Η συμβολή της εικόνας στην παραγωγή γραπτού λόγου και η προστιθέμενη αξία της κριτικής ανάλυσής της: Διδακτικές πρακτικές στη Β΄ τάξη Δημοτικού με πίνακες ζωγραφικής
Περίληψη
Δεδομένου ότι η εικόνα συνιστά ελκυστικό μέσο διδασκαλίας ενώ, αναμφίβολα, αποτελεί κυρίαρχο σημειωτικό τρόπο της σύγχρονης επικοινωνίας, θεωρούμε ιδιαίτερα πρόσφορο να αξιοποιηθεί στο διδακτικό έργο. Ειδικότερα, η συμβολή της στην παραγωγή γραπτού λόγου, που δυσκολεύει τους μαθητές, είναι εξαιρετικά βοηθητική. Στοχεύοντας στη διδακτική αξιοποίηση της εικόνας, στο παρόν άρθρο προτείνουμε διδακτικές πρακτικές που υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο έρευνας δράσης, στο γλωσσικό μάθημα, στις δραστηριότητες γραπτού λόγου, στη Β΄ τάξη Δημοτικού, με δεκαεπτά μαθητές, με δύο κριτικές παρατηρήτριες και με εννιά πίνακες ζωγραφικής. Είναι ζωτικής σημασίας να επισημανθεί ότι το εικονιστικό υλικό εντάχθηκε στο μάθημα με κριτικό τρόπο, με τη χρήση ενός μοντέλου κριτικής οπτικής ανάλυσης ειδικά για μαθητές. Οι πίνακες ζωγραφικής που επιλέχθηκαν από τους μαθητές οργανώθηκαν σε τρεις θεματικές κατηγορίες: οικογένεια, φιλία, εργασία. Σημείο αναφοράς αποτέλεσε η πτυχή των σχέσεων, ώστε τα παιδιά μέσα από προσωπικά βιώματα κοινωνικών σχέσεων να διεισδύσουν πιο αποτελεσματικά σε πολιτικές έννοιες, κομβικές για τον κριτικό γραμματισμό, όπως: εξουσία - ιδεολογία. Μέσα από την ένταξη της εικόνας ενός έργου τέχνης στο γλωσσικό μάθημα, αποδείχθηκε, μέσα από το παραγόμενο υλικό, τις συνεντεύξεις, τις παρατηρήσεις και το ημερολόγιο εκπαιδευτικού, ότι επιτυγχάνονται γλωσσικοί στόχοι γραπτού λόγου πιο ευχάριστα και πιο δημιουργικά, ενώ παράλληλα καλλιεργείται ο κριτικός οπτικός γραμματισμός και αναπτύσσεται η κριτική οπτική επίγνωση.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Καραγιαννάκη Ε. (2024). Η συμβολή της εικόνας στην παραγωγή γραπτού λόγου και η προστιθέμενη αξία της κριτικής ανάλυσής της: Διδακτικές πρακτικές στη Β΄ τάξη Δημοτικού με πίνακες ζωγραφικής. Preschool and Primary Education, 12(2), 200–231. https://doi.org/10.12681/ppej.37725
- Ενότητα
- Άρθρα
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ διατίθενται με άδεια Creative Commons 3.0 και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς και με δικαίωμα τροποποίησης μόνον με παρόμοια διανομή (αν αναμείξετε, τροποποιήσετε, ή δημιουργήσετε πάνω στο υλικό, πρέπει να διανείμετε τις δικές σας συνεισφορές υπό την ίδια άδεια όπως και το πρωτότυπο). To Εργαστήριο Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και το Εθνικό Κέντρο Τεκμηρίωσης διατηρούν το δικαίωμα να δημοσιεύουν, να αναπαραγάγουν, να παρουσιάζουν στο κοινό, να διανέμουν και χρησιμοποιούν άρθρα που δημοσιεύονται στο ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου. Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Εργαστηρίου Παιδαγωγικών Ερευνών και Εφαρμογών του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.