Στάσεις, εμπόδια και προτάσεις νηπιαγωγών και γονέων της περιφέρειας Κρήτης για τη συνεργασία οικογένειας-σχολείου: Μια Μελέτη Επισκόπησης


Δημοσιευμένα: Nov 29, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
Γονική εμπλοκή, συνεργασία, οικογένεια, νηπιαγωγείο, στάσεις, εμπόδια, προτάσεις
Δημήτρης Δημητριάδης
https://orcid.org/0000-0002-2360-1939
Γεώργιος Μανωλίτσης
https://orcid.org/0000-0002-2117-2384
Περίληψη

Στο παρόν άρθρο διερευνώνται οι στάσεις των νηπιαγωγών και των γονέων για τη μεταξύ τους συνεργασία, τα εμπόδια που δημιουργούνται μέσα από τις πραγματικές» συνθήκες της μεταξύ τους επικοινωνίας καθώς και οι ανάγκες τους όπως μπορούν να χαρτογραφηθούν από τις προτάσεις και των δύο πλευρών, για τη βελτίωση της συνεργασίας τους. Βασικός στόχος είναι να προταθούν λύσεις για τη βελτίωση της επικοινωνίας τους οι οποίες προκύπτουν μέσα από την πολυπλοκότητα των πραγματικών συνθηκών της σχολικής ζωής στις προσχολικές μονάδες και λαμβάνουν υπόψη την εκπαιδευτική πραγματικότητα, τις διαφορετικές συνθήκες που προκύπτουν κάθε φορά, αλλά και την αλληλεπίδραση παραγόντων που σχετίζονται με το σχολείο, την  οικογένεια και τη μεταξύ τους σχέση. Για να ανταποκριθεί σε αυτά τα δεδομένα, ο μεθοδολογικός και θεωρητικός σχεδιασμός της παρούσας μελέτης, βασίστηκε σε θεωρητικά μοντέλα που ενδείκνυνται για τη μελέτη της πολυπλοκότητας των παραγόντων που συνδέονται με τη συνεργασία της οικογένειας με το σχολείο όπως το «οικοσυστημικό μοντέλο» που αναπτύχθηκε από τον Bronfenbrenner (1979) και το μοντέλο των «επικαλυπτόμενων σφαιρών επιρροής» της Epstein (1996). Με βάση τον θεωρητικό προβληματισμό σχεδιάσθηκε, εφαρμόστηκε και αξιολογήθηκε μία έρευνα επισκόπησης η οποία διενεργήθηκε κατά τη διάρκεια της σχολικής περιόδου 2022-2023. Τα βασικά εργαλεία συλλογής δεδομένων ήταν ερωτηματολόγια με ανοικτού και κλειστού τύπου ερωτήσεις καθώς και συνεντεύξεις τόσο σε γονείς όσο και σε εκπαιδευτικούς. Στην έρευνα συμμετείχαν 83 νηπιαγωγοί και 112 γονείς από προσχολικές μονάδες της Περιφέρειας της Κρήτης ενώ οι συμμετέχοντες επιλέχτηκαν βάσει δειγματοληψίας κατά συστάδες, ύστερα από τη χορήγηση άδειας από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμια Εκπαίδευσης Περιφέρειας Κρήτης και της Επιτροπής Ηθικής, Δεοντολογίας και Ερευνάς του Πανεπιστημίου Κρήτης. Στο παρόν άρθρο παρουσιάζεται ένα μικρό μέρος των αποτελεσμάτων όπως προέκυψαν από στατιστική ανάλυση κλειστών κυρίως ερωτήσεων των ερωτηματολόγιων γονέων και εκπαιδευτικών και προτείνονται κάποιες θεματικές για επιμορφωτικά σεμινάρια βάσει των αποτελεσμάτων.    

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Δημήτρης Δημητριάδης, Πανεπιστήμιο Κρήτης, Κέντρο Ερευνών και Μελετών, Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης

Διδάκτορας στη διδακτική της ιστορίας. PhD in History Didactics.

Αναφορές
Accardo, A. L., Xin, J. F., & Shuff, M. (2020). Special education teacher preparation and fami-ly collaboration. School Community Journal, 30(2), 53-72. http://www.schoolcommunitynetwork.org/SCJ.aspx
Addi-Raccah, A., & Arviv-Elyashiv, R. (2008). Parent empowerment and teacher profession-alism: Teachers' perspective. Urban Education, 43(3), 394-415, DOI: https://doi.org/10.1177/0042085907305037
Alanko, A. (2018). Preparing pre-service teachers for home–school cooperation: Exploring Finnish teacher education programmes. Journal of Education for Teaching, 44(3), 321-332, DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2018.1465644
Altun, D. (2019). Young children's Theory of Mind: Home literacy environment, technology usage, and preschool education. Journal of Education and Training Studies, 7(3), 86-98, DOI: https://doi.org/10.11114/jets.v7i3.4057
Αναγνωστοπούλου, Ρ. (2017). Η μετάβαση του παιδιού από το οικογενειακό περιβάλλον στον παιδικό σταθμό και το νηπιαγωγείο (Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων). ΕΚΤ. https://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/44126
Andersson Søe, M., Schad, E., & Psouni, E. (2023). Transition to preschool: Paving the way for preschool teacher and family relationship-building. In Child & Youth Care Forum (Vol. 52, No. 6, pp. 1249-1271). New York: Springer USMiočić, DOI: https://doi.org/10.1007/s10566-023-09735-y
Aziz, R., Novezry, A. R., Siswoyo, S. R., Mustofa, M. H., & Hady, M. S. (2021). Students' so-cial care during the COVID-19 Pandemic: How do school and family make collabora-tion to develop it?. Journal of Education Research and Evaluation, 5(4), 542-550. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JERE
Barnyak, N. C., & McNelly, T. A. (2009). An urban school district's parent involvement: A study of teachers' and administrators' beliefs and practices. School Community Journal, 19(1), 33-58. https://eric.ed.gov/?id=EJ847416
Benton, T. (2015). An empirical assessment of guttman’s Lambda 4 reliability coefficient. In R. Millsap, D. Bolt, L. van der Ark, & W. C. Wang (Eds.), Quantitative Psychology Research. (pp. 301-310). Springer, DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-07503-7_19
Besi, M., & Sakellariou, M. (2019). Transition to primary school the importance of social skills. International Journal of Humanities and Social Science, 6(1), 33-36.
Bronfenbrenner, U. (1979). The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press.
Γιαλαμάς, B. (2012). Στατιστικές τεχνικές και εφαρμογές στις Επιστήμες της Αγωγής. Πατάκη.
Cheung, S. K., & Kam, C. S. (2019). Hong Kong pre-service early childhood teachers’ atti-tudes towards parental involvement and the role of their family relationship quali-ty. Journal of Education for Teaching, 45(4), 417-433, DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2019.1639261
Cohen, L., Manion L., & Morisson, K. (2008). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής έρευνας (μτφρ. Σ. Κυρανάκης). Μεταίχμιο
Corter, C., & Pelletier, J. (2005). Parent and community involvement in schools: policy pana-cea or pandemic?. International handbook of educational policy, 295-327. https://link.springer.com/chapter/10.1007/1-4020-3201-3_15
Dye, J. S. (1989). Parental involvement in curriculum matters: parents, teachers and children working together. Educational Research, 31(1), 20-35.
Epstein, J. L. (1983). Effects on parents of teacher practices of parent involvement. Report No. 346. Center for Social Organization of Schools
Epstein, J. L. (1996). “New connections for sociology and education: Contributing to school reform. Sociology of Education, 69, 6-24. DOI: https://doi.org/10.2307/3108453.
Epstein, J. L., Jung, S. B., & Sheldon, S. B. (2019). Toward equity in school, family, and community partnerships: The role of networks and the process of scale up. In S. Sheldon & T. Turner-Vorbeck (Eds.), The Wiley handbook of family, school, and community relationships in education (pp. 555–574). John Wiley & Sons.
Epstein, J. L., Sanders, M. G., Simon, B. S., Salinas, K. C., Jansorn, N. R., & Van Voorhis, F. L. (2009). School, family, and community partnerships: Your handbook for action. Corwin Press.
Fabrigar, L., & Wegener, D. (2012). Exploratory factor analysis. Oxford University Press.
Fenech, M. (2013). Quality early childhood education for my child or for all children? Par-ents as activists for equitable, high-quality early childhood education in Australia. Australasian Journal of Early Childhood, 38(4), 92-98, DOI: https://doi.org/10.1177/183693911303800413
Ferretti, L. K., & Bub, K. L. (2017). Family routines and school readiness during the transi-tion to kindergarten. Early Education and Development, 28(1), 59-77, DOI: https://doi.org/10.1080/10409289.2016.1195671
Gokalp, S., & Akbasli, S. (2021). Communication barriers in the context of school-parents cooperation. European Journal of Educational Management, 4(2), 83-96. 10.12973/eujem.4.2.83
Hoover-Dempsey, K. V., & Sandler, H. M. (2005). Final performance report for OERI Grant# R305T010673: The social context of parental involvement: A path to enhanced achievement. Vanderbilt University.
Hornby, G., & Blackwell, I. (2018). Barriers to parental involvement in education: An up-date. Educational review, 70(1), 109-119, DOI: https://doi.org/10.1080/00131911.2018.1388612
Hornby, G., & Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: An explana-tory model. Educational review, 63(1), 37-52, DOI: https://doi.org/10.1080/00131911.2010.488049.
Huang, R. H., Liu, D. J., Tlili, A., Yang, J., Wang, H., & Zhang, M. (2020). Handbook on fa-cilitating flexible learning during educational disruption: The Chinese experience in maintaining undisrupted learning in COVID-19 outbreak. Beijing: Smart Learning Insti-tute of Beijing Normal University, 46, 1-43.
Ivanova, R., Berechikidze, I., Gazizova, F., Gorozhanina, E., & Ismailova, N. (2020). Parent–teacher interaction and its role in preschool children’s development in Russia. Education 3-13, 48(6), 704-715, DOI: https://doi.org/10.1080/03004279.2019.1646296
Καλαϊτζίδης, Β. (2006). Συνεργασία εκπαιδευτικών, γονέων και τοπικής κοινωνίας στην Α/θμια εκ-παίδευση του Ν. Ξάνθης και η εμπλοκή τους στην οργάνωση και αξιολόγηση εθελοντικών προ-γραμμάτων. (Διδακτορική Διατριβή, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης). ΕΚΤ. https://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/21504
Kahraman, P. B. (2018). The views and atitudes of the teacher candidates from preschool and elementary school teaching departments toward family participation. International Journal of Progressive Education, 14(3), 47-59. 10.29329/ijpe.2018.146.4
Κλαδάκης, Ι. (2012). Διερεύνηση των στάσεων των γονέων σχετικά με την εμπλοκή τους στη διδα-κτική-μαθησιακή διαδικασία σε επίπεδο Δημοτικού Σχολείου. (Διδακτορική Διατριβή, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών). ΕΚΤ. https://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/21504
Korosidou, E., Griva, E., & Pavlenko, O. (2021). Parental involvement in a program for pre-schoolers learning a foreign language. International Journal of Research in Education and Science (IJRES), 1, 112-124. https://doi.org/10.46328/ijres.1219
Krippendorff, K. (2018). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd ed.). Sage.
Μπαρμπουδάκη, Ε., Βίτσου, Μ., & Γκαινταρτζή, Α. (2019). Χτίζοντας γέφυρες ανάμεσα σε
σχολείο και γονείς-πρόσφυγες. Επιστήμες Αγωγής, 3, 131-144, DOI: https://doi.org/10.26248/.v2019i3.749
Lowthian, E., Page, N., Melendez-Torres, G. J., Murphy, S., Hewitt, G., & Moore, G. (2021). Using latent class analysis to explore complex associations between socioeconomic sta-tus and adolescent health and well-being. Journal of Adolescent Health, 69(5), 774-781, DOI: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2021.06.013
Lozančić, A. J., Basta, S., & Šerbetar, I. (2019). Teachers’ attitudes towards collaboration with parents: Development and evaluation of the questionnaire. Journal of Contemporary Ed-ucational Studies/Sodobna Pedagogika, 70(4), 136-152.
Mahuro, G. M., & Hungi, N. (2016). Parental participation improves student academic achievement: A case of Iganga and Mayuge districts in Uganda. Cogent Education, 3(1), 1264-1270. DOI: https://doi.org/10.1080/2331186X.2016.1264170
Martella, R. C., Nelson, J. R., Morgan, R. L., & Marchand-Martella, N. E. (2013). Understand-ing and interpreting educational research. Guilford Press.
McNeal Jr, R. B. (2014). Parent involvement, academic achievement and the role of student attitudes and behaviors as mediators. Universal Journal of Educational Research, 2(8), 564-576. https://eric.ed.gov/?id=EJ1053945
Mertler, C. A. (2012). Action research: Improving schools and empowering educators (3rd ed.). Sage.
Metaferia, B. K., Futo, J., Drew, R., & Takacs, Z. K. (2020). Parents’ beliefs about play and the purpose of preschool education, preschoolers’ home activity and executive func-tions. Frontiers in psychology, 11, 1104. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01104
Miočić, M. (2019). Transition from family to preschool for children with disabilities. In INTED2019 Proceedings (pp. 5948-5957). IATED. Retrieved from: 10.21125/inted.2019.1453
Miretzky, D. (2004). The communication requirements of democratic schools: Parent-teacher perspectives on their relationships. Teachers College Record, 106(4), 814-851, DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2004.00359.x
Myende, P. E. (2019). Creating functional and sustainable school–community partnerships: Lessons from three South African cases. Educational Management Administration & Lead-ership, 47(6), 1001-1019, DOI: https://doi.org/10.1177/174114321878
Myende, P. E., & Nhlumayo, B. S. (2022). Enhancing parent–teacher collaboration in rural schools: parents’ voices and implications for schools. International Journal of Leadership in Education, 25(3), 490-514, DOI: https://doi.org/10.1080/13603124.2020.1731764
Νικολουδάκη, Ε. (2019).Η αξιολόγηση της συμμετοχής των γονέων στην προσχολική εκπαίδευση με σκοπό τη βελτίωση των μαθησιακών αποτελεσμάτων στο γραμματισμό και στη φυσική δραστη-ριότητα. (Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Κρήτης). ΕΚΤ. https://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/46749
Newman, N., Northcutt, A., Farmer, A., & Black, B. (2019). Epstein's model of parental in-volvement: Parent perceptions in urban schools. Language Teaching and Educational Re-search, 2(2), 81-100, DOI: https://doi.org/10.35207/later.559732
Norheim, H., & Moser, T. (2020). Barriers and facilitators for partnerships between parents with immigrant backgrounds and professionals in ECEC: A review based on empirical research. European Early Childhood Education Research Journal, 28(6), 789-805, DOI: https://doi.org/10.1080/1350293X.2020.1836582
Omara, P. (2020). Strengthening School-Community Partnership for Quality Education in Seed Secondary Schools in West Nile Region, Uganda. African Journal of Education, Sci-ence and Technology, 6(1), 72-81
Otero-Mayer, A., González-Benito, A., Gutiérrez-de-Rozas, B., & Vélaz-de-Medrano, C. (2021). Family-school cooperation: An online survey of parents and teachers of young children in Spain. Early Childhood Education Journal, 49(5), 977-985, DOI: https://doi.org/10.1007/s10643-021-01202-4
Oudatzis, N., Tzikas, K., & Poulos, C. (2023). ‘What are the goals of kindergarten?’ Con-sistency of teachers’ and parents’ beliefs about kindergarten goals. Journal of Childhood, Education & Society, 4(1), 95-113, DOI: https://doi.org/10.37291/2717638X.202341231
Πεντέρη, Ε. (2012). Ψυχοπαιδαγωγικές διαστάσεις της σχέσης οικογένειας και νηπιαγωγείου: Διε-ρεύνηση της γονικής εμπλοκής και των παραγόντων που την επηρεάζουν. (Διδακτορική Δια-τριβή, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης). ΕΚΤ. https://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/46749
Πεντέρη, Ε., & Πετρογιάννης, Κ. (2013). Σύνδεση σχολείου-οικογένειας και το ζήτημα της μεταξύ τους συνεργασίας: Κριτική παρουσίαση βασικών θεωρητικών μοντέλων. Έρευνα στην εκπαίδευση, 1, 2-26, DOI: http://dx.doi.org/10.12681/hjre.8790
Πολύζος, Γ. (2012). Σχέσεις οικογένειας και σχολείου: αντιλήψεις των μεταναστών γονέων για την εμπλοκή τους στην υποστήριξη της βασικής εκπαίδευσης των παιδιών και διαπολιτισμική ετοιμό-τητα των εκπαιδευτικών της Α/θμιας Εκπαίδευσης. ΕΚΤ. (Διδακτορική Διατριβή, Πανεπι-στήμιο Θεσσαλίας). ΕΚΤ.: https://phdtheses.ekt.gr/eadd/handle/10442/46749
Potočárová, M. (2016). Aspects of active cooperation between family and school. La fami-glia, 50(260), 147-166.
Poulou, M., & Matsagouras, E. (2007). School–family relations: Greek parents’ perceptions of parental involvement. International Journal about Parents in Education, 1(0), 83-89. https://ijpe.eu/article/view/18254
Reason, M., Gibson, J., Wilson, H., & Noret, N. (2021). Theatre hullabaloo baby play pack evalua-tion. Institute for Social Justice, York St John University.
Reinking, A. K., Vetere III, M. J., & Percell, J. C. (2017). Collaborating with theatre, nature, and STEM: A multigenerational family event. New Waves Educational Research & Devel-opment. 20(1), 23-37, DOI: https://ir.library.illinoisstate.edu/fped/12/
Rentzou, K. (2011). Parent–caregiver relationship dyad in Greek day care cen-tres. International Journal of Early Years Education, 19(2), 163-177, DOI: https://doi.org/10.1080/09669760.2011.609045
Rispoli, K. M., Hawley, L. R., & Clinton, M. C. (2018). Family background and parent–school interactions in parent involvement for at-risk preschool children with disabilities. The Journal of Special Education, 52(1), 39-49, DOI: https://doi.org/10.1177/0022466918757199
Σακελλαρίου Μ. (2015). Η συνεργασία οικογένειας, σχολείου, κοινωνίας στα πλαίσια της προσχολικής αγωγής και εκπαίδευσης. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 3, 133–148, DOI: https://doi.org/10.12681/jret.971.
Sakellariou, M., & Rentzou, K. (2009). Evaluating provisions for parents and parental in-volvement in Greek preschool settings. International Journal of the Humanities, 6(9), 95-106.
Sapungan, G. M., & Sapungan, R. M. (2014). Parental involvement in child’s education: Im-portance, barriers and benefits. Asian Journal of Management Sciences & Education, 3(2), 42-48. Retrieved from: https://www.researchgate.net/profile/Ronel-Sapungan/publication/283539737
Schnyder, S. S., Wico, D. M., & Huber, T. (2021). Theater arts as a beneficial and educational venue in identifying and providing therapeutic coping skills for early childhood ad-versities: A systematic review of the literature. International Electronic Journal of Elemen-tary Education, 13(4), 457-467. Retrieved from: https://eric.ed.gov/?id=EJ1298032
Setiawan, J. A., Suparno, C. S., & Tasrif, S. R. (2020). The role of parents on the character education of kindergarten children aged 5-6 years in Bima. Universal Journal of Educa-tional Research, 8(3), 779-784, DOI: https://doi.org/10.13189/ujer.2020.080307
Smith, T. E. (2019). The impact of training on teachers’ family-school engagement practices, attitudes, and knowledge: Exploring conditions of efficacy. The School Psycholo-gist, 73(1), 21-32.
Smith, T. E., & Sheridan, S. M. (2019). The effects of teacher training on teachers’ family- en-gagement practices, attitudes, and knowledge: A meta-analysis. Journal of Educational and Psychological Consultation, 29(2), 128-157, DOI: https://doi.org/10.1080/10474412.2018.1460725
Sylaj, V., & Sylaj, A. (2020). Parents and teachers’ attitudes toward written communication and its impact in the collaboration between them: Problem of social study educa-tion. Journal of Social Studies Education Research, 11(1), 104-126. https://www.learntechlib.org/p/216440/
Thompson, I., Willemse, M., Mutton, T., Burn, K., & De Bruïne, E. (2018). Teacher education and family–school partnerships in different contexts: A cross country analysis of na-tional teacher education frameworks across a range of European countries. Journal of Education for Teaching, 44(3), 258-277, DOI: https://doi.org/10.1080/02607476.2018.1465621
Traianou, A. (2014). The centrality of ethics in qualitative research. In P. Leavy (Ed.), The Oxford handbook of qualitative research (pp. 62-79). New York: Oxford University.
Τσαλαγιώργου, Ε. Ι., & Αυγητίδου, Σ. (2017). Διερεύνηση αναγκών των νηπιαγωγών: μία προσπάθεια τεκμηρίωσης του πλαισίου της προσχολικής εκπαίδευσης. Έρευνα στην Εκ-παίδευση, 6(1), 255-273
Xia, J. (2020). Practical exploration of school-family cooperative education during the COVID-19 epidemic: A case study of Zhenjiang Experimental School in Jiangsu prov-ince, China. Best Evidence of Chinese Education, 4(2), 521-528, DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3555523
Yamauchi, L. A., Ponte, E., Ratliffe, K. T., & Traynor, K. (2017). Theoretical and conceptual frameworks used in research on family-school partnerships. School Community Jour-nal, 27(2), 9-34
Vasiljević-Prodanović, D., Krneta, Ž., & Markov, Z. (2023). Cooperation between preschool teachers and parents from the perspective of the developmental status of the child. International Journal of Disability, Development and Education, 70(5), 688-704. https://doi.org/10.1080/1034912X.2021.1916892
Zhang, N., Yu, D., & Guo, K. (2021). Home-school cooperation in rural kindergartens: A survey study with Chinese kindergarten teachers. Australian and International Journal of Rural Education, 31(2), 18-37.: https://search.informit.org/doi/10.3316
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)