ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΝΤΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ ΜΕ ΝΕΑΡΟΥΣ ΚΡΑΤΟΥΜΕΝΟΥΣ


Δημοσιευμένα: Jun 26, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
εκπαίδευση στις φυλακές, μαθηματική εκπαίδευση, εκπαίδευση κρατουμένων, νεαροί κρατούμενοι, «συμβατικό» σχολείο μέσα σε φυλακή, συμμετοχική έρευνα δράση, μετασχηματισμοί, διαπολιτισμική εκπαίδευση
Ιωάννης Φόβος
Περίληψη

Η έρευνα έχει αναδείξει τη σημασία της εκπαίδευσης στη φυλακή και ειδικά της μαθηματικής εκπαίδευσης, δεδομένου του ρόλου των μαθηματικών στην τεχνολογικά προσανατολισμένη εποχή μας. Στο ελληνικό πλαίσιο είναι περιορισμένη ως ανύπαρκτη η έρευνα για τη μαθηματική εκπαίδευση νεαρών κρατουμένων. Σκοπός αυτής της ερευνητικής εργασίας είναι η εύρεση βέλτιστης πρακτικής στη διδασκαλία των μαθηματικών—και παράλληλα η επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού— και στόχος η ανάπτυξη μαθηματικού γραμματισμού, μέσω διαλογικών διαδικασιών, ώστε να ενισχυθεί η ενεργός συμμετοχή των νεαρών κρατουμένων μέσα σε ένα πλαίσιο, όπου αμβλύνονται ο πειθαρχικός λόγος (disciplinary discource) και οι σχέσεις εξουσίας. Αξιοποιώντας την κριτική συμμετοχική «έρευνα-δράση» φάνηκε να βελτιώνεται η συμμετοχή και η επίδοση στα μαθηματικά των νεαρών κρατουμένων, καθώς και η διδακτική πρακτική του  εκπαιδευτικού-ερευνητή.


 

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Aguilar, M. S., & Zavaleta, J. G. M. (2012). On the links between mathematics education and democracy: A literature review. Pythagoras, 33(2), 1-15.
Ahl, L.M. (2020). Individualized Mathematics Instruction for Adults. The Prison Education Context. Doctoral Thesis in Mathematics Education at Stockholm University, Sweden 2020
Ahl, L. M., Aguilar, M. S., &Jankvist, U. T. (2017). Distance mathematics education as a means for tackling impulse control disorder: The case of a young convict. For the learning of mathematics, 37(3), 27-32.
Appelbaum, P., & Stathopoulou, C. (2020). The taking of Western/Euro Mathematics as reappropriation/repair. Revemop, 2, e202003-e202003.
Bishop, A. (1988). “Mathematics Education in its Cultural Context”. Educational Studies in Mathematics, 19(2), 180-191.
Chartrand, V., Kilty, J. M., & Lehalle, S. (2016). Transforming Carceral Agendas through Education: Considering the Importance of Teaching and Learning in Prison. Journal of Prisoners on Prisons, 25(2), 1-5.
Council of Europe (2011). Recommendation of the Committee of Ministers to member states on the European Prison Rules. Retrieved May 12, 2016, from https://wcd.coe.int/ViewDoc.jsp?id=955747
D’Ambrosio, U., & D’Ambrosio, B. S. (2013). The role of ethnomathematics in curricular leadership in mathematics education. Journal of Mathematics Education at Teachers College, 4, 19–25.
D'Ambrosio, U. (1999). Literacy, Matheracy, Technoracy: A trivium for today. Mathematical Thinking and Learning,1, 131-153.
Diesing, P. (1979). Patterns of discovery in the social sciences. Transaction Publishers.
Elliott, J. (1993). The relationship between “understanding” and “developing” teachers’ thinking. In J. Elliott (Ed.), Reconstructing teacher education: Teacher development (pp. 65-85). London, New York: Routledge Falmer Taylor & Francis Group.
Enggist, S., Møller, L., Galea, G., & Udesen, C. (‎2014)‎. Prisons and health. World Health Organization. Regional Office for Europe. https://apps.who.int/iris/handle/10665/128603.
European Commission (2010). Communication from the commission to the European Parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions: A digital agenda for Europe. Retrieved July 8, 2023, from http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52010DC0245R%2801%29&from=EN
Farley, H., & Pike, A. (2016). Engaging prisoners in education: Reducing risk and recidivism. Advancing Corrections: Journal of the International Corrections and Prisons Association, 1, 65-73.
Ferrarello, D., & Mammana, M. F. (2022, February). Mathem-Ethics in prison: how mathematics can enhance social skills. In Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12)
Flores, J. (2012). Jail pedagogy: Liberatory education inside a California juvenile detention facility. Journal of Education for Students Placed at Risk, 17(4), 286-300.
Φόβος, Ι. (2023). Διδασκαλία των μαθηματικών σε νεαρούς κρατούμενους: μια κοινωνικοπολιτισμική θεώρηση (Doctoral dissertation, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών. Τμήμα Παιδαγωγικό Ειδικής Αγωγής).
Gay, G. (2018). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice. teachers college press.
Gay, G. (2000). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice. New York: Teachers College Press.
Gill, C., & Wilson, D. B. (2017). Improving the success of reentry programs: Identifying the impact of service–need fit on recidivism. Criminal Justice and Behavior, 44(3), 336-359.
Jablonka, E. (2003). Mathematical literacy. In Second international handbook of mathematics education (pp. 75-102). Springer, Dordrecht.
Jęczeń, J. (2017). Social rehabilitation through education. Roczniki Teologiczne, 63(1), 5-19.
Jonck, P., Goujon, A., Testa, M. R., & Kandala, J. (2015). Education and crime engagement in South Africa: A national and provincial perspective. International Journal of Educational Development, 45, 141-151
Knowles, M. (1980). The modern practice of adult education: From pedagogy to andragogy. New York, NY: Cambridge. The Adult Education Company.
Knowles, M. S., Holton, E. F. & Swanson, R. A. (2012). The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development. London: Routledge Taylor & Francis Group.
Leinwand S. (2009). Accessible mathematics: ten instructional shifts that raise student achievement. Heinemann, Portsmouth, NH 03801–3912
Maher, J. (2015). Teaching Academic Writing in a Maximum Security Women's Prison. New Directions for Community Colleges, 2015(170), 79-88.
Montalto, S., Walter, L., Theodorou, M., & Chrysanthou, K. (2016). The CLIL guidebook. CLIL4U (and others, Ed.).
Moreira, J. A., Monteiro, A., & Machado, A. (2017). Adult higher education in a portuguese prison. European journal for Research on the Education and Learning of Adults, 8(1), 37-53.
Nafukho, F., Amutabi, M. & Otunga, R. 2005. Foundations of adult education in Africa. Cape Town: UNESCO Institute for Education
Novek, E. (2019). Making meaning: reflections on the act of teaching in prison. Review of Communication, 19:1, 55-68.
O'Donnell, A. (2015). Curriculum as conversation: Vulnerability, violence, and pedagogy in prison. Educational Theory, 65(4), 475-490.
Πέτσας, Ι. (2017). Χαρακτηριστικά και αξίες των κρατούμενων στα Ειδικά Καταστήματα Κράτησης Νέων και η άσκηση του δικαιώματος τους στην εκπαίδευση.
Sauerwein, M. (2019). Teaching mathematics in an international class: Designing a path towards productive disposition. Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education, Utrecht University, Feb 2019, Utrecht, Netherlands. hal-02435388.
Scott, R. (2013). Distinguishing radical teaching from merely having intense experiences while teaching in prison. The Radical Teacher, (95), 22-32.
Skovsmose, O. (2011). An invitation to critical mathematics education. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
Sullivan, P. (2008). Designing task-based mathematics lessons as teacher learning. In Proceedings of the 32nd annual conference of the international group of psychology of mathematics education (Vol. 1, pp. 133-138).
Τσιώλης, Γ. (2018). Θεματική ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Ερευνητικές διαδρομές στις Κοινωνικές Επιστήμες. Θεωρητικές-Μεθοδολογικές Συμβολές και Μελέτες Περίπτωσης, 97-125
Warr, J. (2016). Transformative dialogues (re) privileging the informal in prison education. Prison Service Journal, 225, 18-25.
Wilson, S.M. (1995). Not tension but intention: A response to Wong's analysis of the researcher/teacher. Educational Researcher, 24(8), 19–22.
World Health Organization (2014). Prisons and Health. Retrieved from http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0005/249188/Prisons-and-Health.pdf.
Zevenbergen, R. (2002). Citizenship and Numeracy: Implications for Youth, Employment and Life Beyond the School Yard. Quadrante, 11(1), 29-39.