ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΝΤΑΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΣΤΗ Β’ ΤΑΞΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ


Veröffentlicht: Jun 26, 2025
Κατερίνα Παυλίδου
Αλεξάνδρα Σταυριανουδάκη
Abstract

Περίληψη: Το παρόν διδακτικό σενάριο αποτελεί πρόταση διδασκαλίας βασικών αρχών στατιστικής στη Β’ τάξη Δημοτικού. Το σενάριο αποσκοπεί στον μαθηματικό εγραμματισμό των μαθητών/τριών μέσα από την καλλιέργεια των μεγάλων ιδεών της μαθηματικής δομής, της απόδειξης, της γενίκευσης και της μεταβολής. Παρουσιάζονται δραστηριότητες, που αφορούν στην διαχείριση πληροφοριών μέσα από διαδικασίες συλλογής, οργάνωσης, παρουσίασης, ερμηνείας και μοντελοποίησης δεδομένων. Τα σημαντικότερα μαθησιακά οφέλη που καταγράφηκαν είναι η ενίσχυση στρατηγικών υποθέσεων, διερευνήσεων και καταγραφών καθώς και η κριτική επίγνωση του τρόπου αξιοποίησης των μαθηματικών στην καθημερινή ζωή.


Λέξεις κλειδιά: στατιστική, μαθηματικός εγραμματισμός, μεγάλες ιδέες μαθηματικών, απόδειξη, γενίκευση, μεταβολή

Article Details
  • Rubrik
  • Άρθρα
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Autor/innen-Biografien
Κατερίνα Παυλίδου, Π.Τ.Δ.Ε Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Εκπαιδευτικός ΠΕ70 & Υποψήφια Διδακτόρισσα

Αλεξάνδρα Σταυριανουδάκη, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Υποψήφια Διδακτόρισσα

Literaturhinweise
An, S. H., Kulm, G., & Wu, Z. H. (2004). The Pedagogical Content Knowledge of Middle School Mathematics Teachers in China and the U.S. Journal of Mathematics Teacher Education, 7, 145-172.
Arnold, P., & Franklin, C. (2021). What Makes a Good Statistical Question? Journal of Statistics and Data Science Education, 29(1), 122–130. https://doi.org/10.1080/26939169.2021.1877582
Batanero, C., & Díaz, C. (2012). Training teachers to teach probability: Reflections and challenges. Chilean Journal of Statistics, 3(1), 3–13
Bautista, A., Ca?adas, M. C., Brizuela, B. M., & Schliemann, A. D. (2015). Examining how teachers use graphs to teach mathematics during a professional development program. Journal of Education and Training Studies, 3(2), 91-106. doi: 10.11114/jets.v3i2.676
Charlesworth, R., & Lind, K. K. (2003). Math and science for children. Albany, NY: Delmar.
Clements, D. H. (1998). Geometric and Spatial Thinking in Young Children.
Clements, D. H., Battista, M. T., Sarama, J., & Swaminathan, S. (1997). Development of students' spatial thinking in a unit on geometric motions and area. The Elementary School Journal, 98(2), 171-186.
Dakin, S.C & Herbert, A.M. (1998). The spatial region of integration for visual symmetry detection. The Royal Society
Donoghue, M.J., Ree, R.H. & Baun, D.A. (1998). Phylogeny and the evolution of flower symmetry in the Asteridae. Trends in Plant Science, 3, 311-314
Dreyfus, T. & Eisenberg, T. (1990). Symmetry in Mathematics Learning. In ZDM – International Reviews on Mathematics Education, 22(2), 53-59
Galton, M., & Williamson J. (1992). Group Work in the Primary Classroom. London: Routledge
ΙΕΠ (2011). Περιγραφική αξιολόγηση
ΙΕΠ (2017). Περιγραφική αξιολόγηση: Θεωρητικό Πλαίσιο και Μεθοδολογία
Kidder, R. (1976). Elementary and middle school children's comprehension of Euclidean transformations. Journal for Research in Mathematics Education, 7 (1), 40-52.
Kuchemann, D. (1980). Children's Difficulties with Single Reflections and Rotations. Mathematics in School, 9(2), 12-13.
Λεμονίδης, Χ. (2003). Μία νέα πρόταση διδασκαλίας των Μαθηματικών στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού σχολείου. Πατάκη.
Μαθηματικά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (2021). Οδηγός για τον εκπαιδευτικό, Αθήνα: ΙΕΠ.
Moyer, P. S. (2001). Are We Having Fun Yet? How Teachers Use Manipulatives to Teach Mathematics. Educational Studies in Mathematics, 47(2), 175-197.
Mcguire P. & Kinzie M. (2013). Analysis of Place Value Instruction and Development in Pre- Kindergarten Mathematics. Early Childhood Education Journal, 41, 355–364. doi 10.1007/s10643-013-0580-y.
Μπασλάμ, Δημήτρης (2016). Πιθανότητες, Πατάκης
National Council of Teachers of Mathematics (2014). Principles to actions. National Council of Teachers of Mathematics. https://curriculum.gov.mt/en/Assessment/Assessment-of-Learning/Documents/assessment_of_for_as_learning.pdf
National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
Orton, A. (2004). Learning mathematics: Issues, theory and classroom practice. Bloomsbury Publishing.
P?lsd?ttir, G., Gunnarsd?ttir, G. H., & Kristinsd?ttir, J. V. (2008). Theory and practice in mathematics teacher education: Building a learning community. HYPERLINK "https://skemman.is/handle/1946/7779?locale=en" https://skemman.is/handle/1946/7779?locale=en
Πόταρη, Δ. (2016). Μαθηματικά στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (Δημοτικό): Οδηγός για τον εκπαιδευτικό: «Εργαλεία Διδακτικών Προσεγγίσεων». Αθήνα: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Πρόγραμμα Σπουδών για τα Μαθηματικά στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση (2021). Αθήνα: ΙΕΠ.
Portnoy, N., Grundmeier, T. A., & Graham, K. J. (2006). Students’ understanding of mathematical objects in the context of transformational geometry: Implications for constructing and understanding proofs. The Journal of Mathematical Behavior, 25(3), 196-207.
Putt, C. A. (1999). Outcome research in substance abuse treatment. In E. T. Dowd & L. Rugle (Eds.), Comparative treatments of substance abuse (pp. 8–49). Springer Publishing Company.
Ράπτη, Μ. (2002). Τα Λάθη των Μαθητών και ο Ρόλος τους στη Διαδικασία της Μάθησης. Αθήνα: Gutenberg
Schultz, K. & Austin, J. (1983). Directional effects in transformation tasks. Journal for Research in Mathematics Education, 14 (2), 95-101.
Σκουμπουρδή, Χρ., Βαϊτσίδη, Γ. (2019). Η διερευνητική προσέγγιση στη μαθηματική εκπαίδευση. Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών, (12), 8 – 22.
Trigueros, M., Lozano, M.D.,& Sandoval, I. (2014). Integrating technology in the primary school mathematics classroom: The role of the teacher. Springer, Dordrecht
Υπουργείο παιδείας και Πολιτισμού. (2018). Ενιαίο σύστημα αξιολόγησης μαθητή/μαθήτριας
Van de Walle, J., Lovin Η. L., Karp S.K. & Bay-Williams M.J. (2017). Μαθηματικά από το Νηπιαγωγείο ως το Γυμνάσιο: Διδασκαλία με επίκεντρο το παιδί και την ανάπτυξή του. (Επιμ.). Τριανταφυλλίδης. Gutenberg.
Van De Walle, V.J.A. (2007). Διδάσκοντας μαθηματικά για το δημοτικό και γυμνάσιο: Μια αναπτυξιακή διαδικασία. Επιστημονική επιμέλεια-θεώρηση: Σ. Σταφυλίδου, Έκτη έκδοση. Επίκεντρο.
Xu, E., Wang, W. & Wang, Q. The effectiveness of collaborative problem solving in promoting students’ critical thinking: A meta-analysis based on empirical literature. Humanit Soc Sci Commun 10, 16 (2023). https://doi.org/10.1057/s41599-023-01508-1