). Reading retardation and antisocial behavior: A follow-up into employment. Journal of Child Pschology and Psychiatry, 26, 741-758.
Maughan, B., Carroll, J. (2006). Literacy and mental disorders. Curr Opin Psychiatry, 19, 350-4.
Miles, S. B., & Stipek, D. (2006). Contemporaneous and longitudinal associations between social behavior and literacy achievement in a sample of low-income elementary school children. Child Development, 77, 103-117.
Nelson, J. M., Benner, G. J., Lane, K., & Smith, B. W. (2004). Academic achievement of K-12 students with emotional and behavioral disorders. Exceptional Children, 71, 59-73.
Nowicki, E. (2003). A meta-analysis of the social competence of children with learning disabilities compared to classmates of low and average to high achievement. Learning Disability Quarterly, 26, 171-188.
Pearl, R. (2002). Students with learning disabilities and their classroom companions. In B. L. Y. Wong & M. L. Donahue (Eds.), The Social Dimensions of Learning Disabilities: Essays in Honor of Tanis Bryan. (pp. 77-91). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Perfetti, C. A. (1998). Learning to read. In P. Reitsma & L. Verhoeven (Eds.), Literacy problems and interventions (pp. 15–48). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer.
Roeser, W. R., & Eccles, J. S. (2000).School as a Context of Early Adolescents' Academic and Social-Emotional Development: A Summary of Research Findings The Elementary School Journal, 100, 443-471.
Samuels, S. J., & Flor, R. (1997). The importance of automaticity for developing expertise in reading. Reading and Writing Quarterly, 13, 107–122.
Tur-Kaspa, H., & Bryan, T. (1995). Teachers’ ratings of the social competence and school adjustment of students with LD in elementary and junior high school. Journal of Learning Disabilities, 28, 44-52.
Wehby, J. H., Falk, K. B., Barton-Arwood, S., Lane, K. L., & Cooley, C. (2003). The impact of comprehensive reading instruction on the academic and social behavior of students with emotional and behavioral disorders. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 11(4), 225-238.
Willcutt, E. G., & Pennington, B. F. (2000). Psychiatric co-morbidity in children and adolescents with reading disability. Journal of Child Pschology and Psychiatry and Allied Disciplines, 41(8), 1039-1048.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)