Η ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΤΑΞΙΝΟΜΙΑΣ SOLO ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΣΤΟΧΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΤΙΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ


Δημοσιευμένα: Jun 26, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
ταξινομία SOLO Γεωμετρία εμβαδό εποικοδομητισμός διαμορφωτική αξιολόγηση αξιολόγηση για τη μάθηση
Γεώργιος Βεντίστας
Ουρανία Μαρία Βεντίστα
Γρηγόριος Αρκουμάνης
Περίληψη

Η στοχοθεσία και η αξιολόγηση της επίτευξης των στόχων αποτελούν δύο κεντρικά στοιχεία του σχεδιασμού και της διδασκαλίας μαθημάτων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Στόχος της παρούσας έρευνας ήταν η διερεύνηση της χρήσης της ταξινομίας SOLO  (Structure of Observed Learning Outcomes), ώστε να εξεταστεί πώς μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους/τις εκπαιδευτικούς της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για τον σχεδιασμό μαθήματος και τη διαμορφωτική αξιολόγηση. Για αυτό το λόγο διεξήχθη μία ποιοτική έρευνα στο μάθημα της Ευκλείδειας Γεωμετρίας στην ενότητα των εμβαδών. Τα ευρήματα δείχνουν ότι η ταξινομία SOLO μπορεί να διευκολύνει την παρουσίαση του περιεχομένου σύμφωνα με τον κονστρουκτιβισμό και να υποστηρίξει δραστηριότητες διαμορφωτικής αξιολόγησης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Andrade, H. (2008). Self-assessment through rubrics. Educational Leadership, 65(4), 60-63.
Andrade, H., & Valtcheva, A. (2009). Promoting learning and achievement through self-assessment. Theory into Practice, 48(1), 12-19.
Biggs, J. (2003). Aligning teaching and assessing to course objectives. Teaching and Learning in Higher Education: New Trends and Innovations, University of Aveiro, 13-17 April.
Biggs, J. B., & Collis, K. F. (1982). Evaluating the quality of learning: The SOLO taxonomy (Structure of the Observed Learning Outcome). Academic Press.
Bloom, B. S., Engelhart, M. D., Furst, E. J., Hill, W. H., & Krathwohl, D. R. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook 1: Cognitive domain (pp. 1103-1133). New York: Longman. Groothuijsen, S. E. A., Bronkhorst, L. H., Prins, G. T., & Kuiper, W. (2023). Designing for impact? Identifying characteristics of teacher-researchers’ practice-oriented educational research studies with impact. International Journal of Educational Research Open, 4, 100224.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112.
Jurdak, M. (1991). Van Hiele levels and the SOLO taxonomy. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 22(1), 57-60.
Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41(4), 212-218.
Martin, S. (2011). Using SOLO as a framework for teaching. A case study in maximising achievement in science. Essential Resources Educational Publishers.
Ormell, C. P. (1974). Bloom's taxonomy and the objectives of education. Educational Research, 17(1), 3-18.
Panadero, E., & Lipnevich, A. A. (2022). A review of feedback models and typologies: Towards an integrative model of feedback elements. Educational Research Review, 35, 100416.
Pring, R. (1971). Bloom's Taxonomy: A philosophical critique (2). Cambridge Journal of Education, 1(2), 83-91.
Rannikmäe, M., Holbrook, J., & Soobard, R. (2020). Social Constructivism—Jerome Bruner. In B. Akpan & T.J. Kennedy (Eds.), Science Education in Theory and Practice: An Introductory Guide to Learning Theory (pp. 259-275). Springer.
Taber, K. S. (2020). Mediated learning leading development—The social development theory of Lev Vygotsky. In B. Akpan & T.J. Kennedy (Eds.), Science Education in Theory and Practice: An Introductory Guide to Learning Theory (pp. 277-291). Springer.
White, J. (2004). Rethinking the school curriculum: Values, Aims and Purposes. Routledge.
Wiliam, D. (2013). Assessment: The bridge between teaching and learning. Voices from the Middle, 21(2), 15-20.
Αλέτρας, Κ. (2013). Προγραμματίζοντας στο δημοτικό με BYOB: μία εμπειρική μελέτη. (Μεταπτυχιακή διατριβή) Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/6772
Αργυρόπουλος, Η., Βλάμος, Π., Κατσούλης, Γ., Μαρκάτης, Σ., Σιδέρης, Π. (2000). Βιβλίο Καθηγητή για τη Διδασκαλία της Ευκλείδειας Γεωμετρίας στις Α΄ και Β΄ τάξεις Γενικού Λυκείου. ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, ΟΕΔΒ. Ανακτήθηκε από http://ebooks.edu.gr/ebooks/handle/8547/4911.
Βραχνός, Ε., & Τζιμογιάννης, Α. (2010, Απρίλιος 9-11). Μελέτη των αναπαραστάσεων μαθητών της Γ’ Λυκείου για την έννοια του πίνακα χρησιμοποιώντας την ταξινομία SOLO. Στο Μ. Γρηγοριάδου (επιμ.), Πρακτικά Εργασιών 5ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Διδακτική της Πληροφορικής», Πρακτικά (σ. 81-90). Αθήνα: https://www.etpe.gr/conferences/5o-synedrio-didaktiki-tis-pliroforikis/.
Βραχνός, Ε., & Τζιμογιάννης, Α. (2014, Οκτώβριος 3-5). Αναπαραστάσεις μαθητών και φοιτητών για τον αλγόριθμο ταξινόμησης ευθείας ανταλλαγής: Μια ανάλυση βασισμένη στην ταξινομία SOLO. Πρακτικά 7ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Διδακτική της Πληροφορικής». Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ρέθυμνο. https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/cetpe/article/view/4375
Βλιώρα, Ε., Μουζάκης, Χ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2015). Αξιοποίηση του Λογισμικού Algodoo στη Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: Μελέτη Περίπτωσης για τη Διδασκαλία της Διάθλασης του Φωτός. Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών: Έρευνα & Πράξη, 2014(50-51), 8-22.
Γεωργόπουλος, Κ. (2010). Ο ρόλος των αναπαραστάσεων στην κατανόηση των μαθηματικών εννοιών που εμφανίζονται σε φαινόμενα του φυσικού κόσμου μέσα από περιβάλλοντα ΤΠΕ (Doctoral dissertation, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Σχολή Επιστημών Αγωγής. Τμήμα Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης). Γκαρτζονίκας, Β. (2017). Ψηφιακά μαθησιακά αντικείμενα στη διδασκαλία της Φυσικής: Μία εμπειρική μελέτη (Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία). Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Αποθετήριο Ολυμπιάς, https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/28069
Ζιώγα, Σ. (2018). Το μοντέλο της ιεραρχικής αξιολόγησης γνώσεων προγραμματισμού: Μια εμπειρική μελέτη. (Μεταπτυχιακή διπλωματική εργασία) Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. https://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/29612
Μπαρκάτσας, Α. (1999). Η ταξινομία SOLO (Structure of the Observed Learning Outcome-Δομή Παρατηρούμενου Μαθησιακού Προϊόντος) και οι εφαρμογές της στη μαθηματική παιδεία: Μια σύγχρονη θεωρία μάθησης με τεράστιο ερευνητικό και αξιολογικό δυναμικό. Στο Πανελλήνιο Συνέδριο Μαθηματικής Παιδείας (τομ. 16, σσ. 88-98). https://eudml.org/doc/236832
Κατσούλας, Κ., Κατσούλας, Σ., & Κατσούλας, Χ. (2013, Μάιος 10-12). Διερεύνηση της μάθησης εννοιών προγραμματισμού με το Scratch από μαθητές Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού με βάση μια μεικτή ταξινομία Bloom και SOLO. Στο Α. Λαδιάς, Α. Μικρόπουλος, Χ. Παναγιωτακόπουλος, Φ. Παρασκευά, Π. Πιντέλας, Π. Πολίτης, Σ. Ρετάλης, Δ. Σάμψων, Ν. Φαχαντίδης, Α. Χαλκίδης (επιμ.) [Πρακτικά συνεδρίου]. 3ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Ένταξη των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία» της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης ΤΠΕ στην Εκπαίδευση. (σελ. 153-160). Πειραιάς. https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/cetpe/article/view/4454
Κουτσάκας Φ., Roberts, R., (2005). Μελέτη του αντίκτυπου της χρήσης του περιβάλλοντος δυναμικής προσομοίωσης εκτέλεσης κώδικα Dynalab στη μαθησιακή διαδικασία του προγραμματισμού των Η/Υ μέσω της ποιοτικής αξιολόγησης των μαθησιακών αποτελεσμάτων μαθητών. Στο Ελληνική Επιστημονική Ένωση Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση Πρακτικά του συνεδρίου (σελ. 050-060). Σύρος, Ελλάδα. https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/cetpe/article/view/6150
Κούτρας, Γ., & Τζιμογιάννης, Α. (2015). Σχεδιασμός και Μελέτη Μιας Διαθεματικής Παρέμβασης Κινητής Μάθησης στα Πλαίσια του Μαθήματος της Ιστορίας ΣΤ’ Δημοτικού. Στο Β.Δαγδιλέλης, Α. Λαδιάς, Κ. Μπίκος, Ε. Ντρενογιάννη, Μ. Τσιτουρίδου (επιμ.). Πρακτικά Εργασιών 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ένταξη των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία»της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης ΤΠΕ στην Εκπαίδευση (ΕΤΠΕ) (σελ. 732-741). Θεσσαλονίκη. Ανακτήθηκε από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/cetpe/article/view/4260
Κώτσης, Κ. Θ., & Ευαγγέλου, Φ. Β. (2012). Μαθησιακά αποτελέσματα μετά από την εκτέλεση πραγματικών και εικονικών πειραμάτων Φυσικής σε μαθητές Πέμπτης και Έκτης Δημοτικού σχετικά με την έννοια του απλού ηλεκτρικού κυκλώματος. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 3(3), 141-158.
Λαδιάς, Δ., Μικρόπουλος, Α., Πλεσιώτης, Η., & Λαδιάς, Α. (2019). Η ταξινομία SOLO στις προγραμματιστικές δομές ακολουθίας στο Scratch. Στο Γ. Κουτρομάνος και Λ. Γαλάνη (επιμ.) "Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία", σελ. 474-482. 6ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία», Αθήνα, 18 – 20 Οκτωβρίου 2019. (σελ. 474-482). Αθήνα. Ανακτήθηκε από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/cetpe/issue/view/142/66
Μπάκουλη, Β. (2013). Η εννοιολογική χαρτογράφηση ως γνωστικό εργαλείο στο δημοτικό σχολείο: μια μελέτη περίπτωσης για τη διδασκαλία του αναπνευστικού και του κυκλοφορικού συστήματος. (Μεταπτυχιακή διατριβή) Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου. http://amitos.library.uop.gr/xmlui/handle/123456789/2090
Μπέλλου, Ι., & Μικρόπουλος, Τ. Α. (2008). Μέθοδος για την Ιεραρχική Αξιολόγηση Γνώσεων Προγραμματισμού. Στο Συνέδρια της Ελληνικής Επιστημονικής Ένωσης Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση, 4ο Συνέδριο Διδακτικής Πληροφορικής. (σελ. 111-120). Πάτρα. Ανακτήθηκε από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/cetpe/article/view/5856
Νιφορά, Ν. (2015). Διερευνητικές μαθησιακές δραστηριότητες βασισμένες σε ΤΠΕ: Μια διδακτική παρέμβαση για έννοιες του ηλεκτρισμού στο δημοτικό σχολείο. (Διπλωματική εργασία, Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, Τμήμα Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών Εκπαιδευτικά Προγράμματα και Υλικό: Τυπική, Άτυπη και Από Απόσταση Εκπαίδευση). Αποθετήριο Αμητος, http://amitos.library.uop.gr/xmlui/handle/123456789/2985.
Παντάζου, Δ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2017). Η χρήση διαφορετικών πειραματικών εργαλείων για τη διδασκαλία του ηλεκτρισμού της Ε΄ τάξης του Δημοτικού. Στο Κ. Παπανικολάου, Α. Γόγουλου, Δ. Ζυμπίδης, Α. Λαδιάς, Ι. Τζωρτζάκης, Θ. Μπράτιτσης, Χ. Παναγιωτακόπουλος (επιμ.) 5ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Ένταξη και Χρήση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική Διαδικασία», 21-23 Απριλίου 2017, (σελ. 713-724) Αθήνα. https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/cetpe/article/view/4123
Χρυσοστόμου, Μ. Β. (2014). Η δομή και η ανάπτυξη της αλγεβρικής σκέψης (Διδακτορική διατριβή). Πανεπιστήμιο Κύπρου. https://gnosis.library.ucy.ac.cy/handle/7/39217
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (2007). Οδηγίες για την διδακτέα ύλη και τη διδασκαλία των ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ του ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ κατά το σχολικό έτος 2007-2008. Οργανισμός Έκδοσης Διδακτικών Βιβλίων. Ανακτήθηκε από https://www.mathematica.gr/forum/viewtopic.php?t=3355#p18045
Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (2018). Οδηγίες για τη διδασκαλία των Μαθηματικών στις Α΄, Β΄ τάξεις Ημερήσιου ΓΕ.Λ και Α΄, Β΄, Γ΄ τάξεις Εσπερινού ΓΕΛ για το σχολικό έτος 2018 – 2019. (160253/Δ2) Ανακτήθηκε από https://www.minedu.gov.gr/lykeio-2/didaktea-exet-yli-lyk/37426-01-10-18-odigies-gia-ti-didaskalia-ton-mathimatikon-stis-a-v-takseis-imerisiou-ge-l-kai-a-v-g-takseis-esperinoy-gel-gia-to-sxol-etos-2018-2020
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. (2023). Οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων της Άλγεβρας και της Γεωμετρίας των Α’ και Β’ τάξεων του Ημερήσιου και του Εσπερινού Γενικού Λυκείου για το σχολικό έτος 2023-2024. Ανακτήθηκε από https://iep.edu.gr/el/graf-b-yliko-2023-2024/geniko-lykeio-2023-2024