ΣΧΟΛΕΙΟ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΥΠΟ ΤΟ ΠΡΙΣΜΑ ΤΗΣ ΣΥΣΤΗΜΙΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ: ΜΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗΣ


Έλενα Καρκαζή (Elena Karkazi)
Κώστας Νικολαντωνάκης (Kostas Nikolantonakis)
Abstract

Περνώντας από μια θεώρηση του κόομου με επίκεντρο το άτομο σε μια συ- στημική θεώρηση που αναδεικνύει την έννοια της πολυπλοκότητας, καλούμαστε σε μια διαφορετική ανάγνωση της συνάντησης ενός διδακτικού αντικειμένου (μαθηματικά), μιας οικογένειας και ενός σχολείου: τίποτα, πια, δεν είναι εκτός πεδίου. Όλες οι πλευρές 'συμμετέχουν' στη διατήρηση ενός προβλήματος. Ο/η εκπαιδευτικός δεν είναι περισσότερο 'ουδέτερος' πρωταγωνιστής από ότι είναι το μέλος ή τα μέλη μιας οικογένειας. Έτσι, σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση, ο/η εκ­ παιδευτικός καλείται να αναλύει, να συνθέτει και να ανασυνθέτει κάθε αναφορά - ακόμη κι αυτές που παραπέμπουν στις δικές του/ης έννοιες, συναισθήματα, συγκινήσεις. Έτσι, στοιχεία τα οποία έχουν γίνει περιοριστικά μέσα στο τοπίο των αλληλεπιδράσεων οικογένειας-σχολείου μπορούν να ξανακερδίσουν τη δυναμική τους και να γίνουν φορείς διαφορετικών εξελίξεων...

Article Details
  • Rubrik
  • Άρθρα
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Autor/innen-Biografien
Έλενα Καρκαζή (Elena Karkazi), Ινστιτούτο Συστημικής Προσέγγισης & Οικογενειακής Θεραπείας
Κλινική Ψυχολόγος
Κώστας Νικολαντωνάκης (Kostas Nikolantonakis), Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Αναπληρωτής Καθηγητής
Literaturhinweise
Bateson G., (1973). Steps to an Ecology of Mind Chandler, Publishing Company New York.
Bertalanffy von L, (1973). Théorie générale des systèmes, Paris, Dunod.
Cardellini L. (2006). The foundations of radical constructivism: An interview with Ernst von Glasersfeld. Foundations of Chemistry, 8: 177 - 187
Curonici C, Mccullogh P., (2004). L'approche systémique en milieu scolaire: réflexions 20 ans, Thérapie familiale, Genève, Vol. 25, No 4.
Débat entre Prigogine I., Guattari F., Elkaim M., (1990) Cahiers critiques de thérapie familiale et de pratiques de réseaux, no 3
Dowling E., Osborne E. (2001) H οικογένεια και το σχολείο. Μια συστημική προσέγγιση από κοινού με παιδιά με προβλήματα, επιμ. Μπίμπου, Α., Gutenberg.
Elkaim M., (1988). Système thérapeutique et autoréférence in Sluzki C. (éd), Autoréfé- rence et Thérapie familiale, Cahiers critiques de thérapie familiale et de pratiques de réseaux, Toulouse, Privat.
Elkaim M., (1991). Αν μ'αγαπάς, μη μ'αγαπάς, Κέδρος
Elkaim Μ. (1993). Coconstruction, systèmes et fonctions in id. Trappeniers E. (éd) Etapes d'une évolution: approche systémique et thérapie familiale, Toulouse, Privat.
Κολέζα, E. (2006). Μαθηματικά και Σχολικά Μαθηματικά, Επιστημολογική και κοινωνι­ ολογική προσέγγιση της Μαθηματικής Εκπαίδευσης. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Lovay G., Nanchen M., (1994). Une difficulté scolaire s'est muée en échec, comment en sortir? In Blanchard R, Casagrande E., McCulloch P., Echec scolaire. Nouvelles perspectives systémiques, ESF,Paris.
Maturana H., Varela F. (1994): L'arbre de la connaissance. Addison Wesley France. Pa- ris.
Maturana U, Varela F, (1999). Observer l'observation, in Elkaim M. (éd), La thérapie fami- liale en changement, Paris, Collection Les empêcheurs de penser en rond.
Onnis L. (1980). La thérapie familiale dans les institutions et les services territoriaux: utilité et limites., Cahiers critiques de thérapie familiale et de pratiques de réseaux, 2.
Otting H. & Zwaal W. (2007). The Identification of Constructivist Pedagogy in Different Learning Environments.The Challenges of Educating People to Lead in a Challenging World, 10:171 - 196.
Rey Y., (1994). L'intervention psychologique en milieu scolaire : vers une approche mul- tidimensionnelle. In Blanchard F., Casagrande E., McCulloch P. Echec scolaire. Nouvelles perspectives systémiques, ESF, Paris.
Selvini Palazolli M. étal., (1980). Le magicien sans magie, ESF, Paris.
Watzlawick P., Bewin J., Jackson D., (1972). Une logique de la communication, Paris, Seuil.
Watzlawick P., Weakland J.H., (1981). Sur l'interaction, une nouvelle approche thérapeutique, Paris, Seuil
Von Forster H., (1982). Observing Systems. California, Inter Systems.
Von Forster H., (1988). La construction d'une realité, in Watzlawick (éd.), L'invention d'une réalité, LeSeuil.
Von Graserfeld, E. (1983). Learning as a constructive activity. In Bergerson & N. Hersco- vits (Eds), Proceedings of the Fifth Annual Meeting of the North American Chapter of the PME (Voll, pp.42-69). Montreal University.
Von Graserfeld, E. (1988). Introduction à un constructivisme radical, in Watzlawick (éd.), L'invention d'une réalité, Le Seuil